جدیدترین مطالب

نمایشگاہ نسخ قرآنی در پاکستان

همزمان با نیمه دوم ماه مبارک رمضان، نمایشگاه نسخ خطی قرآن کریم با مشارکت رایزنی فرهنگی کشورمان در پاکستان و مرکز تحقیقات زبان فارسی ایران و پاکستان در اسلام آباد گشایش یافت.

Loading

أحدث المقالات

چرا بایدن عجله چندانی برای واکنش به کله‌شقی‌های نتانیاهو ندارد؟ / ۳ پیش فرض نادرست بایدن درباره رای‌دهندگان یهودی انتخابات آمریکا

برای اسرائیل باید روشن باشد که وقتی حمایت چاک شومر را از دست می‌دهد، یعنی حمایت کل آمریکا را از دست داده است. با این حساب، همچنان به نظر می‌رسد که دولت بایدن تا حدودی نسبت به اقدامات اخیر دولت نیانیاهو بی تفاوت است و عجله چندانی برای واکنش نشان دادن به بی توجهی، کله شقی و بی اعتنایی وی نسبت به منافع آمریکا ندارد.

نمایشگاہ نسخ قرآنی در پاکستان

همزمان با نیمه دوم ماه مبارک رمضان، نمایشگاه نسخ خطی قرآن کریم با مشارکت رایزنی فرهنگی کشورمان در پاکستان و مرکز تحقیقات زبان فارسی ایران و پاکستان در اسلام آباد گشایش یافت.

Loading

رسانه‌ها: تکمیل کابینه مصطفی الکاظمی و…

۱۳۹۹/۰۳/۱۷ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: معرفی جو بایدن به عنوان نامزد رسمی دموکرات ها در انتخابات ریاست جمهوری، تکمیل کابینه مصطفی الکاظمی، حمله توامان ترامپ و «برادر اوباما» به احتمال ریاست‌جمهوری بایدن، تحولات لیبی محور گفتگوی مرکل و فائز السراج، عادی سازی روابط با اسرائیل به شیوه اماراتی، استعفای «هادی العامری» از نمایندگی پارلمان عراق، ادامه تظاهرات ضد نژادپرستی در آمریکا برای دهمین روز متوالی، انتشار پیش‌نویس قطعنامه تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران، هشدار وزارت بازرگانی چین به آمریکا، کاهش 6 درصدی محبوبیت ترامپ، تصمیم آمریکا برای تحریم ده ها نفتکش و عقب‌نشینی واشنگتن از تصمیم لغو تمامی پرواز‌های چینی به آمریکا از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

یورونیوز: جو بایدن، معاون پیشین رئیس جمهوری آمریکا شامگاه جمعه توانست با کسب حد نصاب آراء انتخاباتی نمایندگان دموکرات کنگره، در انتخابات آیندهٔ ریاست جمهوری آمریکا، به‌شکل رسمی نامزد حزب دموکرات شود. آقای بایدن که از چند ماه پیش عملا تنها نامزد دموکرات‌ها برای رقابت با دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده بوده، روز پنجشنبه سرانجام توانست حد نصاب ۱۹۹۱ رأی انتخاباتی لازم برای نامزدی رسمی حزب دموکرات را کسب کند. وی در بیانیه‌ای به این مناسبت اعلام کرد: «افتخاری بود که در کنار بااستعدادترین نامزدهایی که حزب دموکرات تا کنون داشته رقابت کنم و مفتخرم که بگویم اکنون با یک حزب متحد در انتخابات سراسری شرکت می‌کنیم.»

خبرگزاری ایسنا: منابع خبری از تعیین وزرای خارجه، نفت و دادگستری دولت عراق در جلسه امروز (شنبه) پارلمان این کشور خبر دادند. به گزارش ایسنا، شبکه اسکای نیوز اعلام کرد که نمایندگان پارلمان عراق به “فؤاد حسین”، “سالار عبدالستار” و “احسان عبدالجبار” به ترتیب به عنوان وزیر امور خارجه، وزیر دادگستری و وزیر نفت رای اعتماد دادند. پارلمان عراق همچنین به “ناظم حسن”، “علاء احمد حسن عبید”، “ایفان فائق” و “محمد کریم” به ترتیب به عنوان وزیر فرهنگ، تجارت، مهاجرت و کشاورزی رأی اعتماد داد. وزرای جدید پس از رأی اعتماد پارلمان در حضور نمایندگان سوگند یاد کردند.

العالم فارسی: رئیس‌جمهور آمریکا در پیامی توئیتری، به توئیت انتقادی برادر ناتنی باراک اوباما از جو بایدن پاسخ داده و احتمال ریاست جمهوری بایدن را به سخره گرفت. برادر ناتنی «باراک اوباما» که ساکن کنیا است، در پیامی توئیتری اظهارات جو بایدن در برنامه تلویزیونی «ویو» (View) در پاسخ به سوالی درباره اتهام‌های مطرح شده علیه بایدن در قبال آزار جنسی زنان را منتشر کرد و او را برای ریاست جمهوری «نالایق» خواند.

آناتولی ترکیه: اشتفان زایبرت، سخنگوی دولت آلمان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که آنگلا مرکل، صدراعظم این کشور و فائز السراج، نخست‌وزیر لیبی در مورد تحولات اخیر این کشور تلفنی گفتگو کرده‌اند. بر اساس این بیانیه، مرکل و السراج درباره وضعیت سیاسی و نظامی موجود در لیبی به تبادل نظر پرداختند. مرکل از آمادگی طرف‌های درگیر در لیبی برای آغاز مذاکرات مجدد برای برقراری آتش بس در چارچوب نشست برلین که با حمایت سازمان ملل برگزار شده بود٬ ابراز خرسندی کرد. وی با بیان اینکه در کنار این مذاکرات٬ لازم است که گفتگوهای سیاسی میان طرف‌ها نیز آغاز شود٬ تصریح کرد: آلمان از مذاکرات میان طرف‌های درگیر حمایت می‌کند.

الکوثر فارسی: وبگاه خبری «عربی21» گزارش داد «ضاحی خلفان» معاون رئیس پلیس دبی در حساب توئیتری خود از مردم خواست به جای واژه «دشمن اسرائیلی» از واژه «دوست اسرائیلی» استفاده کنند. ضاحی خلفان در حساب خود نوشت:‌ «به جای دشمن اسرائیلی از دوست اسرائیلی استفاده کنید… چه مشکلی وجود دارد». عربی21 در این ارتباط نوشت که ضاحی خلفان در حساب کاربری خود خواستار به رسمیت شناختن تل‌آویو شده است و در این خصوص گفته: «اسرائیل کشوری برپایه علم، دانش، شکوفایی روابط محکم با تمام کشورهای پیشرفته است. شما چه کسی هستید که کشوری مثل اسرائیل را با آن جایگاه علمی به رسمیت نمی‌شناسید.. آیا یهودی‌ها اصالتا اهل هاوایی هستند…».

خبرگزاری فارس: «هادی العامری» رئیس ائتلاف الفتح و از رهبران الحشد الشعبی عراق امروز (شنبه) به طور رسمی استعفای خود را تسلیم «محمد الحلبوسی» رئیس پارلمان کرد. به نوشته السومریه نیوز، الحلبوسی نیز با درخواست وی برای کناره‌گیری، موافقت کرده است. در جلسه امروز پارلمان برای رأی به وزرای باقی مانده مصطفی الکاظمی نیز «عبدالکریم یونس عیلان» به نمایندگی از هادی العامری رأی داد. در این راستا وبگاه روسیا الیوم مدعی شده است که احتمال دارد هادی العامری، به جای «فالح الفیاض» ریاست هیأت الحشد الشعبی را بر عهده بگیرد.

خبرگزاری تسنیم: «کلی کرافت»، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد روز جمعه گفته پیش نویس قطعنامه‌ای را که خواستار تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران است را میان اعضای شورای امنیت از جمله روسیه توزیع کرده است. «واسیلی نبنزیا»، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل ماه گذشته گفت مسکو با هرگونه تلاش از سوی آمریکا برای تمدید این تحریم‌ها مخالفت خواهد کرد. ممنوعیت‌های مربوط به معاملات تسلیحاتی با ایران روز 18 اکتبر به پایان می‌رسد و آمریکا به دنبال جلوگیری از انقضای این تحریم‌ها است. کرافت در یک کنفرانس خبری روز جمعه گفت که پیش‌نویس این قطعنامه را در اختیار کشورهای انگلیس، فرانسه، آلمان و استونی هم قرار داده و قصد دارد «به زودی» آن را در اختیار سایر 15 عضو این شورا هم قرار دهد.

خبرگزاری ایرنا: درپی محدودیت های فزاینده آمریکا برای شرکت ها و موسسات چینی، وزارت بازرگانی چین به واشنگتن نسبت به تبعات چنین اقدامی هشدار داد. هشدار وزارت بازرگانی چین پس از آن منتشر می شود که آمریکا اعلام کرد قصد دارد نام ۳۳ شرکت و موسسه چینی را به فهرست موجودیت آن کشور که شامل اقدامات کنترل تسلیحاتی می شود، وارد کند. در صورتی که نام محققان، شرکت ها و موسسات تحقیقاتی و حتی دانشجویان چینی در این فهرست منتشر شود شامل محدودیت های گسترده صادراتی خواهند شد و فعالیت هایشان با نظارت شدیدی کنترل خواهد شد.

خبرگزاری مهر: نظرسنجی که به طور مشترک از سوی خبرگزاری «هیل» و مرکز سنجش افکار عمومی «هریس ایکس» انجام شد، نشان می‌دهد محبوبیت دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا، نسبت به یک ماه گذشته، کاهشی ۶ درصدی را تجربه کرده و به رقم ۴۴ درصد رسیده است که این امر محصول اعتراضات اخیر و ناامنی اقتصادی ناشی از شیوع کرونا است. از ماه میلادی مارس، این نخستین بار است که محبوبیت ترامپ به زیر ۵۰ درصد سقوط می‌کند حال آنکه کمترین میزان ثبت شده طی سال میلادی جاری نیز هست.

اسپوتنیک روسیه: آمریکا تصمیم دارد ده ها نفتکش که با ونزوئلا همکاری و تجارت می کنند را به لیست تحریم های این کشور اضافه کند. به گزارش اسپوتنیک، منابع کشتیرانی به رویترز اظهار کردند که تحریم‌های احتمالی روی کشتیهای مختلف ممکن است به زودی وضع شوند با این حال هنوز تصمیم در این باره گرفته نشده است. این کشتی‌ها ممکن است شامل ۲۵ ابرنفتکش باشند که هر کدام ظرفیت حمل دو میلیون بشکه نفت را دارد و همچنین ۱۷ کشتی کوچکتر را دربربگیرند.

باشگاه خبرنگاران جوان: دونالد ترامپ روز جمعه طی یک عقب‌نشینی آشکار اعلام کرد که به خطوط هوایی کشور چین اجازه خواهد داد تا تعداد محدودی پرواز‌ به مقصد ایالت‌های آمریکا را در دستور کار خود قرار دهند. این در حالی است که پیش از این منابع آمریکایی از تصمیم کاخ سفید برای لغو همه پروازهای چینی به داخل خاک آمریکا خبر داده بودند. این تصمیم یک روز پس از آن اعلام شد که چین محدودیت‌های پروازی سایر خطوط هوایی خارجی را لغو کرد. در دوران محدودیت‌های ناشی از ویروس کرونا، خطوط هوایی آمریکا همچون «دلتا» از ورود به داخل خاک چین منع شده بودند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *