جدیدترین مطالب

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

علی اسماعیلی اردکانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ویراستاران کتاب «استراتژی کلان» تری بالزاک، پیتر دامبروفسکی و سیمون ریک، درک نسبتاً انعطاف‌پذیری از استراتژی کلان طرح می‌کنند که شامل روش‌ها و ابزارهایی است که دولت‌ها برای تعقیب اهداف استراتژیک خود به کار می‌گیرند، حالا به هر شکل که آنها را تعریف کنند.

تهدید هوش مصنوعی علیه ۸ میلیون شغل در انگلیس

“موسسه پژوهش سیاست‌های عمومی” در انگلیس (Institute for Public Policy Research) در گزارشی برآورد کرد با سیاست‌های جاری دولت انگلیس، فناوری هوش مصنوعی، حدود ۸ میلیون شغل را در این کشور تهدید می‌کند.

شمار شهدای غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید

وزارت بهداشت حماس پنجشنبه اعلام کرد شمار شهدای فلسطینی از آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس در نوار غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید.
بنا بر اعلام وزارت بهداشت حماس، در ۲۴ ساعت گذشته، ۶۲ فلسطینی دیگر به شهادت رسیدند.

Loading

أحدث المقالات

پولیتیکو: آمریکا درحال برگزاری مذاکرات مقدماتی برای برقراری ثبات در غزه پسا جنگ است / نیرو‌های آمریکایی به غزه اعزام نمی‌شوند

نشریه پولیتیکو به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد که دولت بایدن مذاکرات مقدماتی را جهت بررسی گزینه‌های موجود برای برقراری ثبات در غزه پس از پایان یافتن جنگ میان اسرائیل و حماس برگزار می‌کند.

آیا کندی بازی را در انتخابات آمریکا به هم می‌زند؟

از زمان ورود به عرصه انتخابات در آوریل سال گذشته، کندی عمدتا توانسته ۱۰ تا ۲۰ درصد آرا را در نظرسنجی‌ها به خود اختصاص دهد. نظرسنجی انجام شده در هفته اخیر در ایالت‌های سرنوشت ساز نشان داد که حضور وی سبب شده تا فاصله ترامپ با بایدن یک درصد بیشتر شود. ترامپ در شبکه اجتماعی خود در واکنش به حضور کندی نوشت: «او رقیب سیاسی جو بایدن قلابی است نه من. خیلی دوست دارم که او هم در انتخابات حضور دارد.»

Loading

رسانه ها؛ تلاش برای بازگشت ثبات به بازار نفت و…

۱۳۹۹/۰۱/۱۶ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: اعلام آمادگی روسیه برای کاهش تولید برای تنظیم بازار نفت، توسل ترامپ به تهدید نفتی علیه عربستان،  اعلام شرط کاهش استخراج نفت از سوی ریاض، هشدار بانک‌جهانی به رکود اقتصادی بزرگ به علت شیوع کرونا، نگاهی به آخرین آمار جهانی کرونا، افزایش قربانیان کرونا در اروپا ، هشدار سازمان بهداشت جهانی درباره شیوع کرونا در خاورمیانه، برگزاری نشست شورای امنیت درباره کرونا، درخواست گروه 77 و چین برای لغو تحریم‌های یکجانبه آمریکا ضد دیگر کشورها، اقدام ژاپن به توزیع داروی رایگان آویگان به کشورهای درگیر ویروس کرونا ، راهزنی دریایی آمریکا برای تصاحب ماسک‌های آلمان، تماس سران قطر و کویت در میان تنش بین اعضای شورای همکاری ، تاکید آرژانتین بر حق مالکیت بر جزایر مالویناس و ادامه پیامدهای اوکراین گیت از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

یورونیوز:  ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه گفت از طرح کاهش تولید تا ۱۰ میلیون بشکه در روز برای بازگرداندن ثبات به بازار نفت حمایت می‌کند.پوتین اعلام کرد روسیه آماده است علاوه بر اوپک و صادرکنندگان خارج از این سازمان (اوپک پلاس) با ایالات متحده آمریکا هم برای تنظیم بازار نفت همکاری کند. این موضع در حالی از سوی روسیه اعلام شد که قیمت جهانی نفت روز جمعه برای دومین روز متوالی به شدت افزایش یافت و انتظار می‌رود که تولیدکنندگان طلای سیاه برای حمایت از قیمت‌ها تولید خود را به شدت کاهش دهند.

العالم فارسی: دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، عربستان را به وضع تعرفه های گمرکی برای واردات نفت از این کشور تهدید کرد.وی خاطرنشان کرد: “حقوق گمرکی درآمد زیادی را برای ایالات متحده ببار می آورد.”ترامپ یادآور شد: “قبلاً من برای چین و سایر کشورها نیز حقوق گمرکی وضع کردم.”

اسپوتنیک روسیه:  دکتر محمد الصبان ، کارشناس مشهور و مشاور دولت سعودی در زمینه اقتصاد بین المللی و بازار نفت اعلام کرد عربستان سعودی آماده است تولید نفت را کاهش دهد اما تنها در صورت مشارکت سایر کشورها و در درجه اول روسیه در این کار.دکتر محمد الصبان  پس از انتشار خبری درباره آمادگی ریاض برای کاهش قابل توجه استخراج نفت در صورت پیوستن روسیه و آمریکا به این کار تائید کرد: “عربستان سعودی آماده است تولید خود را کاهش دهد اما به شرطی که سایر تولیدکنندگان نفت به رهبری روسیه نیز این کار را انجام دهند و به آن پایبند باشند.”

خبرگزاری فارس: بانک جهانی هشدار داد که این نهاد مالی بین‌المللی انتظار رکود جهانی بزرگی به دلیل شیوع ویروس کرونا در جهان دارد. بانک جهانی اعلام کرد که این نهاد مالی با قدرت و در گستره‌ای وسیع به دنبال مقابله با رکود ناشی از ویروس کرونا است که کمک به کشورهای فقیر آسیب دیده از رکود از جمله برنامه‌های بانک جهانی است.چند روز پیش نیز «کریستالینا جئورجیوا» رئیس صندوق بین‌المللی پول در سخنانی از ورود جهان به مرحله رکود اقتصادی خبر داده بود.

تی .آر.تی ترکیه:  تلفات جانی ویروس کووید 19 در سطح جهان به 51 هزار نفر افزایش یافته و موارد ابتلا نیز از مرز 1 میلیون نفر گذشت.تلفات جانی ویروس کووید 19 در سطح جهان به 53 هزار و 245 نفر افزایش یافته و موارد ابتلا به  1 میلیون و 793 افزایش یافت. 213 هزار و 164 نفر نیز بهبود یافتند.در اسپانیا 10 هزار و 935 نفر بر راثر ابتلا به ویروس جان باخته و 112 هزار و 65 نفر نیز به ویروس مبتلا شده اند. تلفات جانی این ویروس در ایتالیا از کنترل خارج شده است. در امریکا نیز تعداد جان باختگان 6 هزار و 58 نفر و موارد ابتلا 245 هزار و 373 نفر تثبیت شده است.

خبرگزاری تسنیم: خبرگزاری فرانسه با استناد به آمارهای رسمی دولت‌های اروپایی اعلام کرد که شمار قربانیان ویروس کرونا در قاره اروپا به بیش از ۴۰هزار نفر رسیده است. خبرگزاری فرانسه روز جمعه با استناد به آمارهای رسمی منتشرشده از سوی نهادهای دولتی در کشورهای اروپایی اعلام کرد که تعداد قربانیان ویروس کرونا (بیماری کووید‌ــ‌19) در قاره اروپا اکنون از مرز 40 هزار نفر عبور کرده است.

دویچه وله:  سازمان بهداشت جهانی افزایش روزانه شمار مبتلایان به کرونا در خاورمیانه را هشدارآمیز خواند. به گفته این سازمان، بخصوص کشورهای جنگ‌‌زده با سیستم‌های ضعیف درمانی مانند یمن از این مسئله به‌شدت آسیب خواهند دید.

خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا): شورای امنیت طی روزهای آینده نشست فوق العاده ای را برای بررسی را های مقابله با کرونا برگزار می کند.آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل جمعه در ویدئوکنفرانسی در نیویورک اعلام کرد شورای امنیت طی روزهای آینده نشستی درباره کرونا برگزار می کند و وی قصد دارد گزارشی را در این باره ارائه کند.گوترش زمان برگزاری نشست را مشخص نکرد.

پارس تودی: ائتلاف کشورهای موسوم به گروه 77 (G77) و چین با صدور بیانیه‌ای لغو تحریم‌ های یکجانبه آمریکا را ضد کشورهای در حال توسعه از جمله ایران و ونزوئلا، خواستار شدند.ائتلاف کشورهای در حال توسعه در بیانیه خود هشدار دادند، تحریم‌های یکجانبه آمریکا مانع از رسیدن تجهیزات و تدارکات پزشکی به کشورهای تحت تحریم برای درمان مناسب مردم خود در مواجهه با ویروس کرونا شده است .

 ان. اچ.کی ژاپن: دولت ژاپن قصد دارد به کشورهایی که درگیر همه گیری جهانی ویروس کرونا هستند داروی ضد آنفلوآنزا به نام «آویگان» را ارائه کند. این داروها را یک شرکت مواد شیمیایی ژاپنی تولید کرده است.آزمایش های بالینی داروی آویگان در حال حاضر در ژاپن در دست انجام است تا موثر بودن و ایمنی آن برای استفاده بالقوه در درمان بیماران مبتلا به ویروس جدید کرونا سنجیده شود.

الکوثر فارسی: ایالات متحده آمریکا ماسک های محافظی را که طبق سفارش آلمان از چین ارسال شده بود و در راه آلمان بود تصاحب کرد. آندریاس گایزل وزیر امور داخلی ایالت برلین آلمان روز جمعه در واکنش به اقدام دولت آمریکا به تصاحب  ماسک‌ های سفارش‌ داده‌ شده آلمان، این اقدام را “دزدی دریایی مدرن” خواند.وزیر امور داخلی ایالت برلین در خصوص این اقدام دولت آمریکا اعلام کرد: حتی در زمان وقوع یک بحران جهانی نیز نباید به چنین اعمال غیرانسانی متوسل شد.

خبرگزاری ایرنا: برقراری تماس تلفنی سران قطر و کویت نشان داد که تنش‌ها بین اعضای «شورای همکاری خلیج فارس» هنوز فروکش نکرده و اعضای این شورا تمایل دارند، جداگانه با یکدیگر درباره مسائل منطقه و جهان تبادل نظر و همکاری کنند.رسانه‌های قطر روز شنبه از تماس تلفنی «شیخ تمیم بن حمد آل ثانی» امیر این کشور با «شیخ صباح احمد جابر الصباح» همتای کویتی خود خبر دادند. 

 خبرگزاری صدا و سیما: آرژانتین در سی و هشتمین سالگرد جنگ با بریتانیا بر سر مجمع الجزایر اطلس جنوبی بار دیگر بر حق مالکیت خود بر جزایر مالویناس تاکید کرد.گرامیداشت این روز در دوران قرنطینه به سبب ویروس کرونا به شیوه غیر متداول و بر خلاف هر سال که مراسمی با حضور گسترده مردم برگزار می‌شود، طی یک مراسم کوچک و به صورت مجازی برگزار شد.

خبرگزاری مهر : بازرس کل نهادهای اطلاعاتی آمریکا به دلیل نقشی که در روند استیضاح ترامپ ایفا کرد، مورد غضب قرار گرفت و از مقامش برکنار شد.دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا در نامه‌ای خطاب به کنگره از برکناری «مایکل اتکینسون» بازرس کل نهادهای اطلاعاتی این کشور خبر داد.گفتنی است اتکینسون نخستین فردی است که به وجود شاهدانی در پرونده موسوم به «اوکراین گیت» اشاره کرد که در نهایت به استیضاح هرچند نافرجام ترامپ منتهی شد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *