جدیدترین مطالب

زمان دیپلماسی است، نه جنگ

زمان دیپلماسی است، نه جنگ

عباس آخوندی در یادداشتی می نویسد: سیاست ما در برابر تجاوز مجدد اسرائیل باید خویشتنداری و احاله آن به موقعیت‌های دیگر و پاسخ‌های غیرمستقیم باشد. ما باید فضا را سرد کنیم. گرم نکنیم. گرم کردن فضا عین خواسته اسرائیل است. ‌
Loading

أحدث المقالات

موضع کنعانی در محکومیت شدید رأی غیرمسئولانه و غیرسازنده آمریکا در وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان بر حق مشروع و غیرقابل انکار ملت فلسطین در تشکیل دولت مستقل فلسطین به پایتختی قدس شریف در کل سرزمین تاریخی فلسطین از بحر تا نهر تاکید کرد.

رویترز: تشدید تحریم های ایران در بسته کمک های خارجی آمریکا گنجانده شده است

تهران – ایرنا – خبرگزاری رویترز امروز به نقل از یک گروه پژوهشی نوشت که قانون‌گذاران آمریکایی تشدید تحریم ‌های صادرات نفت ایران را در بسته کمک به اوکراین، رژیم صهیونیستی و کشورهای حوزه اقیانوس هند و آرام گنجانده‌اند.

Loading

رسانه‌ها: برتری بایدن بر ترامپ در ایالت‌های کلیدی آمریکا و…

۱۳۹۹/۰۴/۰۸ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: احتمال توقف برنامه الحاق کرانه باختری به دلیل افزایش مخالفت‌ها، فرار ائتلاف آمریکایی از پذیرش مسئولیت حمله به مقر کتائب حزب‌الله، احضار سفیر آمریکا به وزارت خارجه لبنان، برگزاری دور دوم انتخابات شهرداری‌ها در فرانسه، تمدید بازداشت جانشین رهبر حزب «اسلام» در جمهوری آذربایجان، هشدار صائب عریقات به کشورهای عربی، دیدار نخست وزیران ایتالیا و لیبی در رم، بایکوت فیس‌بوک از سوی شرکت‌های بزرگ، واردات نفت عربستانی به چین با افزایش بی سابقه، برتری بایدن بر ترامپ در ایالت‌های کلیدی آمریکا و ایجاد استحکام‌های ساختمانی در مرز هند و چین از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): کابینه اسرائیل امروز (یکشنبه) برای نهایی کردن برنامه الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری در بحبوحه افزایش مخالفت‌های بین‌المللی و درخواست‌هایی برای اعمال تحریم‌ها در صورت تحقق این پیشنهاد، جلسه تشکیل می‌دهد. به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه گاردین، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل گفته که اسرائیل حق حاکمیت را تا ۳۰ درصد از کرانه باختری شامل شهرک‌های اسرائیلی و اراضی کشاورزی کرانه باختری رود اردن از اول ژوئیه محقق می‌کند. با وجود تعهد نتانیاهو برای صدور دستور اجرای این الحاق در روز چهارشنبه، این امکان وجود دارد که وی پس از سه روز بحث بی‌نتیجه اخیر در کاخ سفید، این روند را به تاخیر بیندازد یا متوقف کند. اخیرا نیز، فرانسه، آلمان و انگلیس در میان هفت عضو اروپایی شورای امنیت سازمان ملل در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که این برنامه الحاق یک نقض آشکار قوانین بین‌المللی است که احتمال تشکیل کشور فلسطین را در آینده به خطر می‌اندازد و امنیت در منطقه را نیز تهدید می‌کند.

العالم فارسی: «مایلز کاگینز» سخنگوی ائتلاف آمریکایی حاضر در عراق، اذعان سفیر آمریکا در کویت مبنی بر مشارکت نیروهای این کشور در یورش به مقر کتائب حزب الله را تکذیب کرد. به نوشته العربیه، او مدعی شد که سخن گفتن در خصوص حضور نیروهای آمریکایی در کنار نیروهای یگان مبارزه با تروریسم عراق در یورش به مقر کتائب حزب‌الله، شایعه است. کاگینز همچنین ادعا کرد: «این صرفا دولت عراق است که تصمیم می‌گیرد و نیروهای آمریکایی یا دیگر نیروهای ائتلاف دخالتی در این امر نداشتند.»

خبرگزاری تسنیم: منابع خبری از احضار سفیر آمریکا به وزارت خارجه لبنان در پی تحرکات مداخله جویانه و خصمانه وی خبر دادند. سفیر آمریکا در بیروت که به داشتن مواضع ضد مقاومت و ضد حزب‌الله معروف است، طی چند ماهی که از حضورش در لبنان می‌گذرد بارها با اظهارات مداخله جویانه خود در امور لبنان مورد انتقاد گروه‌های لبنانی قرار گرفته است.

خبرگزاری مهر: مردم شهرهای مختلف فرانسه امروز یکشنبه با رعایت پروتکل بهداشتی در خصوص ویروس کرونا، به پای صندوق های رای رفته اند تا در دور دوم انتخابات شهرداری ها شرکت کنند. این انتخابات با توجه به آنکه انتخابات ریاست جمهوری فرانسه در سال ۲۰۲۲ برگزار می شود دارای اهمیت است و پیروزی چهره ها و احزاب مورد حمایت «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه، در این رقابت ها می تواند نوید بخش پیروزی ماکرون در انتخابات ۲۰۲۲ باشد. از همین رو رقابت اصلی در شهر پاریس است. انتخابات شهرداری ها در خصوص شهر پاریس و نتیجه آن همواره نقش پررنگی در انتخابات ریاست جمهوری این کشور داشته است. با توجه به شرایطی که در ابتدای سال جاری میلادی برای نامزد مورد نظر ماکرون در انتخابات شهرداری پاریس رخ داد و وی متهم به فساد اخلاقی گردید در حال حاضر شانس اصلی پیروزی در انتخابات شهرداری پاریس «آنه هیدالگو» شهردار فعلی این شهر که از چهره های مخالف ماکرون محسوب می شود، است.

خبرگزاری فارس:  حکم بازداشت حاج الهام علی‌اف، جانشین حزب اسلام جمهوری آذربایجان به درخواست دادستانی این کشور  تا ۲۸ اکتبر ۲۰۲۰ (هفتم آبان ماه سال جاری) تمدید شد. به نوشته سایت ینی‌مساوات، وی از تاریخ ۱۱ اسفند ۹۸ به اتهامات واهی و رأی فرمایشی دادگاه به مدت چهار ماه در بازداشت به سر می‌برد. حاج الهام علی‌اف از روحانیون برجسته شیعی جمهوری آذربایجان می باشد که پیش از این نیز در ” اعتراض به ممنوعیت حجاب در مدارس آذربایجان” به مدت ۲ سال به زندان محکوم شده بود.

الکوثر فارسی: «صائب عریقات» دبیر کمیته اجرایی سازمان آزدیبخش فلسطین «ساف» کشورهای عربی را از این اقدام بر حذر داشت و گفت: جایگاه و منافع ملت فلسطین نیازمند وحدت و یکپارچگی ملت عربی است. برخی کشورهای عربی منطقه از جمله عربستان و امارات اخیرا اقداماتی را درزمینه عادی‌سازی روابط  با رژیم صهیونیستی انجام داده اند. «عریقات» برمسئله عقب‌نشینی  رژیم صهیونیستی  از اراضی اشغالی ۱۹۶۷، جولان اشغالی و حل مسأله آوارگان براساس طرح صلح عربی تاکید کرد و افزود: در صورتی که اسرائیل الحاق اراضی فلسطینی را انجام دهد باید مسؤولیت آن را به عنوان  اشغالگر بپذیرد. طرح صلح عربی که اتحادیه عرب در سال ۲۰۰۲ آن را تصویب کرد بر ایجاد کشور فلسطین در مرزهای ۱۹۶۷ تأکید می‌کند. رژیم صهیونیستی قصد دارد از اول ژوئیه با حمایت‌های دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا، 30 درصد از کرانه باختری  رود اردن  را  رسماً اشغال کند.

آناتولی ترکیه: نهاد نخست وزیری ایتالیا با انتشار بیانیه‌ای از دیدار و گفت‌وگوی جوزپه کونته٬ نخست وزیر این کشور با فائز السراج همتای لیبیایی‌اش در رُم خبر داد. براساس این بیانیه، دو طرف با رد راه‌حل نظامی در لیبی٬ بر تعهد مشترک خود برای اجرای روند سیاسی در این کشور تأکید کرده‌اند. از طرف دیگر، دفتر مطبوعاتی نهاد نخست وزیری لیبی نیز طی بیانیه‌ای اعلام کرد: دو رهبر بر این موضوع تاکید کردند که راه حل بحران لیبی نظامی نبوده بلکه یک فرایند سیاسی مطابق با تصمیمات شورای امنیت سازمان ملل و کنفرانس برلین است. بیانیه مذکور افزوده است: کمیته‌ای بین دو کشور برای نظارت بر فعالیت شرکت‌های ایتالیایی در لیبی و ادامه حمایت ایتالیا از امهای مین در این کشور تشکیل شده است.

یورونیوز: برخی از شرکت‌ها، اعلام کردند که به‌دلیل امکان انتشار محتوای نژادپرستانه، ترغیب به حشونت و اطلاعات جعلی در این شبکه‌ اجتماعی اقدام به تحریم تبلیغاتی فیس‌بوک می‌کنند و به‌طور موقت برنامه‌های تبلیغاتی خود را متوقف می‌کنند. تاکنون بیش از ۱۰۰ شرکت اعلام کردند که در بایکوت فیس‌بوک مشارکت می‌کنند. شرکت‌هایی مانند کوکاکولا، هوندا، لی‌وایز، یونیلیور و … نیز به این کارزار پیوسته‌اند.

اسپوتنیک روسیه:  واردات نفت خام چین در ماه مه به شدت افزایش یافت و از عربستان که بزرگ‌ترین صادرکننده نفت است، تقریباً دو برابر شد. براساس اطلاعات اداره کل گمرک چین، واردات نفت خام چین از بزرگ‌ترین تولیدکننده اوپک در سال جاری ۹۴.۹ درصد و در ماه مه ۷۱ درصد افزایش یافته و به ۲ میلیون و ۱۶۰ هزار بشکه در روز رسیده است. سطح صادرات عربستان در ماه گذشته از روسیه که بزرگ‌ترین تأمین‌کننده نفت چین بود سبقت گرفت. مقدار صادرات روسیه به چین یک میلیون و ۸۲۰ هزار بشکه در روز بود و نسبت به ماه مه ۲۰۱۹، ۲۱.۳ درصد افزایش یافت.

خبرگزاری صدا و سیما: محبوبیت جوبایدن در ایالت‌های کلیدی آمریکا برای انتخابات ۲۰۲۰ همچون میشیگان، ویسکانسین، پنسیلوانیا، فلوریدا، آریزونا و کارولینای شمالی از ترامپ بیشتر است. نتایج جدیدترین نظرسنجی بنیاد کایزر فمیلی (KFF) نشان می‌دهد جو بایدن ۱۳ امتیاز از رقیب انتخاباتی خود ترامپ جلوتر است و حدود ۵۱ درصد آرای انتخاباتی را کسب می‌کند، حال آن که ترامپ موفق به کسب ۳۸ درصد آرای انتخاباتی خواهد شد. نتایج این نظرسنجی همچنین نشان می‌دهد در میان کسانی که در این نظرسنجی به جو بایدن رای دادند ۳۷ درصد گفتند “قطعا” به وی رای خواهند داد و ۱۴ درصد نیز گفتند که “احتمالا” به وی رای می‌دهند.

خبرگزاری ایلنا: تصاویر ماهواره‌ای نشان از فعالیت ساختمانی در دو طرف مرز مورد مناقشه چین و هند دارد. این فعالیت‌ها در مرز و در بلندی‌های کوهستان قره‌خرم یک هفته پس از درگیری مرگبار با کشته شدن ۲۰ سرباز هندی آغاز شده است. تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد که ساخت‌و‌سازهای جدید در سراسر دره رودخانه گالوان در حال انجام است و این در حالی صورت می‌گیرد که دیپلمات‌های دو کشور گفته‌اند، فرماندهان ارتش هند و چین با حل بن‌بست موجود در منطقه موافقت کرده‌اند. بنا به اظهارنظرهای متخصصان، تصاویر به دست آمده از ۲۲ مه تصاویر نشان می‌دهد که کاروان‌هایی از کامیون‌های سنگین، دستگاه‌های حفاری، بولدوزر و برخی تجهیزات مسلح زرهی به سمت دره گالوان و مرز مورد مناقشه در حرکت بوده‌اند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *