جدیدترین مطالب

شمار شهدای غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید

وزارت بهداشت حماس پنجشنبه اعلام کرد شمار شهدای فلسطینی از آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس در نوار غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید.
بنا بر اعلام وزارت بهداشت حماس، در ۲۴ ساعت گذشته، ۶۲ فلسطینی دیگر به شهادت رسیدند.

خاکسپاری شهدا در خیابان‌های نوار غزه

فلسطین آنلاین با انتشار تصاویری از قبور شهدای فلسطینی در خیابان‌های نوار غزه نوشت به سبب شمار زیاد شهدا و نبود جا در قبرستان ها، پیکر‌های شهدا در خیابان‌های نوار غزه به خاک سپرده می‌شوند.

Loading

أحدث المقالات

واکنش کرملین به جذب تروریست‌ها از تلگرام، اعدام اسیران روس و پیشنهاد صلح شرودر

مسکو- ایرنا- سخنگوی دفتر ریاست‌جمهوری روسیه در واکنش به گزارش‌ها درباره جذب عوامل حادثه تروریستی کروکوس از طریق یک کانال تلگرامی، بر لزوم رصد بیشتر این شبکه اجتماعی به منظور تبدیل نشدن آن به ابزار تروریست‌ها تأکید کرد.

ایران، چین و روسیه چگونه در حال ایجاد صمیمیت بیشتر بین یکدیگر هستند؟ / این اتحاد فعلا «ترسناک» نیست

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه و ابراهیم رئیسی همتای ایرانی اش چند نقطه اشتراک دارند. هر دو متعلق به گروه کوچکی از رهبران جهان هستند که شخصا تحت تحریم‌های دولت آمریکا قرار گرفته اند. هرچند هیچ کدام از ان‌ها چندان سفر نمی‌کنند، اما هر دو در سال‌های اخیر از چین دیدار داشته اند.

Loading

رسانه ها؛ ترامپ و نژادپرستی و چین و…

۱۳۹۹/۰۴/۱۵ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: نگاهی به سخنرانی ترامپ به مناسبت روز استقلال، دامن زدن آمریکا به رقابت تسلیحاتی با چین و روسیه در شبه قاره هند، اعتراضات گسترده در فلسطین اشغالی و درخواست برای استعفای نتانیاهو، تاکید روسیه بر پایبندی به ممنوعیت آزمایش‌های اتمی، واکنش وزیر جنگ رژیم صهیونیستی به آتش سوزی در نطنز، هشدار چین به کانادا، مخالفت شدید دولت هنگ کنگ با تصویب لایحه خودمختاری هنگ کنگ توسط آمریکا، حضور دو ناو هواپیمابر در مانور نظامی آمریکا در دریای چین جنوبی، تاکید انگلستان بر لزوم از سرگیری تولید نفت در لیبی، انتقاد روسیه از اقدامات کشورهای غربی علیه ونزوئلا ، بیانیه  وزارت خارجه روسیه در خصوص برجام، انتقاد سازمان جهانی بهداشت از چین  و درگیری مهاجران در دریای مدیترانه از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری مهر: سخنرانی رئیس‌جمهور آمریکا که به مناسبت روز استقلال این کشور ایراد شد؛ آمیزه‌ای از اتهامات واهی علیه معترضان ضدنژادپرستی، رسانه‌های منتقد و البته چین بود. دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در سخنرانی که به مناسبت روز استقلال این کشور (مراسم چهارم جولای) ایراد شد؛ باز هم با ادعای حفظ میراث فرهنگی، از نحوه برخورد معترضان ضدنژادپرستی با مظاهر به جا مانده از دوران برده‌داری آمریکا انتقاد کرد.ترامپ همچنین چپ‌های افراطی و رسانه‌های به زعم وی دروغ‌پرداز را در ناآرامی‌های اخیر دخیل دانست حال آنکه مثل همیشه، در دفاع از راهبرد خود در مقابله با کرونا، انگشت اتهامش را به سمت چین نشانه گرفت.

خبرگزاری ایرنا: در شرایطی که دونالد ترامپ به ماه‌های آخر ریاست جمهوری خود نزدیک می‌شود، رفتار سیاست خارجی دولت او همچنان با اقدامات متناقض روبرو است. به عنوان مثال، ترامپ یک “رقابت بزرگ” در جهان را آغاز کرده و متحدین و شرکای خود را ناراضی ساخته است. همچنین این کشور به ارزش‌های دموکراتیک که خود آن را تبلیغ می‌کند، متعهد نبوده است.  بر اساس وب سایت وزارت امور خارجه هند، تجارت دفاعی دوجانبه هند و آمریکا، از کمتر از یک میلیارد دلار در سال ۲۰۰۸، به ۱۸ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۹ افزایش یافته است. صادرات تسلیحات نظامی آمریکا به هند “رشدی بیش از ۵۵۰ درصدی در سال‌های  ۲۰۱۳-۱۷ در مقایسه با پنج سال گذشته آن را تجربه کرده است.

 خبرگزاری فارس: در ادامه تظاهرات‌های گسترده در تل‌آویو علیه فساد دولتی «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، این هفته نیز تعداد زیادی از ساکنان شهرهای مختلف در فلسطین اشغالی خواستار استعفای نتانیاهو شدند. موارد اعتراض تظاهرات‌کنندگان، فساد نتانیاهو،  بی‌کفایتی کابینه نتانیاهو در مقابله با شیوع ویروس کرونا، بهبود بحران اقتصادی متعاقب این همه‌گیری و همچنین طرح وی برای اشغال سی درصدی اراضی خصوصی فلسطینیان در کرانه باختری بود.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): دفتر خبری وزارت خارجه روسیه اعلام کرد، مسکو به ممنوعیت آزمایش‌های اتمی پایبند است و به تحقق پیمان منع جامع آزمایش‌های اتمی ادامه می‌دهد.وزارت خارجه روسیه همچنین به این مساله اشاره کرد که اتهامات آمریکا درباره اینکه مسکو نقض کننده استانداردهای “خطای صفر” آمریکا درباره آزمایش‌های اتمی است، هیچ پایه و اساسی ندارد.

الکوثر فارسی: وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در پاسخ به سوالی درباره آتش سوزی در نطنز از پاسخ صریح طفره رفت و گفت نمی‌توانیم تایید یا رد کنیم. بنی گانتز وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در مصاحبه با رادیو ارتش با تکرار ادعاها درباره گسترش تروریسم از سوی ایران در غرب آسیا مدعی شد، یک ایران با ظرفیت هسته ای چیزی است که ما نمیتوانیم اجازه دهیم و با هر وسیله ای که نیاز باشد جلوی آن را خواهیم گرفت.

خبرگزاری مهر : سفارت چین در اتاوا اظهارات کانادا در مورد قانون امنیت ملی هنگ کنگ را دخالت در امور داخلی خود توصیف کرد.در بیانیه سفارت چین آمده است: برخی کشورهای غربی از جمله کانادا به بهانه حقوق بشر در امور هنگ‌کنگ دخالت کرده‌اند که این امر ناقض قوانین بین‌المللی و استانداردهای روابط بین‌المللی است.این بیانیه می افزاید: قانون امنیت ملی هنگ‌کنگ، امنیت را در این منطقه حفظ می‌کند اما کانادا با این اقداماتش در امور داخلی چین دخالت کرده است.

رادیو چین: دولت هنگ کنگ مخالفت شدید خود با تصویب لایحه خودمختاری هنگ کنگ توسط کنگره آمریکا را ابراز کرد. سخنگوی دولت هنگ کنگ اعلام کرد: دولت هنگ کنگ از کنگره آمریکا خواسته است فوراً به مداخله در امور داخلی این منطقه خاتمه دهد. موضوعات لایحه و تحریم های صادر شده از سوی آمریکا غیر قابل قبول بوده و این تحریم ها نه تنها نمی تواند هنگ کنگ را بهراساند، بلکه روابط و منافع مشترک هنگ کنگ و آمریکا را خدشه دار خواهد کرد.

 ان. اچ.کی ژاپن:  نیروی دریایی آمریکا می گوید هم زمان با مانور نظامی چین در دریای چین جنوبی دو ناو هواپیمابر آمریکایی در رزمایشی در این ناحیه شرکت کرده اند.مقام های نیروی دریایی آمریکا گفتند دو ناو هواپیمابر هسته ای آن کشور به نام های «یو اس اس رونالد ریگان» و «یو اس اس نیمیتز» رزمایش یاد شده را از روز شنبه در دریای چین جنوبی آغاز کردند.

آناتولی  ترکیه:  سفارت انگلستان در طرابلس نسبت به کاهش تولید نفت در لیبی و مداخله مزدوران خارجی به میادین نفتی این کشور ابراز نگرانی کرد.سفارت انگلستان در طرابلس با انتشار بیانیه‌ای ضمن تاکید بر لزوم از سرگیری تولید نفت در لیبی اعلام کرد: انسداد و کاهش تولیدات در میادین نفتی لیبی و همچنین مداخله مزدوران خارجی در میادین نفتی این کشور نگران کننده است.گفتنی است خلیفه حفتر٬ رهبر شبه‌نظامیان در شرق لیبی با آغاز درگیری از سال 2014 تولید نفت را نیز مختل کرده و باعث خسارت میلیارد‌ها دلار بر صنعت نفت این کشور شده است.

خبرگزاری ایرنا: وزارت امور خارجه روسیه از اقدامات کشورهای غربی علیه دولت قانونی ونزوئلا انتقاد کرد و اقدام دادگاه عالی انگلیس که به رهبر مخالفان دولت ونزوئلا حکم دسترسی به ذخایر طلای ونزوئلا در لندن را داده است، خطرناک خواند. ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در همین رابطه اعلام کرد: در وضعیت پیرامون ونزوئلا بار دیگر موارد نگران کننده بوجود آمد که دورنمای انسجام مواضع جامعه جهانی به نفع یافتن راه حل سیاسی در این کشور توسط طرف های ونزوئلایی بدون مداخله خارجی را مخدوش می کند.

اسپوتنیک روسیه: وزارت خارجه روسیه طرفین برجام را به حل و فصل تمامی مسائل مربوط به این توافق در چارچوب کمیسیون مشترک فراخواند. وزارت امور خارجه فدراسیون روسیه اعلام داشت: مسکو طرفین برنامه جامع اقدام مشترک را به از دست ندادن زبان مشترک در تلاش برای یافتن راه برون رفت از بحران فرا می‌خواند، کلیه موضوعات ناشی از اجرایی نمودن برجام باید در چارچوب کمیسیون مشترک حل شوند.

دویچه وله: سازمان جهانی بهداشت تایید کرد که برای دریافت اطلاعات در باره جزئیات شیوع ویروس کرونا از چین، دو بار با پکن تماس گرفته است. تاکنون گفته می‌شد که چین به موقع در این زمینه اقدام کرده است. بر اساس تازه‌ترین نسخه روزشمار سازمان جهانی بهداشت در رابطه با شیوع پاندمی کرونا، دولت چین جزئیات شیوع ویروس کرونای جدید (سارس‌کوو۲) و بیماری از ناشی از آن (کووید۱۹) را پس از دوبار استعلام از جانب سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده است. نسخه پیشین روزشمار این شبهه را برانگیخته بود که گویا چین در روز ۳۱ دسامبر ۲۰۱۹ اطلاعات خود در باره کرونا را به سازمان بهداشت جهانی گزارش کرده است.اکنون مشخص شده که اداره بهداشت ووهان در آن روز در باره کرونا فقط یک بیانیه مطبوعاتی در وبسایت خود منتشر کرده است.

یورونیوز: کشتی نجات «اوشین وایکینگ» روزهای سختی را در میان امواج مدیترانه می‌گذراند. خدمه این کشتی که برای ماموریت‌های بشردوستانه فرستاده شده‌اند، در اقدامی بی‌سابقه در این کشتی اعلام «وضعیت اضطراری» کردند. در این روز دو تن از مهاجران سرنشین کشتی، به دلیل ناامیدی خود را به درون آب انداختند و علاوه بر این خودکشی‌ها، گزارش‌ها حاکی از افزایش دعوا و درگیری میان مهاجران در عرشه کشتی است.در حال حاضر این کشتی ۱۸۰ سرنشین دارد که در میان آنها شماری کودک نیز دیده می‌شوند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *