جدیدترین مطالب

ریزپرنده‌های ساقط شده هیچ خسارتی برجا نگذاشتند

وزیر امور خارجه در واکنش به ساقط شدن چند ریزپرنده توسط پدافند کشورمان در اصفهان گفت: حامیان رسانه‌ای رژیم صهیونیستی در تلاشی مذبوحانه سعی داشتند از شکست مجددشان، پیروزی بسازند و این موضوع را بزرگ‌نمایی کنند.

عضویت فلسطین در سازمان ملل مانع آزادی اسرائیل برای کشتار است

کارشناسان روابط بین الملل می‌گویند: اسراییلی‌ها با هرگونه هویت یابی دولت فلسطینی مخالفند، زیرا امروز از آزادی عمل برای کشتن، تخریب و نابودکردن برخوردارند در حالیکه اگر فلسطین عضو سازمان ملل شود در آن شرایط هرگونه اقدام تهاجمی اسراییل می‌تواند آثار و پیامد‌های پرمخاطره‌ای را بوجود بیاورد.

گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران در مسکو

مراسم گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران با حضور سفرا و شخصیت‌های سیاسی بیش از ۸۰ کشور جهان و نیز مقامات بلندپایه دفاعی و مدیران اندیشکده‌های راهبردی روسیه در مسکو برگزار شد.

Loading

أحدث المقالات

وزیر خارجه ایران: نتانیاهو باید مهار شود + فیلم

نیویورک – ایرنا – حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در دیدار با «تور ونسلند» هماهنگ کننده ویژه سازمان ملل در امور صلح خاورمیانه گفت: (بنیامین) نتانیاهو (نخست وزیر اسرائیل) از کنترل خارج شده است و باید مهار شود.

امیرعبداللهیان: رویکردهای سیاست زده و غلط باعث بی نتیجه بودن تلاشها در غزه شده است + فیلم

نیویورک – ایرنا- حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجاه ایران در دیدار با رئیس کمیته بین المللی صلیب سرخ گفت: متأسفانه رویکردهای سیاست‌زده، دوگانه و غلط تاکنون باعث شده است تلاش‌های سیاسی برای پایان بحران غزه بی‌نتیجه باقی بماند.

Loading

رسانه ها: برگزاری کنفرانس امنیتی مونیخ و…

۱۳۹۸/۱۱/۲۵ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: برگزاری کنفرانس امنیتی مونیخ، رای نمایندگان سنا به محدودیت اختیارات نظامی ترامپ، درخواست پمپئو برای تحریم تسلیحاتی ایران توسط سازمان ملل، تغییرات نسبی در کابینه بوریس جانسون، ابراز امیدواری ترامپ برای توافق صلح با طالبان، تهدید دیپلمات های مصری توسط سیسی درباره انتقاد از معامله قرن، افزایش نرخ رشد مخارج نظامی جهان در سال ۲۰۱۹، سرکوب معترضان بحرینی در نهمین سالگرد قیام 14 فوریه، ادامه جنگ آمریکا با داعش و تاکید دیبر کل ناتو از اتحاد بیش از پیش اعضای ناتو از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  در حالی که رهبران و دیپلمات‌های جهان از امروز جمعه به منظور شرکت در اجلاس موسوم به کنفرانس امنیتی مونیخ و مشهور به “داووس” امنیت و مسائل سیاست خارجی در این شهر آلمان گردهم می‌آیند، از جمله نگرانی‌های ژئوپلتیکی فوری آنها، جنگ‌های لیبی و یمن، تنش‌ها در خاورمیانه و حتی سرکوب‌گری هند در کشمیر هستند. به گزارش پایگاه الجزیره، ۳۵ تن از سران دولت‌ها جزو لیست بیش از ۵۰۰ نفره سیاستمداران، مقام‌ها و جاسوس‌هایی هستند که قرار است در این اجلاس سه روزه شرکت داشته باشند. این اجلاس از امروز جمعه آغاز شده و روز یکشنبه پایان می‌یابد.

یورونیوز: نمایندگان مجلس سنای آمریکا قطعنامه‌ای را تصویب کردند که برابر آن رئیس جمهوری این کشور بدون مجوز کنگره حق استفاده از نیروی نظامی علیه ایران را ندارد. این قطعنامه که دو هفته پیش اعضا مجلس نمایندگان آمریکا آن را تصویب کرده بودند، روز پنج شنبه ۱۳ فوریه (۲۴ بهمن) با ۵۵ رأی موافق سناتورهای آمریکایی در برابر ۴۵ رأی مخالف به تصویب رسید.

العالم: مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا امروز (جمعه) بار دیگر خواستار تمدید تحریم تسلیحاتی ایران در سازمان ملل متحد شد. پامپئو در صفحه شخصی توئیتر خود، با به اشتراک گذاشتن تصویری ادعایی، ایران را به ارسال سلاح به یمن متهم کرد. وی در ادامه ادعاهای خود افزود: «این نمونه دیگری از تداوم سرپیچی بزرگترین حامی دولتی تروریسم، یعنی جمهوری اسلامی ایران، از شورای امنیت سازمان ملل است».

تی .آر.تی ترکیه: بوریس جانسون نخست وزیر انگلستان در پی پیروزی در انتخابات ماه دسامبر، در کابینه تغییرات نسبی انجام می دهد. در حالیکه در شورای وزیران صاحبان 11 کرسی تغییر یافت، در وزارتخانه های مهمی چون امور خارجه و دفاع تغییراتی صورت نگرفت. مهمترین تغییر در کابینه، انتصاب ریشی ساناک بحای ساجد جاوید وزیر دارایی که مسلمان بوده و از مقام خود استعفا داده است، می باشد. استفان بارسلی که با بسته شدن وزارت برگزیت در پی جدا شدن انگلستان از اتحادیه اروپادر 31 ام ژانویه، در خارج از کابینه باقی ماند، به سمت وزیر خزانه داری انتخاب شد.

آناتولی  ترکیه: دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا در مصاحبه با وبسایت «آی.هارت.رادیو» گفت: فکر می‌کنم برای برقراری توافق با طالبان احتمال خوبی وجود دارد و تا چند هفته دیگر به نتیجه خواهیم رسید. گفتنی است ترامپ در پی حمله 5 سپتامبر 2019 طالبان که منجر به مرگ 12 نفر از جمله یک سرباز آمریکایی شد، مذاکره با این گروه را متوقف کرد. این مذاکرات پس از سه 3 ماه توقف و در پی آزادی 2 آمریکایی از دست طالبان مجددا آغاز شد.

خبرگزاری فارس: دولت السیسی در مصر دیپلمات‌ها و شخصیت‌های منتقد معامله قرن را احضار کرده و به آنها درباره تبعات هر گونه انتقادی از طرح ادعایی صلح آمریکا موسوم به معامله قرن هشدار داده است. اعلام طرح آمریکایی معامله قرن برای نابودی آرمان فلسطین موج جدیدی از سرکوب نظام مصر علیه مخالفانش را به راه انداخته است که  تا داخل دستگاه‌های رسمی و بلندپایه حکومت و به خصوص وزارت خارجه هم رسیده است.

خبرگزاری تسنیم: یک اندیشکده انگلیسی در گزارشی اعلام کرد که نرخ رشد مخارج نظامی جهان در سال ۲۰۱۹، در یک دهه اخیر بی‌سابقه بوده است. بر اساس نتایج تحقیقات مؤسسه بین‌المللی مطالعات راهبردی (IISS)، مخارج نظامی کشورهای جهان در سال 2019 حدود 4 درصد نسبت به رقم آن در سال 2018 افزایش یافته است که این رقم بالاترین نرخ رشد مخارج نظامی جهان طی یک دهه اخیر محسوب می‌شود.

پارس تودی: مردم بحرین در نهمین سالگرد قیام 14 فوریه، تظاهرات گسترده ای را در مناطق مختلف این کشور برگزار کردند که با حمله نیروهای امنیتی رژیم آل خلیفه به درگیری و بازداشت تعدادی از تظاهرات کنندگان منجر شد.

خبرگزاری مهر: مارک اسپر وزیر دفاع آمریکا در جریان نشست خبری مشترکی که در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ با «آنه‌گرت کرامپ-کارن‌باوئر» همتای آلمانی خود داشت؛ مدعی شد: ایالات متحده به تداوم تلاش برای شکست داعش تعهد کامل دارد. وی در بخشی از اظهارات خود مدعی شد: در حال حاضر اعمال فشار بی‌وقفه بر داعش در عراق و سوریه ضروری است همانگونه که مدت‌ها است که عراقی‌ها را برای انجام چنین کاری آماده کرده‌ایم. به موفقیت چشمیگری علیه داعش دست یافته و خلافت فیزیکی آن را از میان برده‌ایم حال آنکه میلیون‌ها نفر را نیز از قید قوانین وحشیانه آن رها کرده‌ایم. اما کار ما تمام نشده است.

خبرگزاری ایرنا: دبیرکل ناتو در حاشیه اولین روز کنفرانس امنیتی مونیخ با اشاره به بحران‌های منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا تصریح کرد که اتحاد اعضای ناتو اینک بیش از هر زمان دیگری مهم است. ینس استولتنبرگ روز جمعه در گفت‌وگو با خبرنگاران مدعی شد که ناتو روزانه امنیت یک میلیارد نفر در جهان را تامین می‌کند. او افزود که با اعضای ائتلاف جهانی مبارزه با داعش دیدار و درباره برنامه ناتو برای افزایش حضور نیروهای خود در عراق صحبت کرده است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *