جدیدترین مطالب

اشتباه محاسبات در روابط با همسایگان را جدی بگیریم

اشتباه محاسبات در روابط با همسایگان را جدی بگیریم

حسام الدین حجت زاده در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: رصد و ارزیابی سیر تحولات ماه های اخیر در روابط تهران با سایر کشورها و به ویژه همسایگان، گویای سرعت گرفتن روند قهقرایی در روابط خارجی کشورمان است. این یادداشت ناظر بر بررسی و تحلیل رفتارهای آن دسته از سیاست زدگان غیرمتخصصی است که بی توجه به شعارهای دولت های جمهوری اسلامی ایران طی چهار دهه گذشته همواره بدون برخورداری از دانش سیاسی در حوزه روابط خارجی کشور دخالت کرده و پیامدهای ناخوشایند و پرهزینه ای را به طور مشخص از ناحیه دو کشور پاکستان و افغانستان به مردم، کشور و نظام تحمیل کرده اند. 

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس

گزارش‌های فاش شده نشان می‌دهد تیمز واتر بزرگترین شرکت آب انگلیس که یک چهارم جمعیت انگلیس از مشترکان آن هستند ۱۵ میلیارد پوند بدهی به بار آورده است.

سفر وزیر امور خارجه به ترکمنستان

حسین امیرعبداالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به ترکمنستان خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان دو کشور همسایه شد. مقامات ایران و ترکمنستان در جریان این سفر همچنین موانع موجود بر سر راه تقویت همکاری‌ها را نیز بررسی کردند.

Loading

أحدث المقالات

در مسکو عدم واکنش سران شورای اروپا به حمله تروریستی در کروکوس را شرم آور خواندند

ماریا زاخارووا، سخنگوی رسمی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد عدم واکنش رهبری شورای اروپا به حمله تروریستی در تالار شهر کروکوس صفحه شرم آور دیگری در تاریخ این سازمان است که بی طرفی سازوکار قانونی و کارشناسی آن را مورد تردید قرار می دهد.

اشتباه محاسبات در روابط با همسایگان را جدی بگیریم

اشتباه محاسبات در روابط با همسایگان را جدی بگیریم

حسام الدین حجت زاده در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: رصد و ارزیابی سیر تحولات ماه های اخیر در روابط تهران با سایر کشورها و به ویژه همسایگان، گویای سرعت گرفتن روند قهقرایی در روابط خارجی کشورمان است. این یادداشت ناظر بر بررسی و تحلیل رفتارهای آن دسته از سیاست زدگان غیرمتخصصی است که بی توجه به شعارهای دولت های جمهوری اسلامی ایران طی چهار دهه گذشته همواره بدون برخورداری از دانش سیاسی در حوزه روابط خارجی کشور دخالت کرده و پیامدهای ناخوشایند و پرهزینه ای را به طور مشخص از ناحیه دو کشور پاکستان و افغانستان به مردم، کشور و نظام تحمیل کرده اند. 

توقف جنایات اسرائیل و آتش‌بس در غزه؛ مطالبه چهره‌های رسانه‌ای پاکستان

اسلام‌آباد- ایرنا- ۱۲۰ نفر از فعالان حوزه رسانه و چهره‌های پرطرفدار در فضای مجازی در پایتخت پاکستان با محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی در نسل‌کشی مردم فلسطین، از سازمان‌های بین المللی خواستند تا با توقف این تهاجم در غزه برای اجرای فوری آتش‌بس نقش‌آفرینی کنند.

Loading

رسانه ها؛ انگلیس و روز جدایی و…

۱۳۹۸/۱۱/۱۱ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: جدایی رسمی بریتانیا از اتحادیه اروپا، دادگاه استیضاح ترامپ در ایستگاه نهم، رأی مثبت مجلس نمایندگان به محدودسازی اختیارات جنگی ترامپ، دیدار حساس پمپئو از اوکراین، هشدار نهادهای امنیتی رژیم صهیونیستی نسبت به پیامدهای معامله قرن، نشست اضطراری سازمان همکاری اسلامی درخصوص معامله ننگین قرن، تمدید معافیت هسته‌ای ایران برای 60 روز دیگر، اعلام وضعیت اضطراری از سوی سازمان جهانی بهداشت در مورد شیوع ویروس کرونا، تاکید چین بر توان پیروزی این کشور در نبرد با کرونا ، واکنش ترکیه به پاره کردن پرچم این کشور در پارلمان اروپا، آغازگشت زنی ناو فرانسه در تنگه هرمز، اعلام آمار جدید تلفات حمله موشکی ایران به عین الاسد و تاکید دبیرکل سازمان ملل بر حمایت از وحدت و ثبات عراق از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

یورونیوز: جمعه ۳۱ ژانویه سرانجام رسید، روز شادی بریتانیایی‌هایی که خواستار ترک اتحادیه بودند و روز غصه آنهایی که می‌خواستند در اروپا بمانند. طبق زمان‌بندی، برگزیت رأس ساعت ۲۳ به وقت اروپای مرکزی و ۲۴ به وقت بریتانیا رسما انجام می‌شود. به گفته کارشناسان،  ۳۱ ژانویه ۲۰۲۰ تنها شروع فرآیند برگزیت است و نه پایانش، چراکه از امروز تا ۳۱ دسامبر جاری میلادی یعنی دقیقا به‌مدت یازده ماه، بریتانیا و اروپا بر سر جزئیات توافق تجاری و روابط آینده‌شان گفتگو خواهند کرد.

پارس تودی: نهمین روز دادگاه استیضاح “دونالد ترامپ” رئیس جمهور آمریکا در مجلس سنای این کشور با ادامه پرسش سناتورها از مسئولان استیضاح ترامپ و همچنین تیم وکلای کاخ سفید برگزار  شد. دیشب آخرین روز پرسش سناتورها از مسئولان استیضاح ترامپ و همچنین تیم وکلای کاخ سفید بود.قرار است سناتورها روز جمعه درباره احضار شاهدان تصمیم گیری کنند.

دویچه وله: مجلس نمایندگان آمریکا دو طرح پیشنهادی مربوط به اختیارات نظامی رئیس جمهوری این کشور را به تصویب رساند. یکی از این دو طرح اختصاص منابع مالیاتی برای اقدامات نظامی علیه جمهوری اسلامی را منوط به رأی مثبت کنگره آمریکا می‌کند. مجلس نمایندگان آمریکا در نخستین رأی‌گیری خود مجوز کنگره برای جنگ عراق در سال ۲۰۰۲ را لغو کرد. ۲۲۶ نماینده به لغو این مجوز رأی مثبت و ۱۶۶ نماینده رأی منفی دادند.از این اختیارات که در ارتباط با حمله تروریستی ۱۱ سپتامبر پیش بینی شده بود، در جنگ عراق و همچنین مبارزه با نیروهای وابسته به “دولت اسلامی” (داعش) استفاده شده بود.

خبرگزاری صداو سیما: مایک پمپئو همزمان با مرحله پایانی استیضاح ترامپ به اوکراین سفر کرد. وزیر خارجه آمریکا برای دیداری حساس در حالی به اوکراین سفر می کند که روند استیضاح ترامپ به دلیل اعمال فشار بر رئیس جمهور اوکراین در جریان است. سفر وزیر خارجه آمریکا به اوکراین با مرحله نهایی روند استیضاح رئیس جمهور آمریکا همزمان و هدف آن اعلام حمایت واشنگتن از اوکراین در برابر روسیه و همچنین اعمال فشار بر کیف برای مبارزه بیشتر با فساد مالی است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  نهادهای امنیتی رژیم صهیونیستی نسبت به آینده روابط این رژیم و اردن به خاطر طرح “معامله قرن” و تصمیم الحاق غور اردن به اراضی اشغالی هشدار دادند.دستگاه‌های امنیتی رژیم صهیونیستی اوضاع را ارزیابی کرده و براساس آن به این نتیجه رسیدند که عبدالله دوم، پادشاه اردن در معرض فشارهای داخلی زیادی به ویژه درباره اوضاع اقتصادی و فساد در دولت است و تعدادی از جریان‌ها و گروه‌های اردنی به ویژه اخوان المسلمین حتی با روابط سیاسی و امنیتی اردن با اسرائیل مخالفند.

العالم: سازمان همکاری اسلامی از برگزاری نشست اضطراری این سازمان برای بررسی معامله ننگین قرن خبر داد.قرار است وزیران امور خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی دوشنبه آینده در شهر جده عربستان در خصوص راه‌های مقابله با طرح آمریکایی‌ها تشکیل جلسه دهند. اتحادیه عرب نیز در سطح وزیران امورخارجه روز شنبه در قاهره و به ریاست عراق برای بررسی معامله جعلی قرن تشکیل جلسه اضطراری می‌دهد.

الکوثرفارسی: برایان هوک، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، اعلام کرد واشنگتن معافیت‌‌ها به منظور ادامه همکاری‌های هسته‌ای با ایران را برای 60 روز دیگر تمدید کرده است.او گفت آمریکا چهار محدودیت هسته‌ای علیه ایران را که امکان تداوم پروژه‌های منع‌اشاعه‌ای و محدودسازی فعالیت‌های هسته‌ای این کشور را فراهم می‌کند به مدت 60 روز تمدید کرده است.

ان .اچ.کی ژاپن: سازمان جهانی بهداشت در مورد شیوع ویروس جدید کرونا وضعیت اضطراری اعلام کرد. این سازمان در نشست اضطراری خود در ژنو تصمیم گرفت که وضعیت اضطراری بهداشت عمومی در سطح جهانی اعلام کند. این سازمان تعهد می کند تا به این کشورها کمک ارائه دهد و توسعه واکسن و درمان را تشویق می کند.

خبرگزاری فارس: وزیر خارجه چین در تماس تلفنی با همتای استرالیایی خود ضمن برشمردن اقدامات پکن برای مقابله با ویروس کرونا، بر اطمینان چین درباره مقابله با این ویروس تاکید کرده است. طبق گزارشی که وزارت خارجه چین منتشر کرده، «وانگ یی» وزیر خارجه این کشور در تماس تلفنی با «ماریس پین» وزیر خارجه استرالیا به او اطمینان داده که پکن در همکاری با جامعه بین‌المللی و به صورت کاملا شفاف تمام تلاش خود را صرف مقابله با ویروس کرونا کرده است.

آناتولی ترکیه: وزارت دفاع ملی ترکیه در واکنش به پاره کردن پرچم کشور توسط نماینده یونانی پارلمان اروپا تاکید کرد که به افراد درمانده و حقیر قدرت و اصالت پرچم کشورمان را مانند همیشه نشان خواهیم داد. لوئانیس لگس، نماینده یونانی پارلمان اروپا در مخالفت با ترکیه پرچ این کشور را در نشست پارلمان اروپا پاره کرد.

تی .آر.تی ترکیه: حامی آکسوی سخنگوی وزارت امور خارجه ترکیه، در مورد اظهارات ایتالیا و بخش یونانی نشین قبریس در خصوص فعالیت های ترکیه در شرق مدیترانه گفت: شرکت نفت ترکیه (TPAO)، تا دریافت تضمین حقوق ترکها، به فعالیتهای خود در چهار چوب مجوزها ادامه خواهد داد.آکسوی، در پاسخ به سؤالی درباره بیانیه مشترک وزیران خارجه ایتالیا و بخش یونانی نشین قبرس در دریای مدیترانه شرقی پاسخ کتبی داد.

خبرگزاری مهر: دولت فرانسه آغاز مأموریت دریایی اروپا در تنگه هرمز را با هدف ادعایی تضمین آزادی دریانوردی در خلیج فارس اعلام کرد. هدف اعلانی این مأموریت دریایی تضمین آزادی دریانوردی در خلیج فارس و در عین حال پیشبرد رویکرد تنش زدایی با ایران است.

خبرگزاری تسنیم: تعداد تلفات مربوط به حمله موشکی ایران به پایگاه عین الاسد بار دیگر افزایش یافته و در جدیدترین آمار اعلام شده، این تعداد به ۶۴ نفر افزایش یافته است. مسئولان آمریکایی که با اعلام تدریجی افزایش تلفات انتقام موشکی ایران سعی در تقلیل اهمیت حمله موشکی ایران به پایگاه عین الاسد را دارند، بار دیگر آمار تازه‌ای مربوط به تلفات نظامیان آسیب دیده خود در حمله سپاه پاسداران اعلام کردند.

خبرگزاری ایرنا: دبیرکل سازمان ملل متحد روز جمعه در تماس تلفنی با وزیر امور خارجه عراق بر حمایت از وحدت و ثبات این کشور تاکید کرد.وزارت خارجه عراق با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که «آنتونیو گوترش» در تماس تلفنی با «محمد علی الحکیم» بر حمایت سازمان ملل از وحدت و ثبات در عراق تاکید کرد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *