جدیدترین مطالب

حمله شدید هوایی رژیم صهیونیستی به حلب سوریه

منابع سوری اعلام کردند مواضع و انبار‌های تسلیحاتی در نزدیکی فرودگاه حلب، کارخانه‌های وزارت دفاع سوریه در مناطق السفیره و کفرجوم در غرب حلب و چندین نقطه دیگر هدف ۱۵ حمله هوایی قرار گرفته است.

اشتباه محاسبات در روابط با همسایگان را جدی بگیریم

اشتباه محاسبات در روابط با همسایگان را جدی بگیریم

حسام الدین حجت زاده در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: رصد و ارزیابی سیر تحولات ماه های اخیر در روابط تهران با سایر کشورها و به ویژه همسایگان، گویای سرعت گرفتن روند قهقرایی در روابط خارجی کشورمان است. این یادداشت ناظر بر بررسی و تحلیل رفتارهای آن دسته از سیاست زدگان غیرمتخصصی است که بی توجه به شعارهای دولت های جمهوری اسلامی ایران طی چهار دهه گذشته همواره بدون برخورداری از دانش سیاسی در حوزه روابط خارجی کشور دخالت کرده و پیامدهای ناخوشایند و پرهزینه ای را به طور مشخص از ناحیه دو کشور پاکستان و افغانستان به مردم، کشور و نظام تحمیل کرده اند. 

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

Loading

أحدث المقالات

لاوروف: طرح صلح اوکراین بی‌نتیجه است

تهران- ایرنا- «سرگئی لاوروف» با بیان اینکه «طرح صلح پیشنهادی اوکراین بی‌نتیجه است»، تصریح کرد: این طرح بر تصورات غیرقابل قبول از جمله عقب‌نشینی مسکو از مناطق تصرف شده، مبتنی است.

تنش در دریای جنوبی چین / رئیس‌جمهور فیلیپین: به حملات خطرناک چین، واکنش نشان خواهیم داد

فردیناند مارکوس جونیور، رئیس‌جمهوری فیلیپین روز پنجشنبه هشدار داد که کشورش به «حملات خطرناک» گارد ساحلی چین واکنش نشان خواهد داد. سخنان رئیس‌جمهوری فیلیپین از تشدید تنش در روابط چین و فیلیپین حکایت دارد. دو کشور بر سر مالکیت و کنترل آب‌های دریای جنوبی چین اختلاف دارند. ویتنام، مالزی، تایوان و برونئی از دیگر طرف‌هایی هستند که ادعاهایی را در مورد آب‌های جنوبی چین مطرح کرده‌اند.

لاوروف: طرح صلح اوکراین بی معنی است / احیای مرزهای اوکراین پس از شوروی در سال ۱۹۹۱، غیرقابل قبول است

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه گفته که طرح صلح پیشنهادی اوکراینی از آن جهت بی معناست که بر اساس گزینه‌های غیرقابل قبولی چون خروج روسیه از مناطق تحت کنترلش بنا شده است.

Loading

رسانه‌ها: ارائه پیش‌نویس قطعنامه‌ تمدید نامحدود تحریم تسلیحاتی ایران از سوی آمریکا و…

۱۳۹۹/۰۴/۰۳ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: عملیات توازن بازدارندگی مقاومت یمن در خاک عربستان، هشدار پکن به آمریکا در خصوص اقدام علیه رسانه های چینی، ایجاد پایگاه دائمی نیروی دریایی سپاه پاسداران در اقیانوس هند، ترکیه در صدر لیست دریافت کنندگان تسلیحات جنگی از آلمان، ارائه پیش‌نویس قطعنامه‌ تمدید نامحدود تحریم تسلیحاتی ایران از سوی آمریکا، تهدید حزب طالبانی به انتخابات زودهنگام در اقلیم، هشدار مکرون به ترکیه درباره ادامه مداخله در لیبی، سه قطعنامه شورای حقوق بشر سازمان ملل علیه اسرائیل، هشدار سازمان جهانی بهداشت درباره تشدید بحران کرونا، مهلت ۶ هفته‌ای ژاپن به انگلیس برای توافق تجاری پسابرگزیت، انتقاد بولتون از ترامپ به خاطر امتناع از حمله به ایران و ادامه تظاهرات مردم آمريکا عليه نژادپرستی از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): سرتیپ یحیی سریع، سخنگوی نیروهای مسلح یمن وابسته به جنبش انصارالله امروز (سه‌شنبه) اعلام کرد که بزرگ‌ترین عملیات تهاجمی رزمندگان یمنی علیه پایتخت عربستان سعودی تحت عنوان «عملیات توازن بازدارندگی چهارم» انجام شد. وی در تبیین جزئیات این عملیات، گفت: عملیات توازن بازدارندگی چهارم، وزارت دفاع و اطلاعات، پایگاه هوایی سلمان و مواضع نظامی در ریاض، جیزان و نجران را هدف قرار داد. یحیی سریع ادامه داد: این عملیات با استفاده از تعداد قابل توجهی موشک بالستیک و پهپادهای یگان پهپادی ارتش یمن انجام شد. وی بیان کرد: عملیات توازن بازدارندگی چهارم در پاسخ به تداوم محاصره ظالمانه و تجاوز علیه ملت یمن انجام شد.

العالم فارسی: «ژائو لیجیان» سخنگوی وزارت امور خارجه چین امروز (سه‌شنبه) به اقدام وزارت خارجه آمریکا در معرفی چهار رسانه‌ چینی بعنوان «عناصر خارجی» و ابزاری تبلیغات حزب حاکم چین در سیاست خارجی واکنش نشان داد. بنا به گزارش پایگاه خبری «گلوبال تایمز»، ژائو در کنفرانس خبری روزانه خود با لحنی تند خواستار توقف فوری اقدامات واشنگتن علیه پکن شد. وی تصریح کرد: «آمریکا باید خیلی فوری این اقدام اشتباه را متوقف و اصلاح کند در غیر اینصورت چین مجبور می شود به شیوه‌هایی قانونی و ضروری پاسخ دهد». «مورگان اورتگاس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز گذشته (دوشنبه) با انتشار بیانیه‌ای تصریح کرد که وزارت خارجه این کشور، روزنامه «گلوبال تایمز»، «تلویزیون دولتی چین»، «خبرگزاری چین» و روزناه «پیپلز دیلی» را ابزار تبلیغاتی دولت چین می‌داند.

رادیو چین: دریادار علیرضا تنگسیری، فرمانده نیروی دریایی سپاه، گفته است که این برنامه با دستور آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر و فرمانده کل قوای ایران و با هدف “تحقق ظرفیت‌های نیروی دریایی” اجرا می‌شود. وی در همین زمینه با اشاره به تکرار چندین نوبت مزاحمت از سوی دزدان دریایی و بعضی از شناور‌های بیگانه برای ماهی‌گیران و لنج‌داران ایرانی در آب‌های دریای عمان و در دهانه اقیانوس هند، تصریح کرد: سپاه دیگر اجازه چنین تعدی‌هایی را با حضور قدرتمندانه خود در اقیانوس هند و دریای عمان نخواهد داد.

خبرگزاری تسنیم: اقدامات دولت ترکیه در منطقه از طرف برلین با دید انتقادی نگریسته می شود. برلین به شدت منتقد دخالت نظامی ترکیه در سوریه و لیبی است. با این همه ارسال تسلیحات آلمان به ترکیه همچنان ادامه دارد. بر اساس اطلاعات وزارت اقتصاد آلمان، ترکیه در سال 2019 تسلیحات جنگی به ارزش حدود 344.6 میلیون یورو از آلمان دریافت کرده که بیش از یک سوم کل صادرات سلاح جنگی آلمان را شامل می شود. به این ترتیب ترکیه برای دومین سال پیاپی در صدر جدول دریافت کنندگان سلاح های جنگی از آلمان قرار دارد. در مجموع آلمان سال گذشته تسلیحات جنگی به ارزش حدود 823.6 میلیون یورو صادر کرده است. در سال 2018 هم ارسال تسلیحات جنگی آلمان به ترکیه با حدود 242.8 میلیون یورو تقریباً یک سوم همه صادرات تسلیحات جنگی آلمان که حدود 770.8 میلیون یورو بوده است را شامل شده است.

خبرگزاری مهر: بلومبرگ به نقل از منابع آگاه از اقدام آمریکا مبنی بر ارائه پیش نویس قطعنامه تمدید نامحدود تحریم تسلیحاتی ایران، به اعضای شورای امنیت خبر داد. ادعا می‌شود که پیش از این، آمریکا فقط این پیش‌نویس را در اختیار اعضای دائم شورا قرار داده بود. در متن این قطعنامه، آمریکا از اعضای شورای امنیت خواسته از عرضه مستقیم و غیرمستقیم، فروش یا انتقال تسلیحات به داخل ایران و همچنین از این کشور به خارج جلوگیری کنند. این قطعنامه، عرضه و انتقال سلاح به داخل ایران را مشروط به تایید دستکم یکی از کمیته‌های شورای امنیت، آن هم ۳۰ روز قبل از این اقدام کرده است.

خبرگزاری فارس: در حالی که هیأت منطقه کردستان عراق برای آغاز سومین دور مذاکرات، امروز وارد بغداد شده، حزب اتحادیه میهنی تهدید کرد که در صورت شکست مذاکرات و اجرای حکم قطع حقوق کارمندان، مشارکت خود در دولت و پارلمان منطقه کردستان را به حالت تعلیق درمی‌آورد. هیأت مذاکره‌کننده منطقه کردستان عراق به ریاست «قباد طالبانی» معاون نخست‌وزیر این منطقه، امروز (سه‌شنبه – ۲۳ ژوئن)، به منظور تکمیل رایزنی‌های سابق درباره حل اختلافات فیمابین بغداد و اربیل وارد بغداد شد. به نوشته پایگاه خبری «شفق نیوز»، این سومین بار است که هیأت مذکور برای رایزنی با مقامات دولت مرکزی وارد بغداد می‌شوند.

الکوثر فارسی: ترکیه در هفته‌های اخیرا شدیدا در لیبی مداخله کرده، حمایت هوایی و تسلیحات برای دولت وفاق لیبی مستقر در طرابلس فراهم کرده و با جنگجویان سوری متحد خود به دولت وفاق ملی مستقر در طرابلس برای خنثی کردن حملات یک ساله خلیفه حفتر، فرمانده ارتش “ملی” واقع در شرق لیبی کمک کرده است. امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه در جریان دیدار با قیس سعید، همتای تونسی خود در پاریس ضمن اشاره به کنفرانس صلح برلین در اوایل سال جاری میلادی، گفت: این فرصت را داشته‌ام تا به رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه صریحا بگویم که به نظر من آنکارا امروز بازی خطرناکی را در لیبی انجام می‌دهد که مغایر با تمامی تعهداتش در کنفرانس برلین است. ما نقشی را که ترکیه در لیبی بازی می‌کند، تحمل نخواهیم کرد. کمک ترکیه ظاهرا برای حفظ پایتخت لیبی و غرب کشور برای دولت وفاق ملی در برابر ارتش “ملی” لیبی به رهبری خلیفه حفتر است که از سوی امارات، مصر و روسیه حمایت می‌شود.

آناتولی  ترکیه: شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در چهل‌ و سومین نشست خود در ژنو سوئیس پیش‌نویس قطعنامه‌ ارائه شده از سوی پاکستان به نام سازمان همکاری اسلامی در حمایت از فلسطین درباره شهرک‌های اسرائیل در اراضی اشغالی فلسطین از جمله قدس شرقی را تصویب کرد. چهل و هفت عضو این شورا در رای‌گیری شرکت کردند که با 36 رای موافق، 2 رای مخالف و 9 رای ممتنع به تصویب رسید. طبق این قطعنامه کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل با تهیه گزارشی از طرح الحاق غیرقانونی و دیگر اقدامات اسرائیل آن را در چهل و ششمین نشست شورای حقوق بشر ارائه خواهد کرد. قطعنامه در حمایت از حق ملت فلسطین برای تعیین سرنوشت خود که از سوی پاکستان به نام سازمان همکاری اسلامی ارائه شده است، با 43 رای موافق، 2 رای مخالف و 2 رای ممتنع به تصویب رسید. آخرین پیش‌نویس قطعنامه‌ سازمان همکاری اسلامی درباره وضعیت حقوق بشر در بلندی‌های جولان تحت اشغال اسرائیل نیز با 26 رای موافق، 17 رای مخالف و 4 رای ممتنع تصویب شد. از سوی دیگر پیش‌نویس قطعنامه‌ ارائه شده از سوی ترکیه، قطر، انگلستان، آلمان، فرانسه، ایتالیا، اردن، کویت، مراکش و هلند درباره وضعیت حقوق بشر در سوریه با 27 رای موافق، 2 رای مخالف و 18 رای ممتنع تصویب شد.
 ان. اچ.کی ژاپن: سازمان جهانی بهداشت از کشورها خواسته است تا اقدام های ضد ویروس کرونای خود را دوباره افزایش دهند. دروس آدانوم گبریسوس،‌ مدیر کل سازمان جهانی بهداشت، روز دوشنبه در ژنو به خبرنگاران گفت که بیش از ۱۸۳۰۰۰ مورد جدید ابتلا به این ویروس، که بیشترین افزایش یک روزه تا به حال است، روز یکشنبه به این سازمان گزارش شد. او گفت: « به نظر می آید که تقریبا هر روز به یک رکورد جدید و تلخ می رسیم.» گبریسوس از کشورهای جهان خواست تا اقدام های ضد ویروس از جمله آزمایش موارد مشکوک،‌ جداسازی مبتلایان و ردیابی مسیرهای ابتلا را دوباره شدت دهند.

یورونیوز: هیروشی ماتسورا، مذاکره کننده تجاری توکیو، در توضیح دلیل تعیین این مهلت کوتاه گفته که برای جلوگیری از وقوع وقفه تجاری در ماه ژانویه سال ۲۰۲۱، باید توافق تجاری جدید دو کشور در جلسه‌های پاییز امسال پارلمان ژاپن تصویب شود و این امر مستلزم این است که دو کشور توافق تجاری جدید خود را تا پایان ماه ژوئیه نهایی کرده باشند. ژاپن با اعلام این ضرب‌الاجل دولت بوریس جانسون را برای عقد یکی از سریع‌ترین توافق‌های تجاری تاریخ تحت فشار گذاشته است.

اسپوتنیک روسیه: جان بولتون مشاور سابق کاخ سفید در امور امنیت ملی در کتاب خود از دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا برای امتناع از حمله به ایران به بهانه قربانیان آن انتقاد کرد. روز سه شنبه کتاب بولتون با نام « اتاقی که همه اتفاق ها در آن رخ داد: خطرات کاخ سفید» منتشر شد.

 خبرگزاری صدا و سیما: موج خشم و ناآرامی‌ها در سراسر آمریکا در اعتراض به اقدامات نژادپرستانه پلیس این کشور و تهدیدات دونالد ترامپ به مقابله نظامی با معترضان در شهر‌های مختلف این کشور رو به گسترش است و نیرو‌های پلیس و ارتش برای سرکوب اعتراض‌های مردمی به صحنه آمده اند و به سمت معترضان گلوله های پلاستیکی و گاز اشک آور  شلیک کردند. همزمان با تلاش معترضان برای واژگون کردن مجسمه اندرو جکسون از روسای جمهور پیشین آمریکا در پارک لافایت در مقابل کاخ سفید، سرویس مخفی از خبرنگاران خواست کاخ سفید را ترک کنند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *