أحدث المقالات

Loading

رسانه ها: پیوستن رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به جمع تظاهرکنندگان و…

۱۳۹۹/۰۳/۱۵ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: اختلاف نظر ترامپ و وزیر دفاع در استفاده از ارتش برای کنترل معترضان، واکنش چین به بریتانیا درباره پذیرش هنگ کنگی‌ها، خودداری تشکیلات خودگردان از دریافت درآمدهای مالیاتی از اسرائیل، پیوستن رییس مجلس نمایندگان آمریکا به جمع تظاهرکنندگان، دیدار مقامات بلندپایه لیبی با وزیر خارجه روسیه در مسکو، واکنش دمشق به تشدید تحریم های آمریکا علیه سوریه، اقدام جدید آمریکا برای سرکوب رسانه‌های چین، تلاش ترامپ برای حل بحران قطر جهت کاهش پروازها از آسمان ایران، تهدید کره شمالی به خروج از توافقنامه نظامی با کره جنوبی، برچسب نژادپرستی توئیتر به ترامپ، ارسال جنگنده میگ ۲۹ روسیه به سوریه و معرفی ترامپ به عنوان تهدیدی برای قانون اساسی آمریکا توسط جیمز متیس از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

ان اچ کی ژاپن: مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا می گوید در حال حاضر از استقرار نظامیان برای کنترل ناآرامی های مدنی در کشور حمایت نمی کند، اگر چه رئیس جمهور دونالد ترامپ هشدار داده بود ممکن است نیروهای ارتش به این منظور به کار گرفته شوند. اسپر گفت، «گزینه استفاده از نیروهای نظامی در نقش پلیس برای اجرای قانون باید فقط به عنوان آخرین چاره و تنها برای اضطراری ترین و حاد ترین شرایط بکار گرفته شود.» او افزود، « در حال حاضر ما در چنین وضعیتی نیستیم.»

یورونیوز: ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت خارجه چین روز چهارشنبه سوم ژوئن (۱۴ خرداد) گفت که پکن در مورد اظهارات دومینیک راب، وزیر خارجه بریتانیا به این کشور در مورد «مداخله در امور هنگ کنگ» هشدار داده است. ژائو در یک نشست خبری گفت: «ما به بریتانیا توصیه می‌کنیم که از این رویکرد دست برداشته و ذهنیت جنگ سرد و روحیه استعماری خود را رها کند، واقعیت بازگشت هنگ کنگ [به چین] را به رسمیت بشناسد و به آن احترام بگذارد.» سخنگوی وزارت خارجه چین ضمن تأکید بر این که لندن باید «بی‌درنگ» دست از «مداخله» در امور هنگ کنگ و امور داخلی چین بردارد، گفت که در غیر این صورت «دود این رفتار به چشم خود بریتانیا خواهد رفت».

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):فلسطینی‌ها در اعتراض به تلاش‌های رژیم صهیونیستی برای اجرای طرح الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری، از دریافت درآمدهای مالیاتی که این رژیم به نمایندگی از آنها جمع‌آوری می‌کند، خودداری کردند. به نوشته روزنامه الیوم السابع چاپ مصر، درآمدهای مالیاتی که رژیم صهیونیستی طبق توافق‌نامه‌های امضا شده در دهه ۹۰ میلادی به نمایندگی از طرف فلسطینی جمع‌آوری می‌کند، بیش از نیمی از بودجه تشکیلات خودگردان فلسطین را تشکیل می‌دهند. فلسطینی‌ها در اعتراض به تلاش‌های رژیم صهیونیستی برای اجرای طرح الحاق دریافت آنها خودداری کردند.

العالم فارسی: رییس مجلس نمایندگان آمریکا به جمع معترضانی پیوست که در مقابل ساختمان کنگره این کشور در اعتراض به نژادپرستی پلیس علیه سیاهپوستان تظاهرات کرده بودند. پلوسی در حالی که ماسک بهداشتی بر صورت داشت، به همراه کارمندان و محافظان خود به تظاهرکنندگان پیوست؛ این اقدام در حالی صورت می‌گیرد که دموکرات‌ها صحبت‌هایی درباره پیشنهاد طرح‌ها قانونی در پاسخ به قتل یک سیاهپوست توسط پلیس آمریکا کرده‌اند.

آناتولی ترکیه: وزارت امور خارجه روسیه طی بیانیه‌ای اعلام کرد: سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه این کشور با محمد الطاهر سیاله وزیر امور خارجه و احمد معیتیق‎ معاون نخست‌وزیر دولت وفاق ملی لیبی در مسکو دیدار و گفت‌وگو کردند. براساس این بیانیه٬ در این دیدار لاوروف برای توقف هر چه سریعتر درگیری‌ها و ایجاد زمینه برای گفت‌وگوهای فراگیر با مشارکت همه گروه‌های سیاسی و نهادهای اجتماعی در لیبی تاکید کرد. همچنین در این دیدار لاوروف خواستار آزادی شهروندان روسیه به نام‌های ماکسیم شوگلی و سامر حسنعلی سوئیفان که در ماه مه 2019 در طرابلس بازداشت شده‌اند٬ شد. وزیر امور خارجه روسیه در گفت‌وگوی مذکور با مقامات ارشد لیبی عدم آزادی شهروندان روس از زندان‌های طرابلس را بزرگترین مانع برای توسعه روابط دو کشور دانست.

الکوثر فارسی: وزارت خارجه سوریه عصر چهارشنبه در بیانیه‌ای تشدید اقدامات ظالمانه آمریکا علیه سوریه از طریق آنچه قانون “سزار” خوانده می‌شود را به شدت محکوم کرد. وزارت خارجه سوریه در این بیانیه ، با تاکید بر اینکه قانون “سزار” براساس ادعاهای بی اساس دشمنان سوریه تدوین شده است تصریح کرد، اقدام دولت آمریکا در تحمیل این قانون، نقض حقوق بشر و قوانین بین المللی انسانی است. در بیانیه وزارت خارجه سوریه خاطرنشان شده است، تروریسم اقتصادی روی دیگر تروریسمی است که خون سوری ها را بر زمین ریخته و دستاوردهای محقق شده با خون و جانشان را از بین می برد.

خبرگزاری فارس: دولت آمریکا در راستای اقدامات خود برای سرکوب رسانه‌های چین قصد دارد دو رسانه دیگر این کشور آسیایی را به عنوان «سازمان‌های خارجی» معرفی کند. این اقدام که به احتمال زیاد تشدید تنش‌های موجود میان دو اقتصاد بزرگ دنیا را در پی خواهد داشت بخشی از تلاش‌های واشنگتن برای تحت فشار قرار دادن چین در ابعاد مختلف است. وزارت خارجه آمریکا بهمن‌ماه سال گذشته هم اقدام مشابهی را علیه پنج رسانه چینی به کار گرفته و اعلام کرده بود  پنج خبرگزاری این کشور شامل «شینهوا»، «سی‌جی‌تی‌ان»، «رادیو چین»، «چاینا دیلی» و «پیپل دیلی» را رسماً به عنوان نمایندگان یک دولت خارجی در نظر خواهد گرفت.

خبرگزاری تسنیم: مقام‌هایی در آمریکا و کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس اعلام کرده‌اند که دولت واشنگتن تلاش‌ها برای حل بحران در شورای همکاری خلیج‌فارس را ازسرگرفته است. به گفته مقام‌های آمریکایی، ترامپ شخصا عربستان سعودی را تحت فشار قرار داده تا محدودیت‌های اعمال‌شده برای استفاده قطر از حریم هوایی این کشور را بردارد؛ چرا که همین امر باعث شده است بیشتر هواپیماها از حریم هوایی ایران استفاده کنند که منبع درآمدی برای این کشور محسوب می‌شود.

خبرگزاری ایرنا: “کیم یو جونگ” خواهر رهبر کره شمالی تهدید کرد اگر کره جنوبی به انتشار و توزیع اوراق و بیانیه ها علیه این کشور ادامه دهد، پیونگ یانگ از توافقنامه نظامی دوجانبه خارج خواهد شد. این توافقنامه را “مون جائه این” رییس جمهور کره جنوبی و رهبر کره شمالی در سال ۲۰۱۸ میلادی برای کاهش دشمنی و پایان دادن به برخوردهای نظامی امضا کردند ولی مفاد آن هنوز کاملا اجرایی نشده است. برخی از فعالان کره جنوبی در روزهای اخیر اقدام به انتشار اوراق و بادکنک های تبلیغاتی در منطقه مرزی با کره شمالی کرده اند و خواهر رهبر کره شمالی تهدید کرده است که این کار اگر ادامه یابد پیونگ یانگ از توافق نظامی خارج می شود و دفتر ارتباطی در مجتمع مرزی دو کشور را تعطیل می کند.

خبرگزاری مهر: جستجوی واژه نژادپرستی در توئیتر به نمایش نام ترامپ منجر می‌شود حال آنکه «اسنپ چت» هم با طرح اتهام مشابه می‌گوید که دیگر پست‌های حساب کاربری ترامپ را تبلیغ نمی‌کند.ظاهراً قرار نیست تنش میان رئیس‌جمهور آمریکا و رسانه اجتماعی «توئیتر» که زمانی اصلی‌ترین بلندگوی او برای ابراز عقایدش بود؛ به این زودی‌ها فروکش کند چراکه از قرار، وقتی کلمه «نژادپرست» را در توئیتر جستجو می‌کنیم، بی‌درنگ نام «دونالد ترامپ» ظاهر می‌شود؛ اتهامی که البته از طرفِ خود او رد می‌شود!

اسپوتنیک روسیه: سفارت روسیه در سوریه روز چهارشنبه ارسال جنگنده های میگ ۲۹ به این کشور عربی را تایید کرد. به گزارش اسپوتنیک، در اطلاعیه سفارت روسیه در توئیتر این مطلب ذکر شده است. در این اطلاعیه‌ آمده است: « ارتش سوریه دومین محموله جنگنده های میگ ۲۹ را از روسیه در چارچوب همکاری فناوری و نظامی بین دو کشور دریافت کرده است. سوری ها نیز اجرای ماموریت های خود را با این هواپیما آغاز کرده اند.» ۳۰ ماه مه خبرگزاری دولتی سوریه با استناد به منابع نظامی در این خصوص این محموله اطلاع داده بود.

باشگاه خبرنگاران جوان: وزیر دفاع سابق آمریکا اعلام کرد دونالد ترامپ تهدیدی علیه قانون اساسی آمریکا است و سعی می‌کند بین آمریکایی‌ها تفرقه ایجاد کند. متیس در یادداشتی اعلام کرد: «دونالد ترامپ اولین رئیس‌جمهوری است که تلاش نمی‌کند مردم آمریکا را متحد کند؛ حتی وانمود نمی‌کند که می‌خواهد این کار را بکند. او در عوض سعی می‌کند بین ما تفرقه ایجاد کند.»

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *