جدیدترین مطالب

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس

گزارش‌های فاش شده نشان می‌دهد تیمز واتر بزرگترین شرکت آب انگلیس که یک چهارم جمعیت انگلیس از مشترکان آن هستند ۱۵ میلیارد پوند بدهی به بار آورده است.

سفر وزیر امور خارجه به ترکمنستان

حسین امیرعبداالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به ترکمنستان خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان دو کشور همسایه شد. مقامات ایران و ترکمنستان در جریان این سفر همچنین موانع موجود بر سر راه تقویت همکاری‌ها را نیز بررسی کردند.

Loading

أحدث المقالات

توقف جنایات اسرائیل و آتش‌بس در غزه؛ مطالبه چهره‌های رسانه‌ای پاکستان

اسلام‌آباد- ایرنا- ۱۲۰ نفر از فعالان حوزه رسانه و چهره‌های پرطرفدار در فضای مجازی در پایتخت پاکستان با محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی در نسل‌کشی مردم فلسطین، از سازمان‌های بین المللی خواستند تا با توقف این تهاجم در غزه برای اجرای فوری آتش‌بس نقش‌آفرینی کنند.

سقوط یک اتوبوس به دره در آفریقای جنوبی ۴۵ کشته بر جای گذاشت

تهران- ایرنا- در پی سقوط اتوبوس حامل نمازگزاران عازم کنفرانس عید پاک از پلی در نزدیکی ماماتلاکالا در استان لیمپوپو آفریقای جنوبی به دره در روز پنجشنبه (به وقت محلی)، ۴۵ نفر جان باختند و یک نفر به شدت مجروح شد.

سقوط یک اتوبوس به دره در آفریقای جنوبی ۴۵ کشته بر جای گذاشت

تهران- ایرنا- در پی سقوط اتوبوس حامل نمازگزاران عازم کنفرانس عید پاک از پلی در نزدیکی ماماتلاکالا در استان لیمپوپو آفریقای جنوبی به دره در روز پنجشنبه (به وقت محلی)، ۴۵ نفر جان باختند و یک نفر به شدت مجروح شد.

ترامپ؛ کسی که می‌تواند آمریکا را نابود کند

تهران- ایرنا- بسیاری از تحلیگران آمریکایی معتقدند، فضای داخلی ایالات متحده شرایط را برای ایجاد یک جنگ داخلی گسترده در این کشور آماده کرده است و ترامپ می‌تواند طی فرایند انتخابات ریاست جمهوری پیش رو، نقش تعیین کننده‌ای در بروز این جنگ ایفا کند.

شهادت ۱۸ فلسطینی در بمباران غزه

تهران- ایرنا- منابع خبری بامداد جمعه گزارش دادند، در پی حملات هوایی رژیم صهیونیستی به مرکز و جنوب غزه ۱۸ فلسطینی شهید شدند.

Loading

رسانه ها؛ جنگ نفت و…

۱۳۹۸/۱۲/۲۹ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین:  فشار آمریکا به ریاض و مسکو برای پایان دادن به اختلافات نفتی، سقوط شاخص  داو جونز در ۳ سال گذشته ،کاهش 13 میلیارد دلاری بودجه عربستان همزمان با افت قیمت جهانی نفت، انتقاد شدید نمایندگان مجلس افغانستان از آمریکا، شرط حزب "آبی- سفید" برای تشکیل دولت وحدت با نتانیاهو ، امیدواری پوتین به حمایت مردم روسیه از اصلاح قانون اساسی، واکنش روسیه به تحریم های جدید آمریکا علیه ایران، استقبال دولت وفاق ملی از پیشنهاد آتش‌بس در لیبی، عقد قراردادهای نظامی روسیه با کشورهای آفریقایی، افزایش بیکاری در جهان به علت کرونا، واکنش سازمان بهداشت جهانی به خوانده شدن کووید-19 به ویروس چینی از سوی ترامپ  و نگرانی از شیوع کرونا در اردوگاه‌های پناهجویان از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری ایرنا:  سناتورهای آمریکایی در پی سقوط قیمت جهانی نفت، فشار به عربستان و روسیه را برای پایان دادن به اختلاف بر سر قیمت نفت افزایش داده‌اند. سناتورهای آمریکایی مذاکراتی را با سفیر عربستان در آمریکا داشته و به صورت جداگانه از «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا درخواست اعمال تحریم نفت بر این دو کشور را کرده اند. درحالی که دولت ها در سراسر جهان قرنطینه را برای مقابله با ویروس کرونا در دستور کار خود قرار داده‌اند، قیمت های جهانی نفت روز چهارشنبه به کمترین میزان خود در ۱۸ سال گذشته رسید. جنگ بر سر سهام بازار نفت خام بین تولیدکنندگان روسی و سعودی که پس از پایان سه سال توافق بر سر کاهش تولید نفت شکل گرفته، باعث سقوط شدید قیمت ها شده است.

 ان. اچ.کی ژاپن: شاخص میانگین صنعتی داو جونز در نیویورک برای اولین بار در بیش از سه سال گذشته در سطح کمتر از ۲۰ هزار بسته شد. سرمایه گذاران سهام خود را در بحبوحه ترس از ویروس کرونا فروختند. این سقوط باعث شد ترمز اضطراری بازار سهام برای چهارمین بار در یک هفته گذشته فعال شود و معاملات تجاری را به طور موقت متوقف کرد.

پارس تودی: وزیر دارایی عربستان از کاهش 13 میلیارد دلاری بودجه عمومی این کشور همزمان با افت قیمت جهانی نفت خبر داد. “محمد الجدعان” اعلام کرد: با توجه به شرایط بد اقتصادی جهان ناشی از شیوع ویروس کرونا و پیش‌بینی‌ها درباره کاهش رشد اقتصادی و تأثیرات منفی این مسأله بر دارایی کل عربستان، ریاض تصمیم به کاهش 13 میلیارد دلاری از بودجه عمومی گرفته است.اظهارات وزیر دارایی عربستان درحالی است که قیمت نفت خام آمریکا چهارشنبه شب برای تحویل در ماه آوریل با بیش از 24 درصد کاهش به 20 دلار و 37 سنت و به کم‌ترین میزان در 18 سال گذشته رسید.

 خبرگزاری صدا و سیما:  اعضای مجلس نمایندگان افغانستان، نماینده آمریکا در امور افغانستان را به نقض حاکمیت ملی این کشور متهم کردند. “ضیاء الدین ضیا”، نماینده سمنگان در مجلس افغانستان در جلسه علنی این مجلس گفت، “زلمی خلیل زاد”، نماینده آمریکا در امور افغانستان حاکمیت ملی این کشور را نقض کرده است و برنامه‌های تفرقه افکنانه را در دستور کار خود دارد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): ائتلاف “آبی-سفید” اسرائیل به ریاست بنی گانتس تشکیل دولت وحدت با حزب “لیکود” به ریاست بنیامین نتانیاهو را مشروط کرد.  حزب آبی-سفید اسرائیل به ریاست بنی گانتس اعلام کرد،  شرط موافقت با تشکیل دولت وحدت با حزب لیکود به ریاست بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر موقت رژیم صهیونیستی کسب پنج کرسی وزارتی است. در گزارش رسانه های محلی اشاره شده است که ائتلاف آبی-سفید برای کسب کرسی‌ در وزارتخانه های جنگ، خارجه، امنیت داخلی، دادگستری و فرهنگ پافشاری می‌کند. ائتلاف گانتس می‌خواهد هرآنچه که مربوط به نظام اجرای قانون است را تحت کنترل کامل خود درآورد.

خبرگزاری تسنیم: رئیس جمهوری روسیه با تأکید اینکه مواد اساسی قانون اساسی تغییری نخواهد کرد، گفت، واقعاً امیدوار است شهروندان روس در همه پرسی ۲۲ آوریل (سوم اردیبهشت سال ۹۹) شرکت کرده و به نفع اصلاح قانون اساسی کشور رأی بدهند. رئیس جمهوری روسیه در دیدار با نمایندگان مردم جمهوری کریمه و سواستوپل (به مناسبت سالروز پیوستن این مناطق به ترکیب روسیه) ابراز امیدواری کرد که شهروندان روسی در همه پرسی 22 آوریل (سوم اردیبهشت سال 99) شرکت کرده و به نفع اصلاح قانون اساسی کشور رأی بدهند.

العالم فارسی: نماینده دائم روسیه در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد: اعمال تحریم‌های جدید آمریکا در مورد ایران آن هم وقتی که ویروس کرونا در حال گسترش ‌در این کشور است، اقدامی غیراخلاقی و ضد انسانی است.میخاییل اولیانوف در توییتی نوشت: با این اقدام، سیاست آمریکا برای فشار حداکثری بر ایران بطور کامل بی اعتبار شد. دفتر صنعت و امنیت وزارت تجارت آمریکا روز سه‌شنبه اعلام کرد که شش شخص حقیقی و ۱۸ شرکت را برای فعال کردن یا کمک به برنامه هسته‌ای ایران، برنامه‌های هسته ای و موشکی غیر پادمانی پاکستان و تلاش‌های نوسازی ارتش روسیه به فهرست اشخاص تحریمی اضافه خواهد کرد.

خبرگزاری مهر :  دولت وفاق ملی لیبی از پیشنهاد اتحادیه اروپا و ۷ کشور دیگر برای برقراری آتش‌بس در لیبی از بیم شیوع کرونا، استقبال کرد. دولت وفاق ملی لیبی به ریاست فائز السراج و مرکزیت طرابلس، از فراخوان بین‌المللی برای توقف خصومت‌ها در این کشور استقبال کرد. دولت وفاق که از حمایت سازمان ملل برخوردار است همچنین از قطعنامه ۲۵۱۰ این سازمان که حامی آتش‌بس در لیبی است حمایت کرد.

اسپوتینک روسیه: روسیه قراردادهای تسلیحاتی به ارزش 1 میلیارد دلار با کشورهای آفریقایی منعقد کرد. دیمیتری شوگایف رئیس سرویس فدرال همکاری های نظامی و فنی، در مصاحبه با کانال خبری”روسیه ۲۴” بیان کرد، که روسیه از اکتبر سال ۲۰۱۹، با کشورهای آفریقایی وارد معامله سلاح به ارزش ۱ میلیارد دلار شده است. وی افزود: سبد سفارشات ما با یک سفارش بزرگ دوباره پر شده است، همانطور که می گویند، یک میلیارد دلار از کشورهای آفریقایی، یعنی ما برای آن مبلغ قراردادهایی امضا کرده ایم و این یک شاخص بسیار خوب است.

آناتولی  ترکیه:  سازمان بین‌المللی کار اعلام کرد احتمالا حدود 25 میلیون نفر در سراسر جهان به‌علت ویروس کرونا شغل خود را از دست خواهند داد. سازمان بین‌المللی کار (ILO) با انتشار گزارشی درباره تاثیرات ویروس جدید کرونا «کووید- 19» اعلام کرد: احتمالا حدود 25 میلیون نفر در سراسر جهان به‌علت این ویروس شغل خود را از دست خواهند داد.

رادیو چین: سازمان بهداشت جهانی  نشست خبری هفتگی را در مقر این سازمان در ژنو برگزار کرد. در این نشست، مایک ریان مسوول پروژه های اضطراری سازمان بهداشت جهانی نسبت به سخنان دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا مبنی بر این که کووید-19 را «ویروس چینی» خواند، واکنش نشان داد. مایک ریان تاکید کرد: ما باید با احتیاط لب به سخن بگشاییم و از مرتبط ساختن ویروس با شخص پرهیز کنیم.

یورونیوز:  ژونگ نانشان، دانشمند سرشناس چینی روز پنجشنبه گفت که شیوع ویروس جدید کرونا در سطح جهان احتمالا تا ماه ژوئن (خرداد/تیر) به پایان می‌رسد. این متخصص ۸۳ ساله بیماری‌های همه‌گیر پیش از این ویروس سارس را در سال ۲۰۰۳ کشف کرده بود. او تاکید کرد که بسیاری از افراد مبتلا به ویروس جدید کرونا که از خارج از چین وارد این کشور می‌شوند علائم ابتلا به بیماری «کووید ۱۹» را ندارند.

دویچه وله:  پناهجویان در اردوگاه‌های کشورهای گوناگون، از یونان گرفته تا لبنان ، بنگلادش و یا کنیا، در خطر شدید ابتلا به ویروس کرونا قرار دارند. تعداد زیادی از پناهجویان در اردوگاه‌ها در فضایی محدود در کنار هم زندگی می‌کنند. امدادگران می‌کوشند با مقررات سختگیرانه‌ای از شیوع کووید-۱۹ در این اردوگاه‌ها جلوگیری کنند. در اردوگاه پناهجویان موریا در جزیره لسبوس یونان حدود ۲۰ هزار نفر در فضایی محدود که در حاشیه باغ‌های زیتون امتداد دارد زندگی می‌کنند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *