جدیدترین مطالب

ریاض و اسلام آباد در مسیر توسعه روابط همه جانبه

وزیر امور خارجه عربستان سعودی در دیدار با مقامات پاکستانی برای سرمایه گذاری در بخش‌های مختلف این کشور از جمله روند خصوصی سازی هواپیمایی ملی و فرودگاه‌ها و همچنین بخش گردشگری اعلام آمادگی کرد.

Loading

أحدث المقالات

کاردار ایران در لندن : نتانیاهو برای کشاندن غرب به جنگ تمام عیار در منطقه، دام پهن کرد

لندن – ایرنا – کاردار سفارت کشورمان در لندن در گفت‌وگو با نشریه گاردین هشدار داد که «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی برای کشاندن پای غرب به جنگ تمام عیار در منطقه، دام پهن کرده است؛ جنگی که به گفته او پیامدهای غیرقابل محاسبه‌ای برای منطقه و جهان در پی خواهد داشت.

ببینید | اعتراف یک نظامی آمریکایی درباره پایگاه نظامی نابود شده نواتیم اسرائیل توسط ایران

اسکات ریتر، افسر سابق اطلاعاتی تفنگداران آمریکا گفت: پایگاه هوایی نواتیم اسرائیل حفاظت شده ترین نقطه زمین دربرابرحملات موشکی بوده که حتی محافظت شده تر از کاخ سفید و کاخ کرملین است. ایران با پنج موشک آنجا را درهم کوبید و به همه ازجمله آمریکایی‌ها ثابت کرد که هیچ دفاعی دربرابر موشک‌های ایرانی وجود ندارد. منبع: خبرفوری

یک رهبر حماس: معادله جدیدی شکل گرفته است

عزت الرشق عضو دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس تاکید کرد عملیات طوفان الاقصی با تمامی جزئیات آن، یک مرحله (جدید) و نقطه عطف اساسی به شمار می‌آید.

Loading

رسانه‌ها: اعلام خودمختاری شورای انتقالی در جنوب یمن و…

۱۳۹۹/۰۲/۰۷ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: حمله شبه نظامیان خلیفه حفتر به منازل مسکونی، مذاکرات واشنگتن - بغداد برای خروج نظامیان آمریکایی از عراق، مکالمه تلفنی ظریف - گوترش درباره بحران یمن، خودمختاری شورای انتقالی جنوب یمن در استان های جنوبی این کشور، تاکید مشاور سیاست خارجی رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی بر زنده بودن رهبر کره شمالی، درخواست پمپئو از جامعه جهانی برای تحریم تسلیحاتی ایران، تصمیم ترامپ برای برکناری وزیر بهداشت آمریکا، نیمی از فروش تسلیحات جهان در اختیار آمریکا، تحرکات اخیر رژیم صهیونیستی در گسترش شهرک ‌سازی، ادامه حملات طالبان در ماه رمضان، برنامه ترامپ برای قطع کامل کمک‌هایش به سازمان جهانی بهداشت و حملات هوایی انگلیس به عناصر داعش در عراق از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

آناتولی ترکیه: دفتر اطلاع‌رسانی عملیات «برکان الغضب» دولت وفاق ملی لیبی اعلام کرد: شبه‌نظامیان خلیفه حفتر مجددا فرودگاه بین‌المللی «معیتیقه» در پایتخت لیبی و مناطق مسکونی اطراف آن را با موشک گراد هدف قرار دادند. مناطق مسکونی منطقه عین زاره در جنوب طرابلس نیز مورد حمله شبه‌نظامیان وابسته به کودتاگران شرق لیبی به رهبری خلیفه حفتر قرار گرفته است. نیروهای ارتش لیبی در تاریخ 18 ماه آوریل جاری عملیات آزادسازی شهر ترهونه در نزدیکی طرابلس از سیطره شبه‌نظامیان حفتر را آغاز کردند. آنها در ادامه این عملیات به مرکز این شهر نزدیک شدند.

خبرگزاری ایرنا: سخنگوی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق روز یکشنبه فاش ساخت که مذاکرات بین واشنگتن و بغداد برای خروج کامل نیروهای نظامی آمریکا از عراق از ماه ژوئن (خرداد – تیر) آغاز می شود. «عبدالکریم خلف» در گفت وگو با روزنامه دولتی «الصباح» گفت که در چارچوب اجرای قانون پارلمان عراق، واشنگتن و بغداد از ماه ژوئن آینده به طور تفصیلی درباره برنامه زمان بندی خروج کامل نیروهای آمریکایی  از خاک عراق گفت وگو می کنند. وی نامه اخیر سفیر آمریکا در بغداد به «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر دولت پیشبرد امور عراق در خصوص توسعه روابط راهبردی بین دو کشور را مثبت و مهم دانست و گفت که در راستای این نامه درباره خروج نظامی آمریکا از عراق به طور مفصل و جدی بحث و مذاکره می شود. به گفته این مسوول عراقی، روابط امنیتی بین عراق و آمریکا در زمینه آموزش و تبادل تجارب حتی در صورت اجرای قانون اخراج نظامی آمریکا ادامه می یابد.

الکوثر فارسی: «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران در گفت وگوی تلفنی با«آنتونیو گوترش»دبیرکل سازمان ملل متحد، با بیان اینکه بحران یمن راه حل نظامی ندارد گفت: برقراری آتش بس پایدار مقدمه ای برای آغاز روند سیاسی حل و فصل بحران یمن است. دبیر کل سازمان ملل هم از تلاش‌های جمهوری اسلامی برای آتش بس در یمن و آغاز گفت وگوهای سیاسی استقبال کرد. دبیرکل سازمان ملل متحد 12 آوریل نیز درگفتگوی تلفنی با ظریف گزارشی از اقدامات و تلاش های سازمان ملل متحد برای تداوم آتش بس در یمن ارائه کرد.

خبرگزاری ایسنا: شورای انتقالی جنوب یمن (مورد حمایت امارات) اداره خودمختاری و وضعیت فوق‌العاده در تمامی استان‌های جنوبی اعلام کرد؛ اقدامی که دولت عبدربه منصور هادی به آن واکنش نشان داده و آن را ادامه “شورش مسلحانه”‌ خواند. شورای انتقالی جنوب یمن از نیمه‌های شب گذشته در تمامی استان‌های جنوبی وضعیت فوق‌العاده اعلام کرد. شورای انتقالی جنوب تاکید کرده است، دولت عبدربه منصور هادی، رئیس‌جمهوری دولت مستعفی یمن از تروریسم و افراط‌گرایی حمایت می‌کند و مسؤول نابسمانی خدمات عمومی در راس آن زیرساخت‌هاست. این شورا از ائتلاف سعودی و جامعه جهانی خواست از تدابیر دولت خودمختار حمایت کنند.

العالم فارسی: مشاور سیاست خارجی رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی امروز (یکشنبه) در واکنش به شایعاتی مبنی بر مرگ کیم جونگ اون تاکید کرد، رهبر کره‌شمالی “زنده و حالش خوب” است. چانگ-این مون، مشاور سیاست خارجی مون جائه-این، رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی به شبکه خبری فاکس نیوز گفت: موضع دولت ما قاطع است. کیم جونگ اون زنده و خوب است. او از ۱۳ آوریل در منطقه وونسان به سر می‌برد. تاکنون هیچگونه تحرک مشکوکی شناسایی نشده است.

خبرگزاری مهر: «مایک پمپئو» وزیر خارجه ایالات متحده، با انتشار بیانیه‌ای از کشورهای عضو شورای امنیت سازمان ملل خواست تا تحریم تسلیحاتی ایران را تمدید کنند. بر اساس مفاد برجام، تحریم تسلیحاتی ایران تا چند ماه دیگر به پایان می‌رسد از همین رو آمریکا به شدت در تلاش است تا این تحریم‌ها را تمدید کند. در همین رابطه پمپئو در بیانیه خود با مطرح کردن ادعاهایی علیه برنامه فضایی و موشکی ایران، خواستار حمایت کشورها از تمدید تحریم تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران شد.

اسپوتنیک روسیه: دولت ترامپ قصد دارد الکس ایزار، وزیر بهداشت و خدمات درمانی این کشور را در پی شیوع گسترده کرونا در آمریکا از کار برکنار کند. دو نشریه “وال استریت ژورنا” و “پالتیکو” روز شنبه به نقل از 4 منبع آگاه به مذاکرات، از تهیه فهرستی از افرادی که برای این سمت در نظر گرفته شده‌اند، خبر دادند.

خبرگزاری فارس: بر اساس گزارش موسسه تحقیقات صلح بین‌الملل استکهلم، آمریکا به تنهایی 59 درصد از فروش تسلیحات جهان را در اختیار دارد. شرکت‌های آمریکایی که ۵۹ درصد از فروش سلاح در جهان را در اختیار دارند در میان ۱۰۰ شرکت برتر جهان قرار دارند. شرکت لاکهید مارتین آمریکا با فروش ۴۷.۲ میلیارد دلار سلاح در سال ۲۰۱۸، در صدر شرکت‌های تسلیحاتی جهان قرار دارد و تمامی پنج شرکت برتر جهان در عرصه عرضه و فروش تسلیحات آمریکایی هستند.

پارس تودی: سید عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه گفت: تحرکات اخیر رژیم صهیونیستی در گسترش شهرک ‌سازی و الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری به اراضی اشغالی سال 1948، نقض قوانین بین المللی و در راستای اجرای طرح ننگین “معامله قرن” است.

خبرگزاری تسنیم: در حالی که دولت افغانستان از سوی طالبان به ایجاد مانع در روند صلح و تلاش برای ادامه جنگ متهم شده است، سخنگوی ارگ ریاست جمهوری این کشور گفت که این گروه به کاهش خشونت‌ها پایبند نیست.سخنگوی ارگ ریاست جمهوری افغانستان ادامه داد: با وجود درخواست‌های مکرر دولت، علمای افغانستان، سازمان همکاری کشورهای اسلامی، سازمان ملل، آمریکا، ناتو و اتحادیه اروپا برای تامین آتش‌بس در ماه مبارک رمضان اما طالبان همچنان به جنگ در برابر مردم مسلمان تاکید دارد.

خبرگزاری مشرق: یک روزنامه آمریکایی نوشت دولت آمریکا قصد دارد کمک‌هایش به سازمان جهانی بهداشت را به‌طور کامل قطع کرده و این مبالغ را به شرکت‌های خصوصی و نهادهایی موازی با این سازمان بین‌المللی پرداخت کند.به نوشته روزنامه «واشنگتن پست» به نقل از مقامات مطلع، «دوناد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا و دستیاران ارشد وی، پشت درهای کاخ سفید در حال ایجاد جبهه‌هایی جدید برای مقابله با این نهاد بین‌المللی هستند.

باشگاه خبرنگاران جوان: به نقل از شبکه آر تی، دولت انگلیس برای نخستین بار از ماه سپتامبر، پایگاه‌های انگلیس را در عراق هدف قرار داد. دولت انگلیس اعلام کرد نیروی هوایی این کشور در تاریخ دهم آوریل، با جنگنده‌های تایفون عملیاتی را در منطقه «طوز خورماتو» واقع در جنوب استان کرکوک در شمال عراق به انجام رساند. در بیانیه دولت انگلیس، از این بمباران که نخستین حمله هوایی علیه داعش محسوب می‌شود، به عنوان بخشی از حملات ائتلاف بین المللی علیه گروه تروریستی داعش یاد شده است.

 

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *