جدیدترین مطالب

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

رسول اسماعیل زاده دوزال در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: با توجه به تحلیل ها و گزارش ها و موضع گیری های اخیر پیش بینی می شود در صورتی که دو کشور با یک توافق منطقی و مبتنی بر اصول بین المللی و لحاظ منافع همه کشورهای درون قفقازی و همسایگان قفقاز مانع ورود و دخالت قدرت های بیگانه شوند، این توافق پایدار بستر مناسبی برای صلح دائمی در قفقاز خواهد بود.

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

Loading

أحدث المقالات

Loading

رسانه‌ها: اعلام آمادگی روسیه برای امضای توافق جدید اس-400 با ترکیه و…

۱۳۹۹/۰۴/۰۵ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: اعلام آمادگی روسیه برای امضای توافق جدید اس-400 با ترکیه، هشدار آمریکا و کره جنوبی به کره شمالی، فرصت ۱۰۰ روزه جریان صدر برای حمایت از اصلاحات الکاظمی، رای پارلمان عربی به «راهبرد عربی واحد» علیه ایران و ترکیه، عقب‌نشینی ژاپن از طرح استقرار سامانه‌های دفاع موشکی آمریکا، تصمیم اتحادیه اروپا برای ممانعت از ورود شهروندان آمریکا، هشدار فلسطین به اسرائیل درباره طرح الحاق کرانه باختری، هشدار آمریکا به روسیه و چین درباره جلوگیری از تمدید تحریم تسلیحاتی ایران، احتمال درگیری نظامی میان حزب‌الله و اسرائیل، آغاز همه پرسی اصلاح قانون اساسی در روسیه و واکنش وزارت خزانه‌داری آمریکا به حمایت ونزوئلا از ایران از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): معاون نخست‌وزیر روسیه تاکید کرد، مسکو برای امضای توافق جدید ارسال سامانه‌های موشکی دفاع هوایی به آنکارا آمادگی دارد و این در صورتی است که شرکای ترک چنین تمایلی داشته باشند. یوری بوریسوف، معاون نخست‌وزیر روسیه گفت: آن‌ها چنین گزینه‌ای دارند و ما هم توافق امضا خواهیم کرد، البته اگر آن‌ها مایل باشند. روسیه سپتامبر ۲۰۱۷ از امضای یک توافق ۲.۵ میلیارد دلاری با ترکیه برای ارسال سامانه‌های موشکی ضد هوایی اس-۴۰۰ به آنکارا خبر داد. طبق این قرارداد، آنکارا یک گردان ست سامانه‌های موشکی دفاع هوایی اس-۴۰۰ شامل دو واحد دریافت کرد. این توافق همچنین شامل انتقال جزئی فناوری تولید به طرف ترکیه‌ای می‌شود.

العالم فارسی: «جیونگ کیونگ دو» و «مارک اسپر» وزیران دفاع کره و آمریکا روز پنجشنبه با انتشار بیانیه مشترکی خواستار اجرای توافقنامه های صلح ۲۰۱۸ از سوی کره شمالی شدند. با این حال هر دو در بیانیه آوردهاند که جایگاه و شرایط نظامی فعلی در منطقه را حفظ می کنند و از دیپلماسی برای عاری سازی شبه جزیره کره از تسلیحات اتمی بهره خواهند گرفت. آنها افزوده اند که کره شمالی باید به توافق سنگاپور میان رهبر این کشور و رییس جمهوری آمریکا و توافق «پایان دشمنی میان دو کره» که سال ۲۰۱۸ امضا شد، پایبندی نشان دهد. کره شمالی این هفته پس از نصب بلندگوهای تبلیغاتی در منطقه مرزی با کره جنوبی و انتشار اوراقی علیه این کشور به طور غیرمنتظره از تعلیق اقدامات نظامی خود خبر داد.

خبرگزاری تسنیم: «ائتلاف سائرون» (وابسته به جریان صدر) امروز 100 روز سقف زمانی برای حمایت از اصلاحات «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق تعیین کرد. «سلام الشمری» نماینده این ائتلاف در پارلمان عراق طی صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که با وجود مدت کوتاهی که از زمان تشکیل دولت الکاظمی می‌گذرد٬ گام مهمی برای تعیین برنامه اصلاحات مالی در آن می‌بینیم که یک سقف زمانی 100 روزه برای حمایت از این دولت تعیین کرده ایم؛ به این معنا که اگر اصلاحات ادامه یابد حمایت ما نیز ادامه خواهد داشت در غیر این صورت، موضع دیگری اتخاذ می‌کنیم.

خبرگزاری مهر: پارلمان عربی اخیراً در جلسه ای که به صورت مجازی برگزار شد به اتخاذ راهبرد عربی واحد علیه ایران و ترکیه رأی مثبت داد. بر اساس این گزارش، در بیانیه صادر شده از سوی پارلمان عربی ادعا شده است: راهبرد واحد مورد توافق واقع شده با هدف مقابله با مداخلات ایران در امور کشورهای عربی تصویب شده است! پارلمان عربی مدعی شده است که ایران به تنش زایی در منطقه مبادرت می ورزد و این ادعای مضحک درحالی است که نهاد مذکور نقش کشورهای عضو خود از جمله عربستان سعودی و امارات متحده عربی در شعله ور ساختن آتش جنگ در منطقه را نادیده گرفته است.

خبرگزاری فارس: خبرگزاری «کیودو» ژاپن امروز (پنجشنبه) به نقل از «تارو کُنو» وزیر دفاع ژاپن گزارش کرد که توکیو از استقرار سامانه‌های دفاع موشکی ساحلی «ایجس» (Aegis) ساخت آمریکا صرف‌نظر کرده است. بنا به گزارش خبرگزاری روسی اسپوتنیک، کُنو اعلام کرد باتوجه به اینکه رفع مشکلات فنی فعلی حدود ۱.۸۶ میلیارد دلار برای ژاپن هزینه دربرخواهد داشت، به همین منظور استقرار سامانه دفاع موشکی «ایجس اشور» دیگر منطقی به نظر نمی‌رسد.

الکوثر فارسی: اتحادیه اروپا همزمان با بازگشایی مرز‌های کشور‌های اروپایی، لیستی از کشور‌هایی که اجازه ورود به این اتحادیه را ندارند، تهیه کرده است که نام آمریکا نیز در آن به چشم می‌خورد. اتحادیه اروپا همچنین دو لیست از کشور‌هایی همچون چین، کوبا و اوگاندا که شهروندانشان مجاز به سفر به کشور‌های اروپایی اند، تهیه کرده است اما آمریکا در لیست ممنوعه قرار دارد.

آناتولی  ترکیه:  ریاض المالکی، وزیر امور خارجه فلسطین طی سخنانی در شورای امنیت سازمان ملل به اسرائیل هشدار داد که اجرای طرح‌ الحاق بخشی از کرانه باختری به این کشور عواقبی به همراه خواهد داشت. المالکی همچنین از جامعه جهانی خواست تا با انجام “اقدامات مؤثر” از جمله اعمال تحریم‌ها مانع اجرای طرح الحاق اسرائیل شوند. وی با بیان اینکه الحاق یک جرم است و روابط اسرائیل و فلسطین را در یک مسیر برگشت ناپذیر قرار خواهد داد، گفت: اسرائیل باید بداند که الحاق نتایجی به همراه خواهد داشت.

یورونیوز: برایان هوک، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران می گوید روسیه و چین در صورت ادامه تلاش هایشان برای جلوگیری از تمدید تحریم تسلیحاتی ایران در شورای امنیت منزوی خواهند شد. نماینده ویژه وزارت خارجه ایالات متحده در امور ایران در گفتگو با خبرگزاری رویترز همچنین افزود مسیری که مسکو و پکن در این باره در پیش گرفته اند به «ویران شهر» منتهی می شود. دوره تحریم های تسلیحاتی علیه ایران بنا به قطعنامه شورای امنیت ماه اکتبر (مهر/آبان) به پایان می رسد. برایان هوک و کلی کرافت، سفیر آمریکا در سازمان ملل روز چهارشنبه در نشستی با نمایندگان کشورهای عضو شورای امنیت که پشت درهای بسته برگزار شد از پیش نویش قطعنامه پیشنهادی واشنگتن برای تمدید تحریم های تسلیحاتی علیه ایران دفاع کردند. نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران گفته است که شکاف بین «جامعه بین المللی و روسیه و چین» در مورد تمدید این تحریم ها در حال «عمیق تر شدن» است.

اسپوتنیک روسیه: روزنامه سعودی «عکاظ» به نقل از منابعی که آنها را «منابع دیپلماتیک غربی» خواند، مدعی شد، تمام برآوردها و گزارش‌ها حاکی از آن است که احتمال وقوع جنگ میان حزب‌الله و اسرائیل در تابستان فعلی وجود دارد. عکاظ به نقل از این منابع، اتهام اندیشه جنگ‌افروزی به مقاومت لبنان زد و مدعی شد: حزب‌الله در حال حاضر احساس می‌کند در محاصره است و بنابراین آماده لغو این محاصره است و معتقد است جنگ علیه اسرائیل می‎تواند ورق را برگرداند و ضعیت را عوض کند. بر اساس این گزارش، پیش‌بینی می‌شود این درگیری پیش از انتخابات ریاست‌ جمهوری آمریکا رخ دهد و مساحت آن مرزهای جنوبی لبنان و مرزهای سوریه و اسرائیل باشد.

خبرگزاری صدا و سیما: همه پرسی اصلاح قانون اساسی در روسیه از صبح امروز در سراسر این کشور آغاز شد و به مدت یک هفته به دلیل مقابله با انتشار کرونا ادامه دارد. مرحله دوم هم که یک هفته بطول می‌انجامد و به روز اول ماه جولای روز اصلی رای گیری همه پرسی اصلاح قانون اساسی روسیه ختم می‌شود برای فاصله گذاری زمانی بین رای دهندگان و پیشگیری از شیوع کرونا تعیین شده است.

خبرگزاری ایلنا: «استیون منوچین»، وزیر امور خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای در مورد حمایت ونزوئلا از ایران گفت: وزارت خزانه‌داری آمریکا هر کسی را که از تلاش ایران برای دور زدن تحریم‌های آمریکا حمایت کند و رفتارهای بی‌ثبات‌کننده این کشور در سراسر دنیا را تقویت کند، هدف تحریم قرار می دهد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *