جدیدترین مطالب

تنش‌های مرزی پاکستان و افغانستان بالا گرفت

وزارت دفاع طالبان افغانستان اعلام کرد یک پایگاه نظامی ارتش پاکستان در نواحی مرزی مشترک را در اقدامی تلافی‌جویانه بابت حمله هوایی این کشور همسایه به خاک افغانستان مورد هدف قرار داده است.

Loading

أحدث المقالات

استولتنبرگ برگزاری انتخابات ریاست جمهور روسیه در سرزمین‌های اشغالی اوکراین را محکوم کرد

تهران- ایرنا- ینس استولتنبرگ دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) برگزاری انتخابات ریاست جمهوری روسیه در سرزمین‌های تحت اشغال ارتش این کشور در اوکراین و گرجستان را کاملاً غیرقانونی خواند و محکوم کرد.

قطعنامه پیشنهادی آمریکا و ژاپن برای جلوگیری از استقرار سلاح‌های هسته ای در فضا

نیویورک – ایرنا- آمریکا و ژاپن با ارائه قطعنامه ای به شورای امنیت سازمان ملل متحد، خواستار جلوگیری از استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا شدند؛ قطعنامه‌ای که به نظر می‌رسد روسیه تنها هدف آن است.

۱۰۰ هزار صهیونیست، مسلح شدند

در ادامه پس‌لرزه‌های عملیات طوفان الاقصی، وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی خبر داد که مجوز سلاح برای ۱۰۰ هزار صهیونیست صادر شده است.

ادعای سناتور آمریکایی: واشنگتن باید روسیه را در لیست کشورهای حامی تروریسم قرار دهد

تهران- ایرنا- سناتور لیندسی گراهام با این ادعا که ولادیمیر پوتین یک رئیس‌جمهوری غیرقانونی است که یک کشور تروریستی را اداره می‌کند، گفت: واشنگتن باید روسیه را در لیست کشورهای حامی تروریسم قرار دهد.

شورای امنیت سازمان ملل عملیات‌های انصارالله یمن در دریای سرخ را محکوم کرد

نیویورک – ایرنا- اعضای شورای امنیت سازمان ملل با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: « اعضای شورای امنیت حملات حوثی ها (انصارالله یمن) علیه کشتیرانی تجاری در دریای سرخ را به شدت محکوم کردند» و خواستار توقف فوری آن شدند.

Loading

رسانه ها؛ شرط چین برای مذاکره با آمریکا و…

۱۳۹۹/۰۴/۱۸ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: کاهش زرادخانه هسته ای آمریکا شرط چین برای مذاکرات، محدودیت صدور روادید برای چینی‌‌ها ، تاکید وزرای دفاع ۳ کشور به کره‌شمالی برای بازگشت به مذاکرات هسته‌ای، واکنش ناتو به تنش میان روسیه و اوکراین، احتمال اجرای طرح الحاق کرانه باختری در ماه جاری میلادی ، وتوی قطعنامه ارسال کمک‌های بشردوستانه به سوریه از سوی چین و روسیه ، خودداری روس ها از حضور در سیستم مهار چین از سوی آمریکا ، خروج آمریکا از  سازمان جهانی بهداشت ، ثبت رکورد تازه آمار مبتلایان به کرونا در آمریکا و تشدید خشونت پلیس علیه معترضان در آمریکا از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری ایرنا:  مدیرکل کنترل تسلیحات وزارت خارجه چین گفت که اگر آمریکا زرادخانه هسته ای خود را به سطح چین کاهش دهد این کشور مایل به شرکت در مذاکرات سه جانبه با روسیه و آمریکا است. «فو سونگ» روز چهارشنبه افزود: اگر آمریکا حاضر باشد زرادخانه خود را تا سطح چین کاهش دهد این کشور فردای آن روز به گفت و گوها خواهد پیوست.وی با ابراز علاقه به اینکه چین هم برای چنین گفت و گویی تمایل دارد گفت: به رغم چنین تمایلی ما می دانیم که این اتفاق رخ نخواهد داد.

العالم فارسی: وزیر امورخارجه آمریکا اعلام کرد، واشنگتن صدور روادید برای برخی مقامات چین را محدود می‌کند زیرا این کشور مانع سفر دیپلمات‌ها، روزنامه‌نگاران و گردشگران آمریکایی به تبت شده است. مایک پمپئو بامداد چهارشنبه در بیانیه‌ای تصریح کرد: امروز محدودیت‌های روادید را برای دولت جمهوری خلق چین و مقامات حزب کمونیست این کشور که مصمم هستند به طور قابل توجهی در تدوین یا اجرای سیاست‌های مربوط به دسترسی افراد بیگانه به مناطق تبت دخیل باشند، اعلام می‌کنم.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  براساس بیانیه مشترکی که پنتاگون منتشر کرد، وزیران دفاع آمریکا، ژاپن و استرالیا از کره‌شمالی خواستند تا به میز مذاکرات خلع سلاح هسته‌ای بازگردد.در این بیانیه آمده است، لیندا رینولدز، وزیر دفاع استرالیا و تارو کونو، وزیر دفاع ژاپن و مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا نشست سه‌جانبه مجازی در تاریخ هفتم ژوئیه برگزار کردند.

خبرگزاری تسنیم: فرمانده سابق نیروهای مسلح آمریکا در اروپا گفت: بعید است در صورت بروز هر نوع درگیری نظامی بین اوکراین و روسیه، ناتو دخالت مستقیمی داشته باشد، هرچند آشکارا از کی‌یف حمایت سیاسی خواهد کرد. ژنرال “بن هاجز” فرمانده پیشین نیروهای مسلح آمریکا در اروپا اعلام کرد که در صورت بروز یک درگیری نظامی بین اوکراین و روسیه، ناتو در این مسئله مداخله نخواهد کرد، ولی آشکارا از کی‌یف حمایت می‌کند.این مقام نظامی گفت: “من چنین انتظاری ندارم که ناتو در درگیری نظامی احتمالی بین کی‌یف و مسکو دخالت کند، چرا که اوکراین عضو ناتو نیست. با این حال، قابل پیش بینی است که چندین کشور در این صورت بسیار نگران خواهند شد.»

خبرگزاری فارس:  یک منبع آمریکایی با اشاره به جلسه امروز کاخ سفید برای بررسی ابعاد طرح رژیم صهیونیستی برای اشغال سی درصدی کرانه باختری، گفت احتمال اجرای آن در ماه جولای همچنان وجود دارد. در حالی که هفت روز از تاریخ اعلامی رژیم صهیونیستی برای اشغال بخش‌های بزرگی از کرانه باختری (یکم جولای) گذشته و هنوز اتفاقی رخ نداده اما یک منبع آمریکایی از امکان وقوع آن در همین ماه خبر داد.کابینه تل‌آویو پیشتر وعده داده بود روز یکم جولای تاریخ اجرای طرح اشغال خواهد بود.

آناتولی  ترکیه:  روسیه و چین تمدید قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد برای ارسال کمک‌های فرامرزی به سوریه را وتو کردند.قطعنامه شورای امنیت برای ارسال کمک‌های فرامرزی به سوریه که در سال 2014 به تصویب رسیده و در 10 ژوئیه منقضی می‌شود، امروز مجددا جهت تمدید به رای‌ گذاشته شد.

رادیو چین: گورگ میرزایان، استادیار دانشگاه مالی دولت فدرال روسیه نوشته است ترامپ از روسیه برای شرکت در نشست جی 7 پلاس دعوت کرد تا آن را به یک سیستم برای مهار چین بکشد، اما مسکو این پیشنهاد را رد کرد. در تاریخ 4 ژوییه، سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه اظهار داشت که پیشنهاد فعلی برای برگزاری نشست G7پلاس کامل نیست. روسیه نمی داند طرفداران این ابتکار چه برخوردی با موضوعات مربوط به چین خواهند داشت. زیرا بحث درباره هر موضوعی در دنیای معاصر بدون مشارکت چین غیرممکن است.

 ان. اچ.کی ژاپن: دولت آمریکا به طور رسمی به سازمان ملل اطلاع داده که در ماه ژوئیه سال آینده سازمان جهانی بهداشت را ترک خواهد کرد.یک مقام ارشد آمریکایی گفت خروج آمریکا به اطلاع آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل رسیده است. خروج آمریکا از سازمان جهانی بهداشت برای ششم ژوئیه سال آینده برنامه ریزی شده است.

یورونیوز:  در حالی که آمار ابتلا به کووید ۱۹ در آمریکا در شبانه‌روز گذشته به رکورد جدیدی رسید، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری این کشور اصرار دارد که مدارس در پاییز بازگشایی شوند.بر پایه آماری که مؤسسه جان هاپکینز آمریکا کرده، در ۲۴ ساعت منتهی به شامگاه سه ‌شنبه ۷ ژوئیه (۱۷ تیر) بیش از ۶۰ هزار تن در این کشور به ویروس کرونا دچار شده‌اند. این آمار روزانه از آغاز شیوع کووید ۱۹ در ایالات متحده بی‌پیشینه بوده است.

  خبرگزاری صدا و سیما: اعتراضات ضد نژاد پرستی و بی عدالتی در شهر‌های آمریکا همچنان ادامه دارد. اعتراضات سراسری در آمریکا علیه نژادپرستی و خشونت پلیس که همچنان در این کشور ادامه دارد، با موارد متعددی از خشونت پلیس علیه معترضان شامل مشت و لگد زدن، استفاده از شلیک گاز اشک‌آور و اسپری فلفل و حتی راندن خودرو به سمت معترضان در اعتراضات اغلب مسالمت‌آمیز همراه بوده است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *