جدیدترین مطالب

نمایشگاہ نسخ قرآنی در پاکستان

همزمان با نیمه دوم ماه مبارک رمضان، نمایشگاه نسخ خطی قرآن کریم با مشارکت رایزنی فرهنگی کشورمان در پاکستان و مرکز تحقیقات زبان فارسی ایران و پاکستان در اسلام آباد گشایش یافت.

Loading

أحدث المقالات

نبود هیچ آلودگی پرتوی غیرعادی در رود ارس

معاون سازمان انرژی اتمی ایران گفت: بعد از بررسی‌های دقیق در آزمایشگاه‌های معتبر مرکز نظام ایمنی و اندازه‌گیری‌هایی که انجام شد، باید قاطعانه اعلام داشت تاکنون هیچ آلودگی غیر عادی پرتوی در رودخانه ارس وجود ندارد.

سناتور اسبق آمریکایی در گذشت

تهران-ایرنا- «جوزف لیبرمن» سناتور اسبق آمریکایی که اغلب به اتخاذ مواضع ضد ایرانی و حمایت از رژیم صهیونیستی شهرت داشت، در سن ۸۲ سالگی در اثر عوارض ناشی از زمین خوردگی درگذشت.

Loading

رسانه ها؛ اپیدمی کرونا و…

۱۳۹۸/۱۲/۲۴ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: آخرین اخبار از شیوع کرونا در جهان، اعلام «وضعیت اضطراری ملی» در آمریکا، افزایش مبتلایان به کرونا در آمریکای لاتین، سقوط آزاد شاخص سهام در بازارهای بورس آمریکا، هشدار سازمان جهانی بهداشت درخصوص همه گیری ویروس کرونا  در اروپا، تعویق انتخابات درون حزبی ریاست جمهوری آمریکا، لغو رزمایش‌های ارتش رژیم‌ صهیونیستی به دلیل شیوع کرونا، شکایت عراق از آمریکا به شورای امنیت و سازمان ملل متحد، تمدید تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه برای ۶ ماه، احضار سفیر چین از سوی آمریکا، جدی تر شدن جنگ قدرت بین «عبدالله عبدالله» و «اشرف غنی»، هشدار مصر درباره آبگیری سد النهضه و ایجاد مرکز نظامی مشترک روسیه و ترکیه در استان ادلب از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

 خبرگزاری صدا و سیما: براساس جدیدترین آمار سازمان بهداشت جهانی تا روز شنبه ۱۴ مارس ۲۰۲۰، تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در جهان به ۱۴۵ هزار و ۸۱۰ نفر رسید.از این تعداد ۵ هزار و ۴۳۶ نفر جان باخته و ۷۲ هزار و ۵۳۱ نفر بهبود پیدا کرده اند.براساس این گزارش از میان ۶۷ هزار و ۸۴۳ نفری که همچنان درگیر این بیماری هستند، حال ۹ درصد آن‌ها یعنی ۶ هزار و ۸۲ نفر وخیم گزارش شده است.

آناتولی  ترکیه:  رییس جمهور آمریکا به دلیل شیوع کرونا وضعیت اضطرار ملی در این کشور اعلام کرد.دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در یک کنفرانس خبری در کاخ سفید اظهار داشت:‌ «به‌صورت رسمی اعلام حالت اضطراری ملی اعلام می‌کنم. این دو کلمه بسیار مهم هستند».

العالم فارسی:  آمار مبتلایان به کرونا در آمریکای لاتین و حوزه کارائیب به بیش از ۲۰۰ مورد افزایش یافت که این مسأله، مقامات این منطقه را نسبت به شیوع گسترده‌تر این ویروس، نگران کرده است.  همزمان با افزایش شمار مبتلایان به کرونا در آمریکای لاتین، مقامات این منطقه در حال اتخاذ تدابیر جدی برای جلوگیری از شیوع گسترده تر این ویروس هستند.

رادیو چین: شاخص سهام در بازارهای آمریکا پس از اعلام تصمیم «دونالد ترامپ» برای ممنوع کردن ورود مسافران اروپایی به شدت سقوط کرد. شاخص «داو جونز» با شروع کار بازار ۷.۴ درصد و «نزدک کامپوزیت» در آغاز معاملات ۶.۹ درصد سقوط کردند.

ان. اچ.کی ژاپن: رئیس سازمان جهانی بهداشت گفته است که کانون شیوع ویروس کرونا از چین به اروپا انتقال یافته است.  تدروس آدهانوم گبریسوس، رئیس این سازمان در یک کنفرانس خبری در ژنو گفت که «اروپا اکنون به مرکز این همه گیری تبدیل شده است».مایک رایان، کارشناس ارشد برنامه فوریت های سلامت و درمان سازمان بهداشت جهانی، تاکید کرد که ممنوعیت های جامع مسافرتی کارساز نیستند.

خبرگزاری مهر: شیوع کرونا در آمریکا به تعویق و توقف رقابت‌های انتخاباتی درون حزبی در ایالت لوئیزانا در آمریکا منجر شد. براین اساس لوئیزانا نخستین ایالت آمریکاست که در آن انتخابات دورن حزبی دموکرات‌ها به دلیل شیوع کرونا متوقف می‌شود.

خبرگزاری ایرنا: ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد که به دلیل جلوگیری از شیوع کرونا تمامی رزمایش‌های نیروهای نظامی این کشور را برای حدود یک ماه لغو می‌کند.ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد که تا اواسط ماه آوریل (اواخر فروردین) رزمایش نیروهای نظامی را لغو می‌کند.از سوی دیگر وزارت بهداشت رژیم صهیونیستی اعلام کرد که شمار مبتلایان به کرونا در سرزمین‌های اشغالی به ۱۴۳ نفر رسیده است.

خبرگزاری فارس: وزارت خارجه عراق اعلام کرد که این کشور از آمریکا به دلیل حملات هوایی‌اش علیه نیروهای عراق، به شورای امنیت و سازمان ملل متحد شکایت می‌کند.وزارت خارجه عراق اعلام کرد که «اقدام نیروهای آمریکایی در بمباران مقر [نیروهای] دولتی عراق اقدام خصمانه و نقض حاکمیت است».عراق گفته است که به‌زودی در نامه‌های جداگانه از آمریکا به دلیل حملات امروز به شورای امنیت و سازمان ملل متحد شکایت خواهد کرد.

خبرگزاری تسنیم: اتحادیه اروپا تحریم‌های فردی علیه شهروندان روسیه که مهلت اجرای بسته قبلی آن، ۱۵ مارس (۲۵ اسفند) به اتمام می‌ رسد، را برای مدت ۶ ماه دیگر تمدید کرده است. این مسئله روز جمعه در وب سایت مجله رسمی اتحادیه اروپا منتشرشده است.صحبت بر سر محدودیت‌های اقتصادی در چارچوب فرمولی بعنوان “تحریم‌ها به خاطر تضعیف تمامیت ارضی، حاکمیت و استقلال اوکراین” است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): دستگاه دیپلماسی آمریکا سفیر پکن در واشنگتن را در ارتباط با اظهارات مطرح شده از سوی سخنگوی وزارت امور خارجه چین احضار کرد. وزارت امور خارجه آمریکا به موضع‌گیری طرف چینی که اعلام کرده بود، احتمالا ارتش ایالات متحده ویروس کرونا را به شهر ووهان برده است، واکنش نشان داد.

الکوثر فارسی: در پی اعلام لغو ریاست اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان از طرف اشرف غنی رییس جمهوری این کشور، «عبدالله عبدالله» که خود را رئیس جمهور افغانستان می داند، ادامه کار اشرف غنی را فاقد اعتبار دانست.عبدالله عبدالله در بیانیه ای اعلام کرد، ادامه کار « اشرف غنی » پایان یافته و او مشروعیت قانونی ندارد. وی افزود به زودی ریاست اجرایی و معاونانش را معرفی خواهد کرد. اظهارات عبدالله عبدالله درباره فقدان مشروعیت اشرف غنی بخش تازه ای از جنگ قدرت در افغانستان است .

پارس تودی:  کارشناسان حقوقی و نظامی مصر درباره اقدام اتیوپی به آبگیری سد النهضه و عواقب آن برای مصر هشدار دادند. کارشناسان حقوقی و نظامی و تحلیلگران هشدار دادند اگر اتیوپی به ساخت سد النهضه و پرکردن خزانه آن طی چند ماه آینده ادامه دهد، موجودیت مصر با خطری بزرگ روبه رو خواهد شد.”طلعت مسلم” کارشناس نظامی و راهبردی مصر گفت: اساس کار برای حل بحران سد النهضه راه های مسالمت آمیز است. سد النهضه روی رود نیل آبی، در کشور اتیوپی و در 400 کیلومتری مرز سودان در حال ساخت است.

دویچه وله: در پی توافق بین پوتین و اردوغان بر سر استقرار آتش‌بس در ادلب، دو کشور بر سر همکاری نظامی در سوریه با یکدیگر توافق کردند. از جمله بر سر تشکیل نیروی گشت مشترک برای نظارت بر یکی از راه‌های استراتژیک ادلب توافق شده است.گفت‌وگو و تماس‌ها میان دولت‌های روسیه و ترکیه بر سر استقرار آتش بس در استان ادلب سوریه ادامه دارد. در همین رابطه یک گروه نظامی روسیه برای پیشبرد این مذاکرات راهی استانبول شده است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *