جدیدترین مطالب

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

علی اسماعیلی اردکانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ویراستاران کتاب «استراتژی کلان» تری بالزاک، پیتر دامبروفسکی و سیمون ریک، درک نسبتاً انعطاف‌پذیری از استراتژی کلان طرح می‌کنند که شامل روش‌ها و ابزارهایی است که دولت‌ها برای تعقیب اهداف استراتژیک خود به کار می‌گیرند، حالا به هر شکل که آنها را تعریف کنند.

تهدید هوش مصنوعی علیه ۸ میلیون شغل در انگلیس

“موسسه پژوهش سیاست‌های عمومی” در انگلیس (Institute for Public Policy Research) در گزارشی برآورد کرد با سیاست‌های جاری دولت انگلیس، فناوری هوش مصنوعی، حدود ۸ میلیون شغل را در این کشور تهدید می‌کند.

شمار شهدای غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید

وزارت بهداشت حماس پنجشنبه اعلام کرد شمار شهدای فلسطینی از آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس در نوار غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید.
بنا بر اعلام وزارت بهداشت حماس، در ۲۴ ساعت گذشته، ۶۲ فلسطینی دیگر به شهادت رسیدند.

Loading

أحدث المقالات

آیا کندی بازی را در انتخابات آمریکا به هم می‌زند؟

از زمان ورود به عرصه انتخابات در آوریل سال گذشته، کندی عمدتا توانسته ۱۰ تا ۲۰ درصد آرا را در نظرسنجی‌ها به خود اختصاص دهد. نظرسنجی انجام شده در هفته اخیر در ایالت‌های سرنوشت ساز نشان داد که حضور وی سبب شده تا فاصله ترامپ با بایدن یک درصد بیشتر شود. ترامپ در شبکه اجتماعی خود در واکنش به حضور کندی نوشت: «او رقیب سیاسی جو بایدن قلابی است نه من. خیلی دوست دارم که او هم در انتخابات حضور دارد.»

اعضای سازمان ملل باید به تصمیمات دیوان بین‌المللی دادگستری پایبند باشند

نیویورک – ایرنا- استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل در پی دستور دیوان بین المللی دادگستری مبنی بر انجام اقدامات موثر برای کمک رسانه به مردم غزه گفت: اعضای سازمان ملل باید به تصمیمات دیوان بین المللی دادگستری پایبند باشند.

Loading

رسانه ها؛ آماده باش اژدهای زرد و…

۱۳۹۹/۰۳/۰۷ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: دستور رییس جمهوری چین به آماده باش ارتش  برای جنگ، واکنش روسیه به دخالت های آمریکا در هنگ کنگ، حمایت کامل رئیس اجرایی هنگ کنگ از لایحه امنیتی چین، اظهارات ترامپ درباره چین و افغانستان، توافق روسای جمهور ترکیه و الجزایر برای ایجاد آتش‌بس فوری در لیبی، ورود کاروان نظامی آمریکا از عراق به سوریه، ورود سومین نفتکش ایرانی به آب‌های ونزوئلا ، تحریم‌ پروژه گازی «نورد استریم ۲» در دستورکار آمریکا، اظهارات جدید بنی گانتز درباره معامله قرن، چالش آمریکا و روسیه در لیبی، تاثیر کرونا بر بودجه‌های دفاعی و نظامی کشورها، واکنش چین به ادعای آمریکا درباره سرقت واکسن کرونا و  روند کاهشی شمار مبتلایان به کرونا در جهان از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری ایرنا: همزمان با تاکید پکن بر مقابله شدیدتر با تجزیه طلبان در تایوان و هنگ کنگ، «شی جین پینگ» رییس جمهوری خلق چین به نیروهای ارتش آزادیبخش خلق چین گفته است که «آماده رزم» باشند. رییس جمهوری چین در حاشیه اجلاس بزرگ کنگره ملی خلق این کشور در پکن و پس از تقدیر از نیروهای نظامی برای کنترل و مهار ویروس کرونا، از آنها خواست تا برای ماموریت های نظامی آمادگی بالاتری داشته باشند.

آناتولی  ترکیه:  وزیر امور خارجه روسیه گفت که آمریکا سعی در بزرگتر کردن مسائل و تحولات موجود در هنگ کنگ دارد. سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در نشست خبری پس از جلسه با وزرای امور خارجه کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی، گفت: آمریکا سعی دارد مسائل موجود در هنگ کنگ را عمیق‌تر کند. لاوروف با انتقاد از آمریکا به دلیل حمایت از معترضین هنگ کنگی، اظهار داشت: این مشکل مربوط به مسائل داخلی چین است. نظر ما در این مورد اینگونه است. آمریکا قصد دارد از این وضعیت بهره برداری کند.

 ان. اچ.کی ژاپن: کری لم، رئیس اجرایی هنگ کنگ، تاکید کرده است که از طرح دولت چین جهت وضع یک قانون امنیتی برای این منطقه کاملا حمایت می کند. دولت چین هفته پیش در حالی در کنگره سالانه ملی خلق این قانون را پیشنهاد کرد که اعتراض های ضد دولتی در هنگ کنگ ادامه دارد. هدف از لایحه پیشنهادی، اجازه دخالت به چین برای برقراری امنیت در هنگ کنگ است. انتظار می رود کنگره ملی خلق آن را در روز پنجشنبه تصویب کند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): رئیس‌جمهوری آمریکا تاکید کرد، اگر ضرورت داشته باشد ایالات متحده بعد از خروج نیروهایش از افغانستان به این کشور بازمی‌گردد. او همچنین گفت، در روزهای آینده یک خبر “بسیار قدرتمند” درباره چین خواهد داشت.ترامپ گفت: در روزهای آینده یک اعلامیه و خبر “بسیار قدرتمند” درباره چین خواهد داشت و اشاره کرد که این موضوع ممکن است درباره تنبیه و مجازات این کشور باشد.

الکوثر فارسی: روسای جمهور ترکیه و الجزائر ضمن توافق برای افزایش تلا‌ش‌ها جهت ایجاد آتش‌بس در لیبی طرح رژیم صهیونیستی برای اشغال بخش‌های جدیدی از کرانه باختری را محکوم کردند. «عبدالمجید تبون» رئیس جمهور الجزائر و «رجب طیب اردوغان» همتای ترکیه‌ای او درباره افزایش تلاش‌ها برای ایجاد آتش‌بس در لیبی به عنوان مقدمه‌ای ضروری برای تسهیل راه حل سیاسی در لیبی به توافق رسیدند.

خبرگزاری فارس: خبرگزاری رسمی سوریه و مرکز موسوم به دیده‌بان حقوق بشر سوریه از ورود یک کاروان نظامی دیگر آمریکا از عراق به سوریه و حرکت به سوی پایگاه‌های غیرقانونی آمریکا در استانهای الحسکه و دیرالزور خبر دادند.منابع آگاه محلی به خبرگزاری رسمی سوریه «سانا» اعلام کردند که یک کاروان از کامیون‌های آمریکایی از طریق گذرگاه غیر قانونی «الولید» از اراضی عراق وارد خاک سوریه شد که حامل تجهیزات نظامی و زرهی و سه برج ارتباطی بود.

خبرگزاری مهر: سومین نفتکش ایرانی حامل سوخت برای ونزوئلا، ساعاتی قبل وارد آب‌های ونزوئلا شد. نفتکش «پتونیا» که دیروز سه شنبه از دریای کارائیب عبور کرده بود به عنوان سومین نفتکش ایرانی وارد آب‌های ونزوئلا شد. دو نفتکش قبلی ایران در بندر PDVSA ونزوئلا که تحت نظارت دولت این کشور است پهلو گرفته بودند.

خبرگزاری تسنیم: آمریکا تحریم‌های بیشتر علیه پروژه گازی «نورد استریم ۲» را در دستورکار قرار می‌دهد. سفیر آمریکا در برلین بار دیگر از طرح تحریم‌های بیشتری علیه پروژه خط لوله انتقال گاز نورد استریم ۲ از طرف کشورش خبر داده و از آلمان خواست سیاست‌های خود در قبال روسیه را مورد بازنگری قرار دهد.
خبرگزاری فارس:  
رئیس ائتلاف آبی‌وسفید در رژیم صهیونیستی با بیان اینکه طرح آمریکایی معامله قرن می‌تواند چهره تمام منطقه غرب آسیا را تغییر دهد، از بررسی اجرایی شدن آن طی چند هفته آینده خبر داد. گانتز طی سخنرانی در جمع نمایندگان پارلمانی حزب خود گفت: «فرصت‌هایی روی میز است که می‌توانند تمام منطقه را تغییر دهند، از جمله طرح صلح دولت آمریکا. در هفته‌های پیش رو، نحوه اخذ بهترین نتایج برای منافع خودمان را بررسی می‌کنیم».

یورونیوز:  ارتش آمریکا ادعا کرد که روسیه اخیرا با اعزام چند جنگنده هوایی به لیبی از شبه نظامیان متحد با نیروهای تحت رهبری خلیفه حفتر، حاکم مناطق شرقی این کشور حمایت کرده است. نیروهای وفادار به خلیفه حفتر از بیش از یک سال پیش عملیات خود برای فتح طرابلس، پایتخت لیبی و سرنگونی دولت وفاق ملی این کشور را آغاز کردند. استفن تاونسند، فرمانده نیروهای ایالات متحده در آفریقا گفت: «روسیه به وضوح تلاش می کند تا موازنه قوا را به نفع خود در لیبی تغییر دهد.»

دویچه وله: شیوع کرونا و اختصاص منابع مالی به مهار بیماری، باعث شده که واردکنندگان تسلیحات و تجهیزات نظامی، کمربندها را محکم ببندند و در خریدها تجدیدنظر کنند. در هند، رئیس ستاد کل دفاع ملی بدون توضیحات بیشتر در توییتر می‌نویسد: «عوارض کووید ۱۹ بر همه چیز اثر گذاشته است. باید بررسی کنیم که چه نیازهایی داریم. واردات اسلحه گران‌تر شده است.دومین قدرت اقتصادی جنوب آسیا، یعنی اندونزی نیز با ۵۸۸ میلیون یورو کسری بودجه دفاعی روبروست و این نقصان را باید با لغو خریدهای تسلیحاتی جبران کند.

رادیو چین: سخنگوی وزارت خارجه چین  به سخنان مشاور امنیت ملی آمریکا که به سیاهنمایی چین در مساله کرونا پرداخته بود، واکنش نشان داد. اوبرین گفته بود که چین دستاوردهای مطالعات امریکا درباره واکسن را می دزدد.

 خبرگزاری صدا و سیما: شمار مبتلایان به ویروس کرونا در جهان به ۵ میلیون و ۶۸۰ هزار و ۸۰۳ نفر و شمار بهبودیافتگان به ۲ میلیون و ۴۳۰ هزار و ۶۰۳ نفر رسیده است.پایگاه اینترنتی وورد مترز اینفو (worldometers.info) که شمار قربانیان و مبتلایان به کرونا در جهان را به صورت لحظه‌ای منتشر و به روز رسانی می‌کند، اعلام کرد شمار مبتلایان به ویروس کرونا در جهان به ۵ میلیون و ۶۸۰ هزار و ۸۰۳ نفر افزایش یافته و شمار بهبودیافتگان به ۲ میلیون و ۴۳۰ هزار و ۶۰۳ نفر رسیده است. شمار جان باختگان هم ۳۵۲,۲۲۵ نفر اعلام شد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *