جدیدترین مطالب

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

علی اسماعیلی اردکانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ویراستاران کتاب «استراتژی کلان» تری بالزاک، پیتر دامبروفسکی و سیمون ریک، درک نسبتاً انعطاف‌پذیری از استراتژی کلان طرح می‌کنند که شامل روش‌ها و ابزارهایی است که دولت‌ها برای تعقیب اهداف استراتژیک خود به کار می‌گیرند، حالا به هر شکل که آنها را تعریف کنند.

تهدید هوش مصنوعی علیه ۸ میلیون شغل در انگلیس

“موسسه پژوهش سیاست‌های عمومی” در انگلیس (Institute for Public Policy Research) در گزارشی برآورد کرد با سیاست‌های جاری دولت انگلیس، فناوری هوش مصنوعی، حدود ۸ میلیون شغل را در این کشور تهدید می‌کند.

شمار شهدای غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید

وزارت بهداشت حماس پنجشنبه اعلام کرد شمار شهدای فلسطینی از آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس در نوار غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید.
بنا بر اعلام وزارت بهداشت حماس، در ۲۴ ساعت گذشته، ۶۲ فلسطینی دیگر به شهادت رسیدند.

Loading

أحدث المقالات

Loading

رسانه ها؛آغاز حذف دلار از مبادلات تجاری و…

۱۳۹۸/۱۲/۲۶ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین:  تصمیم پاکستان، چین و روسیه برای حذف دلار از مبادلات تجاری، گانتس مامور تشکیل کابینه رژیم صهیونیستی ، توافق حزب عربی کنست با گانتس در خصوص معامله قرن، اعتراف پنتاگون به تلفات نظامیان آمریکا در عراق ، تکذیب استقرار مجدد نظامیان آمریکایی در عراق، تعلیق همکاری فرماندهی عملیات مشترک عراق با ائتلاف آمریکایی، ادامه بازداشت ها در عربستان، نخستین گشت‌ مشترک ترکیه-روسیه در ادلب، اعلام آخرین آمار مبتلایان به کرونا  از سوی سازمان جهانی بهداشت، هشدار به چین در رابطه با موج دوم همه گيری کرونا، ادامه سقوط بورس کشورهای حاشیه خلیج فارس و تعویق آزادی زندانیان طالبان در افغانستان از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری تسنیم: سه کشور پاکستان، چین و روسیه تصمیم گرفتند در مبادلات تجاری به‌جای دلار از ارزهای خود استفاده کنند.گزارش‌ها حاکی است این سه کشور با همکاری دیگر کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای تصمیم دارند به‌جای استفاده از دلار آمریکا یا پوند انگلیس از ارزهای خود استفاده کنند.قرار است به‌زودی این تصمیم با حضور مسئولین این کشورها شکلی اجرایی به خود بگیرد و عملاً دلار آمریکا از چرخه روابط اقتصادی حذف شود.

خبرگزاری ایرنا: رییس رژیم صهیونیستی قصد دارد، امروز (دوشنبه) از بنی گانتس، رقیب بنیامین نتانیاهو نخست وزیر کنونی این رژیم بخواهد دولت جدید اسراییل را تشکیل دهد.”روون ریولین” رئیس رژیم صهیونیستی روز گذشته (یک‌شنبه) پس از رایزنی‌هایی با فراکسیون‌های پارلمانی این رژیم، تصمیم گرفت که بنی گانتس رئیس حزب آبی و سفید را مأمور تشکیل کابینه آتی این رژیم کند.

خبرگزاری فارس: حزب لیست مشترک عربی در پارلمان رژیم صهیونیستی می‌گوید، بر اساس توافق با «گانتز» رئیس ائتلاف آبی و سفید مقرر شده وی در صورت تشکیل دولت گام‌های سیاسی یکجانبه در رابطه با معامله قرن برندارد.«ایمن عوده» رئیس حزب لیست مشترک عربی در همین زمینه به روزنامه فرامنطقه‌ای «القدس العربی» گفت: ما در برار دو گزینه قرار داشتیم که شیرین‌‌ترین آن تلخ بود؛ ما ناچار به انتخاب میان بد و بدتر بودیم. عدم حمایت لیست مشترک عربی از بنی گانتز به معنای ادامه نخست‌وزیری «بزرگترین تحریک‌کننده» بنیامین نتانیاهو بود.

 خبرگزاری صدا و سیما: وزارت دفاع آمریکا بیانیه‌ای در ارتباط با زخمی‌شدن سه آمریکایی در حمله به پایگاه التاجی عراق صادر کرد. پایگاه اینترنتی وزارت دفاع آمریکا بیانیه‌ای در ارتباط با زخمی‌شدن سه آمریکایی در عملیات ضد آمریکایی به پایگاه التاجی عراق صادر کرد. در این بیانیه آمده است: جاناتان راث هافمن سخنگوی پنتاگون در یک کنفرانس خبری اعلام کرد: سه تن از نیرو‌های ارتش آمریکا در یک حمله با راکت کاتیوشا به نیرو‌های آمریکایی و ائتلاف در اردوگاه تاجی عراق در روز ۱۳ ماه مارس، زخمی شدند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):پنتاگون گزارش شبکه تلویزیونی آمریکایی درباره تصمیم واشنگتن برای استقرار مجدد صدها نظامی در عراق به ویژه در پایگاه‌های غرب موصل و کرکوک را تکذیب کرد.یک مقام مسؤول در وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) درباره تصمیم واشنگتن مبنی بر استقرار مجدد صدها تن از نیروهای خود در عراق به ویژه در پایگاه‌هایی در غرب موصل و کرکوک گفت، هیچ برنامه رسمی برای انجام این کار وجود ندارد.

الکوثر فارسی:  فرماندهی عملیات مشترک عراق از تعلیق همکاری با ائتلاف آمریکایی موسوم به ضد داعش به دلیل حمله اخیر این ائتلاف به نیروهای نظامی رسمی عراقی خبر داد.سرتیپ «تحسین الخفاجی» سخنگوی فرماندهی عملیات مشترک عراق در گفت‌وگو با پایگاه خبری «المعلومه» تصریح کرد فرماندهی عملیات مشترک عراق، هدف قرار دادن نیروهای نظامی رسمی عراق را محکوم می کند و آن را اقدامی خصمانه می‌داند.

العالم فارسی:  حکومت سعودی از بازداشت 298 مسئول دولتی در عربستان خبر داد و مدعی شد که از آنها درباره اتهامات مربوط به فساد بازجویی خواهد کرد.دولت عربستان سعودی روز یکشنبه از بازداشت ۲۹۸ مقام سعودی از جمله شماری از افسران ارتش و پلیس این کشور به ظن دست داشتن در جرایم رشوه‌خواری و سوء استفاده از مناصب خود خبر داد و گفت که بازپرسان اتهام‌هایی را به آنها وارد خواهند کرد.

آناتولی  ترکیه: وزارت دفاع ملی ترکیه اعلام کرد نیروهای زمینی و هوایی کشورمان نخستین گشت‌زنی مشترک ترکیه-روسیه در جاده «ام 4» ادلب در سوریه را انجام دادند. پیش از این خلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه اعلام کرده بود: متن توافق‌نامه ترکیه و روسیه آماده و توسط هیئت‌های دو کشور امضا شد.

 ان. اچ.کی ژاپن: ترکیه و روسیه بخاطر اعتراضات محلی علیه یک پیمان آتش بس برای استان ادلب در شمال غربی سوریه، نتوانستند اولین گشت مشترک خود در این منطقه را به پایان برسانند.این دو کشور که از دو سوی مخالف در این جنگ حمایت می کنند روز یکشنبه در امتداد بزرگراهی که از شرق تا غرب ادلب ادامه دارد این گشت را آغاز کردند. اما دیده بان حقوق بشر در سوریه می گوید که این گشت بخاطر تحصن و برگزاری اشکال دیگری از اعتراضات در طی این مسیر ناموفق ماند.

رادیو چین: سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد  جمعاً 72 هزار و469 مورد ابتلا به کووید-19 در خارج از چین تشخیص داده شده‎اند. سازمان  بهداشت جهانی دیروز گزارش تازه ترین وضعیت کووید-19 را منتشر کرد. در سراسر جهان، تعداد مبتلایان در مقایسه با روز گذشته با افزایش 10982 نفر جدید به 153 هزار و 517 نفر رسید و تعداد مرگ با افزایش 343 نفر به 5735 نفر افزایش یافت.

اسپوتنیک روسیه: رئیس انستیتوی آلرژی و بیماریهای عفونی موسسه ملی بهداشت ایالات متحده اعلام کرد که پس از قرنطینه چین، موج دوم بیماری همه گیری کرونا ویروس در این کشور ممکن است آغاز شود. آنتونی فاوچی گفت، با بازگشت چین به حالت عادی، خطر آغاز مجدد این بیماری افزایش می یابد. این دانشمند همچنین خاطرنشان کرد: در آمریکا همه گیری ممکن است چند ماه ادامه داشته باشد.

یورونیوز: آخرین آمارها نشان می دهد که تعداد جان باختگان بر اثر ابتلا به بیماری «کووید ۱۹» در قاره اروپا از دو هزار نفر فراتر رفته است. مقامات ایتالیا روز یکشنبه اعلام کردند که طی ۲۴ ساعت گذشته ۳۶۸ نفر در این کشور به دلیل ابتلا به ویروس جدید کرونا جان باختند.به این ترتیب تعداد جان باختگان به دلیل ابتلا به بیماری «کووید ۱۹» در ایتالیا به ۱۸۰۹ نفر رسید.

پارس تودی: شاخص بورس کشورهای حاشیه خلیج فارس با وجود اختصاص بسته‌های حمایتی بازهم سقوط کرد. درحالی که دولت عربستان برای جبران خسارت‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا و کاهش شدید قیمت نفت، بسته حمایتی به ارزش ۱۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار اختصاص داده است، بورس این کشور که با نام “التداول” شناخته می‌شود و بزرگ‌ترین بازار بورس در منطقه خلیج فارس به شمار می‌رود، روز یکشنبه ۱.۱ درصد کاهش یافت.

دویچه وله: دولت افغانستان آزادی برنامه‌ریزی شده اعضای زندانی گروه طالبان را به تعویق انداخت. جاوید فیصل، سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان گفت که دولت ابتدا باید هویت بازداشت‌شدگان را تایید کند و این کار نیاز به زمان دارد. طبق توافقی که بین طالبان و آمریکا انجام گرفت قرار است پنج هزار زندانی طالبان آزاد شوند. به تعویق افتادن آزادی زندانیان طالبان از زندان‌های افغانستان می‌تواند روند مذاکرات صلح بین‌الافغانی را به خطر بیاندازد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *