جدیدترین مطالب

Loading

أحدث المقالات

مکرون: توافق تجاری اتحادیه اروپا با مرکوسور «بسیار بد» است  

«امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه توافق تجاری پیشنهادی بین اتحادیه اروپا و بازار مشترک کشورهای آمریکای جنوبی موسوم به گروه مرکوسور را به دلیل فقدان ملاحظات آب و هوایی مناسب، توافقی «بسیار بد» توصیف کرد.

گام‌های اساسی برای شکوفایی اقتصاد هسته‌ای در سال ۱۴۰۳

معاون سازمان انرژی اتمی گفت: سال ۱۴۰۳ تکیه شرکت توسعه کاربرد پرتو‌ها بر شکوفایی اقتصادی فناوری هسته‌ای در حوزه کاربرد پرتو‌ها است و یکی از اولویت‌های اصلی راه‌اندازی پی‌درپی سامانه‌های پرتودهی در کشور خواهد بود.

رای ممتنع آمریکا به قطعنامه آتش‌بس غزه برای تنبیه اسرائیل بود

تهران- ایرنا- وزیر پیشین امنیت داخلی رژیم صهیونیستی با بیان اینکه «نتانیاهو به خطری برای اهداف غرب تبدیل شده است»، گفت: رای ممتنع آمریکا به قطعنامه آتش‌بس در غزه برای تنبیه اسرائیل بود و نتانیاهو متقاعد شده که واشنگتن می‌خواهد او را سرنگون کند.

واکنش زلنسکی به اظهارات پوتین درباره حمله مرگبار مسکو: او بجای توجه و پرداختن به شهروندان روسیه یک روز ساکت ماند و به این فکر کرد که چگونه اوکراین را [به این ماجرا] بکشاند

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین به اظهارات همتای روس خود درباره حمله تروریستی در مسکو واکنش نشان داد.رئیس جمهوری اوکراین گفت که پوتین «بجای توجه و پرداختن به شهروندان روسیه یک روز ساکت ماند و به این فکر کرد که چگونه اوکراین را [به این ماجرا] بکشاند. همه چیز کاملا قابل پیش‌بینی بود.»

Loading

رسانه‌ها: تشکر ترامپ از ایران بابت آزادی مایکل وایت و…

۱۳۹۹/۰۳/۱۶ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: حمایت روسیه از حق فناوری فضایی ایران در سازمان ملل، تشکر ترامپ از ایران بابت آزادی مایکل وایت، حفاری نفتی ترکیه در دریای مدیترانه، کمک ۸.۸ میلیارد دلاری برای مقابله با کرونا و ایمن‌سازی کودکان، مقابله پدافندی سوریه با جنگنده‌های رژیم صهیونیستی، انتقاد مسکو از تهدیدهای آمریکا علیه صادرات نفت ایران به ونزوئلا، کارشکنی ائتلاف سعودی در اجرای توافق تبادل اسرا با یمن، ادعای ترکیه درباره جنگ با داعش، طرح سناتورهای آمریکایی برای تحریم‌ شرکت‌های همکار با «نورد استریم 2»، افشای اسامی تیم عراقی در مذاکرات استراتژیک با واشنگتن، طرابلس در «کنترل کامل» دولت وفاق ملی و افزایش خرید اضطراری اوراق قرضه توسط بانک مرکزی اروپا از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

باشگاه خبرنگاران جوان: واسیلی نبنزیا، نماینده روسیه در سازمان ملل با ارسال نامه‌ای به آنتونیو گوترش، دبیر کل این سازمان از حق ایران برای برخورداری از فناوری فضایی حمایت کرد. روسیه در این نامه ادعا‌های واهی آمریکا مبنی بر نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل از سوی تهران به دلیل پرتاب ماهواره به فضا را رد کرد. مسکو در این نامه تاکید کرد: ما نگرانی و تاسف خود را از تلاش آمریکا برای محروم کردن ایران از برنامه صلح آمیز فضایی به بهانه‌های واهی اعلام می‌داریم.

اسپوتنیک روسیه: رییس جمهوری آمریکا روز جمعه در پیام توییتری از ایران بخاطر همکاری و آزادی مایکل وایت تشکر کرد. ترامپ افزود: این (تبادل زندانیان) نشان می‌دهد که یک معامله امکان پذیر است. به گزارش اسپوتنیک به نقل از انتخاب، دونالد ترامپ در صفحه شخصی توییتری خود نوشت: …به ایالات متحده امریکا! ما از زمان تصدی مسئولیت، بیش از ۴۰ گروگان و بازداشت شده آمریکایی را به خانه بازگرداندیم. وی افزود: تشکر از ایران، این (تبادل زندانیان) نشان می‌دهد که یک معامله امکان پذیر است.

خبرگزاری مهر: ئیس جمهور ترکیه از توافق با رئیس شورای ریاسی دولت وفاق لیبی برای حفاری نفت در مقابل سواحل لیبی خبر داد. «رجب طیب اردوغان» در نشست خبری مشترک با «فایز السراج» رئیس شورای ریاستی دولت وفاق ملی لیبی گفت که در دیدار با السراج در زمینه همکاری دریایی در مدیترانه به توافق رسیده است. اردوغان در عین حال اقدامات نظامی ژنرال خلیفه حفتر فرمانده نیروهای شرق لیبی را محکوم کرد و گفت: حفتر و حامیان وی بزرگترین مانع در برابر صلح در لیبی هستند.

خبرگزاری ایرنا:  ائتلاف جهانی واکسن موسوم به «گَوی» در سومین نشست خود که روز پنجشنبه به طور مجازی به میزبانی لندن برگزار شد، ۸.۸ میلیارد دلار کمک مالی از کشورها، سازمان‌های خصوصی و دولتی برای مقابله با ویروس کرونا (کووید-۱۹) و ایمن‌سازی کودکان جمع آوری کرده‌است. هدف اولیه این نشست جمع آوری ۷.۴ میلیارد دلار بود که در پایان نشست توانست به مبلغی بیش از آن دسترسی پیدا کند.

خبرگزاری تسنیم: دافند هوایی ارتش سوریه پنجشنبه شب با جنگنده‌های رژیم صهیونیستی در آسمان شهر «مصیاف» در حومه حماه مقابله کرد. یک منبع نظامی سوری در گفت‌وگو با خبرگزاری دولتی سوریه (سانا) گفت: ساعت 9 و 25 دقیقه دیشب، هواپیماهای جنگی اسرائیل بر فراز حریم هوایی لبنان یکی از مواضع نظامی ما در اطراف ناحیه مصیاف را هدف قرار دادند و فورا سامانه‌های پدافندی ما با موشک‌های شلیک شده مقابله کرده و تعدادی از آنها را منهدم کرد. خبرنگار سانا در این باره گزارش داد: براساس اطلاعات دریافتی، تجاوز نظامی اسرائیل خسارت به بار آورده و تلفات انسانی نداشته است.

خبرگزاری فارس: «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه شامگاه پنجشنبه گفت تهدیدهای آمریکا مبنی بر تحریم کردن کشورهایی که صادرات نفت ایران به ونزوئلا را تسهیل کنند، غیرقابل قبول است. به نوشته خبرگزاری «تاس» زاخارووا طی نشست خبری هفتگی با انتقاد از تحریم‌های جدید با هدف ممانعت از صادرات نفتی ایران به ونزوئلا، توضیح داد: «دولت آمریکا طی روزهای گذشته هشدارهای مشخصی درباره هرگونه همکاری در فروش نفت ایران به ونزوئلا به کشورهای جهان داد، که به هیچ‌وجه قابل قبول نیست».

الکوثر فارسی: رئیس کمیته ملی امور اسرا در دولت نجات ملی یمن از کارشکنی ائتلاف سعودی در اجرای توافق تبادل اسرا خبر داد. «عبدالقادر المرتضی» رئیس کمیته ملی امور اسرا در دولت نجات ملی یمن گفت: در جریان اجرای توافق تبادل اسرا، ائتلاف سعودی از طریق سازمان ملل  اعلام کرده است  که حاضر به اجرای این توافق نیست مگر اینکه دو مرحله تعیین شده درتوافق تبادل اسرا به صورت یکجا انجام شود.

آناتولی ترکیه: سدات اونال، معاون وزیر امور خارجه ترکیه طی سخنانی در نشست وزرای خارجی کشورهای عضو ائتلاف بین‌المللی مبارزه با داعش که از طریق ویدئو کنفرانس برگزار شد، گفت: ترکیه تنها عضو این ائتلاف است که به‌ازای شهادت سربازان خود، با تروریست‌های داعش سینه به سینه می‌جنگند. وی بر اهمیت اجرای نقشه‌راه 3 مرحله‌ای برای مبارزه با داعش (تبادل منظم اطلاعات، مقابله با علل منجر به ایجاد این گروه، همکاری با شرکای مشروع محلی) تاکید کرده و همکاری با شرکای مشروع در سوریه را برای کسب موفقیت در مبارزه با تروریسم در این کشور ضروری دانست.

العالم فارسی: چند سناتور‌ آمریکایی طرحی را ارائه کرده‌اند که خواستار تحریم تمام شرکت‌های همکار با پروژه «نورد استریم2» است. «تد کروز»، «جین شاهین» و «جان باروزو» از اعضای کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا به همراه «تام کاتن» و «ران جانسون»، دو سناتور دیگر این مجلس، امروز پنجشنبه طرحی را معرفی کرده‌اند که خواستار تحریم تمام شرکت‌های همکار با پروژه «نورد استریم۲» است. بر اساس این طرح تمام شرکت‌هایی که ارائه کننده گواهینامه، خدمات بیمه و تجهیزات بندرگاهی به پروژه نورد استریم2 روسیه باشند تحریم خواهند شد.

خبرگزاری ایسنا: کارشناس امنیتی عراق امروز (پنج‌شنبه) جزئیات تیم مذاکره کننده که نماینده این کشور در مذاکرات استراتژیک قریب‌الوقوع بین بغداد و واشنگتن خواهد بود را فاش کرد. به گزارش ایسنا، به نقل از سایت خبرگزاری معلومه، هشام الهاشمی، کارشناس امنیتی عراقی در توییتر نوشت: اعضای تیم مذاکره کننده عراقی با طرف آمریکایی در ۱۰ ژوئن پایین‌تر از سطح وزیر خواهند بود. این تیم شامل ۲۱ مذاکره کننده با تخصص‌های سیاسی، روابط بین‌الملل، نظامی، مالی و آموزش هستند. الهاشمی اشاره کرد، تیم شامل پنج اسامی خبره در مذاکره یعنی عبد الکریم هاشم، حارث حسن، لقمان الفیلی، فرید یاسین و حامد خلف می‌ شود.

یورونیوز: نیروهای وابسته به دولت وفاق ملی که تایید جامعه بین‌المللی بر خود را دارند، اعلام کردند که کنترل کامل طرابلس را در دست گرفته‌اند. این در حالی رخ داد که قرار است فائز سراج، رئیس دولت وفاق ملی امروز با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در آنکارا دیدار کند. به نظر می‌رسد موضوع آتش بس در این دیدار مطرح شود. نیروهای وابسته به دولت مرکزی لیبی، روز پنجشنبه ۴ ژوئن (۱۵ خرداد) در بیانیه‌ای تاکید کرد که تمام مناطق اطراف پایتخت را که در اختیار نیروهای خلیفه حفتر بود، بار دیگر در اختیار گرفتند. همزمان یک منبع نظامی در ارتش ملی لیبی مستقر در شرق لیبی به رهبری خلیفه حفتر گفت که از مناطق اطراف طرابلس شامل عین زاره، ابوسلیم و قصر بن غشیر خارج شده‌اند و به سمت شهر ترهونه در جنوب شرقی طرابلس حرکت می‌کنند.

ان اچ کی ژاپن: بانک مرکزی اروپا تصمیم گرفته است که برای کمک به کشورهای حوزه یورو که اقتصادشان تحت تاثیر همه گیری جهانی ویروس کرونا قرار گرفته است، برنامه محرک اضطراری خود را به شدت افزایش دهد. شورای حکام بانک مرکزی اروپا در نشست روز پنجشنبه خود این تصمیم را اتخاذ کرد. برنامه اضطراری مذکور شامل تزریق مبالغ هنگفت نقدینگی به بازار از طریق خرید دارایی هایی نظیر اوراق قرضه دولتی و اوراق تجاری می شود که از ماه مارس آغاز شده است. این بانک حجم خریدهای خود را به میزان ۶۰۰ میلیارد یورو یا ۶۸۰ میلیارد دلار افزایش داده و به یک تریلیون و ۳۵۰ میلیارد یورو یا یک تریلیون و ۵۳۰ میلیارد دلار خواهد رساند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *