جدیدترین مطالب

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

رسول اسماعیل زاده دوزال در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: با توجه به تحلیل ها و گزارش ها و موضع گیری های اخیر پیش بینی می شود در صورتی که دو کشور با یک توافق منطقی و مبتنی بر اصول بین المللی و لحاظ منافع همه کشورهای درون قفقازی و همسایگان قفقاز مانع ورود و دخالت قدرت های بیگانه شوند، این توافق پایدار بستر مناسبی برای صلح دائمی در قفقاز خواهد بود.
Loading

أحدث المقالات

Loading

رسانه ها؛اولین نشست پسابرگزیت سران اروپایی و…

۱۳۹۸/۱۲/۰۲ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین:  اولین آزمون جدی اروپا بعد از خروج انگلیس‏،  تعویق دیدار جانسون-ترامپ درپی اختلافات تجاری، گفت‌وگوی تلفنی مرکل و ماکرون با پوتین درباره ادلب، اختلاف نظر روس ها با ترکیه درخصوص سوریه، احتمال استقرار سامانه پاتریوت آمریکا در ترکیه، اعلام آمادگی حفتر برای آتش‌بس در صورت عقب‌نشینی نیروهای ترکیه‌ای، دیدار «مایک پمپئو» با ولیعهد عربستان، انتقاد محمد علاوی از مانع تراشی بر سر تشکیل دولت در عراق، ساخت بیش از ۱۹۰۰ واحد جدید در شهرک‌های صهیونیست‌نشین کرانه باختری، واکنش هند به اعتراض چین، انتخاب سرپرست اداره اطلاعات ملی آمریکا  و همکاری چین و آ.سه. آن علیه کرونا از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

 خبرگزاری صدا و سیما: اولین نشست پسابرگزیت سران اروپایی در بروکسل برای تعیین بودجه ۷ ساله اتحادیه اروپا در فضایی مملو از نگرانی و تنش برگزار شد. روز گذشته اولین نشست “پسابرگزیت” سران اروپایی در بروکسل برگزار شد. این نشست که امروز جمعه نیز ادامه خواهد داشت اولین آزمون جدی ۲۷ کشور اروپایی بعد از خروج انگلستان از جمع اتحادیه اروپا برای عملی کردن طرح‌های بلندپروازانه به شمار می‌رود.

خبرگزاری فارس: با بروز اختلافات تجاری بین لندن و واشنگتن، دولت انگلیس اعلام کرد سفر نخست‌وزیر این کشور به آمریکا تا ماه ژوئن انجام نخواهد شد. دفتر «بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس روز پنجشنبه اعلام کرد دیدار وی با «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در ماه ژوئن (خرداد ۱۳۹۹) و در حاشیه نشست سران گروه ۷ انجام خواهد شد. بریتانیا با خروج از اتحادیه اروپا خواستار رسیدن به توافقی تجاری با آمریکا شد و ترامپ نیز از چنین توافقی استقبال کرد با این حال تصمیم دولت جانسون درخصوص عقد قرارداد با شرکت چینی «هوآوی» روابط لندن و واشنگتن را تیره کرده است.

آناتولی  ترکیه:  صدراعظم آلمان و رئیس‌جمهور فرانسه در گفتگوی تلفنی با رئیس‌جمهور روسیه خواستار پایان یافتن فوری درگیری‌ها در ادلب شدند.استفن شایبرت، سخنگوی دولت آلمان طی بیانیه‌ای از گفت‌وگوی تلفنی آنگلا مرکل، صدراعظم این کشور با امانوئل ماکرون و ولادیمیر پوتین، روسای جمهور فرانسه و روسیه در مورد مسئله ادلب خبر داد.

تی .آر.تی ترکیه: مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه گفت : برای متوقف ساختن اقدامات تهاجمی اسد هر چه لازم باشد انجام داده و انجام خواهیم داد.مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه اعلام داشت، با روسیه در مورد موضوع سوریه هنوز اختلاف نظر داریم. اوغلو اظهار داشت، نمی توانیم بگوئیم که توافق های سوچی و آستانه از میان برداشته شده است، فقط می توان گفت که جراحت برداشته است.

یورونیوز: خلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه پس از کشته شدن دو سرباز این کشور در منطقه ادلب سوریه اعلام کرد ایالات متحده آمریکا ممکن است که سامانه دفاع موشکی پاتریوت را به ترکیه بفرستد. وزیر دفاع ترکیه که با سی‌ان‌ان ترک گفت‌وگو کرده است، افزود: «علیه کشور ما تهدید حملات هوایی و موشکی وجود دارد. ممکن است سامانه پاتریوت به کمک ما بیاید.»

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): فرمانده نیروهای موسوم به ارتش ملی لیبی اعلام کرد که آماده آتش‌بس در لیبی به شرط عقب‌نشینی نیروهای ترکیه‌ای از این کشور است.خلیفه حفتر، فرمانده ارتش ملی لیبی اعلام کرد: ما آماده آتش‌بس در لیبی به شرط عقب‌نشینی نیروهای ترکیه‌ای و مزدوان هستیم. وی گفت که اقدام دولت وفاق ملی لیبی به ریاست فایز السراج برای تعلیق شرکت در مذاکرات ژنو به این دلیل صورت گرفت که این دولت خود تصمیم‌گیرنده نیست و دستورات را از آنکارا و دوحه می‌گیرد.

خبرگزاری مهر:  وزیر امور خارجه آمریکا که در عربستان به سر می‌برد، با «محمد بن سلمان» ولی‌عهد این کشور دیدار کرد و در ارتباط با مسائل منطقه‌ای به گفتگو پرداخت.گفته شده در این دیدار دو طرف درباره تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو و تبادل نظر کردند.

خبرگزاری فارس: نخست وزیر مأمور به تشکیل کابینه عراق ضمن انتقاد از برخی طرف‌ها به علت مانع‌تراشی در مسیر تشکیل کابینه، از پارلمان خواست تا روز دوشنبه هفته آتی در این خصوص تشکیل جلسه دهد. «محمد علاوی» نخست‌وزیر مأمور به تشکیل کابینه عراق  گفت که وزرای او مستقل از احزاب هستند و برخی در تشکیل دولت ایجاد مانع می‌کنند.

خبرگزاری تسنیم: یک رسانه رژیم صهیونیستی از تصمیم نفتالی بنت وزیر جنگ کابینه نتانیاهو برای گسترش شهرک‌های صهیونیست‌نشین در کرانه باختری اشغالی خبر داد. روزنامه یسرائیل هیوم از تصمیم نفتالی بنت وزیر جنگ رژیم صهیونیستی برای  گسترش شهرک‌ها در کرانه باختری خبر داد. این روزنامه نوشت کمیته برنامه‌ریزی و ساخت و ساز با تصمیم نفتالی بنت (وزیر جنگ) مبنی بر ساخت بیش از 1900 واحد جدید در شهرک‌های کرانه باختری موافقت کرده است.

خبرگزاری ایرنا: وزارت امور خارجه هند انتقاد چین از سفر آمیت شاه وزیر کشور به ایالت مورد اختلاف آورناچال پرادش واقع در شمال شرق این کشور را رد و اعلام کرد این ایالت بخش جدایی ناپذیر خاک هند است. چین در موارد مختلف به سفر مقامات هندی به ایالت آروناچال پرادش اعتراض کرده است.اختلافات مرزی هند و چین  از شرق لداخ تا ایالت آروناچال پرادش واقع در شمال شرق هند  گسترده شده است.

دویچه وله:  ریچارد گرنل که به اتخاذ مواضع تند علیه سیاست دولت آلمان مشهور است هماهنگ کننده دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا شد. دونالد ترامپ می‌گوید گرنل در دوره‌ای که در برلین بود “به طرز فوق‌العاده‌ای” آمریکا را نمایندگی کرده است. گرنل از سال ۲۰۱۸ که سفیر آمریکا در آلمان شد بارها به خاطر انتقادهای صریح و تند از سیاست‌های دولت آنگلا مرکل، از جمله در مورد بودجه دفاعی، همکاری با روسیه در پروژه خط لوله انتقال گاز و “عدم قاطعیت” در برابر جمهوری اسلامی جنجال برانگیز بوده است.

ان. اچ.کی ژاپن: دیپلمات های ارشد چین و اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا موافقت کرده اند تا دو طرف به منظور ممانعت از گسترش ویروس جدید کرونا، همکاری در تلاش های خود را افزایش دهند. روز پنجشنبه، وزیران امور خارجه چین و ۱۰ کشور عضو اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا، آسه آن، پس از یک نشست ویژه در لائوس بیانیه ای را صادر کردند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *