جدیدترین مطالب

جنون بیگانه هراسی

جنون بیگانه هراسی

بیژن اشتری در یادداشتی می نویسد: تنها کشور جهان که در قرن بیستم در خیابان هایش چراغ راهنمایی وجود نداشت تیرانا بود زیرا اکثر مردم هنوز با گاری اسبی تردد می‌کردند و ماشین شخصی وسیله بورژوایی تلقی می‌شد.

ارزیابی کنفرانس وزیران سازمان تجارت جهانی از نگاه کارشناسان

شورای راهبردی آنلاین-رصد: سیزدهمین کنفرانس وزیران سازمان تجارت جهانی اخیرا در ابوظبی برگزار شد. پنج کارشناس به بررسی شکست کنفرانس وزیران در از بین بردن موانع در مسیر ابتکارات جدید و این مساله پرداختند که با وجود تنش میان قدرت‌های بزرگ، ابتکارات مشترک کوچکتر چگونه می‌تواند در آینده تجارت جهانی نقش داشته باشد.

تنش‌های مرزی پاکستان و افغانستان بالا گرفت

وزارت دفاع طالبان افغانستان اعلام کرد یک پایگاه نظامی ارتش پاکستان در نواحی مرزی مشترک را در اقدامی تلافی‌جویانه بابت حمله هوایی این کشور همسایه به خاک افغانستان مورد هدف قرار داده است.

Loading

أحدث المقالات

شهادت ۱۴ فلسطینی در حملات صهیونیست‌ها به رفح

در صد و شصت و پنجمین روز تجاوز اشغالگران صهیونیست علیه غزه، رژیم اشغالگر کشتار جدیدی در شهر رفح انجام داد و خانه‌ای در این منطقه را هدف قرار داد که منجر به شهادت چندین فلسطینی شد.

Loading

رسانه ها؛تصویب قانون چالش برانگیز و…

۱۳۹۹/۰۴/۱۰ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: تصویب  ز از سوی پکن، توقف صادرات تجهیزات دفاعی آمریکا به هنگ کنگ ، اختلاف گانتس و نتانیاهو یر سر طرح الحاق و احتمال تعویق آن، تداوم رایزنی نتانیاهو با آمریکا برای اشغال کرانه باختری، طرح جایگزین سازشکاران فلسطینی به‌جای «معامله قرن»، تمدید 6 ماهه تحریم های اتحادیه اروپا ضد روسیه ، درخواست امارت از آمریکا برای مداخله در لیبی، آخرین آمار تعداد مبتلایان به کووید-19 در سراسر جهان، پیش بینی مرکل از  اجلاس آتی رهبران اروپا ، اخراج نماینده اتحادیه اروپا از ونزوئلا به دستور مادورو و واکنش بورل، ادامه تلاش دیپلماتیک آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران و مخالفت چین با تمدید تحریم تسلیحاتی تهران از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

العالم فارسی: رسانه‌های چینی از تصویب قانون امنیت ملی هنگ کنگ در نشست امروز کنگره خلق چین در پکن خبر دادند. کمیته دائمی سیزدهم کنگره ملی خلق چین (NPC)قانون امنیت ملی هنگ کنگ را به اتفاق آرا تصویب کرد. پکن این قانون را در پاسخ به اعتراضات خشونت آمیز طرفداران به اصطلاح دموکراسی در سال گذشته در هنگ کنگ وضع کرد. مقامات چین می گویند این قانون نه تنها به حقوق شهروند هنگ کنگی آسیبی وارد نمی کند بلکه با براندازی، تروریسم، جدایی و تبانی با نیروهای خارجی مقابله خواهد کرد که باعث رشد و شکوفایی بیشتر این منطقه خواهد شد.

 ان. اچ.کی ژاپن: پس از تلاش چین جهت تصویب قانون امنیت ملی برای هنگ کنگ، آمریکا تصمیم گرفت که صادرات تحت کنترل تجهیزات دفاعی به هنگ کنگ را متوقف کند. مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، روز دوشنبه اعلام کرد که این کشور «صادرات تجهیزات دفاعی ساخت آمریکا (به این منطقه) را متوقف می کند و گام های دیگری برای اعمال محدودیت هایی مشابه به محدودیت های اعمال شده از سوی آمریکا بر صادرات تجهیزات دفاعی به چین، روی فناوری های دفاعی آمریکا و فناوری های دارای کاربرد دوگانه به هنگ کنگ بر خواهد داشت.»

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): بنی گانتس، وزیر جنگ فعلی و نخست وزیر تناوبی در دولت ائتلافی اسرائیل از مخالفتش با الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری اشغالی گفت. سخنگوی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل به نقل از او خطاب به نمایندگان حزب راست‌گرای لیکود اعلام کرد، گام‌های لازم برای اجرای طرح الحاق که قرار است کابینه روز چهارشنبه آنها را بررسی کند، متکی بر حمایت گانتس نیستند. گانتس و نتانیاهو، دو شریک ائتلاف دولتی اخیرا با برخی مسؤولان واشنگتن که به دنبال توافقی در داخل کابینه اسرائیل پیش از نشان دادن چراغ سبز به طرح نتانیاهو بودند، دیدار کردند.

الکوثر فارسی: نخست وزیر رژیم صهیونیستی عصر دوشنبه از تداوم رایزنی خود با کاخ سفید در زمینه طرح اشغال بخش‌هایی از کرانه باختری رود اردن خبر داد. ” بنیامین نتانیاهو” در یک نشست خبری اعلام کرد، در زمینه طرح الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری رود اردن به سرزمین های اشغالی با آمریکا در حال گفت‌ و‌گوست.

خبرگزاری تسنیم: روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارونوت»، ارائه طرحی از سوی تشکیلات خودگردان فلسطین به ایالات متحده را فاش کرد که به‌عنوان طرح جایگزین «معامله قرن» از آن یاد شده است. این روزنامه عبری مدعی شد حکومت خودگردان فلسطین، طرح نامبرده را به دولت ایالات متحده، اتحادیه اروپا، سازمان ملل و روسیه ارائه کرده است.براساس آنچه روزنامه عبری فوق فاش کرده، اولین موضوع در این طرح، آمادگی فلسطینیان سازشکار برای آغاز مذاکره با رژیم صهیونیستی از همان نقطه ناتمام مذاکرات در سال 2014 است.

خبرگزاری مهر : اتحادیه اروپا در نشست خود در بروکسل رسما تحریم های اقتصادی علیه روسیه را به مدت ۶ ماه دیگر تمدید کرد.با این تصمیم اتحادیه اروپا، تحریم‌ها علیه روسیه تا ۳۱ ژانویه ۲۰۲۱ پابرجا خواهد ماند.گفتنی است که این تحریم‌ها که بخش‌های مالی، انرژی و دفاعی روسیه را هدف گرفته در رابطه با تحولات اوکراین، الحاق شبه‌جزیره کریمه به روسیه و توافق صلح «مینسک» وضع شده است.

آناتولی  ترکیه:  شبکه «تی‌آر‌تی ورلد» ترکیه به نامه‌ای دست یافته که نشان می‌هد امارات متحده عربی برای مقابله با تحولات اخیر لیبی از آمریکا درخواست مداخله کرده است.در این ا‌ی‌میل ، «یوسف العتیبه» سفیر امارات در واشنگتن نقش لابی‌گری را در ایالات متحده انجام داده و برای مقابله با تحولات اخیر لیبی از آمریکا درخواست مداخله کرده است. امارات متحده عربی از سال 2014 تاکنون از خلیفه حفتر رهبر شبه‌نظامیان غیر مشروع در شرق لیبی حمایت می‌کند.

رادیو چین: تدروس آدهانوم مدیر کل سازمان جهانی بهداشت در نشست خبری هفتگی اعلام کرد: تا روز دوشنبه میزان کل مبتلایان به کووید-19 در سراسر جهان به بیش از ده میلیون نفر رسیده و شیوع فراگیر کووید-19 در کل جهان به سرعت گسترش می یابد.تدروس آدهانوم تصریح کرد که در شش ماهه گذشته، کسی تصور نمی کرد که کروناویروس جدید بتواند جهان و زندگی ما را به چنین هرج و مرجی بکشاند.

یورونیوز: آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان ابراز امیدواری کرد کشورهای اروپایی در اجلاس ماه آینده خود بتوانند بر اختلافات خود بر سر بودجه این اتحادیه غلبه کنند.اشاره خانم مرکل به اختلافات کشورهای عضو بر سر بودجه بیش از یک تریلیون یورویی سالهای آتی اتحادیه اروپا و همچنین صنوق بازیابی است که قرار است در اجلاس ماه آینده رهبران اتحادیه مورد بحث قرار گیرد. مرکل در نشست خبری مشترک خود با رئیس جمهوری فرانسه، امانوئل ماکرون همچنین با اشاره به این که «مذاکرات بی‌شماری» باقی‌ مانده است افزود: «ما همچنان امیدواریم که بتوانیم به راه‌حلی دست پیدا کنیم؛ حتی اگر مسیری طولانی در پیش باشد.»

اسپوتنیک روسیه:  نیکلاس مادورو رئیس جمهور ونزوئلا دستور اخراج نماینده اروپا از این کشور را صادر کرد. به دنبال تحریم ۱۱ مقام ونزوئلایی توسط اتحادیه اروپا، نیکلاس مادورو رئیس جمهور ونزوئلا به نماینده اتحادیه اروپا در کاراکاس ۷۲ ساعت مهلت داد تا این کشور را ترک کند.مادورو خاطر نشان کرد: اگر سران اروپا به ونزوئلا احترام نمی‌گذارند باید از این کشور بروند.

خبرگزاری فارس: مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، اقدام رئیس‌جمهور ونزوئلا در صدور دستور اخراج نماینده اتحادیه اروپا از این کشور آمریکای لاتین را محکوم کرد.«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در صفحه توییتر خود با انتشار پیامی به زبان اسپانیولی اخراج نماینده این اتحادیه از ونزوئلا را محکوم کرد.مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اظهارنظر درباره تحولات ونزوئلا تصریح کرد: «تنها یک راه‌حل مبتنی بر مذاکره بین ونزوئلایی‌ها به کشور اجازه خواهد داد که از دل این بحران عمیقش بیرون بیاید».

دویچه وله:  وزیر امور خارجه آمریکا به شورای امنیت می‌رود و نماینده ویژه این وزارتخانه در امور ایران به کشورهای منطقه سفر کرده است. مایک پمپئو قرار است در شورای امنیت سخنرانی کند و برایان هوک به دنبال جلب حمایت کشورهای خاورمیانه است.محور اصلی تلاش‌های دیپلماتیک اخیر آمریکا در سطح جهانی، مانع شدن از پایان تحریم‌های تسلیحاتی جمهوری اسلامی است. تحریم‌هایی که در صورت عدم تمدید آن‌ها، در اکتبر (مهرماه) سال جاری به پایان می‌رسد.

خبرگزاری ایرنا: سخنگوی وزارت امور خارجه چین بار دیگر بر مخالفت کشورش با تمدید تحریم تسلیحاتی ایران تاکید کرد.«جائو لی جیان» روز سه شنبه در کنفرانس خبری هفتگی در پکن در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا گفت: چین بر اساس توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ میلادی با تلاش های آمریکا برای فشار بر شورای امنیت برای تحریم تسلیحاتی ایران مخالف است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *