جدیدترین مطالب

ارزیابی کنفرانس وزیران سازمان تجارت جهانی از نگاه کارشناسان

شورای راهبردی آنلاین-رصد: سیزدهمین کنفرانس وزیران سازمان تجارت جهانی اخیرا در ابوظبی برگزار شد. پنج کارشناس به بررسی شکست کنفرانس وزیران در از بین بردن موانع در مسیر ابتکارات جدید و این مساله پرداختند که با وجود تنش میان قدرت‌های بزرگ، ابتکارات مشترک کوچکتر چگونه می‌تواند در آینده تجارت جهانی نقش داشته باشد.

تنش‌های مرزی پاکستان و افغانستان بالا گرفت

وزارت دفاع طالبان افغانستان اعلام کرد یک پایگاه نظامی ارتش پاکستان در نواحی مرزی مشترک را در اقدامی تلافی‌جویانه بابت حمله هوایی این کشور همسایه به خاک افغانستان مورد هدف قرار داده است.

Loading

أحدث المقالات

شورای امنیت سازمان ملل حملات انصارالله یمن علیه کشتی‌های تجاری را محکوم کرد

شورای امنیت سازمان ملل با صدور بیانیه‌ای حملات  انصارالله یمن علیه کشتی‌های تجاری در دریای سرخ را محکوم کرد و خواستار توقف فوری این حملات شد. شورای امنیت سازمان ملل در بیانیه خود همچنین بر اهمیت اجرای کامل قطعنامه‌های این شورا تاکید کرده و خواستار همکاری کشورها، از جمله با دولت یمن، برای جلوگیری از دستیابی انصارالله به تسلیحات شده است.

ارزیابی کنفرانس وزیران سازمان تجارت جهانی از نگاه کارشناسان

شورای راهبردی آنلاین-رصد: سیزدهمین کنفرانس وزیران سازمان تجارت جهانی اخیرا در ابوظبی برگزار شد. پنج کارشناس به بررسی شکست کنفرانس وزیران در از بین بردن موانع در مسیر ابتکارات جدید و این مساله پرداختند که با وجود تنش میان قدرت‌های بزرگ، ابتکارات مشترک کوچکتر چگونه می‌تواند در آینده تجارت جهانی نقش داشته باشد.

Loading

رسانه ها؛ واکنش چینی ها به تحولات هنگ کنگ و…

۱۳۹۹/۰۳/۰۵ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: واکنش چین به اعتراضات بین‌المللی علیه "قانون امنیت" هنگ‌کنگ، هشدار آمریکا به چین بر سر هنگ کنگ، اتهام آمریکا به چین در خصوص سرقت واکسن کرونا، ورود دومین نفتکش ایرانی به آب‌های ونزوئلا، تاکید ونزوئلا بر بی نتیجه بودن تهدیدات آمریکا علیه نفتکش های ایرانی، ابتلای بیش از ۵ و نیم میلیون نفر در جهان به کرونا، بن بست در طرح نجات مالی اتحادیه اروپا، آمریکا خواستار چشم پوشی کره شمالی از تسلیحات هسته ای ، ازسرگیری پروازهای تجاری بین آنکارا و تل‌آویو پس از ۱۰ سال، تهدید واشنگتن ضد استرالیا ، کاهش بهای جهانی نفت، انقتاد روسیه از  خروج آمریکا از پیمان "آسمان باز"، هشدار ترکیه به یونان و تاکید ارتش چین بر توقف فروش سلاح و روابط نظامی میان آمریکا و تایوان از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

دویچه وله: دولت چین واکنش‌های بین‌المللی به «قانون امنیت» هنگ کنگ را دخالت در امور داخلی چین خواند. مخالفان این قانون، به شیوه‌های گوناگون انتقاد خود را بیان می‌کنند. پلیس هنگ کنگ به تظاهرات معترضان با گاز اشک‌آور پاسخ داد.دولت چین تصمیم گرفته است که با تصویب و اجرای “قانون امنیت” جدید بر نفوذ سیاسی خود در هنگ‌کنگ بیافراید و مخالفان این قانون با انتشار بیاینه، گفت‌وگوهای مطبوعاتی و تظاهرات واکنش نشان می‌دهند.

 ان. اچ.کی ژاپن:  یک مقام ارشد کاخ سفید هشدار داده است که اگر پکن قانون امنیت ملی را به هنگ کنگ تحمیل کند، آمریکا تحریم هایی علیه چین اعمال خواهد کرد. رابرت اوبراین، مشاور امنیت ملی آمریکا، در جمع خبرنگاران در کاخ سفید حمایت خود را از معترضان هنگ کنگ که مخالف برنامه پکن هستند، ابراز کرد.اوبراین گفت، اگر پکن این قانون را وضع کند، مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا به احتمال زیاد دیگر قادر به تأیید سطح بالای استقلال هنگ کنگ نخواهد بود.

اسپوتنیک روسیه: ایالات متحده مشکوک به سرقت واکسن کووید 19 توسط جاسوسان چینی شد. رابرت اوبراین ، مشاور ریاست جمهوری آمریکا در امور امنیت ملی گف ، چین با استفاده از روش های غیرقانونی می خواهد تلاش کند تا تحقیقات و فن آوری آمریکایی را برای تولید واکسن ضد ویروس کرونا پیدا کند.وی ابراز کرد که ایالات متحده اولین کشوری خواهد بود که واکسن ضد ویروس ایجاد می کند، اما چین با جاسوسی برای پیدا کردن همه تحقیقات و دانش دانشمندان امریکا تلاش می کند.

خبرگزاری مهر:  دومین نفتکش ایرانی حامل سوخت به آب‌های ونزوئلا در منطقه اقتصادی وارد و با اسکورت ناوهای ونزوئلایی همراه شد. دومین نفتکش ایرانی با نام «فارست» در حال حاضر با اسکورت ناوهای نظامی ونزوئلا در حال هدایت به سمت یکی از بنادر این کشور است. روز گذشته نیز نخستین نفتکش ایرانی به نام «فورچون» وارد آب‌های ونزوئلا شده بود و با اسکورت ناوهای جنگی ونزوئلا در یکی از بنادر این کشور پهلوگیری کرد.

الکوثر فارسی: آمریکا در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ سیاست اعمال فشار همه جانبه علیه ونزوئلا با اعمال تحریم های گسترده به منظور سرنگونی دولت نیکلاس مادورو رئیس جمهوری این کشور و روی کار آمدن خوان گوایدو سرکرده مخالفان این کشور را در پیش گرفته است. اعزام 5 فروند نفتکش حامل بنزین از جانب ایران به ونزوئلا،  با واکنش خصمانه دولت ترامپ روبرو شده و آمریکا اقدام به اعزام چندین ناو جنگی خود در مسیر این نفتکش ها به منظور ارعاب تهران و منصرف شدن ایران از این اقدام نمود. با این حال نفتکش های ایرانی قاطعانه به مسیر خود ادامه داده و یکی فروند از آنها با حمایت نیروی دریایی ونزوئلا وارد آبهای این کشور  شده است.

 خبرگزاری صدا و سیما: بر اساس اعلام سازمان جهانی بهداشت تاکنون ۳۴۶ هزار و نفر ۷۶۱ نفر بر اثر شیوع ویروس کرونا در جهان جان خود را از دست داده اند.بر اساس اعلام سازمان جهانی بهداشت تاکنون پنج میلیون و پانصد و دو هزار و پانصد و دوازده نفر در جهان به بیماری کرونا مبتلا شده اند که از این تعداد سیصد و چهل و شش هزار و هفتصد و شصت و یک نفر جان خود را از دست داده اند.

خبرگزاری صدا و سیما:  مخالفت چهار کشور عضو اتحادیه اروپا با طرح فرانسه و آلمان برای نجات اقتصادی اروپا نشان از عمیق تر شدن شکاف در این اتحادیه دارد . طرح پیشنهادی فرانسه و آلمان برای نجات اقتصادی اروپا نشان از عمیق تر شدن شکاف در اتحادیه اروپاست. چهار کشور اتریش، هلند، دانمارک و سوئد در مخالفت و مقابله با صندوق مالی پیشنهادی فرانسه و آلمان؛ بسته جدید کمک های مالی به همه کشورهای آسیب دیده از شیوع کرونا را پیشنهاد کرده اند.این چهار کشوراروپایی تهدید کرده اند ، با بسته پیشنهادی فرانسه و آلمان مخالفت و آن را بلوکه خواهند کرد.

خبرگزاری ایرنا: مشاور امنیت ملی آمریکا بعد از تاکید کیم جونگ اون رهبر کره شمالی بر تقویت توان بازدارندگی کشور بار دیگر از پیونگ خواست در برابر آنچه او دستاوردهای اقتصادی خوانده است از تسلیحات هسته ایش «چشم پوشی» کند.«کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی روز شنبه در یک نشست نظامی بر افزایش و تقویت بازدارندگی هسته‌ای کشورش تاکید کرد در این جلسه سیاست‌های جدیدی برای افزایش بیشتر بازدارندگی هسته‌ای کشور و قرار دادن راهبرد نیروهای مسلح برای یک عملیات هوشمندانه مطرح شد. 

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): منابع عبری زبان از فرود یک هواپیمای وابسته به شرکت “العال” اسرائیل در ترکیه پس از ۱۰ سال خبر دادند.یک فروند هواپیمای “دریم لاینر” وابسته به شرکت هواپیمایی العال اسرائیل ساعت هفت صبح امروز (دوشنبه) به وقت محلی در فرودگاه استانبول به زمین نشست.

خبرگزاری فارس:  وزیر خارجه آمریکا هشدار داد که اگر استرالیا همکاری با چین در زمینه طرح کمربند و جاده را متوقف نکند همکاریهای اطلاعاتی با این کشور را متوقف خواهد کرد. «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا تهدید کرد که اگر دولت محلی ایالت ویکتوریا در جنوب استرالیا توافق با چین در زمینه «طرح کمربند و جاده» را لغو نکند، واشنگتن تعاملات اطلاعاتی با کانبرا را زمینه مسائل بین‌المللی متوقف خواهد کرد.

العالم فارسی: همزمان با تشدید تنش‌ها میان آمریکا و چین، صبح روز دوشنبه بهای جهانی نفت کاهش یافت.بهای جهانی نفت صبح روز دوشنبه در حالی کاهش یافت که تشدید تنش‌ها میان چین و آمریکا بر سر هنگ‌کنگ و احتمال اعمال تحریم از سوی واشینگتن بر ضد پکن، طلای سیاه را با تلاطم مواجه کرده است.بهای جهانی نفت در پی کاهش نسبی محدودیت‌های مرتبط با کرونا، در چند هفته اخیر با جهشی محسوس مواجه شده است. اما اختلافات میان چین و آمریکا بر این روند تأثیرگذار بوده است.

خبرگزاری تسنیم: سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفت: خروج آمریکا از پیمان “آسمان باز”، ادامه سیاست از بین بردن ثبات راهبردی است که طی سال‌های اخیر در واشنگتن دنبال شده و اتهامات علیه مسکو نیز تنها بهانه‌ای برای این اقدامات است. ماریا زاخارووا، سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه روسیه شب گذشته در یک مصاحبه تلویزیونی اعلام کرد که دولت ایالات متحده با اقدامات خود عمداً سیستم ثبات راهبردی در جهان را از بین می‌برد.

تی .آر.تی ترکیه:  ترکیه به یونان در مورد عدم مماشت با یک عمل انجام شده در مرزهایش هشدار داد. حامی آکسوی سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اطلاع رسانی یونان در 15 ماه آوریل در خصوص حصار کشی در منطقه فره کوپورو در مرز ترکیه-یونان به وزارت کشور گفت: “وزارت امور خارجه با انجام هماهنگیهای لازم با دیگر سازمانهای ذیربط در 11 ماه مارس مراتب اعتراض ترکیه به این کشور طی یادداشتی ابلاغ و خواستار تشکیل جلسه  کمیسیون مرزی شده است”.

رادیو چین: ارتش چین خواستار توقف فروش سلاح و توقف روابط نظامی میان آمریکا و تایوان شد. وزارت خارجه آمریکا اخیراً از تصویب فروش اژدر زیردریایی و سلاح‌های دیگر به ارزش 180 میلیون دلار به تایوان خبر داد. وو چیان سخنگوی وزارت دفاع چین گفت: این اقدام آمریکا به طور جدی اصل یک چین واحد و مقررات سه توافقنامه مشترک چین و آمریکا را نقض می‎کند و مصداق دخالت در امور داخلی چین است. چین نارضایتی و مخالفت قاطع خود نسبت به این اقدام را اعلام می‎کند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *