أحدث المقالات

ببینید | لحظه وتوی آمریکا برای عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل

در رای گیری پیش نویس قطعنامه عضویت کامل کشور فلسطین در سازمان ملل ۱۲ کشور روسیه، چین، فرانسه، مالت، اسلوونی، اکوادور، گویان، روسیه، ژاپن، موزامبیک، سیرالئون، و الجزایر رای مثبت دادند. دو کشور بریتانیا، سوئیس رای ممتنع دادند اما ایالات متحده آمریکا با رای مخالف این قطعنامه‌ را وتو کرد.

Loading

رسانه ها؛ پیوند پوتین و روسیه و…

۱۳۹۸/۱۲/۲۱ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: تمدید دوره ریاست‌جمهوری روسیه در دوما، قطعنامه شورای امنیت در تایید توافق آمریکا و طالبان، تاکید چین بر برقراری امنیت و ثبات در افغانستان، هند همچنان در خطر تحریم های آمریکا به دلیل روابط نظامی با روسیه، برگزاری رزمایش آمریکا و امارات در خلیج فارس، افزایش قابل توجه صادرات تسلیحات آمریکا، حمایت مصر از سوریه در قبال ترکیه، پیروزی «جو بایدن» در ۲ ایالت آمریکا در دومین سه‌شنبه رقابت‌های مقدماتی دموکرات‌ها، گفت‌وگوی وزرای دفاع ترکیه و روسیه درباره ادلب،  آغاز عقب نشینی سلاح های سنگین ترکیه از ادلب بر اساس توافق نامه 5 مارس، مذاکره ترکیه و اروپا بر سر توافقنامه پناهجویی 2016، افزایش تولید نفت عربستان و روسیه، درخواست برجامی اتحادیه اروپا از ایران و افزایش شمار مبتلایان به ویروس کرونا دراروپا از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری فارس: مجلس دومای روسیه با 383 رای مثبت و 43 رای ممتنع به متمم پیشنهادی در خصوص اصلاح قانون اساسی این کشور و تمدید دوران ریاست جمهوری رای مثبت داد. اکثریت قاطع اعضای مجلس دومای روسیه به دومای روسیه به متمم پیشنهادی هم حزبی «ولادیمیر پوتین» برای تمدید دوران ریاست‌جمهوری رأی مثبت دادند. رئیس‌جمهور روسیه روز سه شنبه (دیروز) گفت، مشروط بر موافقت دیوان عالی روسیه، او با متممی که با هدف تمدید دوره ریاست‌ جمهوری در دوما مطرح شده، مخالفتی ندارد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): شورای امنیت سازمان ملل به اتفاق آرا قطعنامه‌ای را در حمایت از توافق آمریکا و جنبش طالبان در افغانستان تصویب کرد.شورای امنیت سازمان ملل با ۱۵ رأی موافق و بدون هیچ رای مخالف پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی واشنگتن با عنوان قطعنامه ۲۵۱۳ را در تأیید توافق آمریکا و گروه طالبان افغانستان تصویب کرد.

رادیو چین: نماینده چین در سازمان ملل گفت : جامعه بین المللی باید با همکاری به همه طرف های افغانستان در استفاده از فرصت ها و برطرف کردن چالش ها کمک کند. جانگ جون تاکید کرد، افغانستان در یک دوره بحرانی قرار دارد. جامعه بین المللی باید با همکاری به طرفین افغانستان در استفاده از فرصت ها و حل چالش ها یاری رساند.

خبرگزاری ایرنا: با وجود گسترش روابط دفاعی میان هند و آمریکا، دهلی نو همچنان در معرض خطر تحریم های آمریکا بر اساس قانون مقابله با رقیبان آمریکا از طریق تحریم یا “کاتسا” قرار دارد.نشریه “دیفنس نیوز” روز چهارشنبه در گزارشی نوشت: رسانه های هند گزارش های زیادی مبنی بر معاف شدن هند از قانون کاتسا منتشر کرده اند.یک مقام در وزارت دفاع آمریکا گفت: با وجود ادعای رسانه های هند، در قانون کاتسا، هیچ معافیتی برای این کشور در نظر گرفته نشده است و هند می تواند به دلیل خرید تجهیزات نظامی از روسیه از سوی آمریکا تحریم شود.

خبرگزاری مهر: نظامیان آمریکایی و اماراتی در خلیج فارس به صورت مشترک در حال برگزاری مانور نظامی هستند و هدف آن را تقویت بنیه دفاعی خود اعلام کرده‌اند. نظامیان اماراتی و آمریکایی با هدف آنچه «افزایش » عنوان شده، اقدام به برگزاری مانور نظامی مشترک کردند و این مانور نظامی در حال حاضر در جریان است.

 خبرگزاری صدا و سیما: براساس گزارش‌های جدید منتشر شده، آمریکا ظرف پنج سال گذشته، صادرات تسلیحات خود را به کشور‌های مختلف در جهان بیست و سه درصد افزایش داده است.براساس این گزارش‌، آمریکا ظرف پنج سال گذشته، صادرات تسلیحات خود را به کشور‌های مختلف در جهان بیست و سه درصد افزایش داده است.

الکوثر فارسی: رئیس دستگاه اطلاعات مصر با سفر به دمشق، افزایش هماهنگی بین کشور‌های عربی در سوریه را برای مقابله با ترکیه خواستار شد. روزنامه رای الیوم نوشت: “عباس کامل”، رئیس دستگاه اطلاعات مصر با سفر به دمشق و در دیدار با “علی مملوک” رئیس دفتر امنیت ملی سوریه و برخی دیگر از مقامات این کشور، درباره تنش آفرینی ترکیه در شمال سوریه و مسئله انتقال شماری از نیرو‌های گروه‌های مسلح از ادلب به لیبی توسط ترکیه گفتگو کردند که برای طرف مصری اهمیت داشت.

العالم فارسی:  معاون اول رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده آمریکا با به دست آوردن پیروزی در ۲ ایالت در دومین سه‌شنبه رقابت مقدماتی دموکرات‌ها، خود را به رقیب احتمالی برای دونالد ترامپ در انتخابات ۲۰۲۰ تبدیل کرده است.«جو بایدن» که هفته پیش در روز مهم «سه شنبه بزرگ» موفق شد با پشت سر گذاشتن «برنی سندرز»، در صدر نامزهای دموکرات قرار بگیرد و پیروز انتخابات درون حزبی دموکرات‌ها شود، اکنون در دومین سه شنبه رقابت مقدماتی دموکرات‌ها نیز پیشتاز است و در برخی ایالت‌ها به پیروزی‌هایی دست یافته است.

آناتولی  ترکیه: وزرای دفاع ترکیه و روسیه پیرامون آتش‌بس در ادلب به‌صورت تلفنی گفت‌وگو کردند.خلوصی آکار و سرگئی شویگو، وزرای دفاع ترکیه و روسیه طی گفت‌وگوی تلفنی درباره راهکار لازم برای استمرار آتش‌بس در ادلب و بازگشت بیش از یک میلیون آواره به شهر و دیارشان به تبادل نظر پرداختند.

اسپوتنیک روسیه:  نیروهای ارتش ترکیه، با توجه به توافق نامه 5 مارس میان رهبران ترکیه و روسیه، اقدام به خروج سلاح های سنگین ترکیه از ادلب نمودند.یک منبع نظامی ترکیه به این خبرگزاری اعلام نمود که، ارتش ترکیه اقدام به عقب نشینی مرحله ای سلاح های سنگین خود از استان ادلب سوریه کرد.

دویچه وله:  ترکیه و اروپا بر سر توافقنامه پناهجویی دوباره مذاکره می‌کنند.ترکیه و اتحادیه اروپا قصد دارند بر سر توافقنامه پناهجویی سال ۲۰۱۶ دوباره مذاکره کنند. قرار است سران آلمان، فرانسه و بریتانیا به زودی با اردوغان در استانبول ملاقات کنند. ترکیه مرزهای خود به اروپا را برای پناهجویان گشود. مبارزه دشواری بین اتحادیه اروپا و ترکیه برای حفظ توافقنامه پناهجویی ۱۸ مارس ۲۰۱۶ آغاز شده است.

 ان. اچ.کی ژاپن: عربستان سعودی و روسیه تولید نفت را افزایش می دهند. عربستان سعودی و روسیه اعلام کرده اند که حتی اگر نگرانی در مورد شیوع ویروس کرونا تقاضا را کاهش دهد، تولید نفت خود را افزایش خواهند داد. این تصمیم در پی شکست کشورهای اوپک و کشورهای غیر عضو در هفته پیش برای رسیدن به توافقی بر سر کاهش تولید نفت گرفته شد.سعودی آرامکو، شرکت نفت دولتی عربستان سعودی، روز سه شنبه اعلام کرد که این شرکت ماه آینده به شدت تولید نفت را افزایش داده و به ۱۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه در روز خواهد رساند.

پارس تودی:  اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای علی‌رغم اذعان به اینکه رفع تحریم‌ها بخش ضروری برجام است از ایران خواست به تعهدات کامل خود ذیل توافق هسته‌ای بازگردد. اتحادیه اروپا در این بیانیه بر اهمیت “برجام” تاکید کرد و مدعی شد، این اتحادیه از هیچ تلاشی برای حفظ این توافق بین المللی دریغ نخواهد کرد.

یورونیوز:  شمار مبتلایان به ویروس کرونا در ایتالیا به بیش از ۱۰ هزار نفر و شمار قربانیان به ۶۳۱ نفر افزایش یافت . شیوع ویروس کرونا بیش از ۱۰۰ کشور جهان را درگیر کرده است. این در حالی است که چین، کشوری که این ویروس از آنجا به سایر نقاط جهان شیوع پیدا کرد، روز سه‌شنبه ۲۰ اسفند (۱۰ مارس) کمترین میزان ابتلای جدید به کرونا در ۴۰ روز اخیر را با ۱۹ مورد ثبت کرد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *