جدیدترین مطالب

ریاض و اسلام آباد در مسیر توسعه روابط همه جانبه

وزیر امور خارجه عربستان سعودی در دیدار با مقامات پاکستانی برای سرمایه گذاری در بخش‌های مختلف این کشور از جمله روند خصوصی سازی هواپیمایی ملی و فرودگاه‌ها و همچنین بخش گردشگری اعلام آمادگی کرد.

Loading

أحدث المقالات

هراس آمریکا از قدرت دفاعی ایران/ سالیوان: تحریم‌های جدیدی وضع می‌کنیم

تهران- ایرنا- جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید در پی هراس از تقویت توان دفاعی ایران و عجز رژیم صهیونیستی در برابر پاسخ تنبیهی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که آمریکا در روزهای آتی تحریم‌هایی علیه ایران وضع می‌کند.

کاردار ایران در لندن : نتانیاهو برای کشاندن غرب به جنگ تمام عیار در منطقه، دام پهن کرد

لندن – ایرنا – کاردار سفارت کشورمان در لندن در گفت‌وگو با نشریه گاردین هشدار داد که «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی برای کشاندن پای غرب به جنگ تمام عیار در منطقه، دام پهن کرده است؛ جنگی که به گفته او پیامدهای غیرقابل محاسبه‌ای برای منطقه و جهان در پی خواهد داشت.

Loading

رسانه ها؛ مخالفت اتحادیه اروپا با یک الحاق و…

۱۳۹۹/۰۲/۳۰ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: مخالفت اتحادیه اروپا با الحاق یک‌جانبه کرانه باختری، خیز خلیفه حفتر برای صدور "اعلامیه قانون اساسی موقت" با حمایت مالی امارات، هشدار مصطفی الکاظمی درباره شرایط نامطلوب عراق، ماکرون در یک قدمی از دست دادن اکثریت پارلمان فرانسه ، شورش در ابوظبی، گفتگوی اردوغان و پوتین پیرامون همکاری در مبارزه با کرونا و سوریه ، درخواست نماینده سازمان ملل از مسکو و واشنگتن برای ایجاد صلح در سوریه، تاکید چین بر حل سیاسی مساله سوریه، مهلت سی روزه ترامپ به سازمان بهداشت جهانی، راه اندازی اولین واحد عملیات فضایی ژاپن، واکنش‌ها به توافق مرکل و مکرون بر سر کمک ۵۰۰ میلیارد یورویی اروپا و آزمایش بالینی موفق واکسن کرونا از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری مهر:  اتحادیه اروپا  در بیانیه‌ای خطاب به رژیم صهیونیستی؛تاکید کرد الحاق یک‌جانبه کرانه باختری را به رسمیت نمی‌شناسیم. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به رژیم صهیونیستی هشدار اکید داد که الحاق اراضی اشغالی فلسطینیان، مغایر با قوانین بین‌الملل است.جوزف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای ضمن تبریک به رژیم صهیونیستی از بابت تشکیل کابینه جدید، درباره هرگونه تلاش برای الحاق کرانه باختری هشدار داد و تاکید کرد اگرچه اتحادیه مشتاق کمک به احیاء مذاکرات سازش است؛ اما پذیرای هیچ‌گونه تغییری در مرزهای ۱۹۶۷ نیست مگر آنکه در چارچوب توافق میان طرفین اسرائیلی و فلسطینی حاصل شود.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): فرمانده نیروهای شورشی موسوم به “ارتش ملی لیبی” پس از شکست‌هایی که از سوی نیروهای دولت توافق ملی این کشور متحمل شدند و آخرین آن سقوط پایگاه هوایی الوطیه در غرب کشور بود، تلاش دارد بقایای اردوگاه آشفته خود را از طریق توسل مجدد به “تفویض اختیار” نجات دهد و پس از ناکامی نظامی از طرق دیگر قدرت کشور را به دست بگیرد.خلیفه حفتر، فرمانده نیروهای شورشی موسوم به ارتش ملی لیبی ۲۷ آوریل با ادعای کسب تفویض مردمی، رهبری خود بر لیبی و نیز لغو توافقنامه سیاسی صخیرات و هیئت‌های سیاسی شکل گرفته از این توافقنامه مانند پارلمان مستقر در طبرق را اعلام کرد درحالیکه این پارلمان به مدت چندین سال برای حفتر نقش یک ویترین سیاسی را بازی کرد.

الکوثر فارسی: نخست وزیر عراق با اشاره به چالشهای پیش رو در این کشور از گروه های سیاسی خواست برای حل آنها بایکدیگر همکاری کنند. مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق در مقاله خود که در روزنامه های این کشور منتشر خواهد شد تاکید کرد که همگان در این کشور باید برای مقابله با چالشهای پیش رو با یکدیگر همکاری کنند.وی در ادامه از فراکسیون های سیاسی خواست تا برای تکمیل کابینه این کشور کمک کنند.

خبرگزاری فارس: رئیس‌جمهور نه چندان محبوب فرانسه با تصمیم 10 عضو چپگرا به خروج از حزب حاکم، در یک قدمی از دست دادن اکثریت پارلمان فرانسه قرار گرفته است. «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه امروز (سه‌شنبه) با جدایی حدود ۱۰ عضو چپگرای حزب حاکم «ریپابلیک اون مارش» یا همان «جمهوری در حرکت»، در یک قدمی از دست دادن اکثریت پارلمان فرانسه قرار دارد.

خبرگزاری تسنیم: منابع عربی از وقوع شورش در ابوظبی و بازداشت ده‌ها معترض خبر دادند. القدس العربی نوشت ، منابعی در کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس، از وقوع آشوب در ابوظبی و بازداشت ده‌ها معترض خبر دادند.

تی .آر.تی ترکیه: روسای جمهور ترکیه و روسیه طی تماس تلفنی به بررسی همکاری در مقابله با پاندمی کرونا و مسائل منطقه از جمله سوریه پرداختند. سران دو کشور در این تماس تلفنی به بررسی بسترهای همکاری در مقابله با شیوع ویروس کووید-19، اقدامات پساکرونایی، روابط دوجانبه و مسائل منطقه از جمله سوریه پرداختند.

العالم فارسی: نماینده سازمان ملل در امور سوریه از روسیه و آمریکا خواست تا برای ایجاد صلح در سوریه تلاش کنند.«گیر پدرسون» نماینده سازمان ملل در امور سوریه روز دوشنبه از آمریکا و روسیه خواست تا «آرامش» در سوریه ایجاد کرده و این کشور را به سوی صلح هدایت کنند. وی که در نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره سوریه صحبت می‌کرد، گفت: «از زمانی که جنگ آغاز شده فرصت‌های زیادی برای رسیدن به مسیر سیاسی از دست رفته است.»

رادیو چین: یوئو شائو جون معاون موقت نماینده چین در سازمان ملل در کنفرانس ویدیویی شورای امنیت سخنرانی کرد و از همه طرف ها خواست تا بر حل سیاسی مساله سوریه پایبند باشند.یوئو شائو جون گفت، کشورش همواره از حل سیاسی مساله سوریه حمایت کرده است. همه احزاب در سوریه باید همچنان به طور سازنده در کمیته قانون اساسی شرکت کرده و گفت و گوها را حفظ کنند.

آناتولی  ترکیه: ترامپ به سازمان بهداشت جهانی 30 روز مهلت داد. رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد که اگر سازمان بهداشت جهانی طی یک مهلت 30 روزه دست به اصلاحات اساسی نزند٬ تامین مالی این سازمان را به طور دائم متوقف خواهد کرد.

 ان. اچ.کی ژاپن: وزارت دفاع ژاپن اولین واحد عملیات فضایی خود برای حفاظت از ماهواره های ژاپنی در محدوده فرا جوّی را راه اندازی کرد.این واحد جدید فضایی که در پایگاه نیروی هوایی دفاع از خود در شهر فوچو توکیو تشکیل شده است، حرکات ماهواره های مشکوک و زباله های فضایی را رصد خواهد کرد تا از ماهواره های ژاپن حفاظت کند. این گروه همچنین با جاکسا، سازمان فضایی ژاپن، و ارتش آمریکا همکاری خواهد کرد تا یک سیستم نظارتی فضایی را تشکیل دهد که انتظار می رود ظرف سه سال آینده به طور کامل به مرحله بهره برداری برسد.

دویچه وله:  آلمان و فرانسه بر سر یک بسته ۵۰۰ میلیارد یورویی برای کمک به اقتصاد اروپا توافق کردند. بحران کرونا بر اقتصاد کشورهای عضو اتحادیه اروپا تاثیری مخرب به جای نهاده است. اکنون از “برنامه مارشال” اروپا سخن می‌رود. در یک اقدام بی سابقه، دو کشور آلمان و فرانسه بر سر ایجاد یک صندوق ۵۰۰ میلیارد یورویی برای کمک به رونق اقتصادی کشورهای اروپایی به توافق رسیدند. این تصمیم روز دوشنبه  در یک کنفرانس ویدیویی از سوی آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه اعلام شد.

اسپوتنیک روسیه: شرکت داروسازی آمریکایی «مُدرنا»اعلام کرد نتایج اولیه آزمایش واکسن آنها در آزمایشات کلینیکی موفقیت‌آمیز بوده است. شرکت مُدرنا “(Moderna)اعلام کرد که واکسن ساخت این شرکت در آزمایش‌های مقدماتی انسانی با موفقیت عمل کرده است و واکسن آنها به نوعی نحوه مقابله با ویروس کرونا را به سیستم ایمنی بدن آموزش داده است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *