جدیدترین مطالب

حمله شدید هوایی رژیم صهیونیستی به حلب سوریه

منابع سوری اعلام کردند مواضع و انبار‌های تسلیحاتی در نزدیکی فرودگاه حلب، کارخانه‌های وزارت دفاع سوریه در مناطق السفیره و کفرجوم در غرب حلب و چندین نقطه دیگر هدف ۱۵ حمله هوایی قرار گرفته است.

اشتباه محاسبات در روابط با همسایگان را جدی بگیریم

اشتباه محاسبات در روابط با همسایگان را جدی بگیریم

حسام الدین حجت زاده در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: رصد و ارزیابی سیر تحولات ماه های اخیر در روابط تهران با سایر کشورها و به ویژه همسایگان، گویای سرعت گرفتن روند قهقرایی در روابط خارجی کشورمان است. این یادداشت ناظر بر بررسی و تحلیل رفتارهای آن دسته از سیاست زدگان غیرمتخصصی است که بی توجه به شعارهای دولت های جمهوری اسلامی ایران طی چهار دهه گذشته همواره بدون برخورداری از دانش سیاسی در حوزه روابط خارجی کشور دخالت کرده و پیامدهای ناخوشایند و پرهزینه ای را به طور مشخص از ناحیه دو کشور پاکستان و افغانستان به مردم، کشور و نظام تحمیل کرده اند. 

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

Loading

أحدث المقالات

عربستان برای اولین بار در مسابقه دختر شایسته جهان شرکت می‌کند

عربستان سعودی برای اولین بار در تاریخ این کشور در مسابقه دختر شایسته جهان شرکت خواهد کرد. نماینده عربستان در این مسابقه رومی القحطانی خواهد بود که تا کنون در چند مسابقه دختر شایسته از جمله مسابقه دختر شایسته عربستان سعودی، دختر شایسته صلح عرب و دختر شایسته خاورمیانه برنده شده است. مسابقه دختر شایسته جهان در سال ۲۰۲۴ قرار است ماه سپتامبر در مکزیک برگزار شود.

معاهده بین‌المللی جامع برای مقابله با استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات برای مقاصد جنایی

در ماه مه تا ژوئن، نیویورک میزبان نشست نهایی کمیته ویژه سازمان ملل در مورد توسعه کنوانسیون برای مقابله با استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در راستای مقاصد مجرمانه خواهد بود.

لاوروف درباره تضمین های امنیتی در صورت مذاکرات درباره اوکراین صحبت کرد

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد : در صورت حل و فصل مسالمت آمیز مناقشه در اطراف اوکراین، روسیه آماده است تا منافع مشروع امنیتی سایر شرکت کنندگان در این روند را تضمین کند، در صورتی که همان تضمین ها برای خود مسکو ارائه شود.

Loading

رسانه ها؛ تلاش نافرجام آمریکا علیه ایران و…

۱۳۹۹/۰۴/۱۱ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: شکست آمریکا در نشست  شورای امنیت سازمان ملل، مخالفت چین و روسیه و اروپا با درخواست آمریکا برای تمدید تحریم تهران، قطعنامه آتش‌بس جهانی، امروز روی میز شورای امنیت، تعویق اجرای الحاق کرانه باختری به بعد از کرونا، هشدار بوریس جانسون درباره پیامدهای اجرای طرح الحاق کرانه باختری، اعلام حمایت عربستان سعودی از مصر و سودان در قضیه تنش آبی با اتیوپی، تهدید ترامپ به وتوی کنگره ، واکنش دولت لیبی به اظهارات ماکرون درباره حفتر، جزئیات قانون امنیت ملی پکن برای هنگ‌کنگ، استقبال کری لام از تصویب قانون حفظ امنیت ملی، واکنش ژاپن به تحولات  هنگ کنگ، ادامه تنش  هند و پاکستان و کودتای نافرجام در سودان از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری ایرنا: جلسه روز سه شنبه (١٠ تیر) شورای امنیت سازمان ملل که برای ارائه گزارش شش ماهه در باره اجرای قطعنامه ٢٢٣١ این شورا در ارتباط با برجام برگزار شد؛ نتیجه ملموسی برای امریکا نداشت اما حمایت جامعه جهانی از ضرورت حفظ و ادامه برجام را به نمایش گذاشت. نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد برای بررسی گزارش دوره‌ای دبیرکل این سازمان درباره اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ مربوط به توافق هسته‌ای ایران، روز سه شنبه برگزار شد.  ترامپ حدود دوسال پیش با نقض برجام از این تعهد بین المللی به طور یکجانبه خارج شد و بر طبل ایران هراسی کوبید.

یورونیوز: مایک پمپئو، وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا در جلسه روز سه شنبه شورای امنیت سازمان ملل از اعضای این شورا خواست تا تهران با «پاسخگویی» وادارند.برخلاف آمریکا، پکن شدیدا با تمدید تحریم‌های ایران مخالفت کرد و آمریکا را مسئول اصلی شرایط رخ داده کنونی خواند. نماینده بریتانیا هم در این جلسه با اشاره به اینکه کشورش مخالف اجرایی شدن مکانیزم ماشه و فعال شدن دوباره تحریم‌ها علیه ایران است، اظهار داشت: «تلاش یکجانبه برای فعال کردن مکانیزم ماشه با برجام همخوانی ندارد. واسیلی نبرنزیا، نماینده روسیه در سازمان ملل متحد، نیز سخنرانی خود را با کنایه به مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا آغاز کرد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): منابع خبری از آمادگی شورای امنیت برای تصویب قطعنامه‌ای درباره توقف اقدامات خصمانه سراسری به منظور مقابله با شیوع کرونا طی امروز (چهارشنبه) خبر دادند. شورای امنیت سازمان ملل برای تصویب قطعنامه‌ای درباره توقف اقدامات خصمانه با هدف مقابله با شیوع کرونا آماده می‌شود. طبق این گزارش، قرار است که نتیجه رأی‌گیری درباره این قطعنامه امروز اعلام شود.

دویچه وله:  بنی گانتس  می‌گوید، برنامه الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری می‌تواند به بعد از کرونا موکول شود. نخست‌‌وزیر  اسرائیل هنوز واکنشی به این اظهارات نشان نداده است. از طرفی ، رهبری تشکیلات خودگردان  فلسطین برای انجام مذاکره مستقیم اعلام آمادگی کرده است. برنامه‌ الحاق کرانه باختری به اسراییل، با انتقادهای فراوان بین‌المللی روبروست.

الکوثر فارسی:  نخست‌وزیر انگلیس با درخواست از رژیم صهیونیستی برای اجرا نکردن طرح اشغال سی درصدی کرانه باختری، گفت این طرح نقض قوانین بین‌المللی است و لندن آن را نمی‌پذیرد. «بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس طی یادداشتی در نشریه «یدیعوت آحرونوت» ضمن موضع‌گیری علیه طرح رژیم صهیونیستی برای اشغال بخش‌های بزرگی از کرانه باختری، از تل‌آویو خواست تا این طرح را اجرا نکند.

العالم فارسی: پادشاه عربستان سعودی امنیت آبی مصر و سودان را به امنیت کشورهای عربی گره زد و گفت که کشورش با هرگونه اقدام یا عملی که حقوق آبی این دو کشور را نقض کند؛ مخالف است. سلمان بن عبدالعزیز آل سعود سه‌شنبه در جلسه کابینه وزیران در واکنش به تنش آبی بین کشورهای حوزه رود نیل گفت: «عربستان سعودی با هرگونه اقدام یا عملی که ناقض حقوق همه طرف‌های سهیم در آب نیل باشد، مخالف است و بر اهمیت ازسرگیری گفت‌وگوها برای دست‌یابی به توافق عادلانه تأکید دارد».پادشاه سعودی همچنین امنیت آبی کشورهای مصر و سودان را «امنیت جدایی ناپذیر عربی» دانست.نزدیک به یک سال است که سه کشور مصر، سودان و اتیوپی بر سر برداشت از آب نیل به اختلاف شدیدی رسیده‌اند.

خبرگزاری مهر : رئیس جمهور آمریکا می‌گوید اگر دموکرات‌ها به ادعای مبارزه با نژادپرستی، به دنبال تغییر نام پایگاه‌های نظامی باشند؛ لایحه سیاست‌گذاری‌های نظامی آمریکا را وتو خواهد کرد.دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در پیامی توئیتری به دموکرات‌های کنگره آمریکا درباره تلاش برای حذف مظاهر برده‌داری هشدار داد.

آناتولی  ترکیه:  وزیر خارجه لیبی٬‌ اظهارات ماکرون در خصوص عدم حمایت از حفتر را دیرهنگام خواند.حمد طاهر سیاله٬ وزیر خارجه لیبی در واکنش به اظهارات امانوئل ماکرون٬ رئیس جمهور فرانسه در خصوص عدم حمایت از خلیفه حفتر گفت: در طول چهارده ماه حملات شبه نظامیان حفتر به پایتخت٬ منتظر محکوم کردن آن توسط ماکرون بودیم. خلیفه خفتر، رهبر شبه نظامیان در شرق لیبی در 4 آوریل 2019 دستور حمله به طرابلس را داده و این کشور را به سوی خشونت کشاند.

خبرگزاری فارس: چین جزئیاتی در مورد قانون امنیت ملی هنگ‌کنگ که امروز رسماً اجرا شد ارائه کرده است. قانون امنیت ملی هنگ‌کنگ که روز گذشته توسط کمیته دائمی کنگره ملی خلق چین با اتفاق آرا به تصویب رسید، امروز (چهارشنبه) رسماً اجرا شد.چین با اعمال این قانون جرائم مربوط به ایجاد جدایی، براندازی، تروریسم و تبانی با نیرو‌های خارجی را مجازات خواهد کرد که این مجازات می‌تواند حکم زندان ابد نیز باشد.

رادیو چین: کری لام، رئیس ناحیه اداری ویژه هنگ کنگ با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: دولت ناحیه اداری ویژه هنگ کنگ از تصویب «قانون حفظ امنیت ملی ناحیه اداری ویژه هنگ کنگ جمهوری خلق چین» در کمیته دائمی مجلس نمایندگان خلق چین استقبال می کند. وی بر این باور است که پس از اجرای قانون حفظ امنیت ملی هنگ کنگ، احیای ثبات در هنگ کنگ می تواند زودتر محقق شود و همچنین هنگ کنگ می تواند دوباره به سمت پیش حرکت کند.

 ان. اچ.کی ژاپن: ژاپن اوضاع هنگ کنگ را زیر نظر دارد تا ببیند اجرای قانون امنیت ملی چین در این منطقه چه تاثیراتی بر مردمسالاری و فعالیت شرکت های ژاپنی در آنجا خواهد گذاشت.موتگی توشیمیتسو، وزیر خارجه ژاپن، از تصویب این قانون ابراز تاسف کرد. او گفت این قانون به اعتماد به اصل «یک کشور،‌ دو نظام» صدمه خواهد زد. کونو تارو، وزیر دفاع ژاپن، به خبرنگاران گفت که اقدام چین تاثیر جدی بر دیدار رسمی برنامه ریزی شده شی جین پینگ،‌ رئیس جمهور آن کشور، از ژاپن خواهد داشت، که در بحبوحه همه گیری جهانی ویروس کرونا به تعویق افتاده است.

خبرگزاری تسنیم: به دنبال افزایش تنش بین دهلی نو و اسلام آباد دو طرف تصمیم به اخراج ۵۰ درصد از دیپلمات‌های دیگری گرفته و روند کار را نیز آغاز کردند. گزارش ها حاکی است 143 تبعه پاکستانی که شامل دیپلمات ها و خانواده های آنها می شود طی این روزها در حال بازگشت به خاک پاکستان هستند.

خبرگزاری صدا و سیما:  مقامات سودانی، تلاش برای کودتا را که عناصر واپسگرای وابسته به رژیم سابق، در آن دست داشتند، ناکام گذاشتند. صدیق تاور  ، عضو شورای حاکمیتی سودان از کودتای نافرجام در این کشور خبر داد و افزود: این عناصر قصد داشتند با سوء استفاده از سالروز سی ام ژوئن، کودتا کنند. مقادیری سلاح از این عناصر کشف شد. شماری از شخصیت‌های رژیم سابق هم بازداشت شدند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *