جدیدترین مطالب

حمله شدید هوایی رژیم صهیونیستی به حلب سوریه

منابع سوری اعلام کردند مواضع و انبار‌های تسلیحاتی در نزدیکی فرودگاه حلب، کارخانه‌های وزارت دفاع سوریه در مناطق السفیره و کفرجوم در غرب حلب و چندین نقطه دیگر هدف ۱۵ حمله هوایی قرار گرفته است.

اشتباه محاسبات در روابط با همسایگان را جدی بگیریم

اشتباه محاسبات در روابط با همسایگان را جدی بگیریم

حسام الدین حجت زاده در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: رصد و ارزیابی سیر تحولات ماه های اخیر در روابط تهران با سایر کشورها و به ویژه همسایگان، گویای سرعت گرفتن روند قهقرایی در روابط خارجی کشورمان است. این یادداشت ناظر بر بررسی و تحلیل رفتارهای آن دسته از سیاست زدگان غیرمتخصصی است که بی توجه به شعارهای دولت های جمهوری اسلامی ایران طی چهار دهه گذشته همواره بدون برخورداری از دانش سیاسی در حوزه روابط خارجی کشور دخالت کرده و پیامدهای ناخوشایند و پرهزینه ای را به طور مشخص از ناحیه دو کشور پاکستان و افغانستان به مردم، کشور و نظام تحمیل کرده اند. 

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

Loading

أحدث المقالات

پاپ برای نخستین‌بار مراسم پنج‌شنبه مقدس را تنها به زنان اختصاص داد

‌پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان در مراسم پنج‌شنبه مقدس قبل از عید پاک، پای ۱۲ زن زندانی را در رُم شست و بوسید. این برای اولین‌بار بود که پاپ ۸۷ ساله، این مراسم سالانه را تنها به زنان اختصاص داد. در این مراسم سنتی، پاپ به طور معمول پای زندانیان را شسته، خشک می‌کند و در مواردی می‌بوسد. در سنت مسیحی، پنجشنبه مقدس یادآور روزی است که مسیح در شام آخر، پای شاگردان خود را شست که نمادی است از ضرورت «خادم بودن رهبر».

لاوروف: طرح صلح اوکراین بی‌نتیجه است

تهران- ایرنا- «سرگئی لاوروف» با بیان اینکه «طرح صلح پیشنهادی اوکراین بی‌نتیجه است»، تصریح کرد: این طرح بر تصورات غیرقابل قبول از جمله عقب‌نشینی مسکو از مناطق تصرف شده، مبتنی است.

Loading

رسانه ها؛ بازگشت تسلیحات اتمی به میز مذاکره و…

۱۳۹۹/۰۳/۲۰ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: مذاکره  روسیه و آمریکا برسر تسلیحات هسته ای، چین به مذاکرات هسته ای آمریکا و روسیه، انتقاد ترامپ به طرح دموکرات‌ها برای انجام اصلاحات گسترده در پلیس آمریکا، واکنش ونزوئلا به اتهامات آمریکا درباره دخالت مادورو در اعتراضات آمریکا ، قطع ارتباط کره شمالی با کره جنوبی، هشدار مقتدا صدر به آمريکا، تهدید پادشاه اردن ضد رژیم صهیونیستی ، مکالمه تلفنی اردوغان با ترامپ، هشدار اردوغان به حفتر، تاکید سازمان ملل بر لزوم حل ‌و فصل دیپلماتیک بحران لیبی، تقابل هوایی چین و تایوان، سفر ناگهانی فرمانده ارتش پاکستان به کابل، رشد منفی اقتصاد جهان ، پیشتازی چین در سالگرد کاربرد تجاری اینترنت نسل «5» و آخرین آمار مبتلایان به کرونا در جهان از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

اسپوتنیک روسیه: ایالات متحده و روسیه در 22 ژوئن گفتگو با محوریت تسلیحات هسته ای را در وین برگزار می کنند. نماینده وزارت امور خارجه آمریکا اعلام داشته است، که نمایندگان ایالات متحده و فدراسیون روسیه مذاکرات درباره تسلیحات هسته ای را در 22 ژوئن در وین برگزار می کنند.به گفته این آژانس، نماینده وزارت امور خارجه این استثنا را رد نکرد که مذاکرات مربوط به احتمال تمدید پیمان منع گسترش تسلیحات اتمی استراتژیک باشد. در عین حال، ایالات متحده از روسیه می خواهد تا این کشور چین را به سوی مذاکره سوق دهد.

خبرگزاری ایرنا: روزنامه چینی نوشت که از پکن برای مذاکرات هسته ای روسیه و آمریکا پیش از پایان اعتبار معاهده کاهش تسلیحات اتمی در ماه فوریه سال آینده دعوت شده است.”ساوث چاینا مورنینگ پست” در شرایطی این خبر را امروز سه شنبه منتشر کرد که یک ماه قبل وزارت خارجه چین اعلام کرده بود که «این کشور علاقه ای به مشارکت در مذاکرات هسته ای سه جانبه ندارد».

یورونیوز:  دموکرات‌های کنگره ایالات متحده روز دوشنبه طرح خود را برای انجام اصلاحات گسترده در حیطۀ قدرت و عملکرد پلیس آمریکا همچنین افزایش میزان پاسخگویی این نهاد به دستگاه قضایی، به کنگره این کشور پیشنهاد دادند. این طرح، پاسخ قانونگذاران به اعتراضاتی است که از دو هفته پیش در واکنش به رفتار توام با تبعیض و خشونت پلیس در قبال سیاهپوستان آمریکا، سراسر این کشور را فرا گرفته است.این طرح خواستار ایجاد یک بانک اطلاعات ملی درباره حوادثی است که در پی اعمال زورِ فراتر از حدِ نیروهای پلیس روی داده است.

خبرگزاری تسنیم:  کاراکاس اتهامات دولت دونالد ترامپ علیه رئیس جمهور ونزوئلا را رد کرد که مدعی شد بود افراد مرتبط با نیکلاس مادورو در اعتراضات علیه نژادپرستی در آمریکا دست دارند. دفتر نیکلاس مادورو رئیس جمهور ونزوئلا طی بیانیه‌ای به گزارش روزنامه «میامی هارلد» واکنش نشان داد که به نقل از یک منابع ناشناس و بدون ارائه شواهدی مدعی شده بود واشنگتن اطلاعاتی دارد که نشان می‌دهد افراد مرتبط با نیکلاس مادورو به خشونت‌های تظاهرات علیه نژادپرستی دامن می‌زنند.  در بیانیه دفتر ریاست جمهوری ونزوئلا آمده است: «آیا قتل جورج فلوید تقصیر مادورو بود، آیا قتل 700 آمریکایی- آفریقایی در طول هفت سال گذشته تقصیر مادورو است؟»

دویچه وله: کره شمالی قصد دارد تمامی تماس‌های خود با کره جنوبی را قطع کند. کره جنوبی متهم شده است که از فعالیت تبلیغاتی مخالفان کره شمالی جلوگیری نمی‌کند. روند بازگشت کره شمالی به جامعه بین‌المللی از چندی پیش متوقف شده است.در روزهای اخیر مخالفان کره شمالی اعلامیه‌های تبلیغاتی بیشتری به وسیله بادکنک به آسمان کره شمالی روانه کرده و خشم کیم جونگ اون، رهبر این کشور را برانگیخته‌اند.

 خبرگزاری صدا و سیما: رئیس جریان صدر در عراق با انتشار بیانیه‌ای از آمریکا خواست تا همه نیروهایش را از خاک عراق خارج کند. “مقتدا صدر”، رئیس جریان صدر در عراق روز سه شنبه با انتشار بیانیه ای، ضمن اشاره به ظلم و ستم‌های بی شمار آمریکا علیه ملت‌های جهان در طول ده‌ها سال گذشته و رفتار‌های مستکبرانه دولت‌های آمریکا با کشور‌های جهان از واشنگتن خواست از بلا‌هایی که گرفتارش شده است درس عبرت بگیرد و تأکید کرد آمریکا باید نظامیانش را از عراق خارج کند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): پادشاه اردن در سخنانی تأکید کرد که اقدام اسرائیل برای اجرای طرح الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری به اراضی اشغالی بی پاسخ نمی‌ماند. عبدالله دوم، پادشاه اردن در جریان دیدار با شماری از روزنامه‌نگاران درکاخ “الحسینیه” با اشاره به طرح رژیم صهیونیستی برای الحاق بخش هایی از کرانه باختری به اراضی اشغالی، اظهار کرد: موضع اردن نسبت به مسأله فلسطین ثابت است.

تی .آر.تی ترکیه: رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه تلفنی با دونالد ترامپ رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا گفتگو کرد. در بیانیه صادره از روابط عمومی ریاست جمهوری ترکیه آمده است، در جریان این مکالمه تلفنی علاوه بر مسائل دوجانبه، تحولات منطقه ای و در راس بحران لیبی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

آناتولی ترکیه: رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه گفت حفتر هر لحظه ممکن است از روند انتقالی در لیبی اخراج شود.رجب طیب اردوغان با بیان اینکه پس از تماس تلفنی با ترامپ درباره روند انتقالی لیبی، ممکن است دوره جدیدی میان ایالات متحده و ترکیه آغاز شود، اظهار داشت: “حفتر هر لحظه ممکن است از روند انتقالی در لیبی اخراج شود، تحولات نشانگر این واقعیت است.

الکوثر فارسی: حضور فزاینده مداخله گران خارجی در بحران لیبی نگرانی های بین المللی را از تشدید این بحران افزایش داده است و سازمان ملل متحد ضمن ابراز نگرانی از اوضاع لیبی، از همه طرف‌های درگیر در این کشور خواست تا به راه حل سیاسی بحران احترام بگذارند. در بیانیه سازمان ملل تاکید شده است جنگ داخلی در لیبی هیچ پیروز واقعی ندارد و تنها ضرر‌های سنگینی را به مردم لیبی تحمیل می‌کند از این رو از طرف‌های درگیر در لیبی خواسته می شود تا فوری بر سر برقراری آتش‌بس در این کشور به توافق برسند.

خبرگزاری مهر: تایوان می‌گوید چندین جنگنده «سوخو-۳۰» چینی، حریم هوایی این کشور را نقض و از این بابت هشدار گرفته‌اند.به گفته تایوانی‌ها، جنگنده‌های چینی از سمت جنوب غرب وارد منطقه پدافند هوایی تایوان شده و بعد از دریافت هشدار شفاهی و مواجهه با جنگنده‌های تایوانی، محل را ترک کرده‌اند.این در حالی است که چین می‌گوید آنچه رخ داده چیزی بیش از رزمایش‌های هوایی معمول نیست. چین به تایوان به عنوان بخشی از تمامیت ارضی خود نگاه کرده و درباره جریان‌های جدایی‌طلبانه آن هشدار می‌دهد.

خبرگزاری فارس: ژنرال «قمرجاوید باجواه» در سفر پیش بینی نشده به کابل با مقامات بلند پایه افغانستان دیدار و در باره موضوعات مختلف بحث و تبادل نظر کرد.این سفر در حالی انجام می‌شود که روز گذشته «زلمی‌ خلیل‌زاد» فرستاده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان با ژنرال «اسکات میلر» فرمانده آمریکایی نظامیان خارجی در اسلام آباد در باره صلح افغانستان با طالبان، دیدار و گفت‌وگو کرده بودند.

العالم فارسی: بانک جهانی اعلام کرد اقتصاد جهان امسال رشدی منفی ۵.۲ درصدی خواهد داشت. بانک جهانی با انتشار گزارشی اعلام کرد شیوع کرونا به شدت بر اقتصاد جهان تاثیر گذاشته و انتظار می‌رود اقتصاد جهان در سال جاری میلادی نسبت به سال 2019، ۵.۲ درصد کوچکتر شود.

رادیو چین: دولت چین رسما اولین سالگرد استفاده تجاری از اینترنت نسل «5» (5G) خود را جشن گرفت؛ ساخت شبکه فعلی اینترنت نسل 5 در چین نشان دهنده شتاب پیشرفت کامل این کشور است. اینترنت نسل 5 از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون، نقش مهمی را در مهار و کنترل اپیدمی ویروس کرونا و از سرگیری تولیدات ایفا کرده است؛ بسیاری از گروه ها ساخت شبکه اینترنتی نسل 5 را یک شروع مهم در بهینه سازی ساختار سرمایه گذاری ها و تثبیت رشد اقتصادی می دانند.

 ان. اچ.کی ژاپن: داده های جمع آوری شده از سوی دانشگاه جانز هاپکینز آمریکا نشان می دهد که شمار تایید شده مبتلایان به کرونا در جهان از مرز هفت میلیون نفر گذشته است.شمار کل مبتلایان به ویروس کرونا تا ساعت ۱۹ روز دوشنبه به وقت جهانی به ۷ میلیون و ۶۸ هزار و ۱۴۴ نفر رسید.ایالات متحده با ۱ میلیون و ۹۵۱ هزار و ۷۲۲ نفر در صدر قرار دارد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *