جدیدترین مطالب

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

رسول اسماعیل زاده دوزال در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: با توجه به تحلیل ها و گزارش ها و موضع گیری های اخیر پیش بینی می شود در صورتی که دو کشور با یک توافق منطقی و مبتنی بر اصول بین المللی و لحاظ منافع همه کشورهای درون قفقازی و همسایگان قفقاز مانع ورود و دخالت قدرت های بیگانه شوند، این توافق پایدار بستر مناسبی برای صلح دائمی در قفقاز خواهد بود.

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

Loading

أحدث المقالات

Loading

رسانه ها؛ خروج آمریکا از عراق در هاله ابهام و…

۱۳۹۸/۱۱/۲۸ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: تلاش آمریکا برای ابقای نظامیان خود در عراق تحت عنوان جدید، اقدام آمریکا به نصب پنهانی «سامانه پاتریوت» در عین الاسد، مذاکره آمریکا با اروپا برای خروج از عراق، پاکسازی همه روستا‌ها و شهرک‌های غرب حلب در سوریه، درخواست ترامپ از روسیه درخصوص سوریه، ساخت دیوار  در مرز مصر با غزه ، سفر فرستاده ویژه سازمان ملل به مصر برای بررسی بحران یمن، رد پیشنهاد سازمان ملل برای میانجی گری در مورد کشمیر از سوی هند، اذعان مکرون بر ضعف روزافزون غرب، تاکید بورل بر اقتدار اتحادیه اروپا ،دیدار چاووش‌اوغلو و لاوروف، افزایش حجم تجاری ترکیه و آمریکا، واکنش گروه ایرباس به وضع تعرفه بر هواپیمای اتحادیه اروپا و آخرین تلفات ناشی از کرونا در چین از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری فارس: آمریکا در تلاش است که در کنار نیروهای ائتلاف ناتو، پنج هزار نفر از نظامیان خود را در خاک عراق، حفظ کند؛ هر چند پارلمان عراق، مصوبه اخراج این نظامیان را تصویب کرده است. «کریم الخیکانی» از تحلیلگران مسائل سیاسی عراق درباره تحرکات جدید ایالات متحده آمریکا برای ابقای نظامیان تروریست خود در خاک عراق هشدار داد.

خبرگزاری تسنیم: یک نماینده عراقی فاش کرد: آمریکا بدون موافقت دولت عراق و به طور مخفیانه روند نصب سامانه پاتریوت را در پایگاه عین الاسد در استان الانبار آغاز کرده است. “کریم علیوی” عضو کمیته امنیت و دفاع پارلمان عراق با اشاره به اینکه آمریکا به طور مخفیانه و بدون موافقت دولت عراق، نصب سامانه را در پایگاه عین الاسد واقع در غرب عراق آغاز کرده است، گفت: اطلاعاتی دریافت شده است که نشان می‌دهد، نیروهای آمریکایی به طور مخفیانه کار نصب این سامانه را در پایگاه عین الاسد آغاز کرده است.

العالم فارسی: مشاور ترامپ از انجام مذاکرات آمریکا، عراق و اروپایی ها برای اجرای تصمیم عقب نشینی نیروهای آمریکایی از این کشور خبرداد.گابریل سوما  اعلام کرد که مقام های آمریکایی اکنون در حال مذاکره با اروپا و عراق برای اجرای تصمیم عقب نشینی در پاسخ به درخواست دولت و پارلمان این کشور هستند.سوما گفت که مذاکرات اکنون با این شرط در حال انجام است که ناتو جایگزین نیروهای آمریکایی در عراق شود.

خبرگزاری صدا و سیما: یگان‌های ارتش سوریه همه روستا‌ها و شهرک‌های واقع در غرب شهر حلب را از وجود تروریست‌ها پاکسازی کردند.تسلط ارتش سوریه بر روستا‌ها و شهرک‌های واقع در غرب شهر حلب به فروپاشی گسترده گروه‌های مسلح تروریستی منجر شده است.

دویچه وله:  دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در یک تماس تلفنی با رجب طیب اردوغان از نگرانی خود از خشونت در استان ادلب سخن گفت. او در این تماس تلفنی با اردوغان از روسیه درخواست کرد مانع از حملات دولت بشار اسد در سوریه شود.ارتش سوریه عملیات خود را در ادلب و همچنین در استان‌های مجاور و از جمله در حمات، حلب و لاذقیه گسترش داده است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): یک شبکه عبری زبان از اقدام مسؤولان مصری در ساخت دیواری در مرزهای غزه خبر داد. شبکه هفت تلویزیون رژیم صهیونیستی گزارش داد، مسؤولان مصری اواخر ژانویه گذشته کار ساخت دیواری در مجاورت مرزهای این کشور با نوار غزه را آغاز کردند. این سایت افزود، مصر چندین پروژه جدی را با هدف تقویت امنیت مرزهای خود با غزه آغاز کرده که از جمله آنها دیوار جدیدی است که با ارتفاع شش متر از گذرگاه کرم ابوسالم تا گذرگاه رفح کشیده خواهد شد.

خبرگزای مهر: فرستاده ویژه سازمان ملل به یمن برای بررسی بحران این کشور وارد قاهره شد. «مارتین گریفیتس» فرستاده ویژه سازمان ملل به یمن برای بررسی تحولات یمن و رسیدن به راهکار سیاسی برای حل بحران این کشور وارد قاهره شد.منابع آگاه اعلام کردند: فرستاده سازمان ملل که به تازگی به اردن سفر کرده بود، در سفرش به مصر با تعدادی از مقامات و افراد بلند پایه در این کشور و اتحادیه عرب و بعضی شخصیت های یمنی ساکن مصربرای بررسی تحولات یمن و توافق تبادل اسیران دیدار خواهد کرد.

خبرگزاری ایرنا: وزارت امور خارجه هند در واکنش به اظهارات روز گذشته آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد در پاکستان در خصوص کشمیر اعلام کرد: هیچ نقش یا چشم اندازی برای میانجی گری طرف سوم در ارتباط با مساله کشمیر وجود ندارد. راویش کومار سخنگوی وزارت امور خارجه هند گفت: منطقه کشمیر بخش جدایی ناپذیر هند می باشد و این واقعیت تغییر نخواهد کرد و مساله ای که باید مورد توجه قرار گیرد، اشغال غیر قانونی و اجباری کشمیر توسط پاکستان است.

الکوثر فارسی: امانوئل ماکرون رئیس جمهوری فرانسه در سخنرانی خود در نشست کنفرانس امنیتی مونیخ به تضعیف نقش غرب در عرصه جهانی و تغییر موازنه قدرت در جهان با توجه به ظهور قدرت های جدید اذعان کرد. مکرون گفت: ما می‌توانیم بعضی ضعف‌های مشخص غرب را ببینیم. ارزش‌ها تغییر یافته‌ و قدرت‌های جدیدی ظهور کرده‌اند. مکرون در ادامه از اروپا خواست تا استراتژی حاکمیتی خود را در عرض یک دهه توسعه دهد.

اسپوتنیک روسیه: رئیس دیپلماسی اتحادیه اروپا در کنفرانس امنیتی مونیخ گفت: اتحادیه اروپا باید یاد بگیرد که از موضع و زبان قدرت صحبت و اقدام کند.جوزپ بورل گفت: “اروپا باید یاد بگیرد که به زبان قدرت صحبت کند. بسیاری از مردم فکر می کنند که این نیروی نظامی است، بله، اما نه تنها.”

آناتولی  ترکیه: وزیر امور خارجه ترکیه گفت در دیدار با وزیر خارجه روسیه تاکید کردیم باید  حملات به ادلب متوقف شده و آتش بس پایدار برقرار شود.مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه طی نشست خبری در حاشیه پنجاه و ششمین کنفرانس امنیتی مونیخ درباره دیدار خود با سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه اظهار داشت: در دیدار با لاوروف تاکید کردیم باید تجاوزها به ادلب متوقف شده و آتش بس پایدار برقرار شود.

تی .آر.تی ترکیه: ترکیه و ایالات متحده آمریکا در خصوص ازسرگیری مذاکرات مربوط به افزایش حجم تجاری بین دوکشور به سقف 100 میلیارد دلار، توافق کردند.رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه و دونالد ترامپ رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا تلفنی گفتگو کردند.

رادیو چین: گروه ایرباس با صدور پیامی نسبت به تصمیم دفتر نماینده تجاری آمریکا مبنی بر افزایش تعرفه واردات هواپیماهای غیر نظامی اتحادیه اروپا ابراز تاسف کرد.گروه ایرباس اظهار داشت، تصمیم افزایش تعرفه دفتر نماینده تجاری آمریکا تنش های تجاری میان آمریکا و اروپا را شدت خواهد بخشید و بر اساس کمبود هواپیماهای مسافربری، عوامل بی ثباتی بیشتر برای شرکت های هواپیمایی آمریکا وارد خواهد کرد.

 ان. اچ.کی ژاپن: وزارت بهداشت چین می گوید با مرگ ۱۰۵ تن دیگر در روز یکشنبه، اکثرا در استان هوبه، تعداد کل کشته شدگان در اثر ویروس جدید کرونا در سرزمین اصلی چین به یک هزار و ۷۷۰ نفر رسیده است.شمار افراد مبتلا به این ویروس ۲ هزار و ۴۸ نفر افزایش داشته و به ۷۰ هزار و ۵۴۸ نفر رسید. این تعداد مواردی که از طریق اشعه ایکس علائم ذات الریه در آنها تشخیص داده شده است را نیز شامل می شود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *