جدیدترین مطالب

ریاض و اسلام آباد در مسیر توسعه روابط همه جانبه

وزیر امور خارجه عربستان سعودی در دیدار با مقامات پاکستانی برای سرمایه گذاری در بخش‌های مختلف این کشور از جمله روند خصوصی سازی هواپیمایی ملی و فرودگاه‌ها و همچنین بخش گردشگری اعلام آمادگی کرد.

Loading

أحدث المقالات

تقابل نظامی اسرائیل و ایران؛ پیامدها و راه‌حل‌ها/ هفت پیامد تقابل نظامی اسرائیل-ایران و پنج پیشنهاد برای ثبات و امنیت خاورمیانه

سید حسین موسویان دیپلمات بازنشسته و تحلیل گر ارشد سیاست خارجی در مقاله ای برای شورای سیاست خاورمیانه آمریکا نوشت: آرام کردن اوضاع بحرانی غرب آسیا نیازمند روش‌های خلاقانه تر و ابتکارهای بیشتر قدرتهای منطقه ای وجهانی بویژه آمریکا است‌ . اتخاذ سیاستهای غیر مسئولانه و نامتوازن آنها می تواند منطقه غرب آسیا را به مدت طولانی دچار بی ثباتی کرده و بحران‌های آن را بیش از پیش دچار بن بست کند.

Loading

رسانه ها؛ رسوایی برای ترامپ و…

۱۳۹۸/۱۱/۱۶ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: پاره شدن متن سخنرانی سالانه ترامپ در کنگره، درخواست نمایندگان آمریکایی برای شفاف‌سازی تلفات انتقام موشکی ایران، تاکید گوترش بر موضع ثابت سازمان ملل در قبال فلسطین ، اتحادیه اروپا وآفریقا منتقد جدی «معامله قرن»، انتقاد  سازمان ملل از وضعیت لیبی ، نشست محرمانه امارات و رژیم صهیونیستی در کاخ سفید علیه ایران، درخواست سه عضو شورای امنیت  برای برگزاری  نشستی درباره شمال سوریه، هشدار ترکیه به اروپا درباره وقوع موج جدید مهاجرت و استقرار سلاح هسته ای کم قدرت  در زیردریایی های آمریکا ، گفتگوی اردوغان و مرکل، نشست حزب کمونیست چین برای مقابله با ویروس کرونای جدید و درخواست  ترکیه  از روسیه درخصوص ادلب از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

الکوثر فارسی:  نانسی پلوسی ، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در مقابل سناتورها، نمایندگان مجلس، اعضای کابینه و اعضای دیوان عالی آمریکا، متن سخنرانی سالانه دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در کنگره را پاره کرد. نانسی پلوسی که همچون سایر زنان دموکرات عضو کنگره آمریکا لباسی سفید رنگ در اعتراض به رفتارها و سیاست‌های داخلی و  خارجی ترامپ پوشیده بود، به محض پایان یافتن سخنرانی او و در حالی که ترامپ هنوز جایگاه را ترک نکرده بود، متن سخنرانی وی را به صورتی که کاملا برای همه قابل مشاهده باشد، پاره کرد و آن را به روی میز انداخت.

العالم فارسی: دو نفر از نمایندگان کنگره با ارسال نامه‌ای به پنتاگون خواستار شفاف‌سازی درباره تعداد تلفات و خسارات ناشی از انتقام موشکی ایران شدند. «بیل پارسل» نماینده ایالت نیوجرسی و «دان بیکن» نماینده ایالت نبراسکا در مجلس نمایندگان آمریکا با ارسال نامه ای به وزارت دفاع آمریکا خواستار شفاف سازی موضوع تعداد تلفات نظامیان در حمله موشکی ایران به پایگاه هوایی «عین الاسد» واقع در غرب عراق شدند.

خبرگزاری  دانشجویان ایران (ایسنا): در هفتاد و پنجمین سالگرد تاسیس سازمان ملل، دبیرکل سازمان ملل با تاکید بر حمایت این سازمان از قطعنامه‌های بین‌المللی مرتبط با فلسطین و راه حل تشکیل “دو کشور”، توقف اقدامات جنگی میان ترکیه و سوریه در استان ادلب را خواستار شد و نسبت به وضعیت لیبی و ادامه نقض تحریم تسلیحاتی و آتش‌بس اخیر در این کشور ابراز ناامیدی کرد. وی گفت: ما به چه چیزی اعتقاد داریم و از چه دفاع می‌کنیم، ما موضعگیری‌مان را تغییر نمی‌دهیم.

یورونیوز:  اتحادیه اروپا ضمن انتقاد از طرح پیشنهادی دونالد ترامپ برای حل مناقشه فلسطین – اسرائیل که از آن به عنوان «معامله قرن» نام برده می‌شود نسبت به تلاش اسرائیل برای الحاق دره اردن به سرزمین‌های تحت مالکیت خود به شدت ابراز نگرانی کرد. جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا یک روز پس از بازگشت از تهران و گفتگو با مقامات بلند پایه اجرایی ایران با انتشار بیانیه‌ای در بروکسل تصریح کرد: «ابتکار آمریکایی آن طور که روز ۲۸ ژانویه ارائه شد با معیارهای پذیرفته شده در سطح بین المللی فاصله زیادی دارد.»

خبرگزاری مهر:  وزیر خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین از بیانیه کمیساریای اتحادیه آفریقا در خصوص مخالفت با معامله قرن استقبال کرد. ریاض المالکی وزیر خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین از بیانیه ای که کمیساریای اتحادیه آفریقا در مخالفت با معامله قرن صادر کرده است استقبال و تاکید کرد: انتظار می رود در نشست آتی اتحادیه آفریقا بیانیه ای در مخالفت با طرح به اصطلاح صلح آمریکا صادر شود.

خبرگزاری صدا و سیما:  دبیرکل سازمان ملل گفت : قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل قبل از خشک شدن جوهرشان، مورد بی احترامی قرار می گیرند. دبیرکل سازمان ملل متحد روز سه شنبه در اظهاراتی از افزایش درگیری‌ها در مناطق مختلف جهان ابراز نگرانی کرد. آنتونیو گوترش، در نشست خبری در ساختمان سازمان ملل، گفت: من اخیر درباره بارقه‌های امید صحبت کرده بودم، اما امروز جرقه دیوانگی در حال فراگرفتن دنیا است. از لیبی تا یمن تا سوریه و فراتر از آن. تشدید تنش‌ها بازگشته است.

خبرگزاری تسنیم:  یک رسانه آمریکایی از نشست محرمانه آمریکا، امارات و رژیم صهیونیستی طی ماه دسامبر در کاخ سفید خبر داد و اعلام کرد که در این نشست در مورد پیمان عدم تجاوز اسرائیل-امارات به عنوان گامی ابتدایی برای عادی‌سازی روابط، گفتگو شد. پایگاه خبری «اکسیوس»، روز گذشته به نقل از مسئولان اسرائیلی و آمریکایی فاش کرد که ایالات متحده، اسرائیل و امارات در دسامبر گذشته نشستی سه‌جانبه در کاخ سفید به منظور هماهنگی علیه ایران ترتیب دادند.

خبرگزاری ایرنا: یک منبع آگاه در شورای امنیت سازمان ملل اعلام کرد که آمریکا، انگلیس و فرانسه درخواست برگزاری نشست این شورا را در مورد اوضاع شمال غرب سوریه مطرح کرده‌اند. این منبع که خواست نامش فاش نشود، تصریح کرد که این نشست احتمالا فردا (پنجشنبه) برگزار خواهد شد.

خبرگزاری آناتولی : عمر چلیک سخنگوی حزب عدالت و توسعه ترکیه گفت : در صورت عدم توجه به هشدارهای ترکیه نسبت به اوضاع ادلب، درباره وقوع موج جدید مهاجرت که تمام کشورهای اروپایی را تحت تاثیر قرار خواهد داد، هشدار می دهیم. چلیک اظهار داشت: اتحادیه اروپا به دلیل ناتوانایی در انجام اصلاحات روز به روز جذابیت خود را از دست می‌دهد و در معرض خطر از هم پاشی قرار دارد.

ان اچ کی ژاپن: در اقدامی آشکار برای مقابله با روسیه و چین، وزارت دفاع آمریکا می گوید کلاهک های جنگی هسته ای کم قدرت برای پرتاب از زیردریایی هایش را مستقر کرده است. پنتاگون افزود: نیروی دریایی آمریکا کلاهک های جنگی کم قدرت برای موشک های بالستیک پرتاب شونده از زیردریایی را مستقر کرده است.

تی .آ‎ر.تی ترکیه: رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه با آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان گفتگو کرد. در این مکالمه تلفنی حوادث اخیر در سوریه و لیبی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

 رادیو چین: گروه رهبری کمیته مرکزی حزب کمونیست چین یک نشست فوری را برای مقابله با ویروس کرونای جدید تشکیل داد که لی که چیانگ نخست وزیر چین ریاست این نشست را برعهده داشت. در این نشست تاکید شد استان هو بِی و به ویژه شهر ووهان مرکز این استان مهمترین مناطق برای جلوگیری و کنترل از شیوع ویروس کرونای جدید هستند.

دویچه وله:  یک روز پس از کشته شدن چند تن از نظامیان ترکیه در سوریه، آنکارا از مسکو خواست نیروهای دولتی سوریه در استان ادلب را مهار کند. روسیه نگران بروز حمله‌های جدید از جانب شبه‌نظامیانی است که ادلب را کنترل می‌کنند.تنش تازه میان دو کشور پس از حمله گسترده ارتش سوریه به پایگاه‌های نظامی ترکیه به‌وجود آمده است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *