جدیدترین مطالب

فاصله ما با جهان

فاصله ما با جهان

محمدرضا اسلامی در یادداشتی می نویسد: نگاهی مقایسه ای به وضعیت فرودگاه های منطقه، بیانگر یک هشدار جدی درباره جایگاه فرودگاه امام است. هشداری که هوش از سر می رباید.

شنیده شدن صدای انفجار در دمشق

شبکه خبری المیادین بامداد سه‌شنبه از شنیده شدن صدای انفجار‌های مهیب در حومه دمشق در پی تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به اهدافی در خاک سوریه خبر داد.

ایران متعلق به همه ایرانیان است

وزیر امور خارجه با بیان اینکه ایران متعلق به همه ایرانیان است گفت: ارائه خدمات آسان کنسولی و حمایت کامل از شهروندان ایرانی را با جدیت ادامه خواهیم داد.

هشدار سازمان درمورد گرسنگی در غزه

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل اعلام کرد آخرین گزارشی که درباره نبودن غذا و گرسنگی در غزه دریافت کرده مانند یک کیفرخواست وحشتناک از شرایط مردم این منطقه است.

جنون بیگانه هراسی

جنون بیگانه هراسی

بیژن اشتری در یادداشتی می نویسد: تنها کشور جهان که در قرن بیستم در خیابان هایش چراغ راهنمایی وجود نداشت تیرانا بود زیرا اکثر مردم هنوز با گاری اسبی تردد می‌کردند و ماشین شخصی وسیله بورژوایی تلقی می‌شد.

ارزیابی کنفرانس وزیران سازمان تجارت جهانی از نگاه کارشناسان

شورای راهبردی آنلاین-رصد: سیزدهمین کنفرانس وزیران سازمان تجارت جهانی اخیرا در ابوظبی برگزار شد. پنج کارشناس به بررسی شکست کنفرانس وزیران در از بین بردن موانع در مسیر ابتکارات جدید و این مساله پرداختند که با وجود تنش میان قدرت‌های بزرگ، ابتکارات مشترک کوچکتر چگونه می‌تواند در آینده تجارت جهانی نقش داشته باشد.

Loading

أحدث المقالات

فاصله ما با جهان

فاصله ما با جهان

محمدرضا اسلامی در یادداشتی می نویسد: نگاهی مقایسه ای به وضعیت فرودگاه های منطقه، بیانگر یک هشدار جدی درباره جایگاه فرودگاه امام است. هشداری که هوش از سر می رباید.

ایران اتهامات علیه خود درباره دریای سرخ را رد کرد

ایروانی: نمایندگان ایالات متحده آمریکا و انگلیس بار دیگر با سوءاستفاده از تریبون شورای امنیت، مبادرت به ایراد ادعاهای بی‌اساس علیه جمهوری اسلامی ایران در خصوص وضعیت دریای سرخ و یمن کرده‌اند.

ایران اتهامات علیه خود درباره دریای سرخ را رد کرد

ایروانی: نمایندگان ایالات متحده آمریکا و انگلیس بار دیگر با سوءاستفاده از تریبون شورای امنیت، مبادرت به ایراد ادعاهای بی‌اساس علیه جمهوری اسلامی ایران در خصوص وضعیت دریای سرخ و یمن کرده‌اند.

شورای امنیت سازمان ملل حملات انصارالله علیه کشتی‌های تجاری در دریای سرخ را محکوم کرد

اعضای شورای امنیت سازمان ملل خواستار همکاری عملی از جمله با دولت یمن برای جلوگیری از تجهیز انصارالله به تسلیحات و تجهیزات مربوطه برای انجام عملیات‌های بیشتر شدند. آنها همچنین تاکید کردند که تمامی دولت‌های عضو باید به تعهدات خود درخصوص ممنوعیت واردات سلاح و تحریم تسلیحاتی پایبند باشند.

شورای امنیت سازمان ملل حملات انصارالله علیه کشتی‌های تجاری در دریای سرخ را محکوم کرد

اعضای شورای امنیت سازمان ملل خواستار همکاری عملی از جمله با دولت یمن برای جلوگیری از تجهیز انصارالله به تسلیحات و تجهیزات مربوطه برای انجام عملیات‌های بیشتر شدند. آنها همچنین تاکید کردند که تمامی دولت‌های عضو باید به تعهدات خود درخصوص ممنوعیت واردات سلاح و تحریم تسلیحاتی پایبند باشند.

Loading

رسانه ها؛ بورل و اتخاذ استراتژی محکم‌تر در قبال چین و…

۱۳۹۹/۰۳/۰۶ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: اظهارات جوزپ بورل درباره جایگزین شدن آسیا به جای ایالات متحده در رهبری جهان، تاکید نتانیاهو برالحاق  کرانه باختری، استقرار موشک‌های زمین به هوای ترکیه در شمال سوریه، آماده باش گسترده نیروهای ارتش چین در هنگ کنگ ، هشدار چین به آمریکا، تاکید فرانسه و آلمان بر بازگشایی مرزها در اروپا ، هشدار سازمان بهداشت جهانی درباره موج دوم شیوع ویروس کرونا، موافقت چین با حضور کارشناسان خارجی برای تحقیق درباره کرونا ، واکنش کوبا به ورود نفتکش ایرانی به ونزوئلا، گفتگوی رهبران روسیه و عراق، افشای اسناد محرمانه در خصوص حمله نظامی به ایران، مخالفت روسیه با خصوصی‌سازی کره ماه، اعلام تروریستی بودن حزب خوان گوایدو و افشای پروژه‌ای محرمانه در لیبی از سوی سازمان ملل متحد از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

یورونیوز: جوزپ بورل، دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا در میان نشانه‌هایی مبنی بر جایگزین شدن آسیا به جای ایالات متحده به عنوان مرکز قدرت جهانی خواستار اتخاذ استراتژی محکم‌تر در قبال چین شد و گفت: «شکوفایی چین تحسین برانگیز و احترام آمیز می‌شود اما همزمان سوال‌ها و نگرانی‌های زیادی وجود دارند.»وی در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد که باید روی راه‌حل‌های مشترک سرمایه‌گذاری کرد و از همبستگی واقعی بهره برد.

آناتولی ترکیه:  نخست‌وزیر اسرائیل اعلام کرد الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری در تاریخ یک جولای انجام خواهد گرفت و تغییری در این برنامه ایجاد نمی‌شود. نتانیاهوطی سخنانی در نشست گروهی حزب لیکود که رهبری آن را بر عهده دارد، در ارتباط با الحاق اراضی اشغالی در کرانه باختری گفت: “الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری در تاریخ یک جولای انجام خواهد گرفت و تغییری در این برنامه ایجاد نخواهیم کرد”.

خبرگزاری فارس: ترکیه اقدام به استقرار موشک‌های پدافند هوایی «هاوک» در فرودگاه «تفتناز« در شمال سوریه کرده است. طبق تصاویر ماهواره‌ای منتشر شده، دولت ترکیه برای اولین بار در فرودگاه «تفتناز» در شمال استان ادلب اقدام به استقرار موشک‌های پدافند هوایی کرده است.همزمان با استقرار تجهیزات نظامی پیشرفته در شمال سوریه، دولت ترکیه تا کنون بیش از ده هزار نیرو نیز در مناطق مختلف سوریه مستقر کرده است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): یک فرمانده ارشد ارتش چین تاکید کرد این ارتش ۱۰ هزار سرباز خود را آماده “حراست” از حاکمیت دولتشهر هنگ کنگ کرده است؛ پکن در عین حال نسبت به دست کم گرفتن برخورد چین در قبال هنگ کنگ هشدار داد.این اظهارات در پی تداوم اعتراضات به برنامه‌های پکن با هدف دور زدن پارلمان هنگ‌کنگ و تحمیل قوانین امنیت ملی به این دولتشهر مطرح شدند. فردا چهارشنبه پارلمان هنگ کنگ قرار است یک لایحه مناقشه برانگیز جرم انگاشتن تمسخر سرود ملی چین را مورد بحث قرار دهد و در همین راستا معترضان جنبش دموکراسی خواهی هنگ کنگ نیز خود را آماده تظاهرات بیشتر در این روز کرده اند.

 ان. اچ.کی ژاپن: چین اظهارات یک مقام ارشد کاخ سفید مبنی بر این که اگر پکن بر هنگ کنگ قانون امنیت ملی تحمیل کند،‌ آمریکا ممکن است تحریم هایی بر این کشور اعمال کند را به شدت محکوم کرد.ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت خارجه چین گفت که آمریکا باید دخالت در امور داخلی چین را متوقف کند. او گفت اگر آمریکا منافع چین را تضعیف کند،‌این کشور اقدام های لازم را اتخاذ کرده و حمله متقابل شدیدی انجام خواهد داد.

خبرگزاری مهر: روسای مجلس فرانسه و آلمان از کشورهای اروپایی خواستند تا با گذشت چند هفته قرنطینه، برای بازگشایی مرزهای میان خود هر چه سریع‌تر اقدام کنند. «ریشار فران» رئیس مجلس ملی فرانسه و «ولفگانگ شویبله» همتای آلمانی‌ وی امروز سه شنبه پس از گفتگو با یکدیگر اعلام کردند: فرانسه و آلمان باید به محض فراهم شدن شرایط در جهت برقراری مجدد رفت و آمد آزاد درون منطقه شنگن اقدام کنند.

خبرگزاری تسنیم:  سازمان بهداشت جهانی هشدار داد: کشورهایی که با کاهش آلودگی ناشی از ویروس کرونا روبه‌رو هستند هنوز در معرض خطر شیوع موج دوم این ویروس قرار دارند، اگر اجازه دهند تدابیر محدودکننده و قرنطینه‌ای زودتر از موعد متوقف شود.مایک رایان رئیس بخش فوریت‌های سازمان بهداشت جهانی در این باره گفت: جهان هنوز در وسط موج نخست شیوع ویروس کرونا قرار دارد.

العالم فارسی: یک مقام سازمان جهانی بهداشت تأکید کرد چین با اعزام یک هیئت تحقیق بین‌المللی برای تحقیق در خصوص منشأ کرونا موافقت کرده است. دکتر «مایکل رایان»، مدیر سازمان جهانی بهداشت در امور اضطراری ضمن تمجید از تعامل «هر روزه» چین با این سازمان گفته که سازمان جهانی بهداشت و بسیاری از دولت‌ها در دنیا مشتاق به تحقیق درباره منشأ این ویروس هستند.

الکوثر فارسی: رییس جمهوری کوبا، ورود نفت‌کش های ایرانی به ونزوئلا را شکست محاصره جنایتکارانه آمریکا علیه آن کشور دانست. “میگل دیاز کانل” رییس جمهوری کوبا در پیامی توئیتری با اشاره به لنگر انداختن نخستین نفتکش از پنج تانکر ایرانی در بنادر ونزوئلا نوشت: این اقدام، محاصره غیرقابل قبول و جنایتکارانه ای را که ایالات متحده علیه ونزوئلا تحمیل کرده است، در هم شکست.

رادیو چین: ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در یک گفتگوی تلفنی با مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق با وی در مورد موضوعات مختلف از جمله تقویت روابط دوستانه دو کشور تبادل نظر کرد. این گفتگو به ابتکار طرف عراقی انجام شد. رهبران روسیه و عراق بر توسعه بیشتر روابط دوستانه سنتی بین دو کشور تأکید و در مورد روابط اقتصادی و تجاری و همکاری انرژی بین دو کشور مشورت کردند.

اسپوتنیک روسیه: در اسناد سری افشا شده درباره حمله نظامی آمریکا به ایران آمده است که دولت اوباما حتی ماکت تاسیسات هسته‌ای ایران با ابعاد واقعی را در صحرای غربی آمریکا ساخته بود . مجله نیویورک تایمز در گزارشی اسناد سری حمله نظامی به ایران را افشا کرد.

خبرگزاری ایرنا:  رئیس سازمان فضایی روسیه (روسکوسموس) گفت، کشورش  به ساخت یک ایستگاه فضایی جدید ملی برای جایگزینی با ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) می‌اندیشد و اجازه نمی دهد ماه خصوصی سازی شود.دیمیتری روگوزین (Dmitry Rogozin)، رئیس سازمان فضایی روسیه گفت کشورش قصد دارد ایستگاه فضایی مداری و فضاپیمای خود را بسازد.

خبرگزاری صدا و سیما: دادستانی کل ونزوئلا از دادگاه عالی این کشور خواست حزب اراده مردمی به رهبری خوان گوایدو رهبر مخالفان این کشور را سازمانی تروریستی اعلام کند. این درخواست دادستانی کل ونزوئلا پس از آن مطرح شد که گوایدو و حزب او به برنامه ریزی تلاش‌هایی برای یورش به کشور متهم شدند، یورشی که در اوایل ماه مه کنونی ناکام گذاشته شد.

دویچه وله: رسانه‌های غربی از یک گزارش سازمان ملل خبر داده‌اند که به پروژه‌ای مخفی در لیبی پرداخته است. طبق این گزارش، شرکت‌های امنیتی خارجی قصد داشته‌اند در راستای کمک به ژنرال حفتر از ورود کشتی‌های ترکیه به لیبی جلوگیری کنند. مطابق گزارش سازمان ملل متحد از قرار معلوم شرکت‌های امنیتی خصوصی در حال اجرای پروژه‌ای محرمانه در لیبی بوده‌اند. بر این اساس، امارات متحده عربی هدایت این پروژه را بر عهده داشته است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *