جدیدترین مطالب

از نسل کشی آلمان در آفریقا چه می دانیم؟

از نسل کشی آلمان در آفریقا چه می دانیم؟

علی مفتح در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: نسل کشی نامیبیا توسط آلمان اولین نسل کشی قرن بیستم میلادی بود و از راه های مختلف همچون تحمیل گرسنگی و تشنگی، جلوگیری از رسیدن غذای کافی، کار اجباری، بردگی، تجاوز جنسی، قطع اعضا و انجام آزمایش های پزشکی بر روی ساکنان این سرزمین ثروتمند اتفاق افتاد چرا که آلمانی ها می خواستند تا مال، اموال و زمین های ساکنان نامیبیا را از آن خود کنند. 

زمان دیپلماسی است، نه جنگ

زمان دیپلماسی است، نه جنگ

عباس آخوندی در یادداشتی می نویسد: سیاست ما در برابر تجاوز مجدد اسرائیل باید خویشتنداری و احاله آن به موقعیت‌های دیگر و پاسخ‌های غیرمستقیم باشد. ما باید فضا را سرد کنیم. گرم نکنیم. گرم کردن فضا عین خواسته اسرائیل است. ‌
Loading

أحدث المقالات

اتحادیه اروپا: گزارش‌ها درباره حادثه اصفهان رادنبال می‌کنیم / نشانه‌ها حاکی از کاهش تنش‌هاست

سخنگوی ارشد کمیسیون اروپا با بیان اینکه اتحادیه اروپا گزارش‌های منتشر شده پیرامون حادثه انفجار در اصفهان را دنبال می‌کند، گفت: هنوز تائیدیه‌ رسمی درباره حمله ادعایی دریافت نکردیم، اما شاهد نشانه‌هایی هستیم که حاکی از کاهش تنش‌هاست.

از نسل کشی آلمان در آفریقا چه می دانیم؟

از نسل کشی آلمان در آفریقا چه می دانیم؟

علی مفتح در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: نسل کشی نامیبیا توسط آلمان اولین نسل کشی قرن بیستم میلادی بود و از راه های مختلف همچون تحمیل گرسنگی و تشنگی، جلوگیری از رسیدن غذای کافی، کار اجباری، بردگی، تجاوز جنسی، قطع اعضا و انجام آزمایش های پزشکی بر روی ساکنان این سرزمین ثروتمند اتفاق افتاد چرا که آلمانی ها می خواستند تا مال، اموال و زمین های ساکنان نامیبیا را از آن خود کنند. 
Loading

رسانه ها ؛ تهدید کرونا و…

۱۳۹۹/۰۴/۲۱ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: هشدار سازمان جهانی بهداشت درباره احتمال بازگشت «قرنطینه کامل»، امکان انتقال ویروس کرونا از طریق هوا ، واکنش روس ها به تصمیم آمریکا برای خروج از سازمان جهانی بهداشت، هشدار سازمان ملل به اوضاع خطرناک اقتصادی لبنان، شکایت هلند علیه روسیه برای ساقط کردن هواپیمای مالزیایی، انتشار جزئیات پیش‌نویس توافق سازمان ملل برای حل بحران یمن، ادامه اظهارات خصمانه برایان هوک درباره صادرات نفت ایران، رونمایی رئیس شورای اروپا از طرح بلندمدت احیای اقتصاد اروپا، اقدام دیگر ترامپ علیه مهاجران تحت برنامه «داکا»، اظهارنظر جدیدترامپ درباره ناتو، توصیه اشرف غنی به گروه طالبان، درخواست ماکرون از نتانیاهو برای لغو طرح الحاق، واکنش پنتاگون به توافق نظامی ایران و سوریه و تغییرکاربری ایاصوفیه  ترکیه از موزه به مسجد از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری ایرنا: با افزایش دوبرابری مبتلایان به بیماری کووید-۱۹ در  ۶ هفته گذشته در جهان، سازمان جهانی بهداشت هشدار داد کشورها ممکن است مجبور شوند «قرنطینه کامل» را اجرا کنند. سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد قرنطینه کامل کشورها ممکن است موضوعی مربوط به گذشته نباشد. شمار مبتلایان با کرونا در حال افزایش است و بیش از ۱۲ میلیون نفر اکنون در سراسر جهان مبتلا شده اند که بیش از دو برابر مبتلایانی است که در ۶ هفته پیش ابتلای آنها به طور قطعی به کرونا مبتلا شده بودند.

 ان. اچ.کی ژاپن: سازمان جهانی بهداشت می گوید احتمال انتقال ویروس کرونا از طریق هوا را نمی توان منتفی دانست. این نهاد جهانی همچنین خواهان ادامه اقدامات پیشگیرانه از قبیل استفاده از ماسک صورت زمانیکه رعایت فاصله اجتماعی میسر نیست شده است. ماریا فان کرخوو، رئیس بخش برنامه اضطراری سازمان جهانی بهداشت برای مقابله با ویروس کرونا گفت این ویروس می تواند از طریق سرفه و یا عطسه توسط ذراتی بسیار کوچکتر از قطرات آب گسترش یابد.

خبرگزاری صدا و سیما: معاون وزیر خارجه روسیه تصمیم آمریکا را غیرسازنده و نشانگر تمرکز دولت این کشور بر اقدامات یکجانبه‌ای دانست . سرگئی ریابکوف اعلام کرد تصمیم آمریکا برای خروج از سازمان جهانی بهداشت غیرسازنده و نشانگر تمرکز دولت این کشور بر اقدامات یکجانبه‌ای است که دیدگاه و نظرات دیگر اعضای جامعه بین الملل را نادیده می‌گیرد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): کمیسیونر ارشد حقوق بشر سازمان ملل ضمن ابراز نگرانی درباره اوضاع لبنان گفت:”زنگ خطر در لبنان به صدا در آمده است و ما باید قبل از اینکه خیلی دیر شود اقدامی کنیم.” میچل باچله، کمسیونر عالی حقوق بشر سازمان ملل با اشاره به آثار و پیامدهای اجتماعی و اقتصادی بحران فعلی لبنان برای مردمش، از دولت و احزاب سیاسی و همچنین بخش مالی این کشور خواست با همکاری یکدیگر از مردم حمایت کنند.

دویچه وله:  هلند از روسیه برای نقش این کشور در ساقط کردن هواپیمای مسافربری مالزی به دادگاه حقوق بشر اروپا شکایت می‌کند. شش سال پیش پرواز ام‌اچ۱۷ خطوط هوایی مالزی بر فراز اوکراین هدف موشک قرار گرفت و ۲۹۸ سرنشین آن کشته شدند.دولت هلند دیروز اعلام کرد که از روسیه برای نقش این کشور در ساقط کردن هواپیمای هواپیمای بویینگ ۷۷۷ شرکت هواپیمایی مالزیایی در پرواز ام‌اچ۱۷ بر فراز آسمان اوکراین به دادگاه حقوق بشر اروپا شکایت می‌کند.

الکوثر فارسی: برخی منابع بندهایی از پیش‌نویس سازمان ملل درباره حل بحران یمن منتشر کرده اند که در آن بر لزوم آتش‌بس فراگیر در سراسر این کشور تاکید شده است. توقف فوری درگیری‌ها در سراسر این کشور بعد از امضای توافق آتش‌بس و تشکیل کمیته نظامی با ریاست سازمان ملل و عضویت طرف‌های بحران برای نظارت بر آتش‌بس از جمله، بندهای پیش‌نویس توافق سازمان ملل درباره یمن است.

العالم فارسی: برایان هوک در اظهارات خصمانه خود مدعی شد آمریکا صادرات نفت ایران را از ۲.۵ میلیون به ۷۰ هزار بشکه در روز کاهش داده است.  برایان هوک، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران در نشستی مجازی به میزبانی اندیشکده هادسون در ادامه اظهارات خصمانه خود درباره ایران مدعی شد دولت دونالد ترامپ مهم‌ترین منبع درآمد ایران را به شدت مخدوش کرده است.

خبرگزاری مهر : رئیس شورای اروپا از طرح خود برای اجرای یک برنامه گسترده با هدف احیای اقتصاد اتحادیه اروپا رونمایی کرد. «شارل میشل» رئیس شورای اروپا  از طرح خود برای اجرای یک برنامه گسترده با هدف احیای اقتصاد اتحادیه اروپا رونمایی کرده و ابراز امیدواری کرد که رهبران ۲۷ کشور عضو این اتحادیه در نشست‌هایی که در روزهای ۱۷ و ۱۸ ژوئیه برگزار خواهند شد، طرح بلندمدت او برای بهبود اقتصاد این اتحادیه را تصویب کنند.

خبرگزاری فارس: سخنگوی کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرده که دستور اجرایی جدید رئیس‌جمهور آمریکا، برای مهاجرانی که تحت برنامه «داکا» در آمریکا اقامت دارند اغماضی را قائل نمی‌شود. «جود دیر» سخنگوی کاخ سفیدبعد از مصاحبه «دونالد ترامپ» با شبکه آمریکایی «تلموندو»، در مورد برنامه «داکا» به اظهارنظر پرداخت.به نوشته رویترز، سخنگوی کاخ سفید در این بیانیه گفته دستور اجرایی برنامه‌ریزی شده ترامپ، شامل اغماضی برای مهاجرانی که در دوران کودکی به صورت غیر‌قانونی وارد آمریکا شده‌اند نمی‌شود. این مهاجران با نام «رویاپردازان» یا «دریمرز» معروف شده‌اند.

خبرگزاری تسنیم: رئیس‌جمهور آمریکا گفته قصد ندارد از ائتلاف ناتو خارج شود اما اعضای این ائتلاف باید سهم خودشان از بودجه دفاعی را پرداخت کنند. رئیس‌جمهور آمریکا در مصاحبه با واشنگتن‌پست گفت: «بعضی‌ها بودند که تقریباْ هیچ چیز پرداخت نمی‌کردند ولی الان دارند پرداخت می‌کنند. از من سوال مهمی پرسیدند: اگر [ما سهم خودمان را ندهیم] خارج می‌شوی؟ گفتم که بله خارج می‌شوم. اگر این جواب را ندهی سهمشان را پرداخت نمی‌کنند.»

آناتولی  ترکیه: رئیس جمهور افغانستان گفت گروه طالبان می‌تواند تنها از طریق شرکت در انتخابات به اهداف سیاسی خود دست یابد.    محمد اشرف  غنی، رئیس جمهور افغانستان طی سخنانی در کنفرانس مجازی با موضوع «صلح» ضمن تاکید بر لزوم شرکت طالبان در روند صلح پس از قطع روابط خود با گروه‌های تروریستی، اظهار داشت: “گروه طالبان می‌تواند در جمهوری اسلامی افغانستان حضور یافته و از طریق شرکت در انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری به اهداف سیاسی خود دست یابد”.

رادیو چین: رئیس‌جمهور فرانسه از نخست وزیر رژیم صهیونیستی خواست طرح الحاق کرانه باختری را لغو کند.امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه در گفتگوی تلفنی با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی تأکید کرد که فرانسه به تلاش برای برقراری صلح در خاورمیانه پایبند است.وی از نتانیاهو خواست از هرگونه طرح الحاق اراضی فلسطینی‌ها خودداری کند.

اسپوتنیک روسیه: یک سخنگوی وزارت دفاع آمریکا به انعقاد توافقنامه همکاری نظامی بین ایران و سوریه واکنش نشان داد.«جسیکا مک نالتی» سخنگوی پنتاگون گفت که علیرغم این موضوع آمریکا برنامه‌ای برای ایجاد تغییر در ماموریت‌های خود در سوریه ندارد.وی مدعی شد: ماموریت نیروهای آمریکایی نسبت به سال ۲۰۱۴ هیچ تغییری نکرده است. ماموریت ما تحقق شکست دائم داعش است.

یورونیوز: ترکیه با حکم دیوان عالی، کاربری ایاصوفیه را از موزه به مسجد تغییر داد. دیوان عالی ترکیه دیروز با لغو حکم موزه بودن بنای ایاصوفیه، کاربری اصلی این بنا را «مسجد» خواند. دیوان عالی ترکیه در حکم خود با تاکید بر اینکه ایاصوفیه در زمان تاسیس به عنوان «مسجد» در اختیار جامعه گذاشته شده است، اعلام کرد: «ایاصوفیه به عنوان مسجد در سند ثبت شده و این قابل تغییر نیست.»

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *