جدیدترین مطالب

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

علی اسماعیلی اردکانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ویراستاران کتاب «استراتژی کلان» تری بالزاک، پیتر دامبروفسکی و سیمون ریک، درک نسبتاً انعطاف‌پذیری از استراتژی کلان طرح می‌کنند که شامل روش‌ها و ابزارهایی است که دولت‌ها برای تعقیب اهداف استراتژیک خود به کار می‌گیرند، حالا به هر شکل که آنها را تعریف کنند.

تهدید هوش مصنوعی علیه ۸ میلیون شغل در انگلیس

“موسسه پژوهش سیاست‌های عمومی” در انگلیس (Institute for Public Policy Research) در گزارشی برآورد کرد با سیاست‌های جاری دولت انگلیس، فناوری هوش مصنوعی، حدود ۸ میلیون شغل را در این کشور تهدید می‌کند.

شمار شهدای غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید

وزارت بهداشت حماس پنجشنبه اعلام کرد شمار شهدای فلسطینی از آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس در نوار غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید.
بنا بر اعلام وزارت بهداشت حماس، در ۲۴ ساعت گذشته، ۶۲ فلسطینی دیگر به شهادت رسیدند.

Loading

أحدث المقالات

انتخابات محلی ترکیه؛ زورآزمایی سیاسی اردوغان با امام‌اوغلو و حزب رفاه نوین

اپوزیسیون ترکیه که در انتخابات عمومی سال ۲۰۲۳ میلادی مقابل رجب طیب اردوغان شکست خورد، اکنون قصد دارد در انتخابات محلی این کشور که روز یکشنبه برگزار می‌شود، تا حدودی این شکست را جبران کند و برای این کار نیز بزرگترین امیدش کسی نیست جز اکرم امام‌اوغلو، شهردار استانبول.

Loading

رسانه ها؛ مناقشه پیمان «آسمان‌های باز» و…

۱۳۹۹/۰۳/۰۳ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: درخواست  ناتو از روسیه برای پایبندی مسکو به پیمان «آسمان‌های باز»، ابراز تاسف اروپا از تصمیم آمریکا برای خروج از معاهده آسمان باز، آمریکا به فکر انجام اولین آزمایش هسته ای پس از تقریباً 30 سال ، طرح چین برای ایفای نقش مستقیم در امنیت هنگ کنگ، ابراز نگرانی متحدان آمریکا درخصوص لایحه امنیت ملی هنگ‌کنگ، توافق ترکیه با روسیه براي ساخت نیروگاه هسته‌ای، رایزنی تلفنی مصطفی الکاظمی با پامپئو، آزمایش موشکی جدید حماس در روز جهانی قدس، آمریکای جنوبی کانون جدید ویروس کرونا، نشست فرماندهان ارتش‌های ایندو-پاسیفیک برای مقابله با کرونا، تلاش روسیه برای ممانعت  از تمدید تحریم تسلیحاتی ایران و واکنش گزارشگر ویژه سازمان ملل به بخشش قاتلان خاشقچی از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

آناتولی  ترکیه:  ینس استولتنبرگ٬ دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) پس از نشست این سازمان در بروکسل با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: ” کشورهای عضو ناتو همچنان به شدت به کنترل تسلیحات بین المللی و خلع سلاح پایبند هستند. همه طرف‌ها باید به معاهده آسمان‌های باز پایبند باشد. متحدان ناتو نیز کاملا مطابق با مواد این معاهده عمل و خواهان پایبندی روسیه به پیمان آسمان‌های باز هستند”. وی با اشاره به نقض معاهده آسمان‌های باز توسط روسیه و حضور در آسمان کالینینگراد و گرجستان٬ افزود که این اقدام امنیت و ثبات در منطقه یورو-اقیانوس اطلس را تضعیف کرده است.

رادیو چین: وزرای خارجه فرانسه، آلمان، بلژیک، اسپانیا، فنلاند، ایتالیا، لوزامبورگ، هلند، چک و سوئد با انتشار بیانیه مشترکی از تصمیم آمریکا برای خروج از معاهده آسمان باز ابراز تاسف کردند. در این بیانیه آمده است، معاهده آسمان باز اقدام مهمی برای برقراری اعتماد نظامی بین امضاء کنندگان آن و هدف از آن افزایش شفافت و امنیت اروپا و منطقه اقیانوس اطلس است. معاهده آسمان‌ باز در سال ۲۰۰۲ بین ۳۴ کشور به امضاء رسید و به اعضاء اجازه می دهد به منظور نظارت بر فعالیتهای تسلیحاتی یکدیگر بر فراز آسمان یکدیگر پرواز تجسسی انجام دهند.

اسپوتنیک روسیه: مقامات ایالات متحده آمریکا درباره احتمال انجام اولین آزمایش هسته ای خود از سال 1992 تا به حال گفتگو کرده اند. منابع نزدیک به دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده به این نشریه گفتند که این موضوع جمعه گذشته در نشست رهبران بالاترین ارگانهای امنیت ملی ایالات متحده مطرح شده است. این نشست پس از گزارش کاخ سفید در مورد آزمایش های هسته ای مخفی کم قدرتی برگزار شده که گفته می شود گویا روسیه و چین انجام شده اند. هیچ مدرک حاکی از انجام چنین آزمایشاتی  ارائه نشده است.

 ان. اچ.کی ژاپن: چین طرح ایجاد قانونی را اعلام کرده است که به این کشور اجازه ایفای یک نقش مستقیم در حفظ امنیت در هنگ کنگ را می دهد، جایی که اعتراضات ضد دولتی همچنان در آن ادامه دارد. این طرح در نشست سالانه کنگره ملی خلق چین که روز جمعه در پکن آغاز شد، تشریح شد.وانگ چن، معاون رئیس کنگره ملی خلق چین، پیش نویس قطعنامه ای را درباره ایجاد قانونی که از امنیت ملی در این منطقه حفاظت کند، قرائت کرد.

خبرگزاری فارس: کشورهای بریتانیا، کانادا و استرالیا در بیانیه‌ای مشترک در همسویی با آمریکا، درخصوص مطرح شدن لایحه امنیت ملی در هنگ‌کنگ ابراز نگرانی کردند. در این بیانیه آمده است: «ما عمیقاً بابت پیشنهادات صورت گرفته برای معرفی قانون مربوط به امنیت ملی در هنگ‌کنگ نگرانیم». این سه کشور همسو با آمریکا نوشتند: «تصویب چنین قانونی از طرف هنگ‌کنگ بدون مشارکت مستقیم مردم، قوه مقننه یا قضاییه، به وضوع اصول “یک کشور دو نظام” را که تحت آن هنگ‌کنگ از درجه بالای خودمختاری بهره‌مند است، زیر سوال می‌برد».

 خبرگزاری صدا و سیما: ترکیه و روسیه در مورد ساخت نیروگاه هسته‌ای آق قویو در جنوب ترکیه گفتگو کردند. رخسار پکجان، وزیر تجارت ترکیه و الکساندر نواک وزیر انرژی روسیه با حضور هیئت‌های همراه خود یک نشست مجازی برگزار کردند. دو طرف بر لزوم تضمین تعادل بین دو طرف در تجارت و تقویت استفاده از ارز‌های محلی تأکید کردند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): نخست وزیر عراق و وزیر خارجه آمریکا در تماسی تلفنی با یکدیگر به بررسی آمادگی‌ها برای آغاز گفت‌وگوی راهبردی میان دو کشور پرداختند. دفتر رسانه‌ای مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد، الکاظمی با مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا تماس تلفنی برقرار کرد و دو طرف در جریان این تماس تلفنی در خصوص همکاری اقتصادی، سیاسی و امنیتی میان دو کشور به بحث و تبادل نظر پرداختند.

الکوثر فارسی: جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) همزمان با روز جهانی قدس موشک‌های جدیدی را آزمایش کرد. حماس در راستای آزمایش‌های موشکی جدید خود چندین موشک به سمت دریا شلیک کرد.این آزمایش در راستای تقویت توان نظامی گردان‌های قسام انجام گرفته است.

خبرگزاری مهر :  منطقه آمریکای لاتین به عنوان مرکز جدید شیوع بیماری کرونا اعلام شده حال آنکه شمار مبتلایان در قاره آفریقا نیز رو به افزایش است. سازمان بهداشت جهانی می‌گوید آمریکای جنوبی به کانون جدید شیوع ویروس کرونا تبدیل شده که اوج آن را در برزیل شاهد هستیم. همزمان، این سازمان درباره افزایش نرخ ابتلا در برخی کشورهای آفریقایی هشدار داد .

خبرگزاری ایرنا:  رئیسان و فرماندهان ارتش‌های منطقه ایندو-پاسیفیک در یک نشست آنلاین برای مقابله با شیوع ویروس کرونا، تجربیات ماههای اخیر خود را در زمینه کنترل بیماری کووید-۱۹ به تبادل گذاشتند. ژنرال “آپیرات کانگسومپونگ” (Apirat Kongsompong) فرمانده کل ارتش تایلند اعلام کرد که “کنفرانس نیروی زمینی ایندو-پاسیفیک” روزهای ۲۰ تا ۲۲ ماه مه (۳۱ اردیبهشت تا دوم خرداد) و برای اولین بار به صورت مجازی و آنلاین برگزار شد. فرماندهان ارتش‌های ۲۵ کشور شامل آمریکا، استرالیا، کانادا، هند و ژاپن در این نشست حضور داشتند.

خبرگزاری تسنیم: معاون وزیر خارجه تأکید کرد که مسکو تمام تلاش خود را برای جلوگیری از تمدید تحریم تسلیحاتی علیه ایران، پس از ماه اکتبر (اواخر مهر ماه)، انجام خواهد داد و بعید است که چنین محدودیتی پس از این تاریخ وجود داشته باشد.در این تاریخ، به اصطلاح تحریم تسلیحاتی یا رژیم خاص مجوز برای ارسال سلاح‌های متعارف به ایران، همانطور که در قطعنامه شماره 2231 شورای امنیت سازمان ملل پیش بینی شده،  منقضی خواهد شد.

یورونیوز:  گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد که روی موضوع قتل جمال خاشقچی، روزنامه نگار سعودی کار می کند، اقدام پسران خاشقچی در عفو قاتلان پدرشان را تکان‌دهنده ارزیابی کرد.آگنس کالامار، گزارشگر ویژه سازمان ملل، تاکید کرده است که درباره این موضوع نظرش را بعنوان یک کارشناس مستقل بیان می کند و نه به نام سازمان ملل متحد. او این ماجرا را اقدام دیگری از «عدالت نمایشی» دولت عربستان سعودی ارزیابی کرده است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *