جدیدترین مطالب

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس

گزارش‌های فاش شده نشان می‌دهد تیمز واتر بزرگترین شرکت آب انگلیس که یک چهارم جمعیت انگلیس از مشترکان آن هستند ۱۵ میلیارد پوند بدهی به بار آورده است.

سفر وزیر امور خارجه به ترکمنستان

حسین امیرعبداالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به ترکمنستان خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان دو کشور همسایه شد. مقامات ایران و ترکمنستان در جریان این سفر همچنین موانع موجود بر سر راه تقویت همکاری‌ها را نیز بررسی کردند.

Loading

أحدث المقالات

بلژیک از رأی دیوان بین‌المللی دادگستری درباره غزه استقبال کرد

تهران- ایرنا- پترا دی سوتر معاون نخست‌وزیر بلژیک از رأی دیوان بین‌المللی دادگستری درباره الزام رژیم صهیونیستی به انجام تمامی اقدامات لازم و موثر برای تضمین ورود بدون تاخیر مواد غذایی اولیه برای ساکنان فلسطینی غزه، استقبال کرد.

پولیتیکو: آمریکا درحال برگزاری مذاکرات مقدماتی برای برقراری ثبات در غزه پس از جنگ است  

نشریه پولیتیکو به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد که دولت بایدن مذاکرات مقدماتی را جهت بررسی گزینه‌های موجود برای برقراری ثبات در غزه پس از پایان یافتن جنگ میان رژیم صهیونیستی و حماس برگزار می‌کند.

پولیتیکو: پنتاگون به دنبال بودجه برای نیروی حافظ صلح در غزه است

تهران- ایرنا- روزنامه پولیتیکو در گزارشی به مذاکرات وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) برای تامین مالی استقرار یک نیروی حافظ صلح چند ملیتی یا فلسطینی در نوار غزه اشاره کرد و نوشت: نیروهای آمریکایی به غزه اعزام نمی‌شوند.

سازمان ملل: کمیته تحریم‌های کره شمالی همچنان به کار خود ادامه خواهد داد

نیویورک – ایرنا- سخنگوی سازمان ملل در واکنش به وتوی روسیه درباره لغو نظارت هیاتی از کارشناسان سازمان ملل بر تحریم‌های بین‌المللی علیه کره شمالی گفت:  کمیته تحریم های کره شمالی همچنان به کار خود ادامه خواهد داد و بر اجرای تحریم های سازمان ملل نظارت خواهد کرد.

Loading

رسانه ها؛ جدال ترامپ با استیضاح و…

۱۳۹۸/۱۱/۰۱ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: ازسرگیری استیضاح ترامپ در سنای آمریکا، اعزام نیروهای کره جنوبی به تنگه هرمز، بحث در آلمان درباره احتمال حضور ارتش این کشور در لیبی، درخواست «السراج» از کشورهای خارجی برای اعمال فشار بر «حفتر»، مذاکرات وزرای دفاع روسیه و ترکیه درباره تحویل موشک اس-۴۰۰ به آنکارا، شیوع ویروس مرموز در چین، حضور جدی چین در نشست سالانه مجمع اقتصاد جهان، ارسال لایحه اصلاحات قانون اساسی به پارلمان روسیه ، هشدار سازمان ملل نسبت به افزایش تردیدها درباره توافق قبرس، تنش جدید آمریکا و روسیه در سوریه، خیز انگلیس برای سرمایه گذاری درکشورهای آفریقایی ، تاکید چین بر ادامه تلاش‌ها برای حفظ برجام و اظهارات مسئول سیاست خارجی اروپا درباره ایران از  مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

العالم:  روند دادرسی لوایح استیضاح دونالد ترامپ در مجلس سنای آمریکا روز اول بهمن ماه (امروز) از سر گرفته می‌شود. دونالد ترامپ که برای شرکت در اجلاس اقتصادی داووس راهی سوئیس شده است ، روز چهارشنبه به واشنگتن باز می‌گردد. دادگاه استیضاح رئیس‌جمهور آمریکا قرار است شش روز در هفته جریان داشته باشد و روزهای یک‌شنبه تعطیل خواهد بود.مجلس نمایندگان آمریکا رأی به استیضاح دونالد ترامپ داده و در همین راستا نیز ادامه این روند به مانند دادگاه در مجلس سنا ادامه دارد.

اسپوتنیک روسیه: وزارت دفاع کره جنوبی اعلام کرد با گسترش مناطق عملیاتی یگان ضد دزدی دریایی، مستقل از آمریکا نیرو به تنگه هرمز اعزام می‌کند.وزارت دفاع کره جنوبی بدون اشاره به زمان و ترکیب نیروهای اعزامی اعلام کرد نیروهای اعزامی به دلیل روابط خوب سئول با تهران، به ائتلاف تحت رهبری آمریکا نمی پیوندند بلکه این عملیات را بطور مستقل آغاز می کنند .

دویچه وله : پس از کنفرانس یک ‌روزه لیبی در برلین، بحث بر سر ضرورت ارسال سربازان آلمانی به لیبی داغ شده است. در این زمینه، دولت آلمان و احزاب این کشور نظرهای گوناگونی دارند. اشتفان زایبرت، سخنگوی دولت آلمان دیروز گفت که در حال حاضر برای دولت، تصمیم در باره چنین اقدامی مطرح نیست. او تاکید کرد: «نباید گام سوم را پیش از گام نخست برداشت».

خبرگزاری مهر: رئیس دولت وفاق ملی لیبی از کشورهای خارجی خواست مانع اقدامات خلیفه حفتر شوند. فایز السراج رئیس دولت وفاق ملی لیبی روز گذشته تاکید کرد که اگر کشورهای خارجی نتوانند مانع اقدامات خلیفه حفتر فرمانده ارتش ملی لیبی شوند این کشور با اوضاع فاجعه باری رو به رو خواهد شد. وی افزود: اقدامات حفتر باعث محاصره میادین نفتی و توقف تولید نفت خام شده است.

خبرگزاری تسنیم: وزیران دفاع روسیه و ترکیه در گفت‌وگویی تلفنی، روند اوضاع در سوریه و لیبی را بررسی کردند، ‌ضمن اینکه منابع خبری روس از تحویل بیش از ۱۲۰ موشک سامانه موشکی اس-۴۰۰ به آنکارا خبر داده‌اند. وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که “سرگئی شایگو” وزیر دفاع این شب گذشته روز دوشنبه مذاکرات تلفنی با “خلوصی آکار” وزیر دفاع ترکیه انجام داد.

یورونیوز:  شیوع ویروس مرموز در چین؛ انتقال انسان به انسان تایید شد. دانشمندان چینی تأیید کردند که بیماری ویروسی جدید در این کشور از انسان به انسان قابل سرایت است؛ این در حالی است که تا کنون گفته می‌شد احتمال انتقال ویروس بیماری جدید از انسان به انسان بسیار اندک است.

رادیو چین: نشست سالانه مجمع اقتصاد جهان سال 2020 به زودی در داووس سوئیس برگزار می شود. سه سال پیش، شی جین پینگ رئیس جمهوری خلق چین هنگام سخنرانی در نشست داووس اعلام کرد، نسبت دادن تمام مشکلات جهان به جهانی شدن اقتصاد نه تنها با حقیقت منطبق نیست بلکه به حل مسائل نیز هیچ کمکی نمی کند. وی خاطر نشان کرد، چین در آینده مبتکرانه تر در نظام مدیریت جهان شرکت می‎کند و تلاش خواهد کرد به حرکت نظام اقتصادی جهان به سوی تعادل و هماهنگی کمک کند.

ان .اچ.کی ژاپن: ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، لایحه اصلاحات قانون اساسی برای تغییر ساختار قدرت و حکمرانی این کشور را تسلیم پارلمان کرده است. از اصلاحات پیشنهادی می توان به کاهش قدرت رئیس جمهور اشاره کرد، از جمله اینکه رئیس جمهور بتواند در مجموع فقط دو دوره در این سمت باقی بماند. طبق قوانین فعلی رئیس جمهور صرفا نمی تواند بیش از دو دوره پیوسته در این سمت باشد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): فرستاده سازمان ملل در قبرس نسبت به افزایش تردیدها درمیان جمعیت قبرس درباره توافق صلح هشدار داده است. الیزابت اسپهار، نماینده ویژه و رئیس نیروی صلح‌بان سازمان ملل در قبرس در جمع خبرنگاران در نیویورک خواستار اقدامات و تلاش‌های بیشتر برای از میان برداشتن اختلافات بین جوامع ترک و یونانی در قبرس شده است.

آناتولی ترکیه:  بزرگراه استراتژیک M4 واقع در شمال سوریه که شرق این کشور را به غرب متصل می‌کند، در پی تنش بین آمریکا و روسیه موقتا بسته شد. در پی اینکه نظامیان آمریکایی مستقر در مناطق تحت اشغال گروه تروریستی پ.ک.ک/ی.پ.گ مانع ورود سربازان روسیه به روستای تل فخر در استان حسکه سوریه شدند٬ بزرگراه M4 به طور موقت برای تردد بسته شد.

خبرگزاری ایرنا: دولت انگلیس قبل از خروج از اتحایه اروپا موفق شد 11 قرارداد تجاری و سرمایه گذاری با کشورهای آفریقایی امضا کند.این گزارش به نقل از یک بیانیه وزارت توسعه بین المللی انگلیس، اعلام کرد که لندن یک هفته از آنکه طرح «برگزیت» را رسما اجرایی کند، با امضای 11 قرارداد سرمایه گذاری در آفریقا از راهبرد جدیدی برای سرمایه گذاری در این قاره ثروتمند پرده برداشت که بیشتر بر توسعه زیرساخت ها و تجارت آفریقا متمرکز است.

خبرگزاری فارس:  فرمانده رزمایش مشترک روسیه و سوریه از برگزاری رزمایش جدید نیروهای دو کشور در بندر طرطوس سوریه با هدف حفاظت از فعالیت‌های اقتصادی بین المللی در دریاها خبر داد.«الکساندر یولداشیف» فرمانده رزمایش مشترک روسیه و سوریه در جمع خبرنگاران گفت: بیش از دو هزار نظامی علاوه بر هفت فروند کشتی و قایق در این تمرین‌ها که از ۱۸ تا ۲۰ ژانویه برگزار شد، شرکت کردند.

پارس تودی :  سخنگوی وزارت امور خارجه چین بر ادامه تلاش ها برای حفظ برنامه جامع اقدام مشترک ( برجام ) تاکید کرد. «گنگ شوانگ» درواکنش به درخواست روسیه مبنی بر تشکیل نشستی از سوی کشورهای امضا کننده برجام برای بررسی چشم انداز توافق هسته ای ایران اعلام کرد، پکن بطور فعال از هرگونه ابتکار عمل که به کاهش تنش در منطقه غرب آسیا و حفظ برجام منجر شود استقبال می کند.

خبرگزاری صداو سیما: مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در گفتگو با اشپیگل اذعان کرد : ایران بعد از خروج یکجانبه آمریکا از توافقنامه اتمی(برجام)، بسیار صبوری کرد اما در نهایت، پاداش این شکیبایی اش را دریافت نکرده است . بورل تصریح کرد: ایران بعد از خروج یکجانبه آمریکایی ها از توافق، خیلی صبوری از خود نشان داد اما در نهایت، پاداش این شکیبایی را دریافت نکرد. باید ترتیبی دهیم این توافق، ثمرات اقتصادی داشته باشد که ایران به حق، انتظارش را دارد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *