جدیدترین مطالب

دام تل‌آویو برای واشنگتن

دام تل‌آویو برای واشنگتن

هرچه از زمان پاسخ ایران به اسرائیل می‌گذرد، به موازات گسترده‌شدن مواضع مقامات تل‌آویو، رسانه‌های غربی هم گمانه‌زنی‌های متعددی را درباره نحوه حمله احتمالی اسرائیل مطرح کرده‌اند. این گمانه‌زنی‌ها طیفی از سناریوهای مختلف از حمله مستقیم به خاک ایران تا جنگ سایبری را شامل می‌شود.
Loading

أحدث المقالات

انتقاد نماینده روسیه از آمریکا بخاطر وتوی قطعنامه پذیرش فلسطین در سازمان ملل + متن سخنان وی

واسیلی نبنزیا، نماینده دائم روسیه در ملل سازمان، در نشست شورای امنیت این سازمان گفت که واشنگتن با دادن رای مخالف به پیشنهاد پذیرش فلسطین در این سازمان، تقریباً در انزوای کامل قرار گرفته است.

آمریکا در حرف و عمل از اسرائیل می‌خواهد که پس از حمله ایران، خویشتنداری کند/ تل‌آویو احتیاط را در دستور کار دارد

بنیامین فریدمن، مدیر اندیشکده اولویت های دفاعی در واشنگتن، می گوید که اسراییلی ها خواهان درگیر شدن در یک رویارویی تلافی جویانه در برابر ایران نیستند، بنابراین ممکن است فضایی برای احتیاط وجود داشته باشد. ممکن است بگویند پاسخ می دهیم اما سپس در همان سطحی عمل کنند که سالها علیه ایران عمل کرده اند، مثل هدف گرفتن افسران سپاه پاسداران و ترور دانشمندان هسته ای ایران.

سفیر ایران در رم مواضع تهران درباره تحولات منطقه را درگفتگوبا شبکه دولتی ایتالیا تبیین کرد

لندن–ایرنا – سفیر ایران در «رُم» در گفتگو با شبکه ۳ تلویزیون دولتی ایتالیا (Tg۳) ضمن تبیین مواضع کشورمان پیرامون تحولات جاری منطقه، تصریح کرد که اقدامات تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی و ناتوانایی نهادهای بین‌المللی برای جلوگیری از گسترش دامنه درگیری‌ها، بیم آن را به وجود آورده است که منطقه در آستانه تحولات غیرقابل پیش بینی قرار گیرد.

Loading

رسانه ها؛ هشدار اروپا به گانتس و…

۱۳۹۹/۰۱/۳۱ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: هشدار اتحادیه اروپا به بنی گانتس درباره الحاق مناطق کرانه باختری به اراضی اشغالی، سیر نزولی محبوبیت ترامپ در آستانه انتخابات۲۰۲۰، اقدام پنتاگون به تمدید ممنوعیت جابجایی نظامیان آمریکایی، ادامه تنش‌ بین ایالت‌ها و دولت فدرال آمریکا، واکنش روسیه به درخواست پمپئو برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران، شکایت رژیم صهیونیستی از لبنان به دلیل مسأله فنس‌های مرزی، پیشروی ارتش لیبی به مرکز شهر ترهونه، افزایش گسترده تعداد ابتلا به کووید-19 در آفریقا، تقویت حضور نظامی چین در دریای چین جنوبی ،ادامه بازداشت ها در هنگ کنگ، روایت ترامپ از نامه  جدید رهبر کره شمالی و هشدار گوترش در خصوص انتشار اطلاعات نادرست درباره کرونا از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): اتحادیه اروپا به رئیس ائتلاف آبی – سفید درباره الحاق شهرک­‌ها و دیگر مناطق کرانه باختری به اراضی اشغالی هشدار داد. شبکه ۱۳ اسرائیل به نقل از مقامات دیپلماتیک اروپایی اعلام کرد، اتحادیه اروپا در هفته­‌های اخیر به بنی گانتس، رئیس ائتلاف آبی – سفید پیام هشدارآمیزی درباره عاقبت الحاق مناطقی در کرانه باختری به اراضی اشغالی در قالب توافق­نامه تشکیل دولت جدید رژیم صهیونیستی مطرح کرد.

خبرگزاری ایرنا:تازه‌ترین نظرسنجی موسسه گالوپ نشان می‌دهد که میزان محبوبیت دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا با کاهشی ۶ درصدی بیشترین افت را در دوران ریاست جمهوری‌اش داشته است. براساس گزارش گالوپ، این نتایج نشان داد که فقط ۴۳ درصد آمریکایی ها عملکرد ترامپ به عنوان رئیس جمهوری را قبول دارند که در مقایسه با نتایج نظرسنجی گالوپ که ۵ فروردین (۲۴ مارس) انجام شد، کاهشی ۶ درصدی را نشان می دهد.

خبرگزاری تسنیم:  وزیر دفاع آمریکا قصد دارد ممنوعیت سفر و جابجایی نظامیان این کشور را تا پایان ژوئن تمدید کند. یک مقام ارشد پنتاگون گفت: مارک اسپر وزیر دفاع آمریکا ممنوعیت سفر و جابجایی نظامیان را تا 30 ژوئن (10 تیر 99) تمدید خواهد کرد.متیو دوناوان معاون بخش پرسنلی پنتاگون در این باره تاکید کرد: دستور جدید وزیر دفاع آمریکا از روز دوشنبه اجرایی خواهد شد و اسپر رسما هر 15 روز درباره این تصمیم تجدیدنظر خواهد کرد تا ببیند آیا نیازی به تغییر در این سیاست خواهد بود یا نه.

خبرگزاری فارس: فعالان محافظه‌کار آمریکایی در نامه‌ای به دادستان کل این کشور، از او خواستند علیه فرمانداران و مقامات محلی ایالتها که مقررات محدودکننده وضع کرده‌اند، اقامه دعوی کند. گروهی از سران محافظه‌کار آمریکایی از سراسر آمریکا با نام اختصاری «سی‌اِی‌پی» در نامه‌ای به «ویلیام بار»، دادستان کل آمریکا، از وی خواستند وزارت دادگستری این کشور علیه فرمانداران ایالتها به دلیل آنچه «سوءاستفاده بی‌حدوحصر از اختیارات بر مبنای قانون اساسی» خواندند، شکایت کند.

خبرگزاری مهر: نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین، به درخواست وزیر خارجه آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران واکنش نشان داد. «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین، با انتشار پیامی در توئیتر در واکنش به درخواست مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا، نوشت: معمولاً مسابقه تسلیحاتی یکجانبه نیست. این یک تلاش جمعی است که در سطح قدرت‌های بزرگ و یا قدرت‌های منطقه‌ای و فرعی انجام می‌شود. خطر مسابقه تسلیحاتی را به سختی می‌توان از طریق تحریم تسلیحات علیه یک کشور از بین برد. این کار مستلزم تلاش جمعی از طریق مذاکرات است.

العالم فارسی: در پی بریده شدن فنس‌های مرزی میان لبنان و رژیم صهیونیستی، وزارت خارجه این رژیم از شکایت از لبنان در شورای امنیت خبر داد. ارتش رژیم صهیونیستی جمعه شب گذشته (۲۹ فروردین) از بریده شدن فنس‌های کار گذاشته شده در مرز فلسطین اشغالی و لبنان و پیدا کردن شکافی در غرب الجلیل اشغالی خبر داد. «الون بن داوید» تحلیلگر نظامی کانال ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی هم اعلام کرد، فنس‌ها در سه منطقه «المطله»، «یفتاح» و «آفیقیم» برچیده شده بود.

آناتولی  ترکیه: نیروهای ارتش لیبی در چارچوب عملیات آزادسازی شهر ترهونه از دست شبه نظامیان حفتر به مرکز این شهر پیشروی کردند. محمد قنونو، سخنگوی دولت وفاق ملی لیبی که از سوی سازمان ملل متحد به‌رسمیت شناخته می‌شود اعلام کرد: نیروهای ارتش در چارچوب عملیات آزادسازی شهر ترهونه از دست شبه نظامیان حفتر به مرکز این شهر نزدیک شدند.این در حالی است که ارتش لیبی صبح امروز عملیات آزادسازی شهر ترهونه در نزدیکی طرابلس را آغاز کرده اند.

رادیو چین: دبیر کل سازمان بهداشت جهانی: تعداد ابتلا به کووید-19 در آفریقا طی یک هفته گذشته 51 در صد افزایش یافت. تدروس آدهانوم دبیر کل سازمان بهداشت جهانی در نشست خبری در ژنو با اشاره به روند پیشرفت شیوع کووید-19 در آفریقا ابراز نگرانی کرد. وی بیان کرد، «طی یک هفته گذشته، تعداد موارد شناسایی شده ابتلا به کووید-19 در آفریقا 51 در صد افزایش یافته و رقم موارد فوتی اعلام شده نیز 60 درصد افزایش یافت. با توجه به وضعیت کنونی در کمبود عرضه کیت های تشخص، احتمالا رقم واقعی خیلی بالاتر از تعداد اعلام شده باشد.»

 ان. اچ.کی ژاپن: چین در تلاشی آشکار برای تقویت ادعای خود بر حق حاکمیتش بر دریای مورد مناقشه چین جنوبی، می گوید اخیرا تاسیس دو بخش برای اداره جزیره ها و صخره های دریایی در این دریا را تصویب کرده است. دولت چین روز شنبه ایجاد این بخش های جدید در شهر سانشا در استان هاینان را اعلام کرد. گفته می شود یکی از این بخش های جدید برای اداره جزیره ها و صخره های دریایی جزیره های پاراسل و دیگری برای جزیره های اسپراتلی است.

دویچه وله: پلیس هنگ کنگ روز شنبه در جریان عملیاتی گسترده چهارده تن از رهبران جنبش مخالفان را به دلیل آنچه سازماندهی تظاهرات و اجتماعات اعتراض‌آمیز در سال گذشته میلادی عنوان شده است، دستگیر کرد.در میان افراد بازداشت شده چهره‌های سرشناس این جنبش دیده می‌شوند که یکی از آنها «جیمی لای» غول رسانه‌ای و موسس روزنامه مخالف «اپل دیلی» Apple Daily است که در منزل مسکونی‌اش دستگیر شد.

اسپوتنیک روسیه: دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد که همانند سابق رابطه خوبی با رهبر کره شمالی کیم جونگ اون دارد و چندی پیش نامه خوبی از او دریافت کرده است.ترامپ ضمن پاسخ به پرسش خبرنگار در خصوص ارتباط با کره شمالی در چارچوب کنفرانس خبری در واشنگتن توضیح داد: « کره شمالی آزمایش موشک های با برد کوتاه را انجام داده است. اما در عین حال من اخیرا نامه خوبی از رهبر کره شمالی دریافت کرده ام. من فکر می کنم که ارتباط ما خوب پیش می رود.»

پارس تودی: «آنتونیو گوترش»، دبیر کل سازمان ملل، روزشنبه با انتشار پیامی در توئیتر درباره خطر انتشار اطلاعات نادرست درباره شیوع ویروس کرونا در جهان هشدار داد. دبیرکل سازمان ملل ضمن هشدار در خصوص انتشار اطلاعات نادرست درباره ویروس کرونا خواستار اتحاد تمامی کشور‌ها برای مقابله با این ویروس شد.گوترش نشر راه حل‌های نادرست بهداشتی در فضای مجازی را اقدامی وحشتناک ارزیابی کرد و افزود: جهان باید در برابر این بیماری‌(کرونا) متحد شود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *