جدیدترین مطالب

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

Loading

أحدث المقالات

حملات تروریستی در کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای افزایش پتانسیل این سازمان را طلب می کند

روسلان میرزایف، مدیر کمیته اجرایی ساختار منطقه ای ضد تروریستی سازمان همکاری شانگهای، امروز جمعه اعلام کرد که حملات تروریستی اخیر در کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای – ایران، پاکستان و روسیه – ضرورت افزایش پتانسیل این سازمان را در مقابل ساختار منطقه ای ضد تروریستی سازمان همکاری شانگهای قرار می دهند.

تحولات اوکراین|امکان گفتگو با روسیه در نشست صلح سوئیس

عدم تمایل برخی کشورها به شرکت در اجلاس اوکراین، گلایه زلنسکی از توجه جامعه جهانی به غزه به‌جای اوکراین، خالی شدن انبارهای سلاح کانادا، درخواست از آمریکا برای رفع نیازهای ارتش اوکراین و ارسال پاتریوت و گلوله توپ، از مهمترین رویدادهای جنگ هستند.

Loading

رسانه‌ها: مذاکره آمریکا و روسیه درباره تمدید پیمان خلع سلاح هسته‌ای و…

۱۳۹۹/۰۴/۰۴ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: هشدار چین نسبت به استقرار نیروهای آمریکایی در آسیا و اقیانوسیه، توقف اقدامات نظامی کره شمالی علیه کره جنوبی، واکنش منفعلانه دبیرکل سازمان ملل به طرح اشغالگرانه رژیم صهیونیستی، حمایت ۶۷ کشور جهان از دیوان کیفری بین المللی در برابر آمریکا، تاکید وزارت خارجه آمریکا بر عدم ساخت سلاح هسته‌ای توسط ایران، واکنش طعنه آمیز ظریف به ادعای پمپئو درباره پایان تحریم تسلیحاتی ایران، حمایت ترکیه از اقدامات نظامی این کشور در لیبی، مذاکره آمریکا و روسیه درباره تمدید پیمان خلع سلاح هسته ای، جریمه شدن نخست وزیر بلغارستان برای ماسک نزدن، درخواست ترامپ برای حبس طولانی مدت معترضان و آغاز مذاکرات شورای امنیت درباره تمدید تحریم‌های تسلیحاتی از امروز از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): ارتش آمریکا در حال استقرار شمار «بی‌سابقه‌ای» نیرو در منطقه آسیا و اقیانوسیه است؛ اقدامی که به اعتقاد رئیس مؤسسه ملی مطالعات دریای چین جنوبی، خطر بروز حادثه میان این نیروها و نیروی دریایی چین را افزایش می‌دهد. وو شیکون، رئیس مؤسسه ملی مطالعات دریای چین جنوبی که یک اتاق فکر دولتی مستقر در پکن است، هشدار داد که این کار امکان وقوع یک حادثه نظامی یا شلیک اشتباهی را افزایش می‌دهد. او در زمان ارائه گزارش اخیر موسسه خود درباره حضور نظامی آمریکا در منطقه، تأکید کرد: اگر بحرانی روی دهد، پیامدهای آن برای هر دو طرف فاجعه‌بار خواهد بود. در این گزارش آمده است که ایالات متحده ۳۷۵ هزار نیرو و ۶۰ درصد از کشتی‌های جنگی خود را در منطقه هند و اقیانوسیه مستقر کرده است. سه فروند از ناوهای هواپیمابر آمریکا نیز به منطقه اعزام شده‌اند.

العالم فارسی: به دنبال انتشار برخی خبرها درباره تصمیم رهبر کره شمالی برای توقف «برنامه‌های اقدام نظامی» علیه کره جنوبی، یک رسانه کُره‌ای از آغاز برچیده شدن بلندگوهای تبلیغاتی کره شمالی از منطقه مرزی خبر داد. به نوشته خبرگزاری «یونهاپ» ، در حالی که تنش‌های اخیر کره شمالی و کره جنوبی سبب نگرانی‌ها درباره احتمال تقابل دو کشور شده است، پیونگ‌یانگ برداشتن بلندگوهای تبلیغاتی خود در مرز با همسایه جنوبی را آغاز کرده است. این رسانه کره جنوبی به نقل از یک منبع نظامی گزارش داد: «حدود ۱۰ بلندگو که اخیرا نزدیک چروون نصب شده بود، امروز برداشته شدند». یونهاپ چندی قبل خبر داده بود که ارتش کره شمالی حدود ۲۰ بلندگوی تبلیغاتی در منطقه غیرنظامی بین دو کره نصب کرده بود.

خبرگزاری تسنیم: آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل در اظهاراتی ابراز امیدواری کرد که اسرائیل به درخواست‌های جهانی گوش دهد و طرح اشغالگرانه خود برای الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری به سرزمین‌های اشغالی را عملی نکند. بر اساس این گزارش، گوترش معتقد است که این اقدام رژیم صهیونیستی به‌ضرر راهکار تشکیل دو دولت خواهد بود. وی در ادامه گفت: سازمان ملل بارها این پیام را به‌طور آشکار و علنی اعلام کرده است که الحاق کرانه باختری نه‌تنها خلاف قوانین بین‌المللی است بلکه عامل مهمی برای بی‌ثباتی منطقه به‌شمار می‌رود.

خبرگزاری مهر:  ۶۷ کشور از ۱۲۳ کشور عضو دیوان کیفری بین المللی در بیانیه مشترکی که کاستاریکا و سوئیس آن را ارائه داده بودند حمایت خود را از دیوان کیفری بین المللی (ICC) اعلام کردند. آمریکا در هفته گذشته اعلام کرده که اعضای دیوان کیفری که درباره شهروندان این کشور یا هم‌پیمانان آمریکا از جمله اسرائیل تحقیق کنند، تحریم می‌کند و به آنان و خانواده‌شان روادید آمریکا نمی‌دهد.

خبرگزاری فارس: وزارت خارجه آمریکا در گزارش جدید خود که برای بررسی پایبندی کشورها به معاهدات کنترل تسلیحاتی منتشر می‌کند اعتراف کرده که ایران در حال انجام فعالیت‌های مرتبط با ساخت سلاح هسته‌ای نیست. این اعتراف در بخشی از گزارش موسوم به «پایبندی و تبعیت از توافقنامه‌های کنترل تسلیحاتی، منع اشاعه و خلع سلاح» که روز دوشنبه روی وب‌سایت وزارت خارجه آمریکا قرار گرفته مطرح شده است. وزارت خارجه آمریکا در بخش مربوط به ارزیابی پایبندی ایران به معاهده «ان‌پی‌تی» نوشته است: «ارزیابی ایالات متحده طی دوران گزارش‌دهی همچنان این است که ایران در حال انجام فعالیت‌های کلیدی مرتبط با طراحی و ساخت سلاح هسته‌ای نیست.»

الکوثر فارسی: محمد جواد ظریف در واکنش به ادعای وزیر خارجه آمریکا در توییتر نوشت : پمپئو آن‌قدر از فریب دادن جهان ناامید شده است که ادعا می‌کند به محض اینکه ماه اکتبر فرا برسد، ایران هواپیماهای جنگنده می‌خرد و سپس آنها را فراتر از بُرد یکطرفه‌شان به سمت کشورهای دیگر اعزام خواهد کرد. ظریف افزود، احتمالاً پمپئو می تواند توضیح دهد هواپیماها چطور بعد از اتمام سوختشان به ایران بازخواهند گشت. وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در ادامه پیام توییتری خود برای نشان دادن اینکه ادعای “مایک پامپئو” تا چه حد با واقعیت فاصله دارد، تصویری از بُرد جنگنده‌های جی-10 و سوخو-30 که وزیر خارجه آمریکا مدعی شده است که ایران به دنبال خرید آنها به محض پایان تحریم‌های تسلیحاتی است را درج کرد. وزیر خارجه آمریکا ساعاتی پیش در ادامه شوی ایران‌هراسی خود مدعی شده بود، با پایان تحریم های تسلیحاتی تهران، اروپا و آسیا در تیررس ایران قرار خواهند گرفت.

آناتولی  ترکیه: فواد اوکتای، معاون رئیس جمهور ترکیه: کسانی که تاکنون هیچ راه حلی (برای لیبی) ارائه نکرده‌اند، هنگامی که دولت مشروع این کشور شهرها را یکی پس از دیگری از اشغال کودتاچیان خارج کرده و ثبات در آنها حاکم می‌شود، شروع به داد و فریاد می‌کنند. اوکتای: تا زمان برقراری صلح و آرامش در لیبی به حمایت قاطعانه خود از برادران لیبیایی ادامه خواهیم داد. وی اظهار داشت: موضع قاطعانه دولت وفاق ملی لیبی و حمایت کشورمان، تله آنهایی که درصدد بازی هستند را برهم زده است.

 ان. اچ.کی ژاپن: مقامات ارشد آمریکا و روسیه در زمینه تمدید تنها پیمان خلع سلاح هسته ای باقیمانده بین این دو کشور گفتگو کرده اند. مارشال بیلینگزلی، نماینده ویژه آمریکا و سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه روز دوشنبه در وین دیدار کرده و درباره پیمان NEW START ، که قرار است در ماه فوریه سال آینده منقضی شود، مذاکره کردند. پیمان کنونی در سال ۲۰۱۱ به اجرا گذاشته شد و هدف آن کاهش کلاهک های هسته ای، موشک های بالستیک قاره پیما و سایر تسلیحات است. بیلینگزلی روز سه شنبه به خبرنگاران گفت که گفت و گوهای سازنده ای داشتند. او گفت که طرفین با تشکیل کار گروه های فنی موافقت کردند. او همچنین گفت که دور بعدی گفتگوها احتمالا در اواخر ماه ژوئیه یا اوایل ماه اوت در پایتخت اتریش برگزار خواهد شد.

یورونیوز: بویکو بوریسوف، نخست وزیر بلغارستان به دلیل نداشتن ماسک به صورت هنگام ورود به کلیسایی در این کشور که در آن پروتکل‌های بهداشتی برای مقابله با شیوع ویروس کرونا وضع شده بود، جریمه نقدی شد. وزارت بهداشت بلغارستان با اعلام این مطلب یادآور شد که به موجب قانون تدوین شده در دولت تحت هدایت آقای بوریسوف، وی و تعدادی از همراهانش به انضمام خبرنگارانی که وی را در بازدید از کلیسا همراهی می‌کردند به دلیل بی توجهی به مقرارت وضع شده برای مقابله با بیماری کووید۱۹ و تخطی از دستورالعمل به صورت داشتن ماسک هنگام حضور در اماکن عمومی سربسته ملزم به پرداخت جریمه نقدی تا سقف ۱۵۰ یورو هستند.

اسپوتنیک روسیه: براساس بیانیه فرماندهی ارتش سوریه ، ارتش اسرائیل به مواضع ارتش سوریه در دو شهر در استان حماه حمله کرده است. به گزارش اسپوتنیک، در این بیانیه آمده است: “در ساعت 00:45 ، اسرائیل حمله جدیدی را از هوا آغاز کرد و به چندین تاسیسات  ما در مناطق «السلیمه» و «الصبوره» در استان حما حمله کرد.” این حمله توسط نیروهای پدافند هوایی سوریه دفع شد و تعداد زیادی موشک های اسرائیل منهدم گردید.

 خبرگزاری صدا و سیما: رئیس جمهور آمریکا گفت: افراد زیادی اکنون در زندان ها هستند و امروز هم افراد دیگری زندانی خواهند شد. افراد زیادی از قبل زندانی شده بودند و ما انتظار داریم این افراد بر اساس قانون، مدتی طولانی در زندان بمانند.ترامپ افزود: بزودی یک فرمان اجرایی صادر خواهد شد، زیرا ما قصد داریم اقداماتی را که تاکنون انجام شده است، تقویت کنیم و می خواهیم این اقدامات به شکلی یکسان انجام شوند. می خواهم این موضوع را هم اعلام کنم که دولت های ایالتی در همه جا از جمله در سیاتل و مینه سوتا، بسیار ضعیف هستند و احتمالاً دولت های ایالتی به کمک نیاز خواهند داشت.

خبرگزاری ایلنا: شورای امنیت سازمان ملل متحد از امروز چهارشنبه نخستین دور گفت‌وگوها در مورد قطعنامه پیشنهادی آمریکا برای تمدید نامحدود تحریم‌های تسلیحاتی ایران را آغاز خواهد کرد. این تحریم‌ها اکتبر امسال به پایان خواهد رسید.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *