جدیدترین مطالب

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

علی اسماعیلی اردکانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ویراستاران کتاب «استراتژی کلان» تری بالزاک، پیتر دامبروفسکی و سیمون ریک، درک نسبتاً انعطاف‌پذیری از استراتژی کلان طرح می‌کنند که شامل روش‌ها و ابزارهایی است که دولت‌ها برای تعقیب اهداف استراتژیک خود به کار می‌گیرند، حالا به هر شکل که آنها را تعریف کنند.

تهدید هوش مصنوعی علیه ۸ میلیون شغل در انگلیس

“موسسه پژوهش سیاست‌های عمومی” در انگلیس (Institute for Public Policy Research) در گزارشی برآورد کرد با سیاست‌های جاری دولت انگلیس، فناوری هوش مصنوعی، حدود ۸ میلیون شغل را در این کشور تهدید می‌کند.

شمار شهدای غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید

وزارت بهداشت حماس پنجشنبه اعلام کرد شمار شهدای فلسطینی از آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس در نوار غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید.
بنا بر اعلام وزارت بهداشت حماس، در ۲۴ ساعت گذشته، ۶۲ فلسطینی دیگر به شهادت رسیدند.

Loading

أحدث المقالات

Loading

رسانه ها؛ چین کانون تنش و رایزنی و…

۱۳۹۹/۰۳/۲۴ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: ، سفر بی سروصدای پامپئو به چین، ورود ناوهای آمریکا به منطقه درپی تنش های فزاینده با چین، بالا گرفتن تنش میان پکن و لندن، تاکید چین بر اراده این کشور در مخالفت با دخالت نیروهای بیگانه در امور هنگ کنگ، هراس آلمان از تحریم های آمریکا علیه نورد استریم 2 ، درخواست سازمان ملل برای اصلاحات فوری در ساختار پلیس آمریکا، تاکید ترکیه بر راه‌حل سیاسی در لیبی، هشدار الجزایر درخصوص سقوط پایتخت لیبی، واکنش رام‌الله به تحریم‌های آمریکا علیه مقامات سازمان دیوان کیفری، هشدار سازمان ملل نسبت به اوضاع بهداشتی یمن ، اعتراض و آشوب در لبنان، ابراز نگرانی ژاپن از تغییرات اقلیمی، افزایش تلفات کووید ۱۹ در جهان و پیوستن جدیدترین زیردریایی موشک انداز اتمی به ناوگان دریایی روسیه از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): وزیر امور خارجه آمریکا در حال برنامه‌ریزی سفری به هاوایی برای دیدار با مقامات دولت چین است. برنامه‌های سفر پامپئو که هنوز نهایی نشده است توسط دو منبع آگاه که خواستند نامشان فاش نشود به دست پایگاه اینترنتی پولتیکو رسیده است. مقامات دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا به رهبری مایک پامپئو، وزیر امور خارجه این کشور از چین به خاطر پنهان‌کاری و فریبکاری‌اش در رابطه با شیوع ویروس کرونا انتقاد کرده‌اند؛ پکن نیز متعاقبا از پامپئو انتقاد کرده و رسانه‌های دولتی چین علنا این دیپلمات ارشد آمریکا را به سخره گرفته‌اند.

خبرگزاری ایرنا: با افزایش تنش های فزاینده بین چین و آمریکا و برای نخستین بار در ۳ سال گذشته، چندین ناو هواپیمابر آمریکا در منطقه اقیانوس هند و آرام در حال گشت زنی هستند. تارنمای دیپلمات روز شنبه در همین باره گزارش کرد که چنین اقدامی از سوی ایالات متحده در سه سال گذشته بی سابقه بوده است و این می تواند هشداری برای چین تلقی شود.هم اکنون سه ناو هواپیمابر آمریکا با پشتیبانی ناوشکن ها، کشتی های جنگی و چندین فروند جنگنده و هواپیماهای مختلف در مناطق اطراف چین گشت زنی می کنند.

 خبرگزاری صدا و سیما: سخنگوی وزیر امور خارجه چین دخالت انگلیس در امور هنگ کنگ را به شدت محکوم کرد. هوآ چونیینگ سخنگوی وزیر امور خارجه چین اعلام کرد: دخالت خارجی غیر موجه در امور هنگ کنگ فقط چین را برای پیشبرد قانون امنیت ملی خود در مورد این منطقه مصمم‌تر می‌کند.وی این موضع را در کنفرانسی مطبوعاتی و در پاسخ به سوالی درباره واکنش‌های چین به اقدامات خلاف واقع دولت انگلیس بیان کرد که با انتشار گزارش به اصطلاح نیمه ساله درباره هنگ کنگ به اقدامات چین در هنگ کنگ اعتراض کرده است.

رادیو چین: سخنگوی وزارت خارجه چین در نشست خبری در پکن تصریح کرد، دخالت نیروی بیگانه در امور هنگ کنگ هرچه بیشتر می شود، اراده چین در پیشبرد قانونگذاری امنیت ملی هنگ کنگ نیز قاطع تر خواهد گردد.خانم هوا چون یونگ خاطر نشان ساخت، امور هنگ کنگ امور داخلی چین است، هیچ دولت، سازمان یا شخص بیگانه حق دخالت در آن ندارد.

اسپوتنیک روسیه: مقامات آلمانی می ترسند که تحریم های جدید آمریکا علیه ساختن خط لوله گاز “نورد استریم 2” بر ادارات دولتی و شرکت های مرتبط با این پروژه تأثیر بگذارد. این مطلب را روزنامه فرانکفورتر آلگماین زیتونگ با استناد به سندی از وزارت بازرگانی آلمان اطلاع داده است. در تاریخ 4 ژوئن ، سناتورهای آمریکایی پیشنهاد کردند تحریم هایی علیه شرکت های بیمه ای که با کشتی های شرکت کننده  در این پروژه همکاری کنند ، وضع شود.ایالات متحده به دلیل تمایل به صدور گاز طبیعی مایع خود به اروپا با ساختن نورد استریم 2 به شدت مخالف است.

الکوثر فارسی: «کمیته حذف تبعیض نژادی» سازمان ملل متحداز دولت آمریکا خواست که اصلاحاتی فوری را برای حذف تبعیض (نژادپرستی) ساختاری از سیستم پلیس اعمال کند. این کمیته با صدور بیانیه‌ای از “دولت ایالات متحده آمریکا، مقام‌های دولتی و محلی این کشور خواست که اصلاحات فوری و مناسبی را برای حذف اقدامات نابرابر نژادی یا تبعیض ساختاری در پلیس و نظام قضایی کیفری با توجه به حقوق قربانیان جنایات با انگیزه نژادی اعمال کنند.پیشتر “میشل باچله” کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد نژادپرستی در آمریکا را «ساختاری» توصیف و آن را محکوم کرده بود.

آناتولی  ترکیه: سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه تاکید کرد که راه‌حل ممکن برای بحران لیبی٬ نه نظامی بلکه سیاسی است. ابراهیم کالین که به برلین سفر کرده است در مصاحبه با خبرنگاران اظهار داشت: کنفرانسی با محوریت لیبی و تحت نظر سازمان ملل متحد در برلین برگزار شد که رئیس جمهور اردوغان نیز در آن حضور داشت. اما رهبر شبه نظامیان نامشروع در شرق لیبی به مانند سایر توافق های قبلی آن را نیز نقض کرد.

العالم فارسی: رئیس‌جمهور الجزایر بر حل سیاسی بحران لیبی تأکید کرد و طرف‌های درگیر در این کشور را به گفت‌وگو فراخواند.«عبدالمجید تبون» رئیس‌جمهور الجزائر طی نطقی که از تلویزیون رسمی این کشور پخش شد، بر حمایت از حل سیاسی بحران لیبی تأکید کرد. وی گفت که سقوط طرابلس پایتخت لیبی خط قرمز است چرا که به فروپاشی دولت لیبی منجر خواهد شد.

خبرگزاری فارس:  وزارت خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین، قصد آمریکا برای تحریم مقامات دیوان کیفری بین‌المللی را محکوم کرد. «دونالد ترامپ» پنجشنبه هفته گذشته با امضای یک فرمان اجرایی مجوز اعمال تحریم علیه دیوان کیفری بین‌المللی را صادر کرد.گفته می‌شود این تحریم‌ها به دلیل تحقیقات دیوان بین‌المللی کیفری درباره جرائم آمریکا در افغانستان و همچنین جنایات جنگی رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان اعمال شده است.

خبرگزاری مهر: مسئولان صندوق کودکان سازمان ملل متحد و کمیساریای عالی حقوق بشر این سازمان نسبت به اوضاع وخیم بهداشتی در یمن هشدار دادند. «ماریکسی میرکادو» سخنگوی صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) اعلام کرد که بیش از ۱۳۷ هزار مورد ابتلا به بیماری وبا در یمن از آغاز سال ۲۰۲۰ تاکنون ثبت شده است.

یورونیوز: آشوب و اعتراض به بحران اقتصادی و وضعیت نابسامان معیشتی در لبنان برای دومین شب متوالی ادامه یافت.تظاهراتی که بعدازظهر جمعه ۱۲ ژوئن (۲۳ خرداد) در بیروت، پایتخت و نیر شهر شمالی طرابلس آغاز شده بود، تا شامگاه همان روز ادامه یافت و معترضان ضمن درگیری با نیروهای امنیتی، با آتش زدن لاستیک‌ها، برخی راه‌ها را بستند. میدان ریاض الصلح در مرکزبیروت صحنه اصلی درگیری‌های دیشب بود. اعتراضات در لبنان در پی کاهش شدید قیمت لیره در برابر دلار و بحران اقتصادی که به دلیل شیوع کرونا و قرنطینه وخیم‌تر شده، بالا گرفته است.

 ان. اچ.کی ژاپن: وزارت محیط زیست ژاپن به منظور انتقال یک حس زنگ خطر در مورد یک سری بلایای مرتبط با آب و هوا در سال های اخیر، در گزارش سالانه خود برای اولین بار از واژه «بحران اقلیمی» استفاده کرد. در این گزارش که روز جمعه منتشر شد آمده است: نسل بشر با چیزی که می تواند آنرا«بحران اقلیمی» توصیف کرد با تهدید علیه موجودیت خود روبرو است.

دویچه وله:  شمار کسانی که در جهان بر اثر ابتلا به کووید ۱۹ جان باخته‌اند، از مرز ۴۲۵ هزار نفر گذشته است. بنا بر شمارش‌های تازه تا کنون بیش از ۷ میلیون و ۶۰۰ هزار مورد ابتلا به ویروس جدید کرونا در جهان شناسایی شده‌اند. همچنین تا کنون بیش از ۷ میلیون ۶۰۰ هزار مورد ابتلا به این ویروس در سراسر جهان طبق معیارهای قطعی شناسایی شده‌ است. قاره اروپا با ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار مورد ابتلا و بیش از ۱۸۶ هزار فوتی همچنان در صدر قرار دارد، اما قاره آمریکای جنوبی اکنون به کانون اصلی اپیدمی کرونا تبدیل شده است.

خبرگزاری تسنیم: وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که جدیدترین زیردریایی راهبردی موشک انداز هسته‌ای با نام “کنیاز ولادیمیر”، روز جمعه طی مراسمی رسمی، به ترکیب ناوگان دریایی روسیه ملحق شد. وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که زیردریایی راهبردی موشک انداز هسته‌ای “کنیاز ولادیمیر” طرح 955A- (کد “بوری-آ”) به ترکیب ناوگان نظامی- دریایی فدراسیون روسیه پیوست. این زیردریایی راهبردی اتمی به ترکیب نظامی لشکر-31 ناوگان دریای شمال روسیه خواهد پیوست.

 

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *