جدیدترین مطالب

افزایش نظامی گری دولت انگلیس

نخست وزیر انگلیس با سفر به لهستان همسایه اوکراین، از بزرگ‌ترین بسته کمک‌های نظامی انگلیس به اوکراین رونمایی کرد.

Loading

أحدث المقالات

Loading

رسانه ها؛ چالش الحاق برای اروپایی ها و…

۱۳۹۹/۰۲/۲۸ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: اختلاف نظر اتحادیه اروپا درباره نحوه واکنش به اشغال کرانه باختری، تداوم بحران داخلی درحزب نتانیاهو، درخواست جنبش عدم تعهد برای نشست فوری شورای امنیت علیه رژیم صهیونیستی، واکنش مسکو به شایعه تصمیم روسیه برای برکناری بشار اسد، خروج  نظامیان آمریکایی از افغانستان، امضای توافق سیاسی اشرف غنی و عبدالله عبدالله در مرحله آخر، واکنش روسیه به انتقادات آمریکا از چین ، کنترل های صادراتی جدید آمریکا علیه شرکت هوآوی چین، برگزاری همه‌پرسی الحالق پورتوریکو به آمریکا ، سوء استفاده ترامپ از نهاد‌های اطلاعاتی و قضایی آمریکا، رونمایی از تسلیحات استراتژیک روسیه توسط پوتین و هشدار واتیکان در مورد پیامدهای اجتماعی بحران کرونا از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری فارس:  وزیر خارجه لوکزامبورگ اعلام کرد، به رغم حمایت اکثریت مطلق اعضای اتحادیه اروپا از بیانیه پیشنهادی اتحادیه علیه اشغال کرانه باختری، اتریش و مجارستان از امضای آن امتناع کرده‌اند. «جین آسلبورن» وزیر خارجه لوکزامبورگ ضمن تاکید بر لزوم مخالفت اتحادیه اروپا با طرح اشغال کرانه باختری، از مخالفت دو کشور اتریش و مجارستان با طرح پیشنهادی برای هشدار دادن به تل‌آویو خبر داد. اتحادیه اروپا در حال برنامه ریزی برای صدور هشدار به رژیم صهیونیستی درباره طرح اشغال بخش‌های جدیدی از کرانه باختری فلسطین است.

خبرگزاری مهر: گزارش‌های رسانه‌ای از تداوم بحران در حزب لیکود و احتمال برگزاری چهارمین انتخابات ناکام در اراضی اشغالی حکایت دارد. سایت اسرائیلی آی ۲۴ گزارش داد که مسئولان رژیم صهیونیستی به تاخیر افتادن ادای سوگند کابینه جدید این رژیم را در سایه تداوم بحران داخلی در حزب لیکود به ریاست بنیامین نتانیاهو بعید نمی دانند. در ادامه این گزارش آمده است که اختلافات میان اعضای حزب لیکود بر سر تقسیم پُستهای وزارتی همچنان ادامه دارد.

الکوثر فارسی: جنبش عدم تعهد با محکوم کردن قصد رژیم صهیونیستی برای الحاق بخش‌های بزرگی از سرزمین اشغالی فلسطین، خواستار برگزاری فوری نشست شورای امنیت سازمان ملل در این باره شد. در پی اعلام اخیر رژیم صهیونیستی مبنی بر قصد خود جهت الحاق بخش‌های بزرگی از سرزمین‌های اشغالی فلسطین از جمله دره رود اردن به قلمرو خود، جنبش عدم تعهد روز شنبه با صدور بیانیه‌ای هرگونه اقدام آتی رژیم صهیونیستی در این خصوص را محکوم و آن را نقض فاحش حقوق بین‌الملل ازجمله منشور ملل متحد، کنوانسیون چهارم ژنو و قطعنامه‌های متعدد شورای امنیت و مجمع عمومی سازمان ملل دانست.

اسپوتنیک روسیه: سفیر پیش روسیه در سوریه به شایعات تصمیم روسیه برای برکناری بشار اسد، رئیس جمهور سوریه واکنش نشان داد. الکساندر زوتوف، سفیر سابق روسیه در سوریه و کارشناس امور سیاسی طی سخنانی گفت: جایگزینی برای رئیس جمهور فعلی سوریه، بشار اسد در سوریه وجود ندارد.سفیر پیشین روسیه گفت: صادقانه بگویم، من نمی دانم. هیچ مدرکی مبنی بر اینکه موضع ما نسبت به حمایت از اسد تغییر کرده است وجود ندارد.

العالم فارسی: تارنمای نظامی آمریکایی از قصد ترامپ برای تداوم کاهش نیروهای نظامی آمریکا در خاک افغانستان با وجود گسترش خشونت در این کشور و درگیری طالبان با دولت خبر داد. بنا به بیانیه پنتاگون ایالات متحده در تلاش است تا تعهدات خود را به طالبان برای خارج کردن چند هزار سرباز از افغانستان تا تابستان تکمیل کند.

آناتولی  ترکیه: سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان گفت که قرار است به زودی توافقنامه سیاسی میان محمد اشرف غنی و عبدالله عبدالله به امضا برسد.صدیق صدیقی، سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان در یک پیام ویدیویی گفت: به خاطر حل چالش‌های سیاسی موجود، حکومت تلاش‌های زیادی انجام داده و ما پیشرفت‌های زیادی نیز در این بخش داشته ایم. وی در این پیام افزوده است: قرار است به زودی توافق سیاسی میان اشرف غنی و عبدالله به امضا برسد.

رادیو چین: سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه گفت که مقصر دانستن چین برای شیوع کرونا از سوی آمریکا کاملاً بی‎پایه است. او تأکید کرد هیچ دلیلی برای انتقاد از چین مبنی بر اقدامات نابه‌جا و بی‌موقع آن کشور برای مقابله با کرونا وجود ندارد و سیاست‌بازان و دیپلمات‌های آمریکا تقریباً هر روز نارضایتی خود از چین را ابراز و سعی می‌کنند تا این رویکرد ضد چینی خود را بر کل جامعه جهانی تکمیل کنند.

 ان. اچ.کی ژاپن: دولت آمریکا اعلام کرده است که تحریم ها علیه هوآوی، شرکت عظیم مخابراتی چین، را سخت تر خواهد کرد.وزارت بازرگانی آمریکا اعلام کرد که مقررات صادراتی جدید « به طور دقیق و راهبردی دسترسی شرکت هوآوی به نیمه هادی هایی که مستقیما با استفاده از نرم افزار و فناوری آمریکایی ساخته می شوند را هدف می گیرد.»

خبرگزاری ایرنا: مردم پورتوریکو قرار است پاییز سال جاری در همه‌پرسی برای تصمیم‌گیری درباره الحاق به خاک آمریکا شرکت کنند.”واندا واسکز” فرماندار پورتوریکو اعلام کرد که قرار است در سوم نوامبر(۱۳ آبان) همه‌پرسی غیرالزام‌آوری برای تصمیم‌گیری درباره اینکه این جزیره جزو ایالت ایالات متحده امریکا باشد، برگزار شود. در این همه‌پرسی که برای اولین بار در تاریخ پورتوریکو برگزار خواهد شد، از شهروندانش پرسیده می‌شود که آیا این کشور باید فورا به عنوان یک ایالت آمریکا اعلام موجودیت کند یا خیر؟

 خبرگزاری صدا و سیما: رئیس سابق سازمان جاسوسی آمریکا (سیا): ترامپ تلاش می‌کند از نهاد‌های اطلاعاتی و قضایی برای دستیابی به منافع سیاسی و ضد رقبای خود استفاده بکند. جان برنان، رئیس سابق سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) گفت: رئیس جمهور این کشور تلاش می‌کند از نهاد‌های اطلاعاتی و قضایی برای دستیابی به منافع سیاسی و ضد رقبای خود استفاده بکند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): رئیس جمهوری روسیه در جریان سخنرانی خود برای مجمع فدرال، تسلیحات جدید استراتژیکی را به نمایش گذاشت.ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در این سخنرانی تسلیحات استراتژیک جدید شامل موشک بالستیک بین قاره‌ای “سرمت”، تجهیزات زیر آبی بدون سرنشین و موشک کروز فراصوت هواپرتاب “کینژال” را رونمایی کرد.

دویچه وله: مرکز کاتولیک‌های جهان تاکید کرد که ویروس کرونا تنها یک معضل بهداشتی و اقتصادی نیست بلکه پدیده‌ای است که علاوه بر اینها، شیوه زندگی انسان‌ها را هم تغییر می‌دهد و می‌تواند پیامدهای فاجعه‌باری داشته باشد.آگوستو زامپینی-دیویس، سخنگوی هیات واتیکان در امور توسعه، نسبت به پیامدهای اجتماعی-اقتصادی ویروس کرونا (سارس‌کوو ۲) هشدار داد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *