جدیدترین مطالب

حملات هوایی همزمان رژیم صهیونیستی به مناطقی از رفح

سازمان دفاع مدنی غزه اعلام کرد هواپیما‌های رژیم اشغالگر دیشب به شکل همزمان اماکن پراکنده‌ای از شهر رفح را هدف حمله قرار دادند و نیرو‌های ما توانستند تعدادی از مجروحان و پیکر‌های شهدا را از زیر آوار‌های منازل و آپارتمان‌ها خارج کنند.

هشت سیاست که مانع رشد اقتصاد ایران می شود

هشت سیاست که مانع رشد اقتصاد ایران می شود

مسعود نیلی: عملکرد بلندمدت را اصولاً سیاست‌های بلندمدت می‌سازند، نه منابع طبیعی یا شوک‌های مقطعی یا موضوعات دیگر. در اقتصاد ایران هم سیاست‌های بلندمدتی مقصر اصلی هستند که از هویت نظام حکمرانی نشأت می‌گیرند.
Loading

أحدث المقالات

قطر: اقدامات اسرائیل در غزه جنایت علیه میراث بشر است

قطر با محکوم کردن حمله رژیم اسرائیل به غیرنظامیان، موسسات آموزشی و اماکن فرهنگی و ترور خبرنگاران و خانواده های آنها در نوار غزه تاکید کرد که بر اساس توافق نامه ها و کنوانسیون های بین المللی، این اقدامات جنایت علیه میراث بشر است.

طرح قطعنامه منع سلاح اتمی در فضا توسط آمریکا و ژاپن با انتقاد روسیه مواجه شد

نماینده ایالات متحده در سازمان ملل از طرح قطعنامه‌ای در شورای امنیت برای منع کاربرد سلاح اتمی در فضا خبر داد. روسیه این قطعنامه را «سیاسی و به دور از واقعیت» خواند. لیندا تامس گرینفیلد، نماینده آمریکا، روز دوشنبه، ۲۸ اسفند، ضمن خبر دادن از این قطعنامه که آمریکا و ژاپن به طور مشترک تهیه کرده‌اند تأکید کرد که قرار دادن هر گونه سلاح اتمی در مدار زمین «خطرناک و غیرقابل پذیرش» است.

قطر می‌گوید به حصول توافق احتمالی جدید میان اسرائیل و حماس، «محتاطانه خوش‌بین» است

سخنگوی وزارت خارجه قطر که کشورش میزبان دور جدید مذاکرات غیرمستقیم میان اسرائیل و حماس برای انجام یک توافق جدید در بحبوحه جنگ ارتش اسرائیل در باریکه غزه است، می‌گوید دوحه نسبت به این گفت‌وگوها «محتاطانه خوش‌بین است».

Loading

رسانه ها؛ گزارش ویژه سازمان ملل درباره ترور سردار و…

۱۳۹۹/۰۴/۱۹ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: ارائه گزارش سازمان ملل درباره ترور سردار سلیمانی ، ابراز نگرانی دبیرکل سازمان ملل از افزایش مداخله خارجی در لیبی، برگزاری مانور دریایی ترکیه در سواحل لیبی، رایزنی چاووش‌اوغلو با انگلستان در خصوص لیبی، پیشنهاد چین برای عادی شدن روابط با آمریکا، اقدامات امنیتی جدید چین در هنگ کنگ، تبدیل چین به صادر کننده فرآورده های نفتی، رئیس موساد در اندیشه جانشینی نتانیاهو، امیدواری کاخ سفید به همراهی روسیه و چین در تمدید تحریم تسلیحاتی ایران و افزایش کسر بودجه آمریکا از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری فارس: گزارشگر ویژه سازمان ملل گزارش خود درباره ترور فرمانده شهید نیروی قدس سپاه قدس پاسداران انقلاب اسلامی ایران را در شورای حقوق بشر سازمان ملل ارائه کرد و کشورهای مختلف نیز به اقدام آمریکا واکنش نشان دادند. «اَگنس کالامارد» گزارشگر ویژه سازمان ملل در حوزه ترورهای غیرقانونی و خودسرانه در دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر این سازمان، امروز (پنجشنبه)، گزارش خود درباره ترور سردار سپهبد حاج «قاسم سلیمانی» فرمانده شهید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را به شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد ارائه کرد.وی گفت: «برخی کشورها و قدرت‌های غیردولتی از پهپادها در سراسر جهان استفاده می‌کنند در حالی که هیچ معیاری برای چگونگی استقرار آنها وجود ندارد».

الکوثر فارسی: جنگ داخلی در لیبی با حملات ارتش ملی لیبی به فرماندهی خلیفه حفتر با هدف تصرف طرابلس و سرنگونی دولت وفاق ملی از آوریل 2019 تاکنون و مداخله طرف های خارجی به هواداری از دو طرف این جنگ، ابعاد نگران کننده ای پیدا کرده است.«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد روز چهارشنبه در نشست مجازی شورای امنیت با بیان اینکه مداخلات در لیبی به نحو فزاینده‌ای افزایش یافته، طرف‌های درگیر و حامیان‌ آن‌ها را به گفت‌وگو و توقف درگیری ها و حمایت از فرایند سیاسی در این کشور دعوت کرد.

خبرگزاری صدا وسیما: نیروی دریایی ارتش ترکیه از تصمیم خود برای برگزاری مانور دریایی در سواحل لیبی خبر داد. رسانه‌های ترکیه‌ای به نقل از نیروی دریایی این کشور اعلام کردند این نیرو‌ها قصد دارند نزدیک سواحل لیبی، مانور بزرگ دریایی برگزار کنند. قرار است این مانور‌ها در سه منطقه مختلف، نزدیک سواحل لیبی برگزار شود.

آناتولی  ترکیه: وزیر امور خارجه ترکیه اعلام کرد آنکارا و لندن در خصوص حفظ وحدت ملی و تمامیت ارضی لیبی اختلاف نظر ندارند. مولود چاووش‌آوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه در گفت‌وگو با خبرنگاران پس از تماس‌های رسمی خود با مقامات انگلیس از جمله بوریس جانسون، نخست‌وزیر این کشور در لندن اظهار داشت: ترکیه و پادشاهی متحد ملی در خصوص حفظ وحدت و تمامیت ارضی لیبی و حل بحران این کشور از راه‌های سیاسی اختلاف نظر ندارند.

رادیو چین: وانگ یی وزیر خارجه چین در سخنرانی خود در مجمع ویدیویی رسانه های اتاق فکر چین و آمریکا سه پیشنهاد مربوط به عادی شدن روابط دو کشور ارایه شد که عبارتند از: فعال و باز کردن همه کانال های گفت و گو، تعیین فهرست همکاری ها، فهرست گفت و گوها و فهرست مسایل تحت کنترل و مدیریت و آغاز همکاری برای مقابله با کرونا.وزیر خارجه چین درباره فهرست همکاری های گفت، لازم است تا دو کشور مواردی را که دو طرف در چارچوب دوجانبه و در سطح جهان می توانند و مایلند پیرامون آن همکاری داشته باشند مشخص کنند و این فهرست نیز هرچه طولانی تر باشد بهتر است و نباید به دلیل موضوعات دیگر مختل شود.

دویچه وله:  چین با گشودن یک “اداره امنیتی” در هنگ‌کنگ گامی دیگر در جهت پایان دادن به استقلال سیستمی این منطقه برداشت. مقام‌های چین افتتاح اداره امنیتی را “لحظه تاریخی” دانسته‌اند و منتقدان در آن نقض حق خودمختاری را می‌بینند.کری لم، رئیس تشکیلات منطقه خودگردان جزیره هنگ‌کنگ، در مراسم رونمایی رسمی از یک تابلوی یادبود در کنار عمارت “اداره امنیتی” از یک “لحظه تاریخی” سخن گفت. به گفته او این مرکز به “استواری حقوقی” و ارتقای “امنیت ملی” در هنگ‌کنگ کمک خواهد کرد.

خبرگزاری ایرنا: چین که تا پیش از این عنوان بزرگترین وارد کننده و مصرف کننده نفت جهان را به خود اختصاص داده بود اکنون با صدور نخستین مجوز صادرات فراورده های نفتی برای یک کارخانه بخش خصوصی، به جرگه کشورهای صادر کننده مشتقات نفتی پیوسته است.گزارش ها حاکی است چین مجوز صادرات فرآورده های نفتی تصفیه شده را برای نخستین بار به یک شرکت خصوصی این کشور به نام شرکت مواد نفتی و شیمیایی ججیانگ (ZPC) اعطا کرده است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): براساس گمانه‌زنی رسانه‌های اسرائیلی، رئیس موساد احتمالا بعد از پایان دوره حضور بنیامین نتانیاهو در راس قدرت، برای نخست‌وزیری وارد عرصه رقابتی می‌شود. یوسی کوهن، رئیس آژانس جاسوسی رژیم صهیونیستی موسوم به موساد قرار بود تا پایان امسال سمتش را ترک ‌کند اما تماس تلفنی از جانب بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی که از او می‌خواست تا تابستان ۲۰۲۱ در این سمت بماند، برنامه او را تغییر داد.

اسپوتنیک روسیه: کاخ سفید امیدوار است که روسیه و چین در شورای امنیت سازمان ملل متحد تمدید تحریم تسلیحاتی ایران را مسدود نخواهند کرد. رابرت او براین مشاور رئیس جمهور آمریکا در امور امنیت ملی در این خصوص اطلاع داد.خبرنگاران از وی پرسیدند که دولت چه کار خواهد کرد اگر روسیه و چین تمدید تحریم ایران  در شورای امنیت سازمان ملل متحد را مسدود کنند.او براین گفت: « من امیدوارم که آنها این کار  را انجام ندهند. من فکر نمی کنم که کشورهای زیادی در جهان باشند که بخواهند ایران موشک های بالستیک برد متوسط، تانک های جنگی، هواپیماهای نظامی نسل چهار و پنج را وارد کند.

العالم فارسی: «اداره بودجه کنگره» اعلام کرد که کسری بودجه دولت فدرال آمریکا در ۹ ماهه نخست سال جاری مالی به ۲.۷ تریلیون دلار رسیده است که یک رکورد به شمار می‌آید.به گزارش بامداد پنجشنبه تارنمای هیل، کسری بودجه دولت فدرال آمریکا فقط در ماه ژوئن ۸۶۳ میلیارد دلار بود که ۱۰۷ برابر کسری بودجه هشت میلیارد دلاری در ماه ژوئن سال گذشته است.پیش‌بینی می‌شود که کسری بودجه دولت فدرال به ۳.۸ تریلیون دلار برسد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *