جدیدترین مطالب

یک گام تا تشکیل کشور فلسطین ؟!

یک گام تا تشکیل کشور فلسطین ؟!

همانطور که از قبل هم قابل پیش‌بینی بود و مقامات آمریکایی هم اعلام کرده بودند، ایالات متحده قطعنامه عضویت دائم فلسطین در سازمان ملل را وتو کرد؛ اقدامی مسجل، اما پرحاشیه برای جو بایدن که خود را در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا می‌بیند. در گزارش‌های پیشین «ایران» به این نکته اشاره شده بود که تداوم حمایت‌های سیاسی، دیپلماتیک، نظامی، اقتصادی و تجاری آمریکایی ها از اشغالگران آثار مخربی را برای رئیس جمهور آمریکا به دنبال داشته است تا جایی که آمارها از احتمال شکست او خبر می‌دهند. با این وجود دولت بایدن تصمیم گرفت کماکان به سیاست خود مانند هفت ماه گذشته برای حمایت از رژیم صهیونیستی ادامه دهد.

چشم‌انداز روابط اقلیم کردستان با بغداد

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل عراق گفت: با نزدیک شدن ترکیه به دولت مرکزی عراق، اقلیم کردستان در آینده از بسیاری از ادعاهایی که درباره خودمختاری این منطقه داشته است، فاصله خواهد گرفت و بیشتر به دولت مرکزی وابسته می‌شود.

بامداد بی‌رمق

بامداد بی‌رمق

در شرایطی که موضوع واکنش احتمالی و حمله متقابل اسرائیل به ایران و سناریوهای مختلف آن، نُقل محافل کارشناسی و رسانه‌ای بود، صبح دیروز (جمعه) پدافند هوایی کشور حمله چند ریزپرنده در آسمان اصفهان را خنثی کرد. در همان دقایق اولیه این حمله عنوان شده بود که اهدافی در پایگاه‌های شکاری اصفهان و تبریز مد نظر بوده‌اند، اما ایسنا می‌گوید که اخبار غیررسمی در رابطه با حمله موشکی یا پهپادی، تأیید نمی‌شود. شبکه خبری المیادین هم به نقل از منابع ایرانی تصریح کرد که هیچ تهاجم خارجی علیه ایران صورت نگرفته است.

ریزپرنده‌های ساقط شده هیچ خسارتی برجا نگذاشتند

وزیر امور خارجه در واکنش به ساقط شدن چند ریزپرنده توسط پدافند کشورمان در اصفهان گفت: حامیان رسانه‌ای رژیم صهیونیستی در تلاشی مذبوحانه سعی داشتند از شکست مجددشان، پیروزی بسازند و این موضوع را بزرگ‌نمایی کنند.

عضویت فلسطین در سازمان ملل مانع آزادی اسرائیل برای کشتار است

کارشناسان روابط بین الملل می‌گویند: اسراییلی‌ها با هرگونه هویت یابی دولت فلسطینی مخالفند، زیرا امروز از آزادی عمل برای کشتن، تخریب و نابودکردن برخوردارند در حالیکه اگر فلسطین عضو سازمان ملل شود در آن شرایط هرگونه اقدام تهاجمی اسراییل می‌تواند آثار و پیامد‌های پرمخاطره‌ای را بوجود بیاورد.

Loading

أحدث المقالات

یک گام تا تشکیل کشور فلسطین ؟!

یک گام تا تشکیل کشور فلسطین ؟!

همانطور که از قبل هم قابل پیش‌بینی بود و مقامات آمریکایی هم اعلام کرده بودند، ایالات متحده قطعنامه عضویت دائم فلسطین در سازمان ملل را وتو کرد؛ اقدامی مسجل، اما پرحاشیه برای جو بایدن که خود را در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا می‌بیند. در گزارش‌های پیشین «ایران» به این نکته اشاره شده بود که تداوم حمایت‌های سیاسی، دیپلماتیک، نظامی، اقتصادی و تجاری آمریکایی ها از اشغالگران آثار مخربی را برای رئیس جمهور آمریکا به دنبال داشته است تا جایی که آمارها از احتمال شکست او خبر می‌دهند. با این وجود دولت بایدن تصمیم گرفت کماکان به سیاست خود مانند هفت ماه گذشته برای حمایت از رژیم صهیونیستی ادامه دهد.

امیرعبداللهیان: راه حل بحران منطقه، توقف جنایات جنگی رژیم اسراییل در غزه است/ تببین پیامدهای هرگونه تکرار ماجراجویی جدید اسرائیل در شورای امنیت

برای حل ریشه ای بحران در منطقه، آنچه ضروری است، تمرکز بر راه حل سیاسی و توقف جنایات جنگی رژیم اسرائیل در غزه است و باید یک بسته سیاسی که همه ابعاد ای…

Loading

رسانه ها؛ ادامه رقابت فضایی و…

۱۳۹۹/۰۱/۲۸ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: آمریکا در تلاش برای استقرار تسلیحات تهاجمی در فضا، تمایل ۱۰ کشور خارج از اوپک پلاس برای مشارکت در تثبیت بازار نفت، ناکامی گانتز و نتانیاهو در تشکیل کابینه، برگزاری  نشست یوروگروپ و هشدار نخست وزیر ایتالیا نسبت به فروپاشی اتحادیه، هشدار "استولنبرگ" درباره عواقب امنیتی بحران کرونا برای ناتو، نشست وزیران دفاع ناتو ، تهدید ترامپ به تعطیل کردن کنگره آمریکا، درخواست پمپئو برای شفافیت کامل چین درباره کرونا ،آخرین آمار قربانیان کرونا در آمریکا، هشدار صندوق بین‌المللی پول نسبت به بروز ناآرامی‌های اجتماعی، واکنش سازمان بهداشت جهانی به تعلیق کمک مالی آمریکا، شروط آمریکا برای حمایت از دولت الکاظمی در عراق، احتمال نیاز به فاصله گذاری اجتماعی تا سال ۲۰۲۲ و تاکید واشنگتن بر افزایش سهم کره جنوبی در هزینه استقرار نظامی آمریکا از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

 خبرگزاری صدا و سیما: معاون وزیر امور خارجه روسیه گفت اقدام واشنگتن در رد مذاکرات با مسکو درباره تعهدات به عدم استقرار تسلیحات در فضا در واقع ممکن است نشانگر برنامه‌هایی برای استقرار تسلیحات تهاجمی در فضا باشد.سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه روز پنج شنبه اعلام کرد اقدام واشنگتن در رد مذاکرات با مسکو درباره تعهدات به عدم استقرار تسلیحات در فضا در واقع ممکن است نشانگر برنامه‌های واشنگتن برای استقرار تسلیحات تهاجمی در فضا باشد. معاون وزیر امور خارجه روسیه همچنین افزود: «از این اقدام آمریکا هیچ نتیجه منطقی دیگری نمی‌توان گرفت. ما دلایل زیادی داریم که نگران فعالیت‌های آمریکا در فضا و برنامه‌های این کشور از جمله طرح‌های مربوط به استقرار سامانه‌های پدافند موشکی در فضا باشیم.»

خبرگزاری ایرنا: وزیر انرژی روسیه اعلام کرد، حدود ۱۰ کشور خارج از اوپک پلاس برای مشارکت در تثبیت بازار جهانی نفت اعلام آمادگی کرده‌اند.الکساندر نوواک  در جلسه دولت روسیه که در فرمت کنفرانس ویدئویی برگزار شدT گفت: به غیر از کشورهای عضو توافق اوپک پلاس، حدود ۱۰ کشور دیگر اعلام آمادگی کرده اند که با اقدامات خود در تثبیت و متعادل کردن بازار جهانی نفت مشارکت کنند.  وی در مورد وضع بازار جهانی نفت گفت: انتشار ویروس کرونا منجر به کاهش شدید فعالیتهای اقتصادی و تردد مردم در کشورهای مختلف جهان شده است. 

الکوثر فارسی: بنی گانتز رئیس حزب آبی و سفید رژیم صهیونیستی باردیگر با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر این رژیم برای تشکیل کابینه به توافق نرسید و آخرین فرصت خود را نیز برای تشکیل کابینه از دست داد.رووین ریولین رئیس رژیم صهیونیستی روز دوشنبه به مدت ۴۸ ساعت، مدت زمان مذاکرات دو طرف برای تشکیل کابینه را تمدید کرده بود.

یورونیوز: جوزپه کونته، نخست وزیر ایتالیا، در آستانه نشست یوروگروپ، وزرای دارایی منطقه پولی یورو در عصر پنجشنبه، اعلام کرد «آینده اتحادیه اروپا در چالش پاسخ گویی مناسب به بحران کرونا قراردارد.» این در حالی است که صبح پنج شنبه خبرها نشان می دهد، آلمان هم با تغییر رای، آماده است تا با بسته کمک‌های مالی به ارزش ۵۰۰ میلیارد یوروبه کشورهای بحران زده از کرونا موافقت می کند.

خبرگزاری تسنیم: دبیر کل ناتو درباره عواقب دراز مدت بحران کرونا برای امنیت کشورهای عضو این ائتلاف نظامی هشدار داد. “ینس استولنبرگ”، دبیر کل ناتو درباره عواقب دراز مدت بحران کرونا برای امنیت شرکا در این ائتلاف نظامی ابراز نگرانی کرد وگفت:  در حال حاضر غلبه سریع بر بحران همچنان در اولویت قرار دارد اما این بیماری همه گیر همچنین عواقب دراز مدتی از جمله برای امنیت شرکای ما در این ائتلاف نظامی خواهد داشت.دبیر کل ناتو تاکید کرد که تاثیرات ژئوپلیتیک این بیماری همه گیر می تواند بسیار چشمگیر باشد.

تی .آر.تی ترکیه:  وزیر دفاع ملی ترکیه در نشست وزرای ناتو  به تشریح تدابیر اتخاذ شده از سوی ترکیه و حمایتها از کشورهای دوست و متحد با استفاده از قابلیتها و امکانات ملی پرداخت.در این نشست وزرای دفاع به بررسی تدابیر اتخاذ شده از سوی کشورهای عضو ناتو و متحدان پرداخته، در خصوص تدابیری که می تواند مانع تبدیل این همه گیری به یک بحران امنیتی شود و تثبرات میان مدت و دراز مدت این همه گیری بحث و تبادل نظر شد.

  العالم فارسی: رئیس جمهوری آمریکا در اعتراض به تاخیر سنا در تایید گزینه‌های پیشنهادی وی برای مناصب مختلف، تهدید کرد ممکن است از قدرت خود برای تعلیق کنگره استفاده کند.دونالد ترامپ در نشست خبری مربوط به شیوع ویروس کرونا در آمریکا که به تریبون انتخاباتی وی در مدت تعلیق گردهمایی‌های تبلیغاتی تبدیل شده است، این مطلب را مطرح کرد. تهدید ترامپ برای انتصاب مقامات قضایی است که به نظر می‌رسد ترامپ در مدت باقی مانده و برای انتخابات به شدت به آرای آنها نیاز خواهد داشت.

خبرگزاری مهر : وزیر خارجه آمریکا در گفتگو با همتای چینی خود بر لزوم شفافیت کامل پکن و به اشتراک گذاری اطلاعات خود در مورد اپیدمی کرونا تأکید کرد. در شرایطی که مقامات واشنگتن فشارهای خود بر پکن را به بهانه شیوع ویروس «کووید -۱۹» افزایش داده‌اند، «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا نیز در گفتگو با همتای چینی خود بر لزوم شفافیت کامل چین و به اشتراک گذاری اطلاعات برای مقابله با اپیدمی کرونا و پیشگیری از شیوع این بیماری در آینده تأکید کرد.

آناتولی  ترکیه:  دانشگاه جان هاپکینز آمریکا امروز پنجشنبه 16 آوریل اعلام کرد: تعداد فربانیان ویروس جدید کرونا (کوویدـ19) در آمریکا به 30 هزار و 844 تن رسیده است.بر این اساس، شمار مبتلایان به این ویروس در آمریکا نیز به 631 هزار و 111 نفر افزایش یافته است.از سوی دیگر مرکز کنترل و پیشگیری بیماری آمریکا آمار احتمالی مبتلایان و قربانیان ناشی از کرونا را به آمار رسمی علاوه کرد. بر این اساس، در آمار قربانیان کرونا افزایش جدی مشاهده شد.

دویچه وله:  صندوق بین‌المللی پول (IMF) در گزارشی در مورد ناآرامی‌های اجتماعی در پی همه‌گیری ویروس کرونا و بیماری کووید۱۹ هشدار داده و از افزایش فقر و بیکاری در کشورهای گوناگون جهان ابراز نگرانی کرده است. صندوق بین‌المللی پول ابراز نگرانی کرده است که اگر اقدامات دولت‌ها برای کاهش بحران اقتصادی ناشی از بیماری کووید۱۹ ناکافی باشد، امکان بروز “اعتراضات جدید” در برخی از کشورها وجود دارد.

رادیو چین: سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد: نسبت به تعلیق کمک مالی آمریکا متاسفیم؛ به خدمت به مردم ادامه می دهیم. تدروس آدهانوم مدیر کل سازمان بهداشت جهانی در یک کنفرانس خبری این مطلب را بیان کرد. در مقطع حساس شیوع بیماری همه گیر ویروس کرونا در سراسر جهان، ترامپ رئیس جمهور آمریکا پرداخت حق عضویت به سازمان بهداشت جهانی را در روز سه شنبه تعلیق کرد که این بر تلاش جهان برای مبارزه با بیماری همه گیری کروناویروس تاثیر منفی می گذارد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): مشاور رئیس جمهوری آمریکا شروط این کشور برای حمایت از دولت مصطفی الکاظمی، نخست وزیر مکلف به تشکیل کابینه عراق را اعلام کرد. گابریل سوما، مشاور دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا خاطرنشان کرد، دولت آمریکا شرط‌های متعددی را برای حمایت از دولت مصطفی الکاظمی یا هر شخصیت دیگری که پست نخست وزیری را برعهده بگیرد، در نظر دارد.وی در ادامه افزود: یکی از این شروط ابتدا آن است که دولت عراق خواسته تظاهرکنندگان را قبول کند، به تمایلات ملت عراق، پاسخ دهد و عاملان قتل و  ربودن تظاهرکنندگان را مجازات و بازخواست کند.

 ان. اچ.کی ژاپن: گروهی از پژوهشگران آمریکایی می گویند که برای مبارزه با ویروس جدید کرونا، ممکن است رعایت فاصله گذاری اجتماعی تا سال ۲۰۲۲ ضروری باشد.این گروه پژوهشی از دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه هاروارد تحلیل خود را در مجله ساینس (Science)منتشر کرد.

پارس تودی: “دونالد ترامپ” رئیس جمهور آمریکا در راستای به اصطلاح پایان دادن به سواری رایگان به متحدان این کشور، خواستار افزایش پرداخت های هزینه میزبانی از نیروهای نظامی آمریکا از جانب این کشورها از جمله کره جنوبی شده، اما خواسته واشنگتن با واکنش منفی سئول مواجه شده است.دولت ترامپ از سال 2019 فشارها به متحدان آمریکا در شرق آسیا یعنی کره جنوبی و ژاپن را برای چند برابر کردن سهمیه میزبانی خود از ده ها هزار نفر از نظامیان آمریکایی افزایش داده است. درحال حاضر 28 هزار و 500 نظامی آمریکایی در کره جنوبی مستقر هستند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *