جدیدترین مطالب

بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس

گزارش‌های فاش شده نشان می‌دهد تیمز واتر بزرگترین شرکت آب انگلیس که یک چهارم جمعیت انگلیس از مشترکان آن هستند ۱۵ میلیارد پوند بدهی به بار آورده است.

سفر وزیر امور خارجه به ترکمنستان

حسین امیرعبداالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به ترکمنستان خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان دو کشور همسایه شد. مقامات ایران و ترکمنستان در جریان این سفر همچنین موانع موجود بر سر راه تقویت همکاری‌ها را نیز بررسی کردند.

Loading

أحدث المقالات

نارضایتی شدید آمریکا از وتوی روسیه درباره کره شمالی

نیویورک – ایرنا- سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به وتوی روسیه درباره لغو نظارت هیاتی از کارشناسان سازمان ملل بر تحریم‌های بین‌المللی علیه کره شمالی ابراز نارضایتی کرد اما گفت که تمام قطعنامه های شورای امنیت علیه پیونگ یانگ اجرا می شود.

Loading

رسانه ها؛ حمایت اروپا از اشرف غنی و…

۱۳۹۸/۱۲/۰۱ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: حمایت اتحادیه اروپا از اشرف غنی ، اظهار نظر سخنگوی طالبان درباره توافقنامه با آمریکا، برکناری یکی از مقامات کلیدی پنتاگون، رزمایش دریایی مشترک آمریکا و عربستان، احداث یک پایگاه نظامی در شرق مصر با هدف تأمین امنیت کانال سوئز، تاکید  ترکیه بر ادامه حضور در ادلب، فراخوان سازمان ملل از ترکیه و روسیه برای کاهش تنش در ادلب، هشدار روسیه به ترکیه درباره حمله به ادلب سوریه، تاکید مسکو بر ادامه حمایت از سوریه ، امضای یادداشت تفاهم امنیتی قطر و روسیه،  رشد مثبت اقتصادی جهان در سال 2019، تصمیم دولت وفاق ملی لیبی برای تعلیق مذاکرات آتش‌بس، تاکید شورای همکاری خلیج فارس بر مقابله با ویروس «کرونا» و رونمایی نقشه راهبردی اتحادیه اروپا برای توسعه «هوش مصنوعی مسئول و انسان‌محور» از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): اتحادیه اروپا با انتشار خبرنامه‌ای از صحبت تلفنی جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی این نهاد با محمد اشرف غنی، رئیس‌جمهوری افغانستان خبر داد. بورل در تماس تلفنی نتیجه روند انتخابات را به غنی تبریک گفته است. بورل همچنین از پایان این روند که چندین ماه طول کشید، استقبال کرده است. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفته است که با توجه به نتیجه نهایی انتخابات، اتحادیه اروپا آماده همکاری با دولت جدید به رهبری غنی است.

خبرگزاری فارس: سخنگوی دفتر سیاسی طالبان با تاکید بر نهایی شدن توافقنامه این گروه، تصریح کرد که در متن توافقنامه هیچ گونه اشاره‌ای به مذاکرات با دولت افغانستان نشده است. «سهیل شاهین» که با روزنامه انگلیسی «ایندیپندنت» مصاحبه می‌کرد، گفت: در این توافقنامه تنها به مذاکرات آمریکا با طالبان و احزاب دیگر در افغانستان اشاره شده است. این در حالی است که دولت افغانستان خواهان گفت‌وگو با طالبان است.شاهین افزود: توافق صلح بین طالبان و ایالات متحده نهایی شده و تاریخ دقیق امضای آن تا روزهای آینده اعلام می‌شود.

خبرگزاری صدا و سیما: یک مقام ارشد پنتاگون به دستور دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا از سمت خود کناره گیری کرد.جان رود معاون وزارت دفاع آمریکا در امور سیاسی، پس از آنکه به شکل غیرمستقیم به رسوایی اوکراین ربط پیدا کرد که باب استیضاح رئیس جمهور آمریکا را گشود، مجبور به استعفا شد.

خبرگزاری ایرنا: عربستان سعودی و آمریکا در صدد برگزاری رزمایش دریایی مشترک در پایگاه دریایی “ملک عبدالعزیز” هستند و هدف از آن را ادامه مجموعه رزمایش های مشترک بین دو کشور اعلام کردند. ناوگان شرقی پایگاه دریایی ملک عبدالعزیز هفته آینده میزبان همتایان خود از نیروی دریایی آمریکا خواهد بود.

الکوثر فارسی: مصر در حال انجام اقدامات مقدماتی برای ساخت یک پایگاه جدید نظامی در مرزهای شرقی این کشور با هدف تأمین امنیت کانال سوئز است. همزمان با ۱۵۰ اُمین سالگرد گشایش آبراهه سوئز، دولت مصر اعلام کرد که در حال انجام اقدامات مقدماتی برای ساخت یک پایگاه نظامی جدید در مرزهای شرقی این کشور با هدف تأمین امنیت کانال سوئز است.

تی .آر.تی ترکیه: وزیر دفاع ملی ترکیه اعلام داشت، عقب نشینی نیروهای مستقر در منطقه برجهای دیده بانی مورد بحث نبوده و اگر حمله ای به این منطقه صورت بگیرد، بلافاصله پاسخ داده خواهد شد. خلوصی آکار گفت: عقب نشینی اصلا مطرح نیست .

آناتولی  ترکیه: نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه اعلام کرد که ترکیه و روسیه به‌عنوان کشورهای ضامن آتش‌بس باید برای کاهش تنش در ادلب نقش کلیدی ایفا کنند. گیر پدرسون، نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه از طریق ویدئو کنفرانس اعضای شورای امنیت را در جریان تحولات ادلب قرار داده و گفت: ترکیه و روسیه به‌عنوان کشورهای ضامن آتش‌بس مجبور به ایفای نقش کلیدی برای کاهش تنش در ادلب هستند.

دویچه وله: روسیه در مورد حمله نظامی به استان ادلب سوریه به ترکیه هشدار داد.اردوغان گفته این حمله هر آن می‌تواند آغاز شود. سخنگوی کرملین می‌گوید برای اجتناب از بالا گرفتن تنش، ارتباط با دولت ترکیه همچنان برقرار است. رئیس جمهوری ترکیه، رجب طیب اردوغان با اشاره به بی‌نتیجه ماندن مذاکرات با روسیه برای توقف عملیات نظامی در شمال غرب سوریه تاکید کرد که عملیات نظامی در استان ادلب هر لحظه ممکن است آغاز شود.

خبرگزاری تسنیم:  نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد گفت که کشورش به حمایت از سوریه در نبرد علیه تروریسم ادامه می‌دهد. «واسیلی نبنزیا» نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد طی سخنانی در نشست شورای امنیت گفت که مسکو از حمایت از دولت قانونی در سوریه دست برنخواهد داشت.وی افزود: تلاش‌ها برای عادی سازی اوضاع در سوریه را ادامه خواهیم داد.

خبرگزاری فارس: هیأت امنیتی روسیه که به قطر سفر کرده است، در دیدار با مقامات این کشور یادداشت تفاهم امنیتی امضا کرد. هیأت روسی به ریاست «نیکلای پاتروشف» دبیر شورای امنیت ملی روسیه در قطر با «خالد بن خلیفه بن عبدالعزیز آل ثانی» نخست‌وزیر و وزیر کشور دیدار کرد.

رادیو چین: صندوق بین المللی پول میزان رشد اقتصادی جهان را مثبت ارزیابی کرد. صندوق بین المللی پول اخیرا اعلام کرد: اکنون، پیشرفت اقتصاد جهان در حالت نسبتا با ثبات قرار دارد و ریسک های مربوط نیز مقداری کاهش یافته است. بدین ترتیب، پیش بینی می شود میزان رشد اقتصادی جهان در سال جاری به 3.3 در صد افزایش یافته و بیشتر از میزان رشد سال 2019 باشد.

پارس تودی: در پی حملات خمپاره ای نیروهای موسوم به «ارتش ملی لیبی» به فرماندهی «خلیفه حفتر» به بندر طرابلس، دولت وفاق ملی لیبی از تعلیق مشارکت در مذاکرات آتش‌بس خبر داد.مرکز اطلاع‌ رسانی وابسته به ارتش حفتر  اعلام کرد که یک فروند کشتی ترکیه حامل سلاح و مهمات در بندر طرابلس هدف قرار گرفته و منهدم شده است.

 خبرگزاری مهر:وزرای بهداشت کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس از اتخاذ تدابیر پیشگیرانه برای رویارویی با گسترش ویروس کرونا خبر دادند.بر اساس این گزارش،وزرای بهداشت کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در مقر دبیرخانه این شورا در ریاض در این خصوص رایزنی کردند.

یورونیوز: نقشه راهبردی اتحادیه اروپا برای توسعه «هوش مصنوعی مسئول و انسان‌محور» رونمایی شد.اتحادیه اروپا روز چهارشنبه از استراتژی هوش مصنوعی خود رونمایی کرد تا هم اروپا از رقابت با ایالات متحده آمریکا و چین در این زمینه عقب نماند و هم راهی برای از بین بردن ترس از کنترل «برادر بزرگ» (Big Brother) بر زندگی شهروندان پیشنهاد کند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *