جدیدترین مطالب

تنش‌های مرزی پاکستان و افغانستان بالا گرفت

وزارت دفاع طالبان افغانستان اعلام کرد یک پایگاه نظامی ارتش پاکستان در نواحی مرزی مشترک را در اقدامی تلافی‌جویانه بابت حمله هوایی این کشور همسایه به خاک افغانستان مورد هدف قرار داده است.

Loading

أحدث المقالات

قطعنامه پیشنهادی آمریکا و ژاپن برای جلوگیری از استقرار سلاح‌های هسته ای در فضا

نیویورک – ایرنا- آمریکا و ژاپن با ارائه قطعنامه ای به شورای امنیت سازمان ملل متحد، خواستار جلوگیری از استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا شدند؛ قطعنامه‌ای که به نظر می‌رسد روسیه تنها هدف آن است.

۱۰۰ هزار صهیونیست، مسلح شدند

در ادامه پس‌لرزه‌های عملیات طوفان الاقصی، وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی خبر داد که مجوز سلاح برای ۱۰۰ هزار صهیونیست صادر شده است.

ادعای سناتور آمریکایی: واشنگتن باید روسیه را در لیست کشورهای حامی تروریسم قرار دهد

تهران- ایرنا- سناتور لیندسی گراهام با این ادعا که ولادیمیر پوتین یک رئیس‌جمهوری غیرقانونی است که یک کشور تروریستی را اداره می‌کند، گفت: واشنگتن باید روسیه را در لیست کشورهای حامی تروریسم قرار دهد.

شورای امنیت سازمان ملل عملیات‌های انصارالله یمن در دریای سرخ را محکوم کرد

نیویورک – ایرنا- اعضای شورای امنیت سازمان ملل با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: « اعضای شورای امنیت حملات حوثی ها (انصارالله یمن) علیه کشتیرانی تجاری در دریای سرخ را به شدت محکوم کردند» و خواستار توقف فوری آن شدند.

Loading

رسانه ها؛ ادامه جنبش ضد نژادپرستی و…

۱۳۹۹/۰۳/۳۱ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: تشدید اعتراضات به نژادپرستی درآمریکا و اروپا، تصویب قطعنامه پارلمان اروپا در محکومتی نژادپرستی در آمریکا و اروپا ، واکنش چین به مصوبه پارلمان اروپا درباره هنگ‌کنگ، چراغ سبز مودی به ارتش هند برای برخورد مرزی با چین،سفر «مصطفی الکاظمی» به ایران، آمریکا و عربستان، ادامه بمباران عراق توسط ترکیه، هشدار جیمز جفری به ابوظبی درباره عادی سازی روابط با سوریه، عدم حمایت بریتانیا، فرانسه و آلمان از تلاش آمریکا برای بازگشت تحریم‌های ایران، آغاز مذاکرات کنترل تسلیحات اتمی و آمریکا در اتریش، هشدار روسیه به آمریکا در مورد تقابل در فضا، رایزنی روسیه، افغانستان و آمریکا درباره مقدمات مذاکرات صلح افغانستان ، هشدار سازمان جهانی بهداشت در خصوص دنیاگیرشدن ویروس کرونا و افزایش مخالفت با نتانیاهو بر سر طرح الحاق اراضی فلسطینی‌ها از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

 خبرگزاری صدا و سیما: در چهارمین هفته پس از شروع تظاهرات سراسری در اعتراض قتل وحشیانه جورج فلوید، مرد سیاه پوست ۴۶ ساله در شهر مینیاپولیس در ایالت مینه سوتا، مجسمه‌ها و نماد‌های نژادپرستی در اروپا و آمریکا به زیر کشیده شدند. با تشدید واکنش‌ها به نژادپرستی آمریکایی، چند مجسمه چهره‌های دوران برده داری آمریکا برچیده شد.

خبرگزاری مهر:  پارلمان اروپا نژادپرستی در آمریکا و اروپا را محکوم کرد. پارلمان اروپا با تصویب قطعنامه‌ای در پاسخ به اعتراض‌های آغاز شده در آمریکا و اروپا بعد از مرگ «جورج فلوید»، نژادپرستی را محکوم و اعلام کرد که «جان سیاه پوستان اهمیت دارد.»در مراسم رای گیری، ۴۹۳ نماینده پارلمان به این قطعنامه رای مثبت دادند، ۱۰۴ نفر با آن مخالفت کردند و ۶۷ رای نیز ممتنع اعلام شد.

خبرگزاری فارس: اقدام اعضای پارلمان اروپا در تصویب مصوبه‌ای علیه قانون امنیت ملی هنگ‌کنگ با واکنش تند کنگره ملی خلق چین (پارلمان چین) مواجه شد.کنگره ملی خلق چین مصوبه پارلمان اروپا با موضوع کشاندن پکن به دیوان بین‌المللی دادگستری به خاطر «قانون امنیت ملی هنگ‌کنگ» را محکوم کرد و آن را «دخالت در امور داخلی چین» خواند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): نخست‌وزیر هند با اشاره به درگیری‌ها در دره گالوان، واقع در لداخ (شمالی‌ترین قسمت کشمیر هند) گفت ارتش کشورش “برای هرگونه اقدام مناسب مختار است.” نارندرا مودی، نخست‌وزیر هنددر نشستی مهم در رابطه با تنش مرزی هند-چین در دره گالوان گفت “هر آنچه نیروهای مسلح ما باید برای حفاظت از کشورمان انجام دهند، انجام خواهند داد.”

الکوثر فارسی: یک پایگاه عرب زبان از سفر قریب الوقوع «مصطفی الکاظمی» به ایران، آمریکا و عربستان در نخستین دور از سفرهای دوره‌ای وی از زمان تصدی پُست نخست وزیری در عراق، خبر داد. «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق قصد دارد اولین سفر دوره‌ای خود از زمان تصدی این پُست را در ماه آتی میلادی، آغاز کند.

خبرگزاری ایرنا: « خلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه امروز (شنبه) اعلام کرد که نیروهای شرکت کننده از زمان آغاز عملیات «پنجه ببر» در شمال عراق بیش از ۷۰۰ هدف پ.ک.ک را بمباران کرده اند. وزیر دفاع به همراه سران ارتش برای پیگیری و نظارت بر عملیات پنجه ببر از یک مرکز فرماندهی در نوار مرزی ترکیه و عراق دیدن کرد.ترکیه عملیات موسوم به «پنجه ببر» را از سحرگاه چهارشنبه گذشته در منطقه «هفتنین» در شمال عراق علیه حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک)  و دیگر گروه های مسلح آغاز کرده است.

آناتولی  ترکیه:  نماینده ویژه آمریکا در امور سوریه به امارات متحد عربی هشدار داد که در صورت ادامه تلاش برای عادی سازی روابط با  اسد با تحریم‌های آمریکا مواجه خواهد شد.جیمز جفری، نماینده ویژه آمریکا در امور سوریه طی اظهاراتی در جمع خبرنگاران اعلام کرد که امارات متحد عربی در صورت ادامه تلاش برای عادی سازی روابط خود با اسد، درچارچوب «قانون قیصر» با تحریم‌های آمریکا مواجه خواهد شد.

یورونیوز: سه کشور بریتانیا، فرانسه و آلمان پس از انجام مذاکرات سه‌جانبه در برلین اعلام کردند که از تلاش‌های ایالات متحده برای بازگشت دوباره تحریم‌های سازمان ملل متحد علیه ایران حمایت نمی‌کنند. تروئیکای اروپایی در عین حال اعلام کردند خواستار مذاکره با تهران در مورد نقض مداوم تعهدات این کشور در برجام هستند. سه کشور با اشاره به اینکه همچنان به برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ متعهد هستند تاکید کردند، سیاست فشار حداکثری آمریکا علیه ایران، اختلافات با تهران را حل نخواهد کرد.

العالم فارسی: آمریکا و روسیه دوشنبه در اتریش درباره «کنترل تسلیحات اتمی» رایزنی می‌کنند. طبق اعلام مسکو، نماینده ویژه رئیس‌جمهور آمریکا دوشنبه و سه شنبه هفته جاری در اتریش با معاون وزیر خارجه روسیه دیدار و درباره مسائل مربوط به «کنترل تسلیحاتی» رایزنی می‌کند. همزمان با ابراز نگرانی‌های بین‌المللی درباره رو به انقضا بودن مهلت «پیمان استارت جدید» بین آمریکا و روسیه، مسکو از رایزنی دو روزه نمایندگان این دو کشور در اتریش طی هفته جاری خبر داد.

اسپوتنیک روسیه:  وزارت خارجه روسیه در مورد رقابت تسلیحاتی و تقابل در فضا به ایالات متحده هشدار داد. دفاع فضایی” ایالات متحده هشدار داد: ” تقابل تسلیحاتی در فضا تأثیرات مخربی بر امنیت بین المللی و ثبات استراتژیک خواهد گذاشت.”

رادیو چین: مقامهای ارشد روسیه، افغانستان و آمریکا در مورد مقدمات مذاکرات صلح افغانستان گفت وگو کردند. وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه ای اعلام کرد: به ابتکار «محمد حنیف اتمر» سرپرست وزارت خارجه افغانستان، رایزنی سه کشور روسیه، آمریکا و افغانستان در فرمت وبینار برگزار شد.شرکت کنندگان در این وبینار، درخصوص مقدمات مذاکرات مستقیم بین طرف های افغان گفت و گو کردند.

 ان. اچ.کی ژاپن: سازمان جهانی بهداشت هشدار داده است که دنیاگیر شدن جهانی ویروس کرونا درحال شدت گرفتن است و بیش از ۱۵۰ هزار مورد جدید ابتلا به این ویروس تنها در یک روز گزارش شده است. تدروس آدانوم گبریسوس، مدیر کل سازمان جهانی بهداشت روز جمعه در ژنو گفت تعداد موارد جدید ابتلا به این ویروس روز پنجشنبه بیشترین میزان ظرف تنها یک روز بود و جهان اکنون دریک مرحله جدید و خطرناک است.

دویچه وله:  نخست وزیراسرائیل تحت فشار فزاینده ای قرار دارد. مهلت کوتاهی به اجرایی‌شدن طرح او برای الحاق بخش هایی از کرانه باختری به خاک اسرائیل باقی مانده است. در داخل و خارج مخالفت با این طرح رو به افزایش است. نتانیاهو قرار است طرح دولت اسرائیل برای الحاق بخش هایی از کرانه باختری رود اردن به اسرائیل  را تا یازدهم تیر (اول ژوئیه) اعلام کند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *