أحدث المقالات

Loading
16بهمن ماه 1397

رسانه ها؛ هشدار روسیه به اروپا و…

۱۳۹۷/۱۱/۱۶ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: هشدار روسیه به اروپا درباره پیامدهای خروج از پیمان موشکی، عدم توافق اعضای اتحادیه اروپا درباره حمایت از گوآیدو، گروه لیما و افزایش فشار بر دولت مادورو در ونزوئلا، واکنش مادورو به بیانیه «لیما»، طرح استقرار ۱۰ هزار شبه‌نظامی عرب و کرد در "منطقه امن" در شمال سوریه، تاکید مرکل بر اصلاح سازمان تجارت جهانی ، نشست بدون دستاورد اتحادیه اروپا و اتحادیه عرب، واکنش انتقادی وزارت امور خارجه به بیانیه اتحادیه اروپا، استقرار موشک های آمریکایی در جزایر کوریل، بررسی خروج نیروهای خارجی از عراق در پارلمان این کشور و واکنش طالبان به نشست بین‌ گروههای افغان در روسیه ازمهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

دویچه وله: وزیر امور خارجه روسیه در ارتباط با لغو پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان برد از سوی آمریکا گفت که این اقدام برای امنیت اروپا عواقب سنگینی خواهد داشت. به گزارش دویچه وله، وزارت امور خارجه روسیه با صدور بیانیه‌ای تاکید کرده است که کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) از تصمیم آمریکا مبنی بر لغو پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد پشتیبانی کرده‌اند.

تی .آر.تی ترکیه: درحالی‌که 13 عضو اتحادیه اروپا گوآیدو، رهبر مخالفان ونزوئلا را به عنوان “رئیس جمهور موقت” این کشور به‌رسمیت شناخته‌اند، ایتالیا و یونان با این تصمیم مخالفت کردند. از دیدگاه مقامات رم و آتن، این شهروندان ونزوئلایی هستند که باید برای تغییرات در کشورشان تصمیم‌گیری کنند و نباید در امور داخلی این کشور دخالت کرد.

دویچه وله :  گروه “لیما” از ۱۳ کشور آمریکای جنوبی و کانادا تشکیل شده است. پس از حمایت شماری از کشورهای اروپایی از خوان گوایدو، اکنون کشورهای گروه لیما نیز بر آنند تا با اعمال تحریم، دولت مادورو را به زانو درآورند. نمایندگان کشورهای عضو گروه “لیما” در نشست روز دوشنبه ۱۵ بهمن (۴ فوریه) در اتاوا، پایتخت کانادا تصمیم گرفتند تا دسترسی دولت مادورو به منابع مالی آن کشور در خارج از مرزهای ونزوئلا را قطع کنند.

خبرگزاری مهر: رئیس جمهوری قانونی ونزوئلا بیانیه ۱۰ کشور آمریکای لاتین در حمایت از رهبر مخالفین دولت کاراکاس را مضحک توصیف کرد. به گزارش خبرگزاری مهر، نیکلاس مادورو رئیس جمهوری قانونی ونزوئلا، بیانیه گروه لیما مبنی بر حمایت از اپوزیسیون این کشور را زیر سوال برد. وی در این باره گفت: بیانیه گروه لیما به قدری مضحک است که نمی‎دانیم در واکنش به آن بخندیم یا بالا بیاوریم. من بر این باور هستم که در این نبرد و همچنین در عرصه سیاسی و دیپلماتیک پیروزی از آن ما است.

خبرگزاری صداو سیما: وزیر امور خارجه روسیه تاکید کرد: روسیه فعالانه از حل و فصل مسئله افغانستان ازطریق گفتگوهای بین خود افغانها با مشارکت دولت افغانستان و طالبان حمایت می کند. به گزارش خبرگزاری صداوسیما ، سرگئی لاوروف که برای سفری رسمی به قرقیزستان رفته است، در  نشست خبری گفت:همانطور که می دانید روسیه فعالانه از حل و فصل مسئله افغانستان ازطریق گفتگوهای بین خود افغانها با مشارکت دولت افغانستان و طالبان حمایت می کند زیرا طالبان بخشی از جامعه افغانستان است .

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): رئیس پیشین ائتلاف مخالفان سوریه و رئیس جریان الغد گفت: آنکارا و اربیل برای اجرای طرحی مبتنی بر استقرار ۱۰ هزار نیروی عربی و کرد در منطقه امنی است که قرار است ترکیه و آمریکا آن را در شمال شرق سوریه ایجاد کنند، توافق کرده اند. به گزارش ایسنا، پیشنهادی که احمد الجربا، رئیس جریان الغد سوریه مشغول مذاکره درباره آن است ، ایجاد منطقه امنی است که  امروز و فردا در نشست‌های کمیته آمریکا-ترکیه در واشنگتن و ائتلاف بین‌المللی ضد داعش مورد بررسی قرار می‌گیرد.

خبرگزاری تسنیم:  صدر اعظم آلمان در سفر به ژاپن با اشاره به اینکه تاثیرات مناقشات تجاری آمریکا و چین در ژاپن و اروپا هم احساس می‌شود خواستار نظم تجاری چند جانبه و اصلاح سازمان تجارت جهانی شد. به گزارش خبرگزاری تسنیم ، وی در توکیو بدون اینکه از سیاست های رئیس جمهور آمریکا در قبال کره شمالی اسمی ببرد گفت: ما نباید تنها به وعده های داده شده در زمینه خلع سلاح گوش دهیم.

خبرگزاری فارس: وزرای خارجه اتحادیه اروپا و اتحادیه عرب در نشست بروکسل نتوانستند بر سر بیانیه نهایی این نشست به توافق برسند. به گزارش فارس،  اتحادیه اروپا و اتحادیه عرب در گفت‌وگوهایی که روز سه‌شنبه در بروکسل انجام شد نتوانستند بر سر بیانیه‌ مشترک به توافق برسند. قرار بود وزرای خارجه دو طرف در بروکسل بر سر تدوین دستور کار نشست مورخه ۲۴-۲۵ فوریه در شرم‌الشیخ مصر توافق کنند، اما در صدور بیانیه نهایی ناکام مانده‌اند.

الکوثرفارسی:  وزارت امور خارجه کشورمان صبح روز سه‌شنبه در واکنش به بیانیه اخیر اتحادیه اروپا درباره ایران، بیانیه ای را در پنج محور منتشر کرد. به گزارش پایگاه شبکه الکوثر،  وزارت امور خارجه ایران در بیانیه ای تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران نسبت به مواضع اتحادیه اروپایی ملاحظات و نقدهای جدی دارد.طرح اتهامات بی پایه ای همچون طراحی و یا اقدام تروریستی در اروپا از ابتدا بی اساس و تعجب برانگیز بوده است.

اسپوتنیک روسیه:  ژاپن جزایر کوریل را برای استقرار موشک های آمریکایی ایده آل اعلام کرد. به گزارش اسپوتنیک به نقل از «ژاپن بیزنس پرس»، چهار  جزیره روسی کوریل که ژاپن خواهان دسترسی به آنهاست به لحاظ مقعیت جغرافیایی می تواند جای ایده آلی برای استقرار موشک های آمریکایی باشد.رسانه ژاپنی گفته است  که برای افزایش شانس نابودی موشک بالستیکی، باید آن را در اولین مرحله پرتابش- قبل از جدا شدن کلاهک آن، زد. از اینرو جزایر کوریل بهترین جا برای استقرار سیستم پدافند هوایی آمریکا و ژاپن است.

آناتولی ترکیه:  رئیس پارلمان عراق با اشاره به دریافت درخواست 55 نماینده جهت بازنگری حضور نیروهای خارجی در این کشور اعلام کرد که مجلس ماه مارس موضوع را بررسی خواهد کرد.محمد الحلبوسی، رئیس پارلمان عراق در گفتگو با خبرنگاران در بغداد در خصوص تصویب قانونی برای خروج سربازان آمریکایی از کشورش به اهمیت موضع‌گیری و هماهنگی با عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق در این خصوص اشاره و تصریح کرد که این موضوع را در نشست‎‌های ماه مارس مورد بررسی قرار خواهند داد.

پارس تودی :  سخنگوی طالبان افغانستان هدف از شرکت این گروه در نشست مسکو را دستیابی به صلح و پایان جنگ در این کشور اعلام کرد. به گزارش پارس‌تودی ، ذبیح الله مجاهد در اطلاعیه‌ای، دستور کار نشست صلح روسیه را تفاهم و تعامل شخصیت‌های سیاسی و مذهبی افغانستان با نمایندگان طالبان درخصوص خروج نظامیان خارجی به فرماندهی آمریکا از افغانستان و صلح‌دائمی در این کشور اعلام کرد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *