جدیدترین مطالب

بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس

گزارش‌های فاش شده نشان می‌دهد تیمز واتر بزرگترین شرکت آب انگلیس که یک چهارم جمعیت انگلیس از مشترکان آن هستند ۱۵ میلیارد پوند بدهی به بار آورده است.

سفر وزیر امور خارجه به ترکمنستان

حسین امیرعبداالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به ترکمنستان خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان دو کشور همسایه شد. مقامات ایران و ترکمنستان در جریان این سفر همچنین موانع موجود بر سر راه تقویت همکاری‌ها را نیز بررسی کردند.

Loading

أحدث المقالات

هدایت جنگ در دو سوی میدان غزه

چهار هفته از آغاز دفاع مشروع ملت فلسطین در برابر اشغالگری رژیم صهیونیستی در قالب طوفان الاقصی می‌گذرد و هر روز ابعاد جدیدی از این جنگ آشکار می‌‌شود. آنچه در میدان نبرد همچنان مطرح بوده این سؤال است که هدایت جنگ در دو سوی میدان به دست کیست؟

موج اعتراضات جهانی به رژیم صهیونیستی همزمان با ادامه بمباران مناطق مسکونی غزه

بر اساس آخرین اخبار رسیده از غزه،  توپخانه ارتش رژیم صهیونیستی بار دیگر حملات خود را علیه مناطق شرق شهر خان یونس واقع در جنوب نوار غزه از سر گرفته است. غرب خان یونس نیز با توپخانه ارتش رژیم اشغالگر هدف قرار گرفت.

Loading

رسانه ها؛ اروپای مستقل اتمی و…

۱۳۹۸/۱۱/۲۷ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: تاکید مکرون بر دفاع  قاطعانه‌تر اروپا از منافعش ، نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا با موضوع «معامله قرن»، تاکید روسیه بر برگزاری هرچه سریع تر نشست گروه چهار، نشست آمریکا، کره جنوبی و ژاپن در مونیخ با محوریت کره شمالی، مانور دو میلیون نفری ونزوئلا برای آمادگی در مقابل تهدیدهای آمریکا، گفت‌وگوی تلفنی اردوغان و ترامپ درباره تحولات ادلب، سفر هیئت مذاکره ترکیه در مورد ادلب به روسیه، پشتیبانی ژاپن، آمریکا و کره جنوبی از تلاش های چین در مهار شیوع ویروس جدید کرونا، اعلام شرط بازگشت ایران به تعهدات برجامی، جنگ تجاری دوباره آمریکا با اروپا و درخواست اروپایی‌ها برای برگزاری نشست شورای امنیت درباره تحولات سوریه از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

دویچه وله: رئیس جمهور فرانسه در سخنرانی در کنفرانس امنیتی مونیخ، از تضعیف غرب و سیاست‌های یک‌جانبه آمریکا انتقاد کرد و از اروپایی‌ها خواست روی تشکیل یک17 فکر کنند.در دومین روز کنفرانس امنیتی مونیخ، امانوئل مکرون در مواضعی هم‌سو با رئیس خارجه آلمان، از کمرنگ شدن قدرت غرب در نظم جهانی گلایه کرد و گفت: «باور پانزده سال قبل این بود که “ارزش‌های ما” جهانی هستند و همواره در دنیا حاکم خواهند بود، اما امروز باید بپذیریم که غرب در نظم جهانی تضعیف شده‌ و آمریکا مدت‌هاست سیاست بازنگری در مناسبات با اروپا را دنبال می‌کند.»

خبرگزاری مهر: وزرای خارجه اتحادیه اروپا قرار است فردا دوشنبه در بروکسل درباره معامله قرن به بحث و تبادل نظر بنشینند و راهکارهایی در مواجهه با آن ارائه دهند.این در حالی است که طی هفته‌های گذشته، سفرای رژیم صهیونیستی لابی گسترده‌ای را با هدف قانع کردن اروپایی‌ها به پذیرش طرح ارائه شده از سوی دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا داشته‌اند.آنها مدعی هستند که تل‌آویو قصد از سر گرفتن مذاکره با فلسطینی‌ها را دارد و هرگونه مخالفت اروپایی‌ها، مانع از ترغیب فلسطینی‌ها برای آمدن پای میز مذاکره می‌شود.

رادیو چین: سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه با رد امکان اجرای طرح معامله قرن برای حل مساله فلسطین خواستار برگزاری نشست گروه چهار میانجی گران بین المللی خاورمیانه در سطح نمایندگان ویژه شد. ماریا زاخارووا در مورد وضعیت خاورمیانه باتوجه به طرح معامله قرن، گفت: حل نشدن مساله فلسطین از عوامل کلیدی بی ثباتی منطقه خاورمیانه است.سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت: دستیابی به راه حل عادلانه و نهایی برای حل مسائل خاورمیانه نیاز به اقدامات هماهنگ جامعه جهانی دارد.

خبرگزاری فارس: «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا در حاشیه نشست کنفرانس امنیتی مونیخ با همتایان ژاپنی و کره جنوبی خود دیدار سه جانبه ترتیب داد. وزرای خارجه آمریکا، کره جنوبی و ژاپن در ادامه رایزنی‌های سه کشور درباره مسائل مورد علاقه به ویژه مساله کره شمالی، این بار در یک نشست سه جانبه در سطح وزرای خارجه در شهر مونیخ آلمان گرد هم جمع شدند.

خبرگزاری تسنیم: بیش از دو میلیون ونزوئلایی در یک مانور نظامی شرکت کرده‌اند تا برای دفاع از کشورشان در مقابل تهدیدهای آمریکا آماده باشند.«نیکلاس مادورو» رئیس جمهور ونزوئلا روز شنبه مانور نظامی «سپر بولیواری 2020» را افتتاح کرد که با هدف مقابله با تهدیدهای آمریکا صورت گرفته است.  مادورو اعلام کرد: «ما مانور سپر بولیواری را با استقرار “نیروهای مسلح ملی بولیواری” آغاز می‌کنیم که اتحاد نظامی – مدنی است و با بسیج دو میلیون سیصد هزار مبارز صورت می‌گیرد.»

آناتولی  ترکیه:  روسای جمهور ترکیه و آمریکا طی گفت‌وگوی تلفنی حملات رژیم اسد به ادلب را غیرقابل قبول دانسته و درباره خاتمه هرچه سریع‌تر بحران در این منطقه به تبادل نظر پرداختند. رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه با دونالد ترامپ، همتای آمریکایی خود درباره مسائل دوجانبه و تحولات منطقه به‌صورت تلفنی گفت‌وگو کرد.

تی .آر.تی ترکیه: مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه در حاشیه پنجاه و ششمین نشست امنیتی مونیخ، با هایکو ماس، همتای آلمانی خود دیدار و گفت‌وگو کرد.وی ضمن اشاره به تلاش‌های ترکیه با همکاری روسیه برای توقف این حملات، تصریح کرد: روز دوشنبه هیئت ترک عازم مسکو می‌شود، پیش از این نیز هیئتی از روسیه به آنکارا آمده بود، روند مذاکرات ادامه دارد.

 ان. اچ.کی ژاپن: وزرای خارجه ژاپن، آمریکا و کره جنوبی توافق کردند تا از تلاش های چین برای مهار شیوع ویروس جدید کرونا حمایت کنند.توشیمیتسو موتگی وزیر خارجه ژاپن رو شنبه در مونیخ آلمان با مایک پومپئو وزیر خارجه آمریکا و کانگ کیونگ فا، وزیر خارجه کره جنوبی، دیدار کرد.

اسپوتنیک روسیه: وزیر امور خارجه ایران اعلام کرد در صورتی که اروپا به تعهدات برجامی خود عمل کند، ایران نیز از روند کاهش تعهدات خود نسبت به توافق هسته‌ای باز خواهد گشت.ظریف افزود: اگر اروپا منافع اقتصادی ایران را تامین کند، تهران مایل خواهد بود به سمت تعهدات توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ باز گردد.

یورونیوز: جنگ تجاری آمریکا با اروپا؛ تعرفه واردات ایرباس باز هم افزایش می‌یابد. دولت آمریکا اعلام کرد از تاریخ ۱۸ مارس آینده تعرفه گمرکی واردات هواپیماهای ایرباس به این کشور را ۱۵ درصد افزایش می‌دهد. موضوع افزایش تعرفه گمرکی دعوایی ۱۵ ساله است که آمریکا بالاخره در آن برنده شد. سازمان تجارت جهانی در اکتبر سال گذشته به ایالات متحده اجازه داد تا بر کالاهای وارداتی اروپا سیاستی تنبیهی اعمال کند.

پارس تودی: 4 کشور اروپایی فرانسه، آلمان، استونی و بلژیک خواستار تشکیل نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد برای بررسی تحولات شمال سوریه شدند.  درخواست فرانسه، آلمان، استونی و بلژیک برای برگزاری نشست شورای امنیت در حالی صورت گرفت که وزارت دفاع روسیه به دنبال تنش‌های اخیر در شمال سوریه به ویژه استان ادلب این کشور، ترکیه را مسبب وخامت اوضاع در این استان سوری معرفی کرد و از این کشور خواست به تعهدات خود ذیل توافق‌ سوچی پایبند باشد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *