جدیدترین مطالب

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

علی اسماعیلی اردکانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ویراستاران کتاب «استراتژی کلان» تری بالزاک، پیتر دامبروفسکی و سیمون ریک، درک نسبتاً انعطاف‌پذیری از استراتژی کلان طرح می‌کنند که شامل روش‌ها و ابزارهایی است که دولت‌ها برای تعقیب اهداف استراتژیک خود به کار می‌گیرند، حالا به هر شکل که آنها را تعریف کنند.

تهدید هوش مصنوعی علیه ۸ میلیون شغل در انگلیس

“موسسه پژوهش سیاست‌های عمومی” در انگلیس (Institute for Public Policy Research) در گزارشی برآورد کرد با سیاست‌های جاری دولت انگلیس، فناوری هوش مصنوعی، حدود ۸ میلیون شغل را در این کشور تهدید می‌کند.

شمار شهدای غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید

وزارت بهداشت حماس پنجشنبه اعلام کرد شمار شهدای فلسطینی از آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس در نوار غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید.
بنا بر اعلام وزارت بهداشت حماس، در ۲۴ ساعت گذشته، ۶۲ فلسطینی دیگر به شهادت رسیدند.

Loading

أحدث المقالات

دستور دیوان بین‌المللی دادگستری به اسرائیل برای رفع قطحی در غزه

تهران-ایرنا- قضات دیوان بین المللی دادگستری (ICJ) امروز (پنجشنبه) به اتفاق آرا، به رژیم صهیونیستی دستور دادند تا تمامی اقدامات لازم و موثر را برای تضمین ورود بدون تاخیر مواد غذایی اولیه برای ساکنان فلسطینی غزه انجام دهد.

سخنگوی سازمان ملل: هیچ جایگزینی برای ارسال زمینی کمک‌ها به غزه وجود ندارد

تهران – ایرنا – سخنگوی سازمان ملل متحد با اشاره به اینکه موانع بر سر ارسال کمک‌های بشردوستانه برای اهالی غزه همچنان وجود دارد، تأکید کرد در شرایطی که بیش از ۱.۱ میلیون نفر در این منطقه با خطر گرسنگی مواجه هستند و هیچ جایگزینی برای ارسال زمینی کمک‌ها به این منطقه وجود ندارد.

Loading

رسانه ها: نگرانی اروپا از توافق تجاری آمریکا – چین و…

۱۳۹۸/۱۰/۲۹ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: ادامه پرواز شرکت های عربی در آسمان ایران، امضای توافقنامه خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، نگرانی اروپا از توافق تجاری آمریکا و چین، تصویب ممنوعیت خرید گاز اسرائیل توسط مجلس اردن، استفاده عربستان از تسلیحات خارجی علیه یمنی ها، واکنش سخنگوی وزارت خارجه ایران به توئیت مکرون، تدوین پیش نویس کنفرانس لیبی در برلین، ابراز تمایل شورای سوریه دموکراتیک برای مذاکره با دولت سوریه، عدم پایبندی انگلیس به قوانین اتحادیه اروپا پس از برگزیت، ابراز نگرانی وزیر خارجه آلمان از تحولات خاورمیانه، حمله موشکی یمنی ها به مواضع سعودی ها در مارب و درگیری نظامیان آمریکایی و روسی در حسکه مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

یورونیوز: با وجود ادامه تحریم آسمان ایران از سوی شرکت‌های هواپیمایی اروپایی، خطوط هوایی کشورهای عربی از جمله قطر، کویت و امارات عربی متحده ضمن بهره‌گیری از آسمان ایران پروازهای خود به شهرهای مختلف این کشور را نیز ادامه می‌دهند. براین اساس، هواپیمایی امارات ضمن استفاده از آسمان ایران، همچنان پروازهای خود به شهرهای این کشور را برقرار نگاه داشته و مسئولان سایر شرکت‌های هواپیمایی‌ متعلق به کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس از جمله اتحاد، قطر، کویت و گلف ایر نیز اعلام کرده‌اند که به پروازهای خود به ایران ادامه می‌دهند.

العالم: سهیل شاهین سخنگوی گروه طالبان، به روزنامه پاکستانی “دان” گفت:‌ هدف طالبان امضای توافقنامه خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان تا پایان ژانویه است و این گروه آماده است در روزهای منتهی به امضای توافقنامه صلح با آمریکا، گستره عملیات نظامی‌اش را کاهش دهد. وی افزود، هدف از کاهش عملیات نظامی فراهم کردن محیطی امن برای خروج نیروهای خارجی از افغانستان است.

ایرنا: امضای توافق موقتی و اولیه تجاری چین و آمریکا برای کاستن از مناقشات تجاری دو کشور باعث نگرانی های فزاینده در میان اروپا و برخی از دیگر شرکای چین شده است. اتاق بازرگانی اروپا در چین در بیانیه ای امضای این توافقنامه را بازنگارش جهانی شدن توصیف کرده و از بابت تاثیرات آن بر تجارت این قاره با چین ابراز نگرانی کرده است.

خبرگزاری صدا و سیما: حساب کاربری خبرگزاری اردن در توئیتر نوشت: «اکثریت مجلس نمایندگان (اردن) به طرح پیشنهادی ممنوعیت واردات گاز از اسرائیل رأی دادند.»

خبرگزاری فارس: نخست‌وزیر دولت نجات ملی یمن ضمن اعلام اینکه ائتلاف سعودی از انواع سلاح‌های مرگبار خارجی علیه غیرنظامیان یمنی استفاده کرده، افزود، مین‌ها و بمب‌های خوشه‌ای باقی مانده هر روز جان غیرنظامیان را می‌گیرد. «عبدالعزیز بن حبتور» نخست‌وزیر دولت نجات ملی یمن در مراسمی فارغ‌التحصیلی دوره آموزشی ویژه خنثی کردن مین، اعلام کرد، مین‌های مربوط به چهار دهه جنگ، همچنان همچنان مشکلات زیادی ایجاد می‌کند و غیرنظامیان یمنی نیز هنوز با آن درگیر هستند.

الکوثر: سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در واکنش به استفاده امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه از نام جعلی برای خلیج فارس در توئیت هایی به فرانسوی، انگلیسی و فارسی نوشت: «به جناب ماکرون یادآور می شوم خلیجی که در جنوب ایران واقع است، تنها یک نام دارد و آن خلیج فارس است»

وی افزود: «حضور نظامی شما در خلیج فارس به اندازه اشتباه شما در نامیدن آن اشتباه است. هر دو اشتباه بزرگ اما قابل جبران است.»

خبرگزاری مهر: در پیش نویس بیانیه پایانی کنفرانس برلین که در رسانه ها منتشر شده بر ممنوعیت هرگونه اقدام تجاوز کارانه ای که باعث وارد آمدن خسارت به تاسیسات نفتی شود تاکید شده است. در این پیش نویس آمده است تنها نهاد قانونی فروش نفت در لیبی شرکت ملی نفت طرابلس است.

ایسنا: رئیس مشترک شورای سوریه دموکراتیک اعلام کرد، این شورا به آغاز مذاکرات جدید با دولت دمشق تمایل دارد. ریاض درار، رئیس مشترک شورای سوریه دموکراتیک به شبکه رسانه‌ای “روداو” گفت: ما در مسیر مذاکره با دولت سوریه هستیم و این روند را از اواسط ۲۰۱۸ آغاز کرده‌ایم و این مذاکرات به دلیل تمایل نظام نسبت به بازگشت امور به پیش از سال ۲۰۱۱ متوقف شد. ما در حال حاضر خواستار مذاکرات جدید، پیشرفته و با موفقیت بیشتر هستیم.

تسنیم: وزیر دارایی انگلیس با تاکید بر اینکه کشورش بعد از برگزیت دیگر به قواعد اتحادیه اروپا پایبند نخواهد بود، از شرکت‌های انگلیسی خواست که خود را برای هماهنگی با این شرایط آماده کنند.

اسپوتنیک: هایکو ماس وزیر امور خارجه آلمان در مصاحبه با روزنامه بیلد گفت که آمریکا و اروپا در روابط با ایران رویکردهای مختلفی را رعایت می کنند. وی در این مصاحبه خاطر نشان کرد که باید مذاکراتی انجام شود تا اجازه ندهیم آتش سوزی در خاورمیانه رخ دهد. هایکو ماس افزود: « آمریکا و اروپا رویکردهای متفاوتی دارند. اگرچه آمریکا به صورت یکجانبه از توافق هسته ای امتناع کرده و فشار حداکثری بر ایران وارد می کند، ما می خواهیم بر پیشرفت روند مذاکرات برسیم. فرانسه، بریتانیا و آلمان می خواهند توافق را حفظ کنند تا ایران به تسلیحات هسته ای دست نیابد.»

پارس تودی: ارتش و کمیته‌های مردمی یمن، شنبه شب در پاسخ به جنایات ائتلاف سعودی در یمن با یک فروند موشک بالستیک بومی، مواضع مزدوران سعودی در استان مارب، مرکز یمن را هدف قرار داد. منابع یمنی اعلام کردند، در این حمله موشکی، دستکم 60 مزدور سعودی به هلاکت رسیده و 50 نفر دیگر زخمی شده‌اند.

آناتولی ترکیه: نظامیان آمریکایی مستقر در مناطق تحت اشغال گروه تروریستی پ.ک.ک/ی.پ.گ مانع ورود سربازان روسیه به میدان نفتی شهرستان گل‌آغی در استان حسکه سوریه شدند. درگیری مختصری نیز بین نیروهای طرفین در میدان نفتی منطقه رومیلان رخ داده است. سربازان روسی در نهایت به منطقه آمودا بازگشته اند. گفتنی است آمریکا پس از عملیات چشمه صلح ترکیه، تمرکز خود را بر میادین نفتی تحت اشغال گروه تروریستی پ.ک.ک/ی.پ.گ در شمال شرق سوریه متمرکز کرده است.

 

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *