جدیدترین مطالب

بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس

گزارش‌های فاش شده نشان می‌دهد تیمز واتر بزرگترین شرکت آب انگلیس که یک چهارم جمعیت انگلیس از مشترکان آن هستند ۱۵ میلیارد پوند بدهی به بار آورده است.

سفر وزیر امور خارجه به ترکمنستان

حسین امیرعبداالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به ترکمنستان خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان دو کشور همسایه شد. مقامات ایران و ترکمنستان در جریان این سفر همچنین موانع موجود بر سر راه تقویت همکاری‌ها را نیز بررسی کردند.

Loading

أحدث المقالات

جنبش جهاد: اسرائیل مجبور به تبادل اسرا خواهد شد

معاون دبیر کل جنبش جهاد اسلامی ضمن تأکید بر حضور نیروهای «سرایا القدس» در نبرد زمینی با نظامیان رژیم اشغالگر و آمادگی آنان برای ادامه درگیری تأکید کرد: «هرچقدر هم که روزهای تجاوز اسرائیل طولانی شود، مجبور به تبادل اسرا خواهد شد».

Loading

مذاکرات انصارالله و عربستان برای پایان جنگ و…

۱۳۹۹/۰۱/۱۳ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: گفتگوی تلفنی رؤسای جمهور آمریکا و ترکیه درباره لزوم پایبندی به آتش‌بس در سوریه و لیبی، تشدید اختلافات واشنگتن و سئول بر سر تقسیم هزینه‌های حضور نظامیان آمریکایی در کره جنوبی، ادعای پمپئو درباره احتمال بازنگری آمریکا در تحریم های این کشور علیه ایران، حمله موشکی رژیم صهیونیستی به سوریه، تهدید آمریکا توسط جنبش الابدال عراق، آغاز مذاکرات صلح عربستان و یمن برای پایان جنگ، نگرانی گوترش از افزایش شیوع کرونا در جهان، آغاز مذاکرات طالبان و دولت افغانستان، عدم محکومیت پرتاب های موشکی اخیر کره شمالی در شورای امنیت، عدم اعلام اطلاعات کامل مبتلایان به ویروس کرونا در نیروهای نظامی آمریکا توسط پنتاگون، مرگبارترین روز کرونایی در آمریکا و مخالفت سندرز با تحریم های دارویی ایران توسط آمریکا از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

الکوثر فارسی: رؤسای جمهور آمریکا و ترکیه درباره لزوم پایبندی به آتش‌بس در سوریه و لیبی به دلیل شیوع کروناویروس گفتگوی تلفنی کردند. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا و رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در گفتگوی تلفنی بر نیاز به آتش‌بس در سوریه و لیبی به دلیل شیوع بیماری کرونا ویروس تأکید کردند. دو طرف درباره تلاش‌ها برای مقابله با کرونا و حمایت از اقتصاد جهانی بحث و گفتگو و تأکید کردند در زمان کنونی باید کشورهایی که شاهد نزاع و درگیری هستند به ویژه سوریه و لیبی به آتش‌بس پایبند باشند و برای رسیدن به راه‌حل بحران تلاش کنند.

خبرگزاری فارس: رابرت آبرامز» فرمانده نیروهای آمریکایی حاضر در کره جنوبی از مذاکره‌کنندگان دو کشور خواست برای حل مسئله تقسیم هزینه‌های حضور نظامیان آمریکایی در این کشور دست به اقدام فوری بزنند. روز گذشته (سه‌شنبه) مذاکره‌کننده کره جنوبی «جیونگ اون بو» نسبت به این تصمیم آمریکا در برهه‌ای که مذاکرات در «مرحله نهایی» بود ابراز تأسف کرد و گفت: «امیدواریم هرچه زودتر به توافق برسیم». واشنگتن از سئول درخواست کرده ۵ میلیارد دلار در سال برای تأمین هزینه حضورش در کره جنوبی بپردازد. در حالی که سال گذشته این رقم ۸۷۰ میلیون دلار بود. این درخواست با مخالفت شدید سئول همراه شد. در پی بروز اختلاف بر سر این تأمین هزینه‌هاف واشنگتن اعلام کرد حقوق حدود نیمی از ۹۰۰۰ کره‌ای استخدام شده در پایگاه‌های نیروهای آمریکایی را از روز چهارشنبه قطع می‌کند.

خبرگزاری مهر: وزیر امور خارجه آمریکا بصورت مبهم از احتمال بازنگری آمریکا در تحریم های این کشور علیه ایران و کاهش آنها برای مقابله با ویروس کرونا خبر داد.  «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا احتمال کاهش تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران و سایر کشورها برای مبارزه آنها با همه‌گیری ویروس کرونا را بعید ندانست ولی نشانه قاطعی در این زمینه بروز نداد. او در عین حال مدعی شد که تحریم‌های آمریکا شامل کالاهای بشردوستانه و پزشکی نمی‌شود.

یورونیوز: تلویزیون دولتی سوریه اعلام کرد که دفاع موشکی این کشور «تعدادی موشک» که از اسرائیل به سمت حمص شلیک شده بود را منهدم کرده است. به گزارش خبرگزاری دولتی سوریه، سانا این موشک‌ها به سمت اهدافی در شرق حمص شلیک شده بود. با این وجود منابع رسمی سوریه تعداد دقیق موشک‌ها و اهداف آنها را اعلام نکرده‌اند. در مقابل سازمان غیردولتی دیده‌بان حقوق بشر سوریه ضمن تایید حمله اسرائیل، اهداف موشک‌ها را فرودگاه الشریعات اعلام کرد.

العالم فارسی: «کمال الحسناوی»، معاون دبیرکل جنبش «الابدال» عراق امروز (چهارشنبه) تاکید کرد که اگر آمریکا این بار خطایی انجام دهد، پاسخ گروه های مقاومت بسیار کوبنده خواهد بود. الحسناوی فاش کرد که جنبش وی اطلاعات دقیقی از «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر مستعفی عراق در باره قصد آمریکا در هدف قرار دادن مقرهای الحشد الشعبی و گروه های مقاومت دریافت کرده است. به گزارش المعلومه، وی در مصاحبه با روزنامه العربی الجدید گفت که جنبش الابدال اطلاعات دقیقی در دست دارد که آن را از عبدالمهدی دریافت کرده است که نشان می دهد آمریکا قصد دارد حملاتی علیه سایت های نظامی متعلق به الحشد الشعبی انجام دهد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): جنبش انصارالله یمن امروز سه شنبه از تماس‌ها با طرف سعودی برای مهار کردن تشدید تنش‌های نظامی میان دو طرف طی دو روز اخیر خبر داد.  به نقل از اسپوتنیک، ضیف الله شامی، وزیر اطلاع رسانی در دولت یمن در صنعاء در مصاحبه با الجزیره اعلام کرد که تماس‌هایی میان انصارالله و عربستان از طریق میانجی‌گرانی برای مهار تشدید تنش‌ها انجام می‌شود. وی ادامه داد: ما دست خود را به سمت صلح جامعی که راه‌حل‌های کاملی ارائه دهد، دراز می‌کنیم. پیشتر نیز سفیر عربستان در یمن با بیان اینکه کشورش در حال انجام مذاکرات روزانه با انصارالله است، اعلام کرد، بحث انجام مذاکرات برای پایان دادن به جنگ یمن نیز مطرح است.

تی آر تی ترکیه: آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد در یک نشست خبری ضمن ارائه گزارشی درباره پیامدهای اجتماعی و اقتصادی کرونا گفت: “این ویروس تمام مردم جهان را تهدید می‌کند. با بدترین بحران بشری بعد از جنگ جهانی دوم مواجه هستیم”. وی افزود: “ویروس کرونا منجر به بحران اقتصادی بی‌سابقه در تمام کشورها خواهد شد. این بحران تنها کنار گذاشتن بازی‌های سیاسی و همبستگی رفع می‌شود”.

خبرگزاری صدا و سیما: نمایندگان طالبان در حضور نمایندگان سازمان صلیب سرخ با مسوولان دولت افغانستان دیدار و درباره آزادی زندانیان طالبان گفتگو کردند. شورای امنیت ملی افغانستان امروز در پیامی توئیتری اعلام کرد : هیات سه نفره امور زندانیان طالبان در حضور نمایندگان سازمان صلیب سرخ با مسوولان دولت افغانستان دیدار و درباره آزادی زندانیان طالبان گفتگو کرد. براساس این پیام ، قرار است این مذاکرات امروز چهارشنبه نیز ادامه یابد. حاجی محمد ابراهیم ، حاجی عبدالفتاح و حاجی اختر محمد اعضای هیات فنی طالبان روز گذشته وارد کابل شدند و قرار است زندانیان طالبان در حضور آنها از زندان های افغانستان آزاد شوند.

ان اچ کی ژاپن: شورای امنیت سازمان ملل روز سه شنبه برای گفت و گو در مورد پرتاب اخیر موشک از سوی کره شمالی یک کنفرانس ویدئویی اضطراری برگزار کرد. برخی از اعضای این شورا نسبت به اقدامات پیونگ یانگ اظهار نگرانی کرده اند، اما شورای امنیت به اتفاق آرا این پرتاب ها را محکوم نکرد. کره شمالی روز یکشنبه دو پرتابه که به نظر می رسد موشک های بالستیک کوتاه برد باشند را به سوی دریای ژاپن پرتاب کرد.

پارس تودی: سخنگوی وزارت دفاع آمریکا “پنتاگون” اعلام کرد، به دلیل نگرانی‌های امنیتی، اعلام اطلاعات کامل مبتلایان به ویروس کرونا در واحدهای مختلف، متوقف شده است.  “آلیسا فر” سخنگوی پنتاگون در بیانیه‌ای اعلام کرد، شمار دقیق افراد مبتلا در یگان‌ها، پایگاه‌ها یا فرماندهی‌های عملیاتی را گزارش نخواهیم کرد. “مارک اسپر” وزیر دفاع آمریکا، پیش‌تر گفته بود، قصد دارد، پنتاگون را از اعلام «اطلاعات دقیق مأموریت‌هایش» به‌منظور حفظ امنیت عملیاتی، منع کند. وزارت دفاع آمریکا، روز سه‌شنبه شمار مبتلایان به ویروس کرونا در این وزارتخانه را یک هزار و 259 نفر و قربانیان این ویروس را نیز چهار نفر اعلام کرد.

تسنیم: طی ۲۴ ساعت گذشته نزدیک به ۹۰۰ نفر بر اثر ابتلا به ویروس کرونا در آمریکا جان خود را از دست دادند که مرگبارترین روز از زمان شیوع کرونا در آن کشور محسوب می‌شود. بر اساس آمار رسمی در عرض 24 ساعت گذشته 871 نفر بر اثر ابتلا به ویروس کرونا در آمریکا جان خود را از دست دادند. با آمار جدید شمار قربانیان کرونا در آمریکا به چهار هزار نفر افزایش یافت.

ایرنا: سناتور «برنی سندرز» نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا با بیان اینکه تحریم‌ها مانع رسیدن دارو به ایران است، خواستار لغو آنها شد. این سناتور ایالت ورمونت بامداد چهارشنبه در توئیتر نوشت: ویروس کرونا جان دو هزار و ۶۰۰ نفر را در ایران گرفته است و تحریم‌های آمریکا مانع رسیدن دارو و کمک به آن کشور است. این سناتور، خطاب به مایک پمپئو وزیر خارجه و استیو منوچین وزیر خزانه‌داری آمریکا نوشت: بیماری‌های همه‌گیر هیچ مرزی نمی‌شناسند. بیایید اختلافات کشورهایمان را کنار بگذاریم و برای کاهش آلام انسانی، تحریم‌ها را بردارید.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *