جدیدترین مطالب

زمان دیپلماسی است، نه جنگ

زمان دیپلماسی است، نه جنگ

عباس آخوندی در یادداشتی می نویسد: سیاست ما در برابر تجاوز مجدد اسرائیل باید خویشتنداری و احاله آن به موقعیت‌های دیگر و پاسخ‌های غیرمستقیم باشد. ما باید فضا را سرد کنیم. گرم نکنیم. گرم کردن فضا عین خواسته اسرائیل است. ‌
Loading

أحدث المقالات

ابوترابی: با سلاح هایی پیشرفته و نامشخص از ایران دفاع میکنیم

بامداد امروز رسانه های متعدد داخلی و خارجی از شنیده شدن صدای نسبتا شدید در شرق اصفهان خبر دادند، فرمانده کل ارتش و دیگر مقامات جمهوری اسلامی ایران اما این صدا را مربوط به شلیک پدافند هوایی اصفهان به یک شیء مشکوک ذکر کردند و تاکید کردند که هیچ خسارت و حادثه‌ای وجود نداشته‌.

گروه ۷ کشورهای همکاری کننده با روسیه را تهدید به تحریم کرد

در بیانیه کشورهای گروه ۷ آمده است: «ما اقدام به اعمال تحریم‌های مضاعف علیه شرکت‌ها و افراد در کشور‌های ثالث که به روسیه در دستیابی به ابزار‌ها و تجهیزات دیگر مناسب تولید تسلیحات و یا توسعه صنایع نظامی کمک می‌کنند، خواهیم کرد.»

Loading

رسانه‌ها: تحریم دوباره چین توسط آمریکا و…

۱۳۹۸/۱۰/۲۷ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: واکنش ترامپ به استیضاح وی در سنا، تحریم دوباره چین توسط آمریکا، ابراز امیدواری نخست وزیر ژاپن از بازگشت آرامش به خاورمیانه، انتقاد لاوروف از نقض قوانین سازمان ملل توسط آمریکا، باج 500 میلیون دلاری عربستان به آمریکا، تاکید سخنگوی پنتاگون بر حفظ نیروی نظامی آمریکا در عراق، اقدام انگلیس در تروریستی خواندن حزب الله لبنان، از سر گرفته شدن آموزش دانشجویان افسری عربستان توسط آمریکا، اقرار پنتاگون به جراحت نظامیان آمریکایی در حمله موشکی ایران به عین الاسد، تهدید تعرفه ای اروپا توسط آمریکا، بازتاب سخنان رهبر انقلاب در نماز جمعه، ادامه حملات نظامی عربستان به یمن و اعزام ناو هواپیمابر فرانسه به خاورمیانه مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

یورو نیوز: دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا روز پنجشنبه ۱۶ ژانویه (۲۶ دی) در گفت‌وگو با خبرنگاران در دفتر بیضی کاخ سفید در واکنش به آغاز رسمی استیضاحش در سنا گفت: «فکر می‌کنم باید خیلی سریع پیش برود.» ترامپ این استیضاح را کاملا حزبی توصیف کرد و افزود: «این یک فریب است. این یک فریب است و همه می‌دانند که یک فریب کامل است.»

العالم: تنها ساعاتی بعد از امضای فاز اول توافق تجاری میان واشنگتن و پکن، نمایندگان آمریکا قطعنامه‌ی تحریم علیه پکن برای لغو ممنوعیت‌های خروج آمریکایی‌های زندانی از چین ارایه کردند. گروهی از سناتورهای آمریکا از دو حزب دموکرات و جمهوریخواه بامداد پنجشنبه قطعنامه‌ای را ارائه کردند که طی آن تحریم‌هایی علیه مقامات چینی را که مانع خروج مقامات آمریکایی زندانی از چین می‌شوند، در برخواهد گرفت.

ایرنا: وزیر دفاع ژاپن گفت اگرچه نمی تواند با اطمینان کامل بگوید تنش ها در خاورمیانه افزایش نمی یابد اما بر اساس وضعیت فعلی می توان گفت که بعید است تنش ها در این منطقه افزایش یابد زیرا ایالات متحده و ایران می گویند قصد دارند تنش ها را افزایش ندهند.

خبرگزاری صدا و سیما: سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در کنفرانس خبری سالانه وزارت خارجه گفت: واشنگتن به عنوان کشوری که میزبانی سازمان ملل را به عهده دارد، با اقدام خود در صادر نکردن ویزا برای هیئت‌هایی که برای حضور در سازمان ملل راهی هستند، قوانین بین المللی را نقض کرده است.

خبرگزاری فارس: مقام‌های پنتاگون می‌گویند دولت آمریکا از عربستان سعودی ۵۰۰ میلیون دلار به عنوان کمک در تأمین هزینه‌های استقرار نیرو در منطقه پول گرفته است. وبگاه شبکه خبری «سی‌ان‌ان» با گزارش این خبر به نقل از مقامی که اشاره‌ای به نام او نشده گفته پرداخت این مبلغ، دسامبر سال ۲۰۱۹ میلادی (بین ۱۰ آذر تا ۱۰ دی‌ماه ۱۳۹۸) انجام شده است.

الکوثر: جاناتان هافمن سخنگوی پنتاگون پنج‌شنبه 16 ژانویه در یک نشست خبری تأکید کرد آمریکا قصد ندارد در شرایط کنونی نیروهای نظامی خود را از عراق خارج کند. هافمن گفت: «ما قصدی برای خارج کردن نیروهایمان از عراق نداریم. هنوز در این مورد با میزبانان عراقی گفتگو می‌کنیم و امیدواریم آنجا بمانیم. هدف ما این است که در غرب آسیا باقی بمانیم.»

خبرگزاری مهر: به نقل از گاردین، خزانه داری انگلیس با انتشار بیاینه‌ای مدعی شده است که گروه «مقاومت حزب الله لبنان» را به عنوان یک گروه تروریستی می‌شناسد. انگلیس در این ارتباط اعلام کرده که بعد از این با اعضا و وابستگان گروه حزب الله لبنان، براساس قوانین تأمین مالی تروریسم برخورد خواهد کرد و دارایی‌های این حزب را بلوکه می‌کند.

خبرگزاری ایسنا: پنتاگون اعلام کرد: آموزش بیش از ۸۰۰ دانشجوی افسری عربستانی در روزهای آینده در خاک آمریکا از سر گرفته خواهد شد. این پیام پنتاگون حدود ۶ هفته بعد از آن اعلام می‌شود که سه تن در تیراندازی یک دانشجوی افسری عربستانی در محل پایگاه پنساکولا متعلق به نیروی دریایی آمریکا در فلوریدا کشته شدند.

خبرگزاری تسنیم: ارتش آمریکا که پیشتر مدعی می‌شد حمله موشکی سپاه پاسداران ایران به دو پایگاه محل استقرار سربازان آمریکایی در عراق تلفاتی جانی نگذاشته است، امروز اذعان کرد که بر اثر این حملات، ۱۱ نظامی آمریکایی مجروح شده‌اند. کاپیتان «بیل ارین» سخنگوی فرماندهی مرکزی آمریکا در بیانیه‌ای گفت: «این نظامیان برای مداوا به مرکز پزشکی “لاندستول” در آلمان و بقیه به کمپ “عریفجان” در کویت اعزام شده‌اند تا تحت بررسی‌های بیشتر قرار بگیرند.»

رادیو چین: یک هفته پیش از آن که انگلستان، فرانسه و آلمان آغاز سازوکار حل اختلافات برجام را اعلام کنند، دولت آمریکا به سه کشور اروپایی هشدار داد که اگر اروپا از صدور سازوکار حل اختلافات علیه ایران امتناع ورزد، تعرفه 25 درصدی بر خودروهای صادراتی اروپا به امریکا وضع خواهد کرد. وزیر دفاع آلمان روز پنج شنبه تایید کرد: «در حقیقت این تهدید وجود داشت.” واشنگتن واقعا با تعرفه 25 درصدی تعرفه خودرو، اروپا را تهدید کرد و از سه کشور خواست به حمایت از برجام خاتمه دهد.

اسپوتنیک روسیه: آیت الله خامنه ای، رهبر ایران در خطبه های نمازجمعه امروز تهران درباره ترور سپهبد حاج قاسم سلیمانی به دست آمریکایی ها گفت: ترور سردار سلیمانی بزدلانه بود و مایه روسیاهی آمریکا شد. وی افزود: رئیس جمهور امریکا اعتراف به ترور کرد. رسوایی از این بالاتر چه می شود؟

پارس تودی: سخنگوی نیروهای مسلح یمن پنجشنبه شب اظهارات نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور یمن را مبنی بر کاهش حملات ائتلاف سعودی به این کشور غیر واقعی عنوان کرد. «یحیی سریع» افزود: افزایش حملات ائتلاف سعودی به یمن در روزهای گذشته، اظهارات مارتین گریفیتس در شورای امنیت را نقض می‌کند. «یحیی» ادامه داد: ائتلاف سعودی همه روزه با انجام عملیات و حمله به نیروهای یمنی به تنش ادامه می‌دهد.

آناتولی ترکیه: امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه در یک سخنرانی به مناسبت سال نو میلادی برای ارتش فرانسه در شهر اورلئان گفت: ناو «شارل دو گل» را از ژانویه تا آوریل برای تقویت از عملیات‌های نظامی Chammal در خاورمیانه مستقر می کنیم. وی در ادامه افزود که ناو هواپیمابر شارل دو گل هم زمان در عملیات‌های مشترک با کشورهای عضو اتحادیه اروپا شرکت خواهد کرد. ماکرون همچنین ادعا کرد که تهدید گروه تروریستی داعش افزایش یافته است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *