جدیدترین مطالب

نمایشگاہ نسخ قرآنی در پاکستان

همزمان با نیمه دوم ماه مبارک رمضان، نمایشگاه نسخ خطی قرآن کریم با مشارکت رایزنی فرهنگی کشورمان در پاکستان و مرکز تحقیقات زبان فارسی ایران و پاکستان در اسلام آباد گشایش یافت.

Loading

أحدث المقالات

نبود هیچ آلودگی پرتوی غیرعادی در رود ارس

معاون سازمان انرژی اتمی ایران گفت: بعد از بررسی‌های دقیق در آزمایشگاه‌های معتبر مرکز نظام ایمنی و اندازه‌گیری‌هایی که انجام شد، باید قاطعانه اعلام داشت تاکنون هیچ آلودگی غیر عادی پرتوی در رودخانه ارس وجود ندارد.

سناتور اسبق آمریکایی در گذشت

تهران-ایرنا- «جوزف لیبرمن» سناتور اسبق آمریکایی که اغلب به اتخاذ مواضع ضد ایرانی و حمایت از رژیم صهیونیستی شهرت داشت، در سن ۸۲ سالگی در اثر عوارض ناشی از زمین خوردگی درگذشت.

Loading

رسانه ها؛ توسعه پایگاه فرامرزی چین و…

۱۳۹۹/۰۲/۲۲ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین:  تلاش چین برای گسترش پایگاه فرامرزی خود در شاخ آفریقا، عزیمت ناوشکن نیروی دفاع از خود ژاپن به خاورمیانه، آغاز دوباره اعتراضات ضددولتی در هنگ‌کنگ، دفاع پمپئو از سیاست ترامپ در دومین سالگرد خروج از برجام، درخواست ایجاد «خط تلفن قرمز» بین ایران و آمریکا، هشدار درباره نقشه آمریکا برای انتقال سامانه پاتریوت از عربستان به عراق، ورود زرهپوش‌های آمریکایی به میدان‌های نفتی سوریه، آخرین آمار  مبتلایان به کرونا در جهان، درخواست کشورهای عربی از اسرائیل برای مقابله با کرونا، هشدار وزیر خرانه‌داری درباره وخامت بیشتر شاخص بیکاری در آمریکا، ضربه سهمگین ارتش لیبی به شبه نظامیان حفتر در جنوب طرابلس و آزمایش یک موشک فراصوت جدید در روسیه از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری مهر : نشریه آمریکایی با استناد به تصاویر ماهواره‌ای از توسعه پایگاه دریایی چین در منطقه راهبردی شاخ آفریقا خبر داد. «فوربز» در گزارشی با استناد به تصاویر ماهواره‌ای، از تشدید فعالیت نیروی دریایی چین در اقیانوس هند و خاورمیانه خبر داد و گفت این کشور در حال توسعه پایگاه دریایی جیبوتی واقع در شاخ آفریقا است. در حالی که کار ساخت اسکله قبلی پایان یافته و می‌تواند پذیرای رزم‌ناوهای چینی باشد؛ تصاویر ماهواره‌ای حاکی از ادامه حفاری برای ساخت سازه‌ای است که گمان می‌رود به دومین اسکله بزرگ این پایگاه بدل خواهد شد.

 ان. اچ.کی ژاپن: ناوشکن نیروی دریایی دفاع از خود ژاپن با ماموریت جمع آوری اطلاعات به منظور اطمینان از ایمنی کشتی رانی شناورهای مرتبط با ژاپن در آبهای منطقه خاورمیانه، کشور را به مقصد این منطقه ترک کرد. کشتی کیریسامه روز یکشنبه پس از مراسمی که به دلیل کرونا کوچک تر برگزار شد، پایگاه ساسه بو در استان ناگاساکی را ترک کرد. این کشتی حدود ۲۰۰ خدمه دارد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): اعتراضات ضد دولتی در هنگ‌کنگ پس از یک دوره آرامش به دلیل شیوع کرونا بار دیگر با کاهش محدودیت‌ها از سر گرفته شده است. روزنامه اپل دیلی در گزارشی نوشت، رسانه‌های محلی از دستگیر شدن بیش از ۲۰۰ تن در جریان اعتراضات ضددولتی یکشنبه شب خبر دادند. بیش از ۲۰۰ تن دستگیر شدند و روزنامه ساوث چاینا مورنینگ پست این تعداد را ۲۵۰ تن اعلام کرد.

دویچه وله: به‌رغم تلاش کشورهای اروپایی ذیربط در توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ با ایران و همچنین اصرار روسیه و چین به حفظ برجام، آمریکا سیاست خروج از این توافق را همچنان سیاستی صحیح می‌داند. از اعلام رسمی خروج آمریکا از توافق هسته‌ای دو سال می‌گذرد.مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا مدعی شده که این تصمیم، صلح در خاورمیانه را تقویت کرده است.

یورونیوز:  اندیشکده «گروه بین المللی بحران»، مستقر در بلژیک همزمان با افزایش دوباره تنش ها بین ایران و آمریکا در خلیج فارس خواستار ایجاد «خط تلفن قرمز» بین تهران و واشنگتن شد. این درخواست پس از توئیت تهدیدآمیز اخیر دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا علیه ایران مطرح می شود. او اخیرا اعلام کرد که به نیروی دریایی ایالات متحده دستور داده است تا در صورت ایجاد مزاحمت از سوی قایق های ایرانی، آنها را نابود کند.

الکوثر فارسی: یک کارشناس امنیتی عراقی درباره نقشه آمریکا برای انتقال سامانه پاتریوت از عربستان به عراق هشدار داد. «امیر عبدالمنعم الساعدی» کارشناس امنیتی عراق امروز درباره تحرکات نیروهای آمریکایی برای انتقال سامانه پاتریوت از عربستان به عراق هشدار داده و خاطرنشان کرد که ممکن است این سامانه در پایگاه های دیگر در اقلیم کردستان و یا حتی کرکوک نصب شود.الساعدی اظهار داشت که اخیرا آمریکا اعلام کرده سامانه پاتریوت خود را از عربستان خارج می کند؛ اما باید در عین حال باید در خصوص ورود این سامانه به عراق در راستای حمایت از تروریست های داعش هوشیار باشیم.

العالم فارسی: پنج دستگاه خودروی زرهی وابسته به نیروهای اشغالگر آمریکا از مرز عراق وارد میدان نفتی “الجبسه” در منطقه الشدادی در جنوب استان الحسکه واقع در شمال شرق سوریه شد. ارتش آمریکا پس از ورود به این منطقه بلافاصله، اقدام به گشت زنی در میدان های نفتی و گازی واقع در ایستگاه های، الکبیبه، غونا و حویزیه کرد و پس از تصویر برداری پهپادی از چاه های نفت و اطراف آن، فورا به عراق بازگشت.

 خبرگزاری صدا و سیما: تعداد مبتلایان به کرونا به ۴ میلیون و ۲۰۰ هزارنفر رسید. سازمان جهانی بهداشت، شمار بهبود یافتگان را یک و نیم میلیون نفر و شمار جان باختگان را در حدود ۳۰۰ هزار نفر اعلام کرد. براساس آمار سازمان بهداشت جهانی، تاکنون در جهان، چهار میلیون و ۱۹۴ هزار و ۸۳۴ نفر به ویروس کرونا مبتلا شده که از این تعداد، درحدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر بهبود یافته و ۲۸۴ هزار و ۲۲ نفر جان باخته اند.

اسپوتنیک روسیه:  سه کشور حوزه خلیج فارس از جمله بحرین برای مقابله با ویروس کرونا از اسرائیل درخواست کمک کردند. روزنامه اورشلیم پست اسرائیل نوشت؛ سه کشور در حوزه خلیج فارس از جمله بحرین طی هفته‌های اخیر پیرامون دریافت اطلاعات و کمک برای مقابله با این ویروس با اسرائیل رایزنی کردند.

خبرگزاری ایرنا: استیون منوچین وزیر خزانه‌داری آمریکا گفت: وضعیت نرخ بیکاری که دولت در روز جمعه همزمان با قرنطینه کرونایی اعلام کرد حتی ممکن است بدتر شود. براساس گزارش اداره آمار آمریکا، نرخ بیکاری در این کشور در ماه فوریه (بهمن و اسفند) ۳.۵ درصد و  در مارس (اسفند و فروردین) ۴.۴ درصده بوده و این رقم در آوریل (فرودین و اردیبهشت) به ۱۴.۷ درصد رسیده است.

آناتولی  ترکیه:  در حمله توپخانه‌ای ارتش لیبی به مواضع عناصر وابسته به خلیفه حفتر در جنوب طرابلس، 4 پایگاه دیدبانی منهدم و 18 شبه نظامی و مزدور خارجی کشته و زخمی شدند. دفتر مطبوعاتی عملیات «برکان الغضب» دولت لیبی اعلام کرد: در حمله توپخانه‌ای علیه عناصر شبه نظامی وابسته به خلیفه حفتر کودتاگر در منطقه المشروع در جنوب طرابلس، 4 پایگاه دیدبانی منهدم و 18 شبه نظامی و مزدور خارجی کشته و زخمی شدند.درگیری‌ها بین نیروهای ارتش لیبی و شبه نظامیان وابسته به خلیفه حفتر کودتاگر در جنوب طرابلس ادامه دارد.

خبرگزاری فارس: یک منبع روس خبر داد، نیروی هوایی روسیه اخیرا یک موشک فراصوت جدید آزمایش کرده است. این منبع تصریح کرد: «اخیرا یک موشک جدید فراصوت روی (بمب‌افکن استراتژیک) تو-۲۲ام ۳ آزمایش شد. این موشک به همراه تعدادی دیگر از جدیدترین تسلیحات هوابرد، بخشی از تسلیحات ارتقا یافته تو-۲۲ام۳ ام خواهد بود».

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *