جدیدترین مطالب

زمان دیپلماسی است، نه جنگ

زمان دیپلماسی است، نه جنگ

عباس آخوندی در یادداشتی می نویسد: سیاست ما در برابر تجاوز مجدد اسرائیل باید خویشتنداری و احاله آن به موقعیت‌های دیگر و پاسخ‌های غیرمستقیم باشد. ما باید فضا را سرد کنیم. گرم نکنیم. گرم کردن فضا عین خواسته اسرائیل است. ‌
Loading

أحدث المقالات

واکنش ظریف به آتش‌بازی اسرائیل در اصفهان

وزیر خارجه سابق با انتشار پیامی نوشت: اکنون، با توجه به آتش‌بازی امروز در اصفهان، تمامی کشورها و رهبران جهان می‌بایست توجه خود را به پایان دادن به جنایات اسرائیل و به ویژه جنگ غزه متمرکز کنند.

واکنش ظریف به آتش‌بازی اسرائیل در اصفهان

وزیر خارجه سابق با انتشار پیامی نوشت: اکنون، با توجه به آتش‌بازی امروز در اصفهان، تمامی کشورها و رهبران جهان می‌بایست توجه خود را به پایان دادن به جنایات اسرائیل و به ویژه جنگ غزه متمرکز کنند.

لاپید: بن گویر آبروی اسرائیل را برده است

تهران- ایرنا- «لاپید یائیر» رهبر مخالفان نتانیاهو در واکنش به توئیت وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی گفت: تاکنون هیچ وزیری به این اندازه به امنیت اسرائیل و وجهه و جایگاه بین‌المللی آن آسیب وارد نکرده است.

لاپید: بن گویر آبروی اسرائیل را برده است

تهران- ایرنا- «لاپید یائیر» رهبر مخالفان نتانیاهو در واکنش به توئیت وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی گفت: تاکنون هیچ وزیری به این اندازه به امنیت اسرائیل و وجهه و جایگاه بین‌المللی آن آسیب وارد نکرده است.

واکنش قطر به ناکامی شورای امنیت در تصویب قطعنامه عضویت فلسطین: شکستی برای تلاش‌ها جهت برقراری صلح در منطقه

وزارت خارجه قطر ضمن ابراز تاسف شدید نسبت به ناکامی شورای امنیت در تصویب قطعنامه پیشنهادی عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل آن را روزی اندوه‌بار برای عدالت و شکستی برای تلاش‌های برقراری صلح در منطقه عنوان کرد. 

Loading

رسانه ها؛ انتقاد روسیه از ادامه تحریم های غرب و…

۱۳۹۹/۰۱/۱۷ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: انتقاد روسیه از عدم تمایل آمریکا برای لغو تحریم‌ها در شرایط کرونا، تصمیم اتحادیه اروپا برای کاهش تحریم‌های سوریه،‌ لیبی و یمن، تاکید پنتاگون بر نوسازی هسته ای آمریکا، تعویق نشست «اوپک پلاس» برای کاهش تولید نفت ، اعلام آخرین آمار قربانیان کرونا در جهان، افزایش مرگ ناشی از کرونا در کشورهای عربی، ابراز نگرانی ترامپ ازوضعیت کرونا در  هفته‌های آینده درآمریکا ، اعزام ارتش آمریکا برای مقابله با کروناویروس، درخواست سازمان ملل برای  توقف فوری درگیری‌ها در لیبی ، هشدار آمریکا به افغانستان، اعلام موعد جلسه رای اعتماد پارلمان عراق به کابینه الزرفی، رشد اقتصادی چین  علیرغم بحران کرونا و انتخاب رهبر جدید حزب کارگر بریتانیا از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری تسنیم:  وزارت خارجه روسیه از اقدام کشورهای غربی که حتی برای مقابله با تهدید جدی اپیدمی ویروس کرونا در جهان، از کنار گذاشتن برخوردهای سیاسی و سیاست اعمال تحریم‌های خود صرف‌نظر نکرده‌اند، به‌شدت ابزار تاسف و انزجار کرد. این مسئله در بیانیه‌ای که از سوی وزارت امور خارجه روسیه در رابطه با تصویب قطعنامه همبستگی جهانی در مبارزه با بیماری همه گیر ویروس کرونا در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، منتشر شده مورد تاکید قرار گرفته است.

الکوثر فارسی: اتحادیه اروپا اعلام کرد که با هدف کمک به مقابله با شیوع ویروس کرونا، تحریم‌های خود علیه برخی کشورها از جمله سوریه، لیبی و یمن را کاهش می‌دهد. «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به اینکه تحریم‌ها نباید عملیات ارسال تجهیزات پزشکی مورد نیاز برای مقابله با ویروس کرونا را با مشکل مواجه کند، گفت: تحریم‌ها در تشدید خطر شیوع ویروس کرونا در کشورهای به خصوصی نظیر سوریه،‌ لیبی و یمن که در آنجا درگیری وجود دارد، نقش دارد.

خبرگزاری صدا و سیما: وزیر دفاع آمریکا تاکید کرد : نوسازی توان هسته‌ای راهبردی اولویت اصلی ماست. مارک اسپر وزیر دفاع آمریکا در حساب توئتیری خود نوشت: نوسازی توان هسته‌ای راهبردی برای محافظت از مردم آمریکا و متحدان ما اولویت اصلی وزارت دفاع و رئیس جمهور آمریکا است.

العالم فارسی: افزایش اختلافات میان روسیه و عربستان بر سر کشور تشدیدکننده بحران کنونی در بازار نفت، نشست روز دوشنبه اوپک + را به تعویق انداخت. اوپک و روسیه نشست روز دوشنبه خود را برای بررسی احتمال کاهش تولید نفت تا ۹ آوریل )پنجشنبه هفته جاری) به تعویق انداختند. این خبر به نقل از منابع نزدیک به اوپک اعلام شد. افزایش اختلافات میان روسیه و عربستان بر سر کشور مقصر تشدیدکننده بحران کنونی در بازار نفت علت اصلی اتخاذ این تصمیم عنوان شده است.

آناتولی  ترکیه: شمار قربانیان کرونا در جهان از 60 هزار تن فراتر رفت. براساس آخرین آمار پایگاه اطلاعاتی «ورلدمتر» تاکنون یک میلیون و 130 هزار و 114 تن در جهان به ویروس کرونا مبتلا شده و 60 هزار و 113 تن نیز بر اثر آن جان باخته اند. بیشترین قربانیان کرونا با 14 هزارو 681 نفر مربوط به ایتالیاست. اسپانیا با 7403، فرانسه با 6507 ، انگلیس با 3605 و ایران با 3452 تن رده های بعدی هستند.چین نیز با 3326 نفر در رده هفتم قربانیان کرونا قرار دارد.

خبرگزاری ایرنا: شمار افراد کشته شده ناشی از ابتلا به ویروس کووید ۱۹ در جهان در حالی به بیش از ۶۳ هزار نفر رسیده است که در کشورهای عربی هم مرگ و میر ناشی از این ویروس افزایش یافته است و کشورهایی هم که تاکنون هیچ مورد فوتی نداشتند با ثبت اولین مرگ بر اثر این بیماری به کشورهایی پیوستند که نگران پیامدهای آتی این میهمان ناخوانده در میان شهروندان خود هستند. آمار قربانیان ویروس کرونا  تا ساعت نوزده شب گذشته به وقت گرینویچ در سراسر جهان از جمله کشورهای عربی به ۶۳ هزار و ۴۳۷ نفر رسید که تقریبا معادل ۵.۴% مبتلایان است.

پارس تودی:  رئیس جمهوری آمریکا که تلاش می‌کرد اثرات ویروس کرونا را ناچیز توصیف کند،  اعتراف کرد که دو هفته پیش روی آمریکا در اثر کووید-19 مرگبار خواهد بود. دونالد ترامپ در نشست خبری روزانه خود که با حضور مایک پنس معاون اول و برخی از اعضای کارگروه مبارزه با کرونا حضور یافته بود، افزود: دو هفته بسیار سختی را در پیش داریم و پیش بینی می‌شود که مرگ‌ومیر زیاد خواهد شد.

خبرگزاری اسپوتنیک روسیه: آمریکا هزاران نظامی را برای کمک به ایالت ها در مقابله با کروناویروس اعزام می کند. دونالد ترامپ رئیس جمهور کشور در این خصوص اطلاع داد. وی بیان داشت: « هزاران سرباز، پزشک نظامی، افراد حرفه ای، پرستار و دکتر اعزام می شوند. آنها به جنگ و برای مقابله با چیزی می روند که قبلا به اندازه کافی برایش آماده نشده بودند.»

خبرگزاری فارس: هیات نمایندگی سازمان ملل در لیبی در اولین سالگرد آغاز حملات نیروهای ژنرال «خلیفه حفتر» در لیبی برای تسلط بر پایتخت این کشور بیانیه صادر کرد و خواستار توقف درگیری‌ها در لیبی را خواستار شد. با ادامه درگیریها بین نیروهای «ارتش ملی لیبی» به فرماندهی ژنرال خلیفه حفتر با «دولت وفاق ملی لیبی»، سازمان ملل بار دیگر خواستار آتش‌بس در این کشور بحران زده شده است.

خبرگزاری مهر:  وزارت خارجه آمریکا به رئیس جمهور افغانستان و همچنین «عبدالله عبدالله» درباره ادامه روند فعلی در این کشور هشدار داد. «محمد شفیق همدم» مشاور سابق نیورهای ناتو در افغانستان با انتشار مطلبی در صفحه خود در فیسبوک اعلام کرد: وزارت خارجه آمریکا به آقای غنی و آقای عبدالله رسماً اعلام داشت که جهان دیگر یکه تازی و بحران سیاسی در کابل را قبول ندارد و نمی‌تواند مثل سابق با افغانستان کمک و همکاری کند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): یک منبع نزدیک به نخست‌وزیر مکلف عراق اعلام کرد که پارلمان این کشور چهارشنبه یا پنجشنبه هفته جاری جلسه رأی اعتماد به کابینه جدید را برگزار می‌کند.وی در این باره گفت: جلسه رأی اعتماد به دولت الزرفی چهارشنبه یا پنجشنبه هفته جاری برگزار خواهد شد و طی چند ساعت آینده درخواست رسمی برای برگزاری این جلسه صورت می‌گیرد.

رادیو چین: وزارت دارایی چین با انتشار داده هایی اعلام کرد: از ماه ژانویه تا مۀ سال جاری، درآمد بودجۀ عمومی چین با رشد 3.8 درصدی به 8991 میلیارد و 900 میلیون یوان رسید که از میان آن درآمد دولت مرکزی در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته 3.6 درصد و درآمد دولتهای محلی 3.9 درصد افزایش یافت.

دویچه وله: کر استارمر با آرا اعضای حزب و اتحادیه​های کارگری به عنوان رهبر جدید حزب کارگر بریتانیا انتخاب شد. انتخاب استارمر به جای جرمی کوربین “پایان سیاست​های چپ​گرایانه رهبری حزب کارگر بریتانیا” توصیف شده است.کر استامر در انتخابات رهبری حزب کارگر بریتانیا ۲۷۵ هزار و ۷۸۰ رای آورد که بیشتر از ۵۶ درصد مجموع آرا بود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *