جدیدترین مطالب

از نسل کشی آلمان در آفریقا چه می دانیم؟

از نسل کشی آلمان در آفریقا چه می دانیم؟

علی مفتح در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: نسل کشی نامیبیا توسط آلمان اولین نسل کشی قرن بیستم میلادی بود و از راه های مختلف همچون تحمیل گرسنگی و تشنگی، جلوگیری از رسیدن غذای کافی، کار اجباری، بردگی، تجاوز جنسی، قطع اعضا و انجام آزمایش های پزشکی بر روی ساکنان این سرزمین ثروتمند اتفاق افتاد چرا که آلمانی ها می خواستند تا مال، اموال و زمین های ساکنان نامیبیا را از آن خود کنند. 

زمان دیپلماسی است، نه جنگ

زمان دیپلماسی است، نه جنگ

عباس آخوندی در یادداشتی می نویسد: سیاست ما در برابر تجاوز مجدد اسرائیل باید خویشتنداری و احاله آن به موقعیت‌های دیگر و پاسخ‌های غیرمستقیم باشد. ما باید فضا را سرد کنیم. گرم نکنیم. گرم کردن فضا عین خواسته اسرائیل است. ‌
Loading

أحدث المقالات

آمریکا در حرف و عمل از اسرائیل می‌خواهد که پس از حمله ایران، خویشتنداری کند/ تل‌آویو احتیاط را در دستور کار دارد  

خبرآنلاین نوشت: بنیامین فریدمن، مدیر اندیشکده اولویت های دفاعی در واشنگتن، می گوید که اسراییلی ها خواهان درگیر شدن در یک رویارویی تلافی جویانه در برابر ایران نیستند، بنابراین ممکن است فضایی برای احتیاط وجود داشته باشد. ممکن است بگویند پاسخ می دهیم اما سپس در همان سطحی عمل کنند که سالها علیه ایران عمل کرده اند، مثل هدف گرفتن افسران سپاه پاسداران و ترور دانشمندان هسته ای ایران.

اتحادیه اروپا: گزارش‌ها درباره حادثه اصفهان رادنبال می‌کنیم / نشانه‌ها حاکی از کاهش تنش‌هاست

سخنگوی ارشد کمیسیون اروپا با بیان اینکه اتحادیه اروپا گزارش‌های منتشر شده پیرامون حادثه انفجار در اصفهان را دنبال می‌کند، گفت: هنوز تائیدیه‌ رسمی درباره حمله ادعایی دریافت نکردیم، اما شاهد نشانه‌هایی هستیم که حاکی از کاهش تنش‌هاست.

Loading

رسانه ها؛ رونمایی از معامله قرن به زودی و…

۱۳۹۸/۱۱/۰۴ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: اعلام رونمای از معامله قرن توسط ترامپ در هفته آینده، واکنش تشکیلات خودگردان فلسطین به تصمیم آمریکا درباره قدس اشغالی، تظاهرات میلیونی عراقی‌ها در محکومیت اشغالگری نظامی آمریکا، دیدار برهم صالح و دبیرکل ناتو با محوریت خروج نیروهای بیگانه از عراق، توقف عملیات ائتلاف بین المللی در عراق، تاکید فرمانده سنتکام برحضور نیروهای آمریکا در منطقه، بازاستقرار نظامیان آمریکایی در جهان برای مقابله با تهدید چین و روسیه، تعیین ماموری برای مقابله با نفوذ چین در سازمان ملل، ادامه روند رسیدگی به طرح استیضاح ترامپ ، تاکید آلمان برحفظ توافق هسته‌ای با ایران ، تلاش جدی چین برای مقابله با  ویروس کرونا، هشدار دبیرکل سازمان ملل نسبت به ۴ تهدید درجهان، اولین حضور کره شمالی در کنفرانس امنیتی مونیخ، تاکید اتحادیه اروپا بر اجرای حکم دیوان بین‌المللی دادگستری درباره مسلمانان میانمار ، حمایت دومای روسیه از طرح پوتین برای تغییر قانون اساسی و تبدیل طرح  برگزیت به قانون از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

العالم: رییس جمهوری آمریکا بامداد جمعه گفت که قبل از سفر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به واشنگتن و پیش از دیدار با نتانیاهو از معامله قرن رونمایی خواهد کرد. دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا که در هواپیما در جمعه خبرنگاران صحبت می‌کرد، اذعان کرد که احتمالا فلسطینیان در ابتدا واکنش منفی به این طرح داشته باشند. او مدعی شد: این طرحی عالی است. طرحی است که واقعا جواب خواهد داد. براین اساس، طرح معامله قرن همچنین حقی را برای بازگشت آوارگان فلسطینی به سرزمینشان قایل نیست و قدس شریف به رژیم صهیونیستی واگذار می‌شود.

الکوثرفارسی: سخنگوی تشکیلات خودگردان فلسطین، هرگونه تصمیم آمریکا درباره قدس اشغالی و اعلام آن به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی را مردود دانست. «نبیل ابو ردینه» سخنگوی تشکیلات خودگردان تصریح کرد، موضع فلسطین در این باره ثابت است و تشکیلات خودگردان خواستار پایان اشغالگری اسرائیل و تشکیل کشور فلسطین به پایتختی قدس شریف است. وی همچنین طرح آمریکایی موسوم به «معامله قرن» را مردود خواند.

خبرگزاری فارس: عراقی‌ها برای برگزاری تظاهرات گسترده ضد حضور نظامی آمریکا در منطقه، در خیابان‌های مختلف بغداد حضور پیدا کردند. مردم عراق از نخستین ساعت صبح امروز با حضور در خیابان‌های بغداد،  تظاهرات میلیونی ضد حضور نظامی آمریکا در این کشور برگزار کردند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  رئیس جمهوری عراق در محل اقامت خود در شهر داووس با دبیرکل پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) دیدار کرد. برهم صالح در دیدار با ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو درباره تصمیم اخیر پارلمان عراق برای خروج نیروهای بیگانه از خاک این کشور گفت‌وگو و بر اهمیت احترام به اصل حاکمیت عراق و استقلال آن تأکید کرد.

خبرگزاری تسنیم:  جیمز جفری فرستاده ویژه آمریکا در امور سوریه گفت که عملیات ائتلاف به رهبری آمریکا در عراق متوقف شده است. وی افزود که اولویت در حال حاضر حمایت از نیروهای آمریکایی موجود در عراق است. جفری گفت که ائتلاف به رهبری آمریکا آمریکا به فعالیت‌هایش در عراق ادامه می‌دهد.

خبرگزاری ایرنا: رییس فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا گفت : معلوم نیست نیروهای جدیدی که واشنگتن به غرب آسیا اعزام کرده، تا چه زمانی در منطقه بمانند.«فرانک مکنزی» بامداد جمعه  در اظهاراتی مغایر با وعده‌های دونالد ترامپ رییس جمهوری این کشور پیرامون بازگشت نیروهای آمریکایی به کشورشان، گفت که نظامیان واشنگتن تا زمانی نامشخص در منطقه خواهند بود.

خبرگزاری فارس: وزیر دفاع آمریکا از تغییرات گسترده در استقرار نظامیان آمریکایی در سراسر جهان برای مقابله با چالش چین و روسیه خبر داد. «مارک اسپر» گفت که نمی‌توانم یک جدول زمانی برای تکمیل آنچه که “بازنگری گسترده دفاعی” ارتش ایالات متحده خوانده است تعیین کنم. وی افزود: «اگر بخواهم یک تاریخ برای پایان بازنگری قرار دهم می‌خواهم بگویم که که در ابتدای سال مالی آینده از هر نظر در شرایط بهتری قرار داریم. پس ما می‌خواهیم سریعا اقدام کنیم.»

خبرگزاری صداو سیما: سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد مارک لامبرت، “افسر کهنه کار سرویس خارجی” در این وزارتخانه، مسئول مقابله با “نفوذ زیانبار” چین و دیگر کشور‌ها در سازمان ملل شده است. مجله “فارین پالسی” روز چهارشنبه گزارش داد لامبرت، که نماینده ویژه آمریکا در امور کره شمالی بود، این ماموریت جدید را برعهده خواهد گرفت.

خبرگزاری مهر: روند رسیدگی به طرح استیضاح ترامپ وارد سومین روز خود شد . در همین راستا، مجلس سنا با اکثریت اعضای جمهوریخواه خود اظهارات طرفین این دعوی علیه و برله دونالد ترامپ را استماع کرد.در روال شش روزه این روند رسیدگی، تیم وکلای مدافع رئیس جمهور و قانونگذاران دموکرات از مجلس نمایندگان می کوشند تا اکثریت سناتورها را به تبرئه یا بالعکس محکوم کردن ترامپ متقاعد کنند.

یورونیوز: آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در جریان نشست مجمع جهانی اقتصاد در شهر داووس سوئیس، اعلام کرد که قدرت‌های بزرگ جهان تا زمانی که به توافق بهتری دست نیافته‌اند، باید نواقص توافق هسته‌ای با ایران را نادیده بگیرند. او ضمن هشدار به افرادی که موضوع کنار گذاشتن زودهنگام این توافق را مطرح می‌کنند، گفت که کنار گذاشتن یک معاملۀ «ناقص» آنهم وقتی که چیز بهتری جایگزین آن نشود، کار اشتباهی است.

رادیو چین: شهر ووهان چین قرنطینه اعلام و تمامی مسیرها برای خروج از این شهر از جمله فرودگاه ها و ایستگاه های قطار و همچنین وسایل نقلیه عمومی بسته شده و از مردم نیز خواسته شده که شهر را ترک نکنند.  تا دیروز571 مورد مبتلا به این بیماری در 25 استان، منطقه خودمختار و شهر تابع مرکز از جمله 3 نفر از هنگ کنگ، تایوان و ماکائو و 6 مورد فرد خارجی در چین کشف شده که بیشتر آن ها در شهر ووهان زندگی می کنند.

ان .اچ.کی ژاپن: آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد، بر نیاز به توجه به چهار تهدید حاضر نسبت به پیشرفت و امکانهای قرن بیست و یکم تاکید کرد. او این تهدیدها را به عنوان «چهار اسب سوار» توصیف کرد. آنها تهدید هسته ای، بحران اقلیمی، بی اعتماد روزافزون جهانی و جنبه تاریک جهان دیجیتالی هستند. گوترش از قدرتهای هسته ای خواست تا اعتمادسازی کنند و گفت: «تهدید هسته ای رو به رشد است.»

اسپوتنیک روسیه: کره شمالی که تاکنون به کنفرانس امنیتی مونیخ دعوت نشده بود، این بار در آن شرکت می‌کند. کره شمالی امسال یکی از نمایندگان خود را به مونیخ آلمان برای شرکت در کنفرانس امنیتی اعزام خواهد کرد. محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران نیز به نمایندگی از جمهوری اسلامی در این کنفرانس شرکت می‌کند.

آناتولی ترکیه: سخنگوی کمیسیون اتحادیه اروپا بر لزوم اجرای کامل حکم دیوان بین المللی دادگستری در زمینه اتخاذ اقدامات و تدابیر لازم برای جلوگیری از نسل کشی مسلمانان آراکان در میانمار تاکید کرد. ویرجین باتو هنریکسون از سخنگویان کمیسیون اتحادیه اروپا با انتشار بیانیه‌ای تاکید کرد که حکم دیوان بین المللی دادگستری در زمینه اتخاذ اقدامات و تدابیر لازم برای جلوگیری از نسل کشی مسلمانان آراکان در میانمار باید اجرا شود.

دویچه وله :  دومای روسیه در رأی‌گیری مقدماتی از طرح پوتین برای تغییر قانون اساسی حمایت کرد. چهارمین دوره ریاست جمهوری ولادیمیر پوتین در سال ۲۰۲۴ به پایان می‌رسد. او برای جلوگیری از بازنشستگی سیاسی‌اش پس از این مهلت، تغییر قانون اساسی روسیه را به رأی پارلمان گذاشت. اقدامی که در نخستین گام خود موفق بود.

پارس تودی : ملکه بریتانیا عصر پنجشنبه با امضای طرح خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، برگزیت را رسما به قانون تبدیل کرد. مجلس عوام بریتانیا پنجشنبه 9 ژانویه به طرح دولت “بوریس جانسون” نخست وزیر، برای نهایی کردن خروج این کشور از اتحادیه اروپا رأی مثبت داده بود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *