جدیدترین مطالب

جنون بیگانه هراسی

جنون بیگانه هراسی

بیژن اشتری در یادداشتی می نویسد: تنها کشور جهان که در قرن بیستم در خیابان هایش چراغ راهنمایی وجود نداشت تیرانا بود زیرا اکثر مردم هنوز با گاری اسبی تردد می‌کردند و ماشین شخصی وسیله بورژوایی تلقی می‌شد.

ارزیابی کنفرانس وزیران سازمان تجارت جهانی از نگاه کارشناسان

شورای راهبردی آنلاین-رصد: سیزدهمین کنفرانس وزیران سازمان تجارت جهانی اخیرا در ابوظبی برگزار شد. پنج کارشناس به بررسی شکست کنفرانس وزیران در از بین بردن موانع در مسیر ابتکارات جدید و این مساله پرداختند که با وجود تنش میان قدرت‌های بزرگ، ابتکارات مشترک کوچکتر چگونه می‌تواند در آینده تجارت جهانی نقش داشته باشد.

تنش‌های مرزی پاکستان و افغانستان بالا گرفت

وزارت دفاع طالبان افغانستان اعلام کرد یک پایگاه نظامی ارتش پاکستان در نواحی مرزی مشترک را در اقدامی تلافی‌جویانه بابت حمله هوایی این کشور همسایه به خاک افغانستان مورد هدف قرار داده است.

Loading

أحدث المقالات

سفر بلینکن به عربستان و مصر

وزیر خارجه امریکا به منظور رایزنی در زمینه برقراری آتش بس در باریکه غزه راهی عربستان و مصر می شود….

کاهش 43 درصدی میزان بارش ها در ایران

ایران سالهاست که در حال تجربه مشکلات جدی آب است، خشکسالی های مکرر همراه با برداشت بیش از حد آبهای سطحی و زیرزمینی از طریق شبکه بزرگی از زیرساخت‌ های هیدرولیک و چاه‌ های عمیق، وضعیت آب این کشور را به سطح بحرانی رسانده.

جنون بیگانه هراسی

جنون بیگانه هراسی

بیژن اشتری در یادداشتی می نویسد: تنها کشور جهان که در قرن بیستم در خیابان هایش چراغ راهنمایی وجود نداشت تیرانا بود زیرا اکثر مردم هنوز با گاری اسبی تردد می‌کردند و ماشین شخصی وسیله بورژوایی تلقی می‌شد.

شورای امنیت سازمان ملل حملات انصارالله یمن علیه کشتی‌های تجاری را محکوم کرد

شورای امنیت سازمان ملل با صدور بیانیه‌ای حملات  انصارالله یمن علیه کشتی‌های تجاری در دریای سرخ را محکوم کرد و خواستار توقف فوری این حملات شد. شورای امنیت سازمان ملل در بیانیه خود همچنین بر اهمیت اجرای کامل قطعنامه‌های این شورا تاکید کرده و خواستار همکاری کشورها، از جمله با دولت یمن، برای جلوگیری از دستیابی انصارالله به تسلیحات شده است.

Loading

رسانه ها؛چالش نفتکش های ایرانی برای آمریکا و…

۱۳۹۹/۰۳/۰۱ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: استقبال ارتش ونزوئلا از نفتکش‌های ایرانی، واکنش منفی سازمان ملل به طرح رژیم صهیونیستی برای الحاق کرانه باختری، اروپا در تدارک «اقدام مشترک» برای بازگرداندن اسرائیل و فلسطین به میز مذاکرات، مخالفت واتیکان با طرح الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری به اسرائیل، مسئله فلسطین، محور گفت‌وگوی تلفنی لاوروف و اشکنازی، انجام نخستین پرواز یک هواپیمای امارات به فرودگاه بن گوریون تل‌آویو، حمایت چین از راه حل تاسیس دوکشور برای فلسطینی ها، انتقاد شدید وزیر خارجه آمریکا از چین و واکنش پکن، توقف مذاکرات پیونگ یانگ و واشنگتن تا انتخابات 2020 آمریکا ، آخرین آمار قربانیان کرونا، هشدار سازمان بهداشت جهانی از احتمال موج دوم ویروس کرونا، هشدار صلیب سرخ درباره اقدامات محدودکننده برای دسترسی به واکسن کرونا و واکنش‌ها به پیشنهاد ترامپ در مورد برگزاری حضوری اجلاس گروه هفت از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

الکوثر فارسی: وزیر دفاع ونزوئلا گفت ارتش این کشور تانکرهای ایرانی حامل سوخت برای ونزوئلا را اسکورت خواهد کرد. «ولادیمیر پادرینو» وزیر دفاع ونزوئلا گفت: به محض ورود نفتکش های ایرانی حامل سوخت به منطقه انحصاری اقتصادی ونزوئلا، نیروهای ارتش ونزئلا آنان را اسکورت خواهند کرد. به گفته پادرینو، وقتی نفتکش ها وارد منطقه انحصاری اقتصادی ونزوئلا شوند، قایق ها و هواپیماهای نیروهای مسلح ونزوئلا به استقبال آنان رفته و از مردم ایران بخاطر همبستگی و همکاریشان تشکر می کنند.

العالم فارسی: هماهنگ‌کننده ویژه سازمان ملل متحد در فرایند صلح خاورمیانه در مخالفت با طرح الحاق بخشی از کرانه باختری به رژیم صهیونیستی گفت این اقدام ضربه مهلکی به روند صلح خواهد بود. نیکلای ملادینف در نشست شورای امنیت که به صورت مجازی و با موضوع مساله فلسطین برگزار شد، افزود: هرگونه اقدام یکجانبه در الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری می‌تواند تلاش‌های دیپلماتیک را برای بازگرداندن اسرائیل و فلسطین به میز مذاکره تضعیف ‌کند.

یورونیوز: فرانسه به همراه چند کشور اروپایی دیگر در مواجهه با احتمال الحاق بخشی از اراضی کرانه باختری رود اردن به خاک اسرائیل می‌خواهد مذاکرات بین اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها از سر گرفته شود.ژان ایو لودریان، رئیس دستگاه دیپلماسی فرانسه در بیانیه‌ای تاکید کرد که در صورت الحاق بخشی از اراضی کرانه باختری، اروپا به این موضوع واکنش نشان خواهد داد.وی گفت: «ما در حال حاضر با ایتالیا، آلمان، اسپانیا به علاوه برخی دیگر از کشورهای عضو، برای رسیدن به یک اقدام مشترک همکاری می‌کنیم.»

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): اسقف اعظم پل ریچارد گالاگر، وزیر امور خارجه واتیکان در تماسی تلفنی با مذاکره کننده ارشد و دبیرکل کمیته اجرایی سازمان آزادی‌بخش فلسطین، در پی تصمیم اسرائیل برای الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری نسبت به سرنوشت روند صلح خاورمیانه ابراز نگرانی کرد. از زمانی که دولت جدید اسرائیل مطابق با طرج جنجالی “معامله قرن” آمریکا از الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری به اراضی اشغالی خبر داده مسائل در خاورمیانه پیچیده‌تر شده است.

تی .آر.تی ترکیه: وزرای امور خارجه روسیه و اسرائیل در مورد مسئله فلسطین به صورت تلفنی گفت‌وگو کردند. وزارت خارجه روسیه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه با گابی اشکنازی، وزیر خارجه اسرائیل در چارچوب بحران خاورمیانه درباره وضعیت منطقه و آفریقای شمالی بحث و گفت‌وگو کرد. بر اساس این بیانیه، روسیه برای آغاز مجدد مذاکرات میان اسرائیل و فلسطین با میانجیگری آمریکا٬ اتحادیه اروپا٬ روسیه و سازمان ملل با سایر اعضای آن اعلام آمادگی کرده است.

دویچه وله: نخستین هواپیمای شرکت هواپیمایی اتحاد، متعلق به امارات متحده عربی، در فرودگاه بن گوریون شهر تل آویو بر زمین نشست. هدف از این پرواز تاریخی، تحویل لوازم پزشکی موردنیاز فلسطینیان برای مقابله با ویروس کرونا اعلام شده است.هیچ یک از شش کشور عربی حوزه خلیج فارس با اسرائیل مناسبات دیپلماتیک ندارند.

رادیو چین:  جان جون، نماینده دایمی چین در سازمان ملل در نشست ویدیویی پیرامون اوضاع خاورمیانه و مساله فلسطین شورای امنیت به سخنرانی پرداخت و گفت، کشورش به شدت نگران برنامه های مربوط به الحاق بخش هایی از خاک اشغال شده فلسطین است و به طور جدی و محکم از برقراری عدالت برای مردم فلسطین پشتیبانی می کند. نماینده دایمی چین در سازمان ملل اظهار داشت: «طرح دو کشور» تنها راه حل مساله فلسطین است.

 ان. اچ.کی ژاپن:  مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، با مقصر دانستن دولت چین برای خسارات عظیمی که در اثر گسترش جهانی ویروس کرونا ایجاد شده، انتقادات از این کشور را شدت بخشیده است. پمپئو روز چهارشنبه در یک کنفرانس خبری صحبت کرد. او گفت که «یک رژیم ظالمانه استبدادی» بر چین حکومت می کند. او اضافه کرد که سهم چین در مقابله با این همه گیری جهانی در مقایسه با هزینه ای که آنها به جهان تحمیل کرده اند، ناچیز است.

خبرگزاری مهر: پکن می‌گوید وزیر خارجه آمریکا دموکراسی و مسائل حقوق بشری را دستاویزی برای باج‌خواهی از هنگ کنگ قرار داده است. دفتر وزارت خارجه چین در هنگ کنگ، در بیانیه‌ای هشدار داد اقدامات پمپئو نمی‌تواند مایه ارعاب مردم چین شود و پکن از تمامیت ارضی، امنیت و منافع خود دفاع می‌کند.

خبرگزاری فارس: سفیر روسیه در کره شمالی از قطع مذاکرات پیونگ یانگ و واشنگتن تا انتخاب رئیس جمهور جدید آمریکا در پاییز سال جاری خبر داد. «آلکساندر ماتسگورا» سفیر روسیه در 17 در مصاحبه با خبرگزاری «اینترفکس» گفت که این مذاکرات تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا در نوامبر (آبان) متوقف می‌شود.

 خبرگزاری صدا و سیما: شمار مبتلایان به ویروس کرونا در جهان به ۵ میلیون و ۸۸ هزار و ۱۲۴ نفر افزایش یافته و شمار بهبودیافتگان به ۲ میلیون و ۲۲ هزار و ۷۲۷ نفر رسیده است. براساس آخرین گزارش سازمان جهانی بهداشت، شمار مبتلایان به ویروس کرونا در جهان، به پنج میلیون و هشتاد و هشت هزار یکصد و بیست و چهار نفر افزایش یافته و شمار جان باختگان بر اثر ابتلا به این ویروس به سیصد و بیست و نه هزار و هفتصد و شصت و هشت نفر و شمار بهبودیافتگان به دو میلیون و بیست و دو هزار و هفتصد و بیست و هفت هزار نفر رسیده است.

اسپوتنیک روسیه: نماینده سازمان بهداشت جهانی گفت : هر جا که موج اول گذشته باشد، ما هشدار می دهیم که موج دوم نیز امکان پذیر است. ملیتا ووینوویچ نماینده سازمان بهداشت جهانی در فدراسیون روسیه در مصاحبه ای با کانال تلویزیونی روسیه 24 اعلام کرد: خطر ابتلا به بیماری همه گیر عفونت کرونا ویروس “کووید-19” از سر نگذشته است و احتمال به راه افتادن موج دوم شیوع بیماری ممکن است.

خبرگزاری تسنیم:  رئیس فدراسیون بین‌المللی صلیب سرخ و هلال احمر خواستار همکاری جهانی برای دستیابی به ویروس کرونا شده است. فرانچسکو روکا رئیس فدراسیون بین‌المللی صلیب سرخ و هلال احمر چهارشنبه در اظهاراتی از کشورهای جهان خواست تا برای دسترسی به ویروس کرونا همکاری کنند. وی نسبت به هرگونه اقدام یکجانبه‌ای که مانع از دسترسی کشورهای فقیر به ویروس کرونا شود، هشدار داده است.

خبرگزاری ایرنا: به دنبال پیشنهاد دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا برای برگزاری حضوری اجلاس گروه هفت در کمپ دیوید، برخی رهبران کشورهای این گروه پاسخ‌های مثبت و منفی خود در این خصوص را اعلام کردند.جاستین ترودو نخست وزیر کانادا که میزبان اجلاس گروه هفت در سال ۲۰۱۸ بود در مورد پیشنهاد ترامپ به خبرنگاران گفت: هر تجمع حضوری باید با اولویت ایمنی برگزار شود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *