جدیدترین مطالب

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

رسول اسماعیل زاده دوزال در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: با توجه به تحلیل ها و گزارش ها و موضع گیری های اخیر پیش بینی می شود در صورتی که دو کشور با یک توافق منطقی و مبتنی بر اصول بین المللی و لحاظ منافع همه کشورهای درون قفقازی و همسایگان قفقاز مانع ورود و دخالت قدرت های بیگانه شوند، این توافق پایدار بستر مناسبی برای صلح دائمی در قفقاز خواهد بود.

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

Loading

أحدث المقالات

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

رسول اسماعیل زاده دوزال در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: با توجه به تحلیل ها و گزارش ها و موضع گیری های اخیر پیش بینی می شود در صورتی که دو کشور با یک توافق منطقی و مبتنی بر اصول بین المللی و لحاظ منافع همه کشورهای درون قفقازی و همسایگان قفقاز مانع ورود و دخالت قدرت های بیگانه شوند، این توافق پایدار بستر مناسبی برای صلح دائمی در قفقاز خواهد بود.

ویدیو / نخست وزیر لبنان یک زن را به اشتباه به جای نخست وزیر ایتالیا بوسید!

نجیب میقاتی، نخست وزیر لبنان هنگام استقبال از جورجیا ملونی، نخست وزیر ایتالیا در بیروت گاف عجیبی داد و به اشتباه با یک زن دیگر روبوسی کرد. میقاتی که در مقابل پله‌های هواپیما ایستاده بود تصور کرد که یکی از زنان دیپلمات ایتالیایی، جورجیا ملونی است و به گرمی از او استقبال کرد، اما لحظاتی بعد به او گفته شد که این زن نخست وزیر ایتالیا نیست.

Loading

رسانه ها: درخواست اتحادیه اروپا برای برقراری آتش بس در لیبی و…

۱۳۹۹/۰۲/۰۶ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: بسته شدن دامنه سایت روزنامه ایران توسط آمریکا، اطلاع قبلی انگلیس درباره شیوع کرونا، ادامه درگیری های نظامی در یمن، نامه رئیس شورای عالی سیاسی یمن به پوتین، آزمایش موفق چند فروند موشک ضدکشتی پاکستان در آب‌های آزاد شمال دریای عمان، توافق رئیس جمهور و نخست وزیر لبنان درباره برکناری ریاض سلامه، ادعای جدید پمپئو درباره ماهواره نور، خروج احتمالی رهبر کره شمالی از پیونگ یانگ، ساخت بیماراستان صحرایی توسط حشد الشعبی، ناتوانی اروپا در مدیریت بحران کرونا، کاهش بیشترین تعداد دکل های نفتی آمریکا از سال ۲۰۱۵ و بیانیۀ مشترک اروپا درباره ایجاد آتش بس فوری بشردوستانه در لیبی از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

آناتولی ترکیه: اکانت رسمی روزنامه «ایران» طی بیانیه‌ای در توئیتر اعلام کرد: دامنه‌ سایت رسمی روزنامه ایران به آدرس http://iran-newspaper.com توسط دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا (اوفک) مصادره و مسدود شد. در این بیانیه همچنین آمده است: «در بخش مالک دامنه سایت روزنامه ایران که از هفته گذشته مسدود شده، نام OFAC Holding به ثبت رسیده است. در حال حاضر سایت روزنامه دولتی ایران با آدرس http://irannewspaper.ir در دسترس و پیگیری‌های حقوقی برای رفع انسداد و مصادره دامنه سایت در جریان است».

خبرگزاری ایرنا: روزنامه گاردین اسناد محرمانه‌ای را افشا کرده که در آن نشان می‌دهد از یک سال پیش به اعضای دولت انگلیس درباره همه‌گیری یک ویروس و پیامدهای فاجعه‌بار اجتماعی و اقتصادی آن هشدار داده است. در سند ۶۰۰ صفحه‌ای «ارزیابی تهدید امنیت ملی» سال ۲۰۱۹میلادی که توسط پاتریک والانس مشاور عالی علمی دولتی به امضاء رسیده، پیش‌بینی شده که حتی همه‌گیری خفیف این ویروس منجر به مرگ و میر ده‌ها هزار نفر در انگلیس می‌شود. بر همین اساس به دولت توصیه‌هایی شده از جمله اینکه انبار تجهیزات پزشکی و ملزومات محافظتی کادر درمانی را تکمیل کند، برای بازگرداندن اتباع انگلیسی گرفتار خارج از کشور در مدت شیوع بیماری و افزایش ناگهانی آمار مرگ و میر برنامه‌ریزی کند.

الکوثر فارسی: عملیات گسترده نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن جمعه شب با پیشروی به سمت منطقه «المرازیق» آغاز شد و نیروهای یمنی پس از پاکسازی شهر «الحزم» (مرکز استان الجوف) بر این منطقه مسلط شدند. نیروهای یمنی پس از تسلط بر المزاریق، به پیشروی خود به سمت تپه‌ها و اردوگاه «اللبنات» ادامه دادند و موفق شدند کنترل آن را در دست بگیرند. نیروهای یمنی پس از تسلط بر اردوگاه البنات، با انجام عملیاتی در کوهستان الاقشع و روستای السخیف، شمار زیادی از مزدوران و متجاوزان را کشته و زخمی کردند و سلاح و تجهیزات آنها را نیز به غنیمت گرفتند.

خبرگزاری ایسنا: رئیس شورای عالی سیاسی یمن اعلام کرد نامه‌ای را درباره دیدگاه انصارالله در خصوص صلح دائم و فراگیر در یمن برای رئیس‌جمهور روسیه فرستاده است. به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، مهدی المشاط، رئیس شورای عالی سیاسی یمن وابسته به انصارالله در مصاحبه با روزنامه “الثوره”(انقلاب) یمن که متن کامل آن امروز(شنبه) منتشر خواهد شد گفت: ما نامه‌ای را برای ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه درباره دیدگاهمان درخصوص صلح دائم و فراگیر ارسال کرده‌ایم. ما خواهان روابط دوستانه با تمامی کشورها و برقراری صلح دائم و فراگیر هستیم.

العالم فارسی: نیروی دریایی پاکستان روز شنبه از آزمایش موفق چند فروند موشک ضدکشتی در آب‌های آزاد شمال دریای عمان (دریای عرب) خبر داد. عملیات دریای عمان این دومین اقدام موشکی نیرو دریایی پاکستان طی چهار ماه اخیر به حساب می‌آید. این کشور روز ششم دیماه ۹۸ نیز در آب‌های آزاد شمال دریای عمان موشک‌های ضدناو را با موفقیت پرتاب کرده بود. براساس این گزارش، روابط عمومی نیروی دریایی پاکستان امروز اعلام کرد: این موشک‌ها از کشتی‌های جنگی و هواپیماهای جنگی شلیک شده و قادر به انهدام اهداف خود از سطح دریا به دریا و سطح هوا به دریا است.

خبرگزاری مهر: وزیر کار سابق با اشاره به توافق رئیس جمهور و نخست وزیر این کشور درباره برکناری رئیس بانک مرکزی این کشور، ریاض سلامه را مجری سیاست های واشنگتن دانست.

اسپوتنیک روسیه: وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد که ایران از تکنولوژی موشک های بالستیک برای پرتاب ماهواره نور استفاده کرده است. وزیر امور خارجه آمریکا گفت: در توسعه ماهواره پرتاب شده به فضا به وسیله ماهواره بر از فناوری های مشابه و قابل تعویض که در برنامه‌های موشک های بالستیک به ویژه موشک های بالستیک بین قاره‌ای استفاده می شود، استفاده کرده است.

خبرگزاری فارس: یک روزنامه کره جنوبی به نقل از منابع اطلاعاتی مدعی شده رهبر کره شمالی احتمالا پایتخت این کشور را ترک کرده است.  گزارش‌های مختلف رسانه‌های کره جنوبی حاکی است «کیم جونگ اون» احتمالاً از پیونگ‌یانگ خارج شده و در مکانی نامعلوم در سواحل شمال شرقی این کشور ساکن شده است. پایگاه خبری «Newsis» جمعه به نقل از منابعی در دستگاه اطلاعاتی کره جنوبی گزارش داد کیم ممکن است به شهر ساحلی «وونسان» در استان «کانگوون» منتقل شده باشد.  طبق نوشته این پایگاه خبری، تحرکات خودرو مخصوص کیم در این ناحیه رصد شده که احتمالاً نشانه آن است که او از پیونگ‌یانگ خارج شده است.

پارس تودی: سازمان بسیج مردمی عراق “حشد الشعبی” روز جمعه یک بیمارستان صحرایی دیگر ویژه بیماران کرونایی و این بار در شهر “السماوه” مرکز استان المثنی در جنوب عراق افتتاح کرد. سازمان بسیج مردمی عراق جمعه شب اعلام کرد، احداث این بیمارستان صحرایی با نام شهید “ابومهدی المهندس” با ظرفیت 100 تخت و تجهیزات پزشکی و درمانی در استان “المثنی” در راستای افزایش ظرفیت و توان این استان برای مقابله با شیوع ویروس کرونا انجام گرفته است. بیمارستان 100 تختخوابی شهید “ابومهدی المهندس” در شهر “السماوه” دارای 14 دستگاه تنفس مصنوعی و اتاق مراقبت‌های ویژه است.

خبرگزاری تسنیم: رئیس شورای اروپایی بحران کرونا را شوکی بزرگ برای شهروندان و کارآفرینان دانست و تأکید کرد که اروپا ابزار لازم برای تأثیر گذاری مناسب بر بحران مدیریت کرونا را ندارد.  “چارلزمیشل”، رئیس شورای اروپایی در گفتگویی با “آ ار دی” آلمان به بحران کرونا و عواقب آن برای اتحادیه اروپا پرداخته و گفت: این بحران به همه ما آسیب رسانده است. این بحران شوکی برای شهروندان و کارآفرینان است. اما برنامه طراحی شده برای بازسازی اقتصاد اروپا همچنین شانسی برای اصلاحات را ارائه می دهد.

خبرگزاری مشرق نیوز: با کاهش بیش از ۷۰ درصدی قیمت نفت از ابتدای سال جاری میلادی، شرکت های انرژی آمریکا طی ماه آوریل، بیشترین تعداد دکل های نفتی از سال ۲۰۱۵ را خاموش کردند. به گزارش رویترز، با کاهش بیش از ۷۰ درصدی قیمت نفت از ابتدای سال جاری میلادی، شرکت های انرژی آمریکا طی ماه آوریل، بیشترین تعداد دکل های نفتی از سال ۲۰۱۵ را خاموش کردند.

باشگاه خبرنگاران جوان: وزرای امور خارجه آلمان، فرانسه، ایتالیا و دیپلمات‌های اتحادیه اروپا امروز در بیانیۀ مشترکی خواستار آتش بس فوری بشردوستانه در لیبی شدند و از هر دو طرف خواستند که برای مذاکرات صلح تازه توافق کنند. در بیانیه این کشور‌ها آمده است: «از همه طرف‌های درگیر در لیبی می‌خواهیم که با الهام گیری از ماه مبارک رمضان در از سرگیری مذاکرات برای برقراری آتش بس واقعی در لیبی مشارکت کنند.» «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز این بیانیه را امضا کرده است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *