جدیدترین مطالب

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

علی اسماعیلی اردکانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ویراستاران کتاب «استراتژی کلان» تری بالزاک، پیتر دامبروفسکی و سیمون ریک، درک نسبتاً انعطاف‌پذیری از استراتژی کلان طرح می‌کنند که شامل روش‌ها و ابزارهایی است که دولت‌ها برای تعقیب اهداف استراتژیک خود به کار می‌گیرند، حالا به هر شکل که آنها را تعریف کنند.

تهدید هوش مصنوعی علیه ۸ میلیون شغل در انگلیس

“موسسه پژوهش سیاست‌های عمومی” در انگلیس (Institute for Public Policy Research) در گزارشی برآورد کرد با سیاست‌های جاری دولت انگلیس، فناوری هوش مصنوعی، حدود ۸ میلیون شغل را در این کشور تهدید می‌کند.

شمار شهدای غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید

وزارت بهداشت حماس پنجشنبه اعلام کرد شمار شهدای فلسطینی از آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس در نوار غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید.
بنا بر اعلام وزارت بهداشت حماس، در ۲۴ ساعت گذشته، ۶۲ فلسطینی دیگر به شهادت رسیدند.

Loading

أحدث المقالات

Loading

رسانه ها؛ ادامه شکستهای ژنرال حفتر و…

۱۳۹۹/۰۲/۰۱ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: ادامه پیشروی نیروهای وفاق ملی درجنوب طرابلس، عدم توافق گانتز و نتانیاهو بر سر تشکیل کابینه، تظاهرات علیه در تل‌آویو، تقابل جنگنده روسی با هواپیمای جاسوسی آمریکا بر فراز مدیترانه، هشدار پاپ فرانسیس نسبت به «ویروسی‌ بدتر از کرونا»، افزایش شمار قربانیان کرونا در آمریکا، تظاهرات در واشنگتن در اعتراض به قوانین قرنطینه سراسری، آمریکای لاتین سرگردان و نگران از تداوم شیوع کرونا، تنش عربستان و امارات در یمن ،تاکید نشست وزیران بهداشت گروه بیست بر تاثیرات کروناویروس بر کشورهای توسعه نیافته، اعتراض ویتنام به چین برای اعلام دو منطقه جدید در دریای چین جنوبی،هشدار وزیر خارجه ژاپن در باره بحران اقتصادی، واکنش سازمان همکاری اسلامی به افزایش خشونت‌ها علیه مسلمانان هند و هشدار مکرون درخصوص پیروزی عوامگراها در اروپا از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

 خبرگزاری صدا و سیما: پیشروی نیروهای دولت وفاق ملی لیبی به طرف شهر ترهونه این کشور ادامه دارد. نیروهای دولت وفاق ملی لیبی در ادامه پیشروی به سوی شهر ترهونه، در اطراف این شهر با نیروهای موسوم به ارتش ملی به فرماندهی خلیفه حفتر، درگیر شدند. به گفته منابع لیبیایی، نیروهای دولت وفاق ملی، حملات هوایی و توپخانه ای به نیروهای خلیفه حفتر در داخل شهر ترهونه تشدید کردند. شهر ترهونه اصلی ترین پایگاه نیروهای حفتر در حملات به طرابلس است.

العالم فارسی: دیدار امروز رئیس پارلمان رژیم صهیونیستی و نخست‌وزیر این رژیم برای تشکیل ائتلاف کابینه مجدداً بدون توافق به پایان رسید. رسانه‌های صهیونیستی امروز (دوشنبه) گزارش دادند که «بنی گانتز» رئیس حزب آبی‌وسفید، بدون امضای توافق با «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر فعلی این رژیم، اقامتگاه وی را ترک کرده است.به نوشته وبگاه «تایمز اسرائیل»، دیدار امروز نتانیاهو و گانتز در حالی بدون توافق بر سر تشکیل کابینه به پایان رسیده که گویا اختلافات دو طرف بر سر «کمیته انتصابات قضایی» هنوز ادامه دارد.

الکوثر فارسی: هزاران نفر از ساکنان سرزمین‌های اشغالی در اعتراض به طولانی شدن فرآیند تشکیل کابینه و متضرر شدن آن‌ها به دلیل شرایط کرونا، روز یکشنبه در تل‌آویو تظاهرات کردند. رسانه‌های غیر اسرائیلی شمار معترضان را ده‌ها هزار نفر اعلام کردند که در چند میدان شهر تل‌آویو به تظاهرات پرداختند.

خبرگزاری مهر: نیروی دریایی آمریکا مدعی است ظرف کمتر از یک هفته، یک جنگنده روسی برای دومین بار به گونه‌ای غیرحرفه‌ای، در روند پرواز هواپیمای شناسایی این کشور اخلال ایجاد کرده است.نیروی دریایی آمریکا طی بیانیه‌ای مدعی شد در یک بازه زمانی ۴ روزه، یک جنگنده سوخو-۳۵ روسی برای دومین بار متوالی اقدام به رهگیری هواپیمای جاسوسی «پوزیدون پی ۸- ای» آمریکا کرده است.این رویداد در حریم هوایی بین المللی و بر فراز آب‌های مدیترانه و در یک بازه زمانی ۱۰۰ دقیقه‌ای اتفاق افتاده است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): پاپ فرانسیس گفت، اقدام بدون همبستگی جهانی پس از کرونا یا محروم گذاشتن بخش‌هایی از جامعه از بازیابی و رهایی از پیامدهای آن «ویروسی بدتر» را در پی خواهد داشت. پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان در سخنرانی خود گفت، در روند جبران و ترمیم پیامدهای همه‌گیری کرونا نباید کسی را از بهره‌مندی از این روند محروم کرد و اکنون زمان آن رسیده که بی‌عدالتی در سراسر جهان رفع شود زیرا این مساله سلامت تمامی خانواده بشریت را تضعیف کرده است.

آناتولی  ترکیه: شمار قربانیان ویروس کووید-19 در ایالات متحده آمریکا به 40 هزار و 585 نفر رسید.دانشگاه جان هاپکینز آمریکا اعلام کرد: تعداد قربانیان مبتلا به ویروس کوویدـ19 در ایالات متحده به 40 هزار و 585 نفر افزایش یافت.پس از آمریکا در اسپانیا و ایتالیا بیشترین آمار مبتلایان و قربانیان ویروس کرونا در جهان ثبت شده است.

خبرگزاری تسنیم: حدود ۲۵۰۰ نفر از ساکنان مرکز ایالت واشنگتن در اعتراض به دستور فرماندار دموکرات این ایالت برای قرنطینه سراسری تظاهرات کردند. حدود 2500 نفر از مردم در ایالت واشنگتن روز یکشنبه در اعتراض به دستور جی اینسلی فرماندار دموکرات برای قرنطینه سراسری و باقی ماندن در خانه، تظاهرات کردند.بر اساس این گزارش، تظاهرات مردم واشنگتن عملا نقض قانون این ایالت در تجمع بیشتر از 50 نفر به شمار می‌رود.

خبرگزاری ایرنا:  نگرانی از افرایش شمار مبتلایان به کرونا در آمریکای لاتین در حالی میان دولت‌های این منطقه وجود دارد که پرو به رتبه دوم بالاترین شمار مبتلایان در این منطقه رسیده و برزیل همچنان در صدر این فهرست قرار دارد. آمار مبتلایان در پرو به ۱۵ هزار و ۶۲۸ هزار نفر و تعداد جان‌باختگان نیز به ۴۰۰ نفر افزایش یافته و برزیل نیز با ۳۸ هزار و ۶۶۴ نفر مبتلا، بالاترین آمار را به خود اختصاص داده است.

خبرگزاری فارس: با شکست مذاکرات فرماندهان نظامی دولت مستعفی مورد حمایت ریاض و شورای انتقالی مورد حمایت امارات برای کاهش تنش‌های شدید در جنوب یمن، دولت مستعفی به اقدام نظامی تهدید کرد و شورای انتقالی به «جهاد» فراخواند. تنش‌ها در جنوب یمن میان نیروهای دولت مستعفی مورد حمایت عربستان و شورای انتقالی جنوب وابسته به امارات به شدت افزایش یافته است و در همین زمینه نشستی میان فرماندهان دو طرف در اردوگاه ائتلاف سعودی در عدن در جنوب یمن برگزار شد تا با یکدیگر مذاکره کنند.

رادیو چین: نشست ویدیویی وزیران بهداشت گروه بیست  برگزار شد. توفیق الربیعه وزیر بهداشت عربستان سعودی از کشور رییسه گروه بیست، ریاست این نشست را برعهده گرفت. در این نشست تاکید شد، جامعه بین المللی باید با در پیش گرفتن تدابیر مثبت با چالش جدی ناشی از شیوع کروناویروس که امنیت جانی مردم و توسعه اقتصادی و اجتماعی را مورد تهدید قرار داده، مقابله کند.

 ان. اچ.کی ژاپن: دولت ویتنام شکایتی را علیه اعلام چین مبنی بر ایجاد دو منطقه در دریای چین جنوبی ارائه کرده است. این دو کشور بر مناطقی در این آبهای مورد مناقشه ادعای مالکیت دارند.چین  روز شنبه گفت دو حوزه کشوری جدید را در این منطقه ایجاد کرده است، یکی در جزایر پاراسل و دیگر در جزایر اسپراتلی.سخنگوی وزارت خارجه ویتنام طی بیانیه ای گفت که دولت این کشور با رفتارهایی که حاکمیت ویتنام را نقض می کند، بشدت مخالف است.

اسپوتنیک روسیه: توشی میتسو موتگی، وزیر خارجه ژاپن اعلام کرد که تأثیر کروناویروس بر اقتصاد جهانی و اقتصاد ژاپن سنگین است. مطابق با اطلاعات آژانس خبری نامبرده، دولت ژاپن قصد دارد هزینه اقدامات ضد بحران را تا 1,09 تریلیون دلار افزایش بدهد. اما تعدادی از کارشناسان ژاپنی معتقد هستند که این میزان کافی نخواهد بود و بیکاری نزدیک به 3 درصد در سه ماهه آخر سال خواهد بود.

پارس تودی: کمیسیون حقوق بشر سازمان همکاری‌ اسلامی، افزایش خشونت‌ علیه مسلمانان هند همزمان با شیوع ویروس کرونا در این کشور را محکوم کرد. کمیسیون دائمی مستقل حقوق بشر در سازمان همکاری‌ اسلامی روز یکشنبه طی بیانیه‌ای با بی شرمانه خواندن اسلام‌هراسی در هند و اتهام شیوع ویروس کرونا علیه مسلمانان از دهلی‌نو خواست تا در مسیر تامین حقوق جامعه اسلامی گام بردارد.هندوهای افراطی در روزهای اخیر از بحران کرونا سوء استفاده کرده و با متهم ساختن مسلمانان به توطئه علیه کشور، آن‌ها را آماج حملات خود قرار می‌دهند.

یورونیوز:  امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه در مصاحبه با روزنامه فایننشال تایمز هشدار داد اگر اتحادیه اروپا موفق نشود در برابر ویروس کرونا یک بلوک مقتدر بسازد بی‌شک در اسپانیا، ایتالیا و احتمالا فرانسه گروه‌های پوپولیست در انتخابات پیروز خواهندشد و این به معنای پایان اروپا خواهد بود.رئیس جمهوری فرانسه گفت: «پوپولیستها و راست‌های افراطی به مردم می گویند: این ماجراجویی که اروپا دارد به من پیشنهاد می دهد چیست؟ این افراد (اتحادیه اروپا) هنگام بحران از شما محافظت نمی کنند، آنها هیچ هم بستگی با مردم ندارند و از مردم محافظت نمی کنند.»

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *