جدیدترین مطالب

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

علی اسماعیلی اردکانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ویراستاران کتاب «استراتژی کلان» تری بالزاک، پیتر دامبروفسکی و سیمون ریک، درک نسبتاً انعطاف‌پذیری از استراتژی کلان طرح می‌کنند که شامل روش‌ها و ابزارهایی است که دولت‌ها برای تعقیب اهداف استراتژیک خود به کار می‌گیرند، حالا به هر شکل که آنها را تعریف کنند.

تهدید هوش مصنوعی علیه ۸ میلیون شغل در انگلیس

“موسسه پژوهش سیاست‌های عمومی” در انگلیس (Institute for Public Policy Research) در گزارشی برآورد کرد با سیاست‌های جاری دولت انگلیس، فناوری هوش مصنوعی، حدود ۸ میلیون شغل را در این کشور تهدید می‌کند.

شمار شهدای غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید

وزارت بهداشت حماس پنجشنبه اعلام کرد شمار شهدای فلسطینی از آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس در نوار غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید.
بنا بر اعلام وزارت بهداشت حماس، در ۲۴ ساعت گذشته، ۶۲ فلسطینی دیگر به شهادت رسیدند.

Loading

أحدث المقالات

پولیتیکو: آمریکا درحال برگزاری مذاکرات مقدماتی برای برقراری ثبات در غزه پسا جنگ است / نیرو‌های آمریکایی به غزه اعزام نمی‌شوند

نشریه پولیتیکو به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد که دولت بایدن مذاکرات مقدماتی را جهت بررسی گزینه‌های موجود برای برقراری ثبات در غزه پس از پایان یافتن جنگ میان اسرائیل و حماس برگزار می‌کند.

آیا کندی بازی را در انتخابات آمریکا به هم می‌زند؟

از زمان ورود به عرصه انتخابات در آوریل سال گذشته، کندی عمدتا توانسته ۱۰ تا ۲۰ درصد آرا را در نظرسنجی‌ها به خود اختصاص دهد. نظرسنجی انجام شده در هفته اخیر در ایالت‌های سرنوشت ساز نشان داد که حضور وی سبب شده تا فاصله ترامپ با بایدن یک درصد بیشتر شود. ترامپ در شبکه اجتماعی خود در واکنش به حضور کندی نوشت: «او رقیب سیاسی جو بایدن قلابی است نه من. خیلی دوست دارم که او هم در انتخابات حضور دارد.»

Loading

رسانه ها؛آمریکا و طالبان درمسیر صلح و…

۱۳۹۸/۱۲/۰۳ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: اما و اگرهای صلح و آمریکا و طالبان، واکنش طالبان به توافق با آمریکا، واکنش  ناتو  و پاکستان به توافق آمریکا و طالبان، افشای آمار جدید از تلفات آمریکایی ها در  عین الاسد ، واکنش‌های بین‌المللی به ادامه شهرک‌سازی رژیم صهیونیستی، تاکید گوترش بر برقراری آتش‌بس در ادلب، گفتگوی تلفنی سه جانبه اردوغان، مرکل و ماکرون، گفت و گوی رهبران روسیه، فرانسه و آلمان درباره مساله سوریه ، رزمایش آمریکا برای تمرین حمله هسته ای به روسیه، تاکید آلمان بر اصلاحات بیشتر در عربستان سعودی و واکنش ترامپ به ادعای کمک روسیه برای انتخاب مجددش از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

 ان. اچ.کی ژاپن: دولت آمریکا اعلام کرده است که در حال آماده شدن برای امضای یک موافقتنامه صلح با طالبان است.مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، طی بیانیه ای گفت که مذاکره کنندگان آمریکایی بر سر کاهش چشمگیر و سراسری خشونت در سراسر افغانستان با طالبان به تفاهم رسیدند.او گفت در صورت اجرای موفقت آمیز کاهش خشونت، آمریکا آماده خواهد بود که موافقتنامه صلح را در روز ۲۹ فوریه امضا کند.

خبرگزاری فارس: پس اعلام دولت افغانستان و مقامات آمریکایی مبنی بر آغاز طرح 7 روزه کاهش خشونت در افغانستان، طالبان اعلام کرد نیروهای آمریکایی پس از امضای توافقنامه از افغانستان خارج می‌شوند. «سهیل شاهین» سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر در توئیتی با اشاره به اغاز این طرح نوشت: پس از مذاکرات طولانی بین تیم‌های مذاکراتی طالبان و آمریکا توافقنامه کامل شده و در تاریخ ۲۹ فوریه ماه جاری از سوی هر دو جهت در دوحه امضا می‌شود.

پارس تودی: دولت پاکستان از توافق آمریکا و گروه طالبان برای پایان خشونت در افغانستان استقبال کرد.وزارت امورخارجه پاکستان جمعه شب پس از اظهارات وزیر خارجه آمریکا مبنی بر امضای توافقامه با گروه طالبان در آینده نزدیک، در بیانیه‌ای اعلام کرد، اسلام‌آباد در انتظار امضای پیمان آمریکا با طالبان در 29 فوریه جاری است.

خبرگزاری مهر:  دبیرکل ناتو با استقبال از آغاز دوره کاهش تنش در افغانستان که تا یک هفته ادامه خواهد داشت، مدعی شد که این مرحله آزمونی جدی برای طالبان است. «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو مدعی است اعلام کاهش خشونت هفت‌روزه از سوی طالبان، یک آزمون جدی برای این گروه تلقی می‌شود. در این میان، عبدالله عبدالله رئیس اجرایی دولت وحدت ملی نیز در توئیترش نوشت که افغان‌ها کاهش خشونت را یک حرکت مهم برای پیشرفت صلح می‌دانند.

الکوثر فارسی: پنتاگون در بیانیه‌ای از افزایش تعداد نظامیان آمریکایی که در انتقام موشکی ایران «آسیب مغزی» دیدند به 110 نفر خبر داد. پنتاگون در این بیانیه با اعلام اینکه تمامی مصدومان این حمله دچار صدمات خفیف مغزی شده اند، خاطرنشان کرد: 35 نفر برای ارزیابی بیشتر به آلمان منتقل شده اند که از این تعداد 25 نفر به آمریکا اعزام شده اند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): کشورهای آلمان، ترکیه، فرانسه و اردن ادامه شهرک‌سازی رژیم صهیونیستی در اراضی اشغالی فلسطین را محکوم کردند. وزارت خارجه آلمان در بیانیه‌ای ضمن ابراز نگرانی شدید از تصمیم رژیم صهیونیستی برای ساخت هزاران واحد مسکونی جدید در قدس شرقی، تاکید کرد که این ساخت و سازها قدس شرقی را از دیگر مناطق کرانه باختری جدا می‌کند و هرگونه امکان تشکیل کشور مستقل فلسطین را از بین می‌برد.دولت آلمان خواستار عقب‌نشینی رژیم صهیونیستی از این تصمیم خود شد که مخالف با قوانین بین‌المللی است.

آناتولی  ترکیه:  دبیرکل سازمان ملل متحد خواهان خاتمه هرچه روزتر «چرخه خشونت» و برقراری «آتش‌بس» در ادلب شد. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در گفت‌وگو با خبرنگاران در ساختمان مرکزی این نهاد در نیویورک بر ادامه نقض «سیستماتیک» حقوق بین‌الملل بشردوستانه در سوریه تاکید کرده و خواهان خاتمه هرچه سریع‌تر «کابوس و چرخه خشونت» در ادلب و برقراری «آتش‌بس» شد.

  تی .آر.تی ترکیه:  رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه با آنگلا مرکل صدراعظم آلمان و امانوئل ماکرون رئویس جمهور فرانسه گفتگوی تلفنی سه جانبه انجام داد. اردوغان در سخنان خود بااشاره به حمله نژاد پرستانه در شهر هانائو آلمان گفت : حملات این چنینی با انگیزه دشمنی با خارجیان، تبعیض گرایی و ضد اسلام ترتیب داده می شوند.

رادیو چین:  ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه، امانوئل ماکرون رییس جمهور فرانسه و آنکلا مرکل صدراعظم آلمان برای گفت و گو پیرامون مسایل سوریه و لیبی تلفنی صحبت کردند. پوتین بر لزوم احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه و در پیش گرفتن اقدامات موثر برای تهدید تروریسم تاکید کرده است.

اسپوتنیک روسیه: سخنگوی پنتاگون اعلام کرد آمریکا رزمایش “کوچکی” برای مقابله با حمله هسته ای احتمالی روسیه به اروپا و حمله تلافی جویانه ایالات متحده اجرا کرد. این سخنگو گفت: “سناریو رزمایش ها شامل شرایط احتمالی غیر عادی در اروپا است  که در آنجا جنگی با روسیه در جریان است و روسیه تصمیم می گیرد بطور محدود از سلاح های هسته ای کم قدرت علیه یک تاسیسات در قلمرو ناتو استفاده کند.”

دویچه وله:  عربستان سعودی به دلیل نقض حقوق بشر و مشارکت در جنگ یمن مورد انتقادهای شدید بین‌المللی قرار دارد. وزیر امور خارجه آلمان ضمن تاکید بر “تحولات مثبت” در ایجاد اصلاحات در عربستان، از همتای سعودی خود خواستار اصلاحات بیشتری شد.

خبرگزاری تسنیم: دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا به افشاگری‌های جدید مقام‌های اطلاعاتی درباره کمک روسیه به انتخاب مجددش در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ واکنش نشان داده است. دونالد ترامپ با انتشار پیامی در توئیتر در واکنش به افشاگری مقام‌های اطلاعاتی درباره دخالت روسیه در کارزار انتخاباتی 2020 به نفع ترامپ، نوشت: این ایده که روسیه به من برای انتخاب مجدد کمک می‌کند، یک کارزار دیگر برای انتشار اطلاعات نادرست از سوی دموکرات‌ها است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *