جدیدترین مطالب

پایان دو دهه همکاری کرملین و کاخ سفید

پایان دو دهه همکاری کرملین و کاخ سفید

حمیدرضا جوادی قلعه و سعید محمدی کاوند در یادداشت مشترکی برای دیپلماسی ایرانی می نویسند: مقامات کرملین چه در طول این ۲۲ سال و چه در زمانی که روسیه از انتقال رهبران داعش از سوریه، لیبی و سایر نقاط غرب آسیا تحت چتر حمایتی آمریکا به افغانستان هشدار می‌داد باید می‌دانستند که تروریسم و ادعای مبارزه با آن تنها یک کارت بازی در دستان مسئولان کاخ سفید است.
Loading

أحدث المقالات

مسکو: آلمان حق اخلاقی ندارد که با قربانیان نازی ها رفتار متفاوتی داشته باشد

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه، در توضیح اظهارات برلین درباره مسئولیت ویژه آلمانی ها در قبال یهودیان، گفت: آلمان حق اخلاقی ندارد که با قربانیان جنایات نازی ها متفاوت رفتار کند.

Loading

رسانه ها؛ بحران لیبی و…

۱۳۹۸/۱۰/۳۰ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: اجلاس لیبی در برلین، واکنش وزارت خارجه روسیه به اظهارات پمپئو درباره لیبی،  هشدار فرانسه به بالاگرفتن تنش در لیبی، حمله نیروهای حفتر به طرابلس پس از پایان نشست برلین، اظهارات جانسون درباره اعزام نظامیان انگلیسی به لیبی،آغاز تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ترکیه، تلاش عربستان برای تغییر مسیر صادرات نفت، افزایش چشمگیر پرتاب ماهواره از سوی چین ، بازگشت پرونده هوآوی به روابط کانادا و چین، تداوم حمایت ترکیه از گروه‌های مسلح سوری به بهانه آتش‌بس در ادلب، سفر غیرقانونی رهبر مخالفان ونزوئلا به کلمبیا برای دیدار با پمپئو، انتقاد وزیرخارجه آلمان از سیاست آمریکا در قبال ایران،آزمایش موشکی جدید هند با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای  و تغییرات  در بدنه سیاست خارجی کره شمالی از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

آناتولی ترکیه: طرف‌های حاضر در اجلاس لیبی در برلین بر حمایت خود از تشکیل یک دولت متحد، فراگیر، موثر و مورد تایید مجلس نمایندگان این کشور تاکید کردند. نشست برلین با حضور مقامات عالی رتبه 12 کشور جهان از جمله اعضای دائمی شورای امنیت  و نمایندگان اتحادیه اروپا، اتحادیه آفریقا و اتحادیه عرب در آلمان برگزار شد . شرکت کنندگان در اجلاس لیبی در برلین به منطور برقراری آتش‌بس پایدار و یک روند سیاسی در این کشور در پایان طی بیانیه‌ای اعلام کرد: از تشکیل یک دولت متحد، فراگیر، موثر و مورد تایید مجلس نمایندگان لیبی حمایت می‌کنیم.

اسپوتنیک روسیه: سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه به اظهارات وزیر امور خارجه آمریکا در خصوص لیبی واکنش نشان داد. ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در واکنش به اظهار نظر مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا مبنی بر اینکه “لیبیایی‌ها خودشان باید سرنوشتشان را به دور از مداخلات خارجی تعیین کنند” گفت که “مسکو دقیقا با همین کلمات برای حل مشکلات عراق، کوزوو، بهار عربی، سوریه و بحران‌های دیگر خواستار فرصت شده بود”.

یورونیوز: ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه ضمن هشدار در خصوص تهدیدهای ناشی از بالاگرفتن مناقشه لیبی بر منطقه خواستار گفتگو میان طرفین درگیر برای پایان یافتن بحران در این کشور شد. وزیر امور خارجه فرانسه که در ادامه سفر دوره‌ای خود به شمال آفریقا نسبت به اوضاع جاری در لیبی هشدار داد و توافقنامه همکاری نظامی میان آنکارا و طرابلس را مورد انتقاد قرار داد.

خبرگزاری تسنیم:  ساعاتی پس از پایان نشست برلین که برای پایان دادن به بحران لیبی و برقراری آتش بس در این کشور در آلمان برگزار شده بود، نیروهای موسوم به ارتش ملی لیبی به فرماندهی ژنرال حفتر به طرابلس حمله کردند. نیروهای وابسته به ژنرال حفتر برای تسلط بر منطقه القاسی، خلاطات و سدره واقع در جنوب طرابلس با نیروهای دولت وفاق ملی درگیر شدند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس اظهار کرد، نظامیان کشورش می‌توانند در صورتی که در لیبی طرح آتش‌بس پیشنهادی برقرار شود به منظور انجام ماموریت صلحبانی عازم این کشور شوند. بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس در پاسخ به سوال یک خبرنگار در خصوص اینکه آیا نیروهای انگلیسی ممکن است در آینده در لیبی ایفای نقش کنند تاکید کرد: در صورتی که آتش‌بس در آنجا وجود داشته باشد البته چنین اتفاقی ممکن است. این زمینه وجود دارد که ما بتوانیم در لیبی کاری را که در انجامش خوب هستیم یعنی اعزام افراد و کارشناسانی به هدف نظارت بر آتش‌بس انجام دهیم.

خبرگزاری صداو سیما: در پاسخ به اقدامات اکتشافی و بهره برداری از منابع گازی قبرس جنوبی اتحادیه اروپا ترکیه را تحریم کرد. اروپا تحریم‌ها را اقدام تنبیهی برای ترکیه می‌داند و بر اساس آن، ۷۵ درصد کمک‌های مالی خود به ترکیه را کاهش می دهد.

العالم:  عربستان سعودی برای دستیابی به گذرگاهی در دریای عرب از طریق خاک یمن برای صادرات نفت خود تلاش می کند.«لری کورب» معاون پیشین وزیر دفاع آمریکا گفت، عربستان سعودی همواره بر این مساله که چه کسی بر یمن حکومت کند توجه داشته و این به دلیل تلاش آنها برای یافتن مسیرهای جایگزین تنگه هرمز برای صادرات نفت است.

رادیو چین: چین در سال 2019 میلادی 40 ماهواره تجاری به فضا پرتاب کرد.گروه فناوری فضایی چین چندی پیش «کتاب آبی فناوری فضای چین (2019)» را در پکن منتشر کرد. بر اساس این کتاب روند توسعه ماهواره‎های تجاری چین مطلوب است و در سال 2019، چین بیش از 40 ماهواره تجاری را طراحی و به فضا پرتاب کرده است که زمینه های گوناگون مانند اطلاع رسانی، کنترل از راه دور و آزمایش‎های فنی را زیر پوشش خود قرار می‎دهند.

ان .اچ.کی ژاپن: کانادا درباره تحویل مدیر ارشد مالی شرکت هوآوی به آمریکا تصمیم می گیرد.یک دادگاه کانادایی امروز دوشنبه گفتگوها درباره اینکه آیا مدیر ارشد مالی شرکت عظیم مخابراتی چین، هوآوی، به آمریکا تحویل داده شود یا خیر را آغاز می کند.مِنگ وانژو در ماه دسامبر ۲۰۱۸ به درخواست آمریکا در کانادا دستگیر شد.

خبرگزاری فارس:  رئیس‌جمهور ترکیه با متهم کردن سوریه و کشورهای متحد آن به حمله به غیرنظامیان در ادلب، از تلاش‌های آنکارا برای برقراری آتش‌بس در این منطقه خبر داد. «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه در ادامه اظهارات مداخله‌جویانه در امور سوریه و دامن زدن به تنش‌ها در مناطق شمالی این کشور، از تلاش جهت برقراری آتش‌بس در ادلب خبر داد.

خبرگزاری ایرنا: رهبر مخالفان ونزوئلا ضمن سرپیچی از حکم ممنوعیت خروج از این کشور برای دیدار با وزیر خارجه آمریکا وارد کلمبیا شد. این سفر گوایدو با سفر وزیر خارجه ونزوئلا به تهران همزمان شده است. گوایدو روز گذشته در حالی وارد کلمبیا شد که قرار است امروز دوشنبه با مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا دیدار کند.

دویچه وله :  وزیر خارجه آلمان از سیاست دولت آمریکا در برابر ایران به صراحت انتقاد کرد و نسبت به بحران فراگیر در منطقه خاورمیانه و نزدیک هشدار داد. هایکو ماس بار دیگر خواستار گفت‌وگو با تهران شد. هایکو ماس به نشریه “بیلد”  گفته است: برای بهبود شرایط در ایران نباید باب مذاکره را بست.

پارس تودی : هند یک فروند موشک بالستیک با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای و امکان شلیک از زیر دریایی آزمایش کرد. مقامات  دفاعی هند اعلام کردند، این موشک  با برد 3500 کیلومتر از  یک سکوی زیر آب در جزیره “عبدل الکلام” در ایالت “اودیسا” Odisha این کشور با موفقیت پرتاب شده است.

خبرگزاری مهر:  «ری سون گوآن» جانشین وزیر خارجه کره شمالی شد. یک خبرگزاری مستقر در سئول، پایتخت کره جنوبی در گزارش خود اعلام کرد که فرد جدیدی جایگزین «ری یانگ هو» وزیر خارجه کره شمالی شده است. جایگزینی مزبور که در رسانه‌های رسمی کره شمالی به آن اشاره‌ای نشده است، بخشی از یک فرآیند تجدید سازمان سیاسی است که بر موضع دیپلماتیک این کشور اثر شایان توجهی خواهد داشت.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *